cp-nilsen Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Men vi har jo også kun et forsvar. Et mannsdominert yrke og der tjener man ikke dårlig. En 19-åring kan tjene over en halv million kroner i løpet av et år. De blir i langt større grad kompensert for arbeidstid utenfor normalarbeidstiden. Nå tror jeg selv ikke det er grunnet diskriminering at denne skjevheten eksisterer i det offentlige, men mer grunnet politiske prioriteringer. Folk dør i helsekøer og blir sykere i helsekøer. Det forekommer milliardtap grunnet tyvfiske i nordsjøen. Dette kunne vært unngått, men staten er blant annet for opptatt med å gjøre landets kunstnere økonomisk avhengig av staten. Kunstnere som har som primæroppgave er å forme vårt oppfatning av virkeligheten er altså økonomisk avhengig av myndighetene. Men det er få, om noen, som er kritisk til dette. Merkverdig nok. Minst av alt kunstnerne selv. Bortsett fra de innen kunsten som ikke får støtte da. Fordi de kanskje er for politisk ukorrekte? De blir utkonkurrert av statlig støttet kunst. Det er jo et fint system for staten å forme folkets oppfatning av virkeligheten. Klart, det er jo fullt mulig å øke lønningene uten at private aktører presser arbeidsmarkedet, men det ser jo ikke ut som politikerne er villige til det. Du er vel enig i at med private aktører så ville lønningene mest sannsynlig gått opp? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Dette kunne vært unngått, men staten er blant annet for opptatt med å gjøre landets kunstnere økonomisk avhengig av staten. Kunstnere som har som primæroppgave er å forme vårt oppfatning av virkeligheten er altså økonomisk avhengig av myndighetene. Men det er få, om noen, som er kritisk til dette. Merkverdig nok. Minst av alt kunstnerne selv. Bortsett fra de innen kunsten som ikke får støtte da. Fordi de kanskje er for politisk ukorrekte? De blir utkonkurrert av statlig støttet kunst. Det er jo et fint system for staten å forme folkets oppfatning av virkeligheten. 9661989[/snapback] Høres nesten ut som en konspirasjonsteori ... Selv mener jeg DDE kan være til direkte fare for forstanden, og håpet er at den samlede effekt av Brann som tar gullet, og en gråtkvalt Bjarne Brøndbo med bar overkropp, i en duo med Terje Tysland, mens de fremfører noe som tar pusten fra selv en Trønder! Edit: Leiftast Endret 8. oktober 2007 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Ahh, USA... Ifølge Deborah Williams, som var ansatt i innenriksdepartementet da Bill Clinton var president, ble smelting av havisen og konsekvenser av dette ikke nevnt i perioden 1995 til 2000. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Det er ikke samfunnets (...) skyld at kvinner frivillig velger yrker med lite etterspørsel. Det etterlater et enormt tomrom i tilnærmingen til problemet med økonomisk ubalanse mellom kjønnene å ikke ta høyde for kjønnsrollenes makt over individet. Altså; samfunnets makt over individet. Helt fra da vi blir født stilles det krav og forventninger til oss som er forskjellige fra gutter og jenter og som former oss som individer. Derfor blir det bare naivt med en uforbeholden tro på at en er fri, uavhengig og absolutt egenrådig i det samfunnet en lever i. Jeg mener ikke at dette skal være noen ansvarsfraskrivelse på vegne av kvinnenes yrkesvalg, men snarere et forsøk på å nyansere forståelsen av hvorfor det er slik. I den grad det oppleves som problematisk at denne ubalansen mellom kjønnene eksisterer bør det alltid arbeides for å utjevne disse forskjellene. For selv om jeg er for avlønning ut fra hvilket yrke man tilhører er jeg åpen for at det er et problem å ha et samfunn som er med på å produserer individer inn mot lavtlønnete yrker. Spesielt kanskje når det er en så konsekvent distinksjon overfor de som blir - hva kan jeg si - diskriminert. Men det var kanskje det du mente? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg skjønner at du vil han en offentlig påvirkning/styring av lønn til ulike yrkesgrupper men jeg mener det blir feil måte å takle problemet på. Jeg ser på det som unødvendig bruk av statlig tvang fordi markedet selv vil ordne opp i det gjennom kapitalistiske selvdrevne mekanismer som tilbud og etterspørsel. Det fine med kapitalismen er at mange deler av den er selvjusterende og det er denne mekanismen jeg mener bør fortsette å få spillerom i denne saken. Statlig styring bør gjøres med omhu akkurat på de punktene kapitalismen svikter, men må ikke overdrives og brukes unødvendig. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Indiansk alenemor dømt til å betale 20 millioner kroner i erstatning for å ha lagt ut 24 låter på fildelingsnettverket Kazaa... Vansinne under fildelningsrättegång FILDELNING Just nu pågår den första rättegången mot en misstänkt fildelare i USA. Abnormt höga skadeståndskrav blandas med totalt vansinniga uttalanden. I båda fallen är det skivbranschens företrädare som är skyldiga. Les mer her Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 One by one, the record companies are stealing our freedom. Jeg synes tilstandene er skremmende når de faktisk vinner en slik sak, og får 20 millioner i erstatning. Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg tviler på at en Indiansk alenemor har 20 mill. i baklomma. Hva skjer hvis hun ikke klarer å betale det? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Kanskje denne passer bedre i humordelen, men likevel gav den meg en god start på dagen. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Indiansk alenemor dømt til å betale 20 millioner kroner i erstatning for å ha lagt ut 24 låter på fildelingsnettverket Kazaa...Les mer her Er nesten så man fortjener det når man bruker kazaa. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Ja huff. Jo mindre sofistikert en tyv er, jo mer fortjent er straffen. 21 års fengsel for nasking i butikken, 2 mnd kursing for Nokas ranerne. Det blir bare for dumt å naske i butikken når det finnes så mange mer sofistikerte og effektive måter å drive vinningskrimminalitet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 And another housewife bites the dust ... Lenke til kommentar
reverto Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg skjønner at du vil han en offentlig påvirkning/styring av lønn til ulike yrkesgrupper men jeg mener det blir feil måte å takle problemet på. Jeg ser på det som unødvendig bruk av statlig tvang fordi markedet selv vil ordne opp i det gjennom kapitalistiske selvdrevne mekanismer som tilbud og etterspørsel. Det fine med kapitalismen er at mange deler av den er selvjusterende og det er denne mekanismen jeg mener bør fortsette å få spillerom i denne saken. Statlig styring bør gjøres med omhu akkurat på de punktene kapitalismen svikter, men må ikke overdrives og brukes unødvendig. Jeg mener fremdeles at det etterlater et enormt tomrom i tilnærmingen til problemet med økonomisk - og derfor sosial - ubalanse mellom kjønnene å ikke ta høyde for kjønnsrollenes makt over individet. De selvjusterende kapitalistiske mekanismene du snakker om hjelper lite når problemet er måten samfunnet former og plasserer kvinner inn i lavtlønnete stillinger og yrker. Og lønnsforskjeller er ikke bare et uttrykk på manglende likestilling i seg selv, men får i tillegg konsekvenser på andre områder i livet som for eksempel hvor lenge far tar ut fødselspermisjon, hvem som jobber deltid dersom familien finner at de vil trappe litt ned på arbeidet utenfor hjemmet, hvem som eier mest og hvem som får mest i pensjon. Men som sagt; jeg mener ikke at dette skal være noen ansvarsfraskrivelse på vegne av kvinnenes yrkesvalg, men snarere et forsøk på å nyansere forståelsen av hvorfor det er slik. I den grad det oppleves som problematisk at denne ubalansen mellom kjønnene eksisterer bør det alltid arbeides for å utjevne disse forskjellene. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Ja til høyere skatt En MMI-undersøkelse fra juni i fjor viser at seks av ti nordmenn er villig til å betale mer i skatt hvis det sikrer økt kvalitet i barnehager, skoler og eldreomsorgen. I aldersgruppen 15 til 24 år, svarer hele 72 prosent de er «helt eller delvis enige» i at de er villige til å betale høyere skatter «for å sikre at kommunene kan øke kvaliteten i barnehager, skoler og eldreomsorg». KrF nekter å senke skatten Blant de borgerlige opposisjonspartiene er det full splid om skattenivået etter neste valg. Høyre og Frp vil ha langt lavere skatt, mens KrF vil ha minst like høy skatt som i dag. Mens Høyre og Frp vil senke skattene, ligger KrF på linje med rødgrønne. KrF-leder Dagfinn Høybråten gjør det helt klart at han i hvert fall ikke vil senke skattene i forhold til dagens nivå. – Vi vil ikke gå med på ytterligere skattelettelser, sier KrF-lederen til Dagsavisen. (...) Venstreleder Lars Sponheim vil ikke konkludere med hva hans parti mener om skattenivå etter 2009, før de har tatt debatten i partiet. Men han understreker at Venstre var med på å legge skattenivået i 2004. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 [En MMI-undersøkelse fra juni i fjor viser at seks av ti nordmenn er villig til å betale mer i skatt hvis det sikrer økt kvalitet i barnehager, skoler og eldreomsorgen. I aldersgruppen 15 til 24 år, svarer hele 72 prosent de er «helt eller delvis enige» i at de er villige til å betale høyere skatter «for å sikre at kommunene kan øke kvaliteten i barnehager, skoler og eldreomsorg». Ja, det var det da.. Ingen garanti for at det vil bli resultatet, ihvertfall. Tvert i mot er politikerne veldig kreative med å finne på andre morsomme ting å bruke pengene på. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg mener fremdeles at det etterlater et enormt tomrom i tilnærmingen til problemet med økonomisk - og derfor sosial - ubalanse mellom kjønnene å ikke ta høyde for kjønnsrollenes makt over individet. De selvjusterende kapitalistiske mekanismene du snakker om hjelper lite når problemet er måten samfunnet former og plasserer kvinner inn i lavtlønnete stillinger og yrker. Her mener jeg du kapitulerer for lett og skylder på et overordnet samfunn for de skjeve kjønnsrollene enkeltindivider holder på. Det er etter min mening bare en måte å løse på: Gå i seg selv og løse sine egne uheldige syn på kjønnsrollene og deretter påvirke enkeltindivider rundt seg til å friske opp sine syn på kjønnsroller. Egentlig liker jeg ikke ordet kjønnsrolle i seg selv. Det er på en måte å kapitulere og stadfeste at kjønnene settes i ulike roller av noe/noen. Det er jeg ikke enig i. Hver person velger selv hvor mye man vil sette seg selv i rolle. Vil kvinner på død og liv bli syere, sekretærer og hjelpepleiere til tross for lav etterspørsel/lønn så får de bare bli det, men da kan de ikke etterpå komme å klage på at de tjener mindre enn kvinner mer etterspurte yrker. Det samme gjelder menn som på død og liv vil bli skomakere til tross for svært lav etterspørsel. Folk må skjønne at lønn er et mål på hvor etterspurt og ønsket deres yrke er i forhold til tilbudet. Vil man ha god lønn så velger man noe det er et økende marked for og ønsker man bestemte jobber fremfor god lønn f.eks på grunn av trivsel så må man være forberedt på å ofre noe av lønnspotensialet for å få det til. Folk skal og bør få god valgfrihet når det kommer til valg av utdanning og yrke. Folk bør ikke tvinges inn i bestemte yrker for å tilfredsstille et kunstig krav om at begge kjønn skal jobbe like mye med de samme tingene. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 (endret) Og jeg synes det blir for lett å si at alle som arbeider for likelønn og likestilling kapitulerer for lett når de skylder på det overordnende samfunnets innvirkning på enkeltindividenes valg i egne liv. Klart mye av arbeidet ligger hos enkeltmenneskenes evne til å rive seg løs fra kravene og forventingene øvrigheten stiller til de, men det er ikke til å legge under en stol at akkurat det ville blitt enklere om kravene faktisk dro litt i samme retning som enkeltindividene selv ønsket at de dro. Men utover det tror jeg ikke vi blir stort mye enigere, Simen1. Endret 11. oktober 2007 av reverto Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hehe. Vi kan nok bli enige om litt av hvert, men så er det jo underholdende å ikke være det også Jeg er forøvrig uenig (for en overraskelse ) i at samfunnet bør bruke virkemidler for å likestille folk. Se f.eks på kvinnelige lederstillinger eller jentekvoter på ulike studier. Det er ordninger som skaper en kunstig høyere andel kvinner. En andel som ikke ville kommet uten tvang, lokkemidler og utestengelse av folk som har bedre kvalifikasjoner og mer lyst til å gjøre det samme. Hvem er bedreviteren/allviteren* som vet hvilke kjønnsfordelinger som er best for ulike typer utdanninger og yrker? (retorisk spm.) Hvorfor skal denne bedreviteren/allviteren bestemme en fordeling som folk selv ikke vil ha av seg selv? * Jeg hinter om staten, ikke deg. Jeg mener også at det er selvmotsigende at staten skal vite bedre enn meg selv hva jeg ønsker å utdanne meg til og jobbe med. Videre mejer jeg det er like selvmotsigende at staten skal vite bedre enn alle innbyggere i Norge hva de ønsker å utdanne seg til og jobbe med. Unngår vi slik (mis)bruk av makt så får kjønnsfordelingen i ulike yrker bli slik befolkningen selv ønsker at den skal være. Uansett hvilket grunnlag de har for å ønske den kjønnsfordelingen. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 En viss form for kvotering er nødvendig for å styre samfunnet i den retningen helheten gavnes av. I så måte kan det nevnes helse/omsorgs-yrker. Dette er yrker som vi alle etterhvert vil få et forhold til, og det å følge pengeprinsippet kan medføre at du som en tilårskommen tidligere oppegående forumhore plutselig kan befinne deg i den ekle situasjonen at du har bare dine egne tilårskomne tissebleier å konfigurere, uten noen form for support. Hvem ønsker vel det? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Kvotering er kjønnsdiskriminering og slikt fjas er aldri nødvendig. La innholdet i hodet være tellende og ikke hva man har mellom bena. Her må man bestemme seg for om målet er minst mulig diskriminering eller om målet er en statlig fastsatt prosent når det kommer til andel av et kjønn i et yrke. Over til noe litt annet: http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=174174 Er nok enkelte politikere som irriterer seg over at de ikke bare kan innføre statlig sensur her ja. Merk den ene politikeren som mente man burde være forsiktig å mene noe her som politiker, men samtidig syntes han er forsiktig nok når han uttaler seg om et program han ikke har sett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå