Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Hører Torstein Dale mumle lavmelt om at storstilt oljeutvinning er kriminelt; fremtidige generasjoner vil ikke ha samme mulighet til å skade miljøet som oss.

Er fyren helt idiot? Oljen er ikke verdt noe uten etterspørsel, og for tiden er prisen på topp. Få opp oljen og få tak i noe som virkelig har verdi! Skal vi satse på miljø og lavere CO2-utslipp vil det føre til alternative energikilder. Argumentene hans er fullstendig ulogiske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tragisk! Ironisk nok så tviler jeg på at politiet vil bruke mer tid på pøblene med det første. De får sikkert mer enn nok å gjøre med å etterforske drapet.

Med tanke på norske forhold og bevilgninger til politiet så er det interessant å merke seg at det ikke er mye underbemanning/forsømmelser som skal til før ting kommer ut av kontroll og folk begynner å ty til selvtekt.

Lenke til kommentar
Hører Torstein Dale mumle lavmelt om at storstilt oljeutvinning er kriminelt; fremtidige generasjoner vil ikke ha samme mulighet til å skade miljøet som oss.

Er fyren helt idiot? Oljen er ikke verdt noe uten etterspørsel, og for tiden er prisen på topp. Få opp oljen og få tak i noe som virkelig har verdi! Skal vi satse på miljø og lavere CO2-utslipp vil det føre til alternative energikilder. Argumentene hans er fullstendig ulogiske.

9651072[/snapback]

Det er ikke helt heldig om vi utvinner all oljen i ett forrykende tempo nå, selv om det er nå vi tjener mest penger på det. Når oljen er borte så er oljen borte, da hjelper det ikke stort med absurde mengder cash. Du kan ikke lage drivstoff av penger. Regner med det er noe slikt Torstein D mener.

Lenke til kommentar
Du kan ikke lage drivstoff av penger.

9652462[/snapback]

Nei, men de kan hente opp alle pengene nå, og bruke dem til å utvikle alternative fremkomstmidler og energikilder som kan sikre Norge fortsatte inntekter lenge etter at oljebaserte teknologier er utdatert.
Lenke til kommentar
Og er det virkelig så skummelt at med en gang opposisjonen toucher inne på noe ubehagelig så snur vi alle rygger til? Jeg har fremdeles ikke fått noe svar på om de som stemmer til høyre her inne tror journalister og redaktører som stemmer til høyre med viten og vilje farger innholdet i publiseringene sine. Siden de så åpenbart tror de journalistene og redaktørene som stemmer til venstre gjøre det samme, mener jeg.

9635369[/snapback]

Jeg tror/er ganske skråsikker på at det farger nyhetsbildet. Noe annet er rett og slett ikke logisk. Uavhengig av hvilket parti man stemmer. I Norge kan dette by på utfordringer da de fleste stemmer SV og AP, mens det knapt finnes en nål i høystakken som stemmer FRP, for eksempel.

Akkurat som folk på venstresiden så ofte kritiserer FOX News i USA så regner jeg med man ikke er såpass selektiv i sin kritikk at man ikke ser de utfordringer den venstredominerte media i Norge gir. Den var værre før internett og blogger kom, men den er forstsatt tilstede.

Men det er jo umulig å få et journalistkorps bestående av jevne "grupperinger". Så det er jo bare noe man får være obs på.

Alle journalister som skriver om politikk burde være åpne om hva de stemmer (følge Aarebrot sitt eksempel). En som ikke gjør det behøver ikke nødvendigvis mangle integritet, men det er riktig å sette spørsmålstegn ved vedkommendes integritet.

Anders Gievær i VG har tatt for seg problemstillingen;

For er det noen som tror at det ikke påvirker omtalen av SVs landsmøte, Carl I. Hagens utspill, utnevnelsen av Kvarme som biskop og all dekning av USAs utenrikspolitikk at det knapt finnes en norsk journalist til høyre for Kåre Willoch?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=103636

- Jeg har lenge ventet at vi skulle få en åpen debatt om dette temaet, men journalistene og deres organisasjoner har tiet det i hjel. Det er feigt, og kanskje ikke så lite skremmende, sier professor Frank Aarebrot i en kommentar til årets resultat.

Journalistene har heller ikke særlig tillit. Jeg lurer på hvorfor?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...ticle542394.ece

Det sies at vanlige folks tiltro til journalistene som yrkesgruppe ligger på nivå med folks tillit til halliker, leiemordere og politikere. Opinionsundersøkelsen kan tyde på et det er et visst belegg for denne teorien. Rundt fem prosent av publikum uttrykker stor tillit til journalistene. Av de yrkesgruppene som de utspurte i undersøkelsen er blitt bedt om å vurdere tilliten til, er det bare politikere som skårer lavere enn journalistene. Politiet skårer høyest.

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som begynner å bli lei av feminisme og "likestillings"-manien som herjer? Prinsesse Märtha lynsjes av SV-mobben fordi hun kommer med helt normale meninger i et svensk intervju.

9636697[/snapback]

Mãrtha uttalese er til overmål sann, -vi har likelønn; menn og kvinner mottar samme lønn for samme arbeid. En kvinnelig og mannlig sykepleier tjener likt. En kvinnelig bussjåfør tjener det samme som sin mannlige kollega. osv.

Dette er åpenbart ikke tilstrekkelig for "Sv og andre feminister", nå begynner de å sammenligne lengde på utdannelse for å kunne "fastslå" at vi ikke har likelønn her i landet. Hva er det de mener? At kvinnlige barnehageansatte (ikke noe vondt om dem) som ukentlig drar på koselige picnik-turer i skogen med tilhørende pølsegrilling skal tjene likt med en sveiser eller mekaniker i oljeindustrien? Bør man liksom ikke også ta hensyn til forskjellig ulemper og fare som forskjellige typer jobber medfører? Ikke noe forhindrer jenter idag i å velge utdannelse innen et "godt betalt" mannsdominert yrke hvis de ønsker det.

Skal man ta utgangspunkt i utdannelse/læretid, etc. er det jo ikke lik lønn blandt menn heller. Såvidt jeg vet tjener f.eks. en fagutdannet baker, mindre enn en fagutdannet elektriker. Sånn kan man ta for seg fag etter fag.

Fremstår det ikke rimelig urealistisk å tro at alle ulikheter kan forsvinne? :roll:

Lenke til kommentar
Mãrtha uttalese er til overmål sann, -vi har likelønn; menn og kvinner mottar samme lønn for samme arbeid. En kvinnelig og mannlig sykepleier tjener likt. En kvinnelig bussjåfør tjener det samme som sin mannlige kollega. osv.

Dette er åpenbart ikke tilstrekkelig for "Sv og andre feminister", nå begynner de å sammenligne lengde på utdannelse for å kunne "fastslå" at vi ikke har likelønn her i landet. Hva er det de mener? At kvinnlige barnehageansatte (ikke noe vondt om dem) som ukentlig drar på koselige picnik-turer i skogen med tilhørende pølsegrilling skal tjene likt med en sveiser eller mekaniker i oljeindustrien? Bør man liksom ikke også ta hensyn til forskjellig ulemper og fare som forskjellige typer jobber medfører? Ikke noe forhindrer jenter idag i å velge utdannelse innen et "godt betalt" mannsdominert yrke hvis de ønsker det.

Skal man ta utgangspunkt i utdannelse/læretid, etc. er det jo ikke lik lønn blandt menn heller. Såvidt jeg vet tjener f.eks. en fagutdannet baker, mindre enn en fagutdannet elektriker. Sånn kan man ta for seg fag etter fag.

Fremstår det ikke rimelig urealistisk å tro at alle ulikheter kan forsvinne?  :roll:

9655422[/snapback]

Kan bare applaudere dette innlegget. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg vil trekke inn tilbud og etterspørsel også. Man kan ikke forvente fet lønn i et yrke det er stort overskudd av folk i og man kan ikke forvente luselønn i et svært etterspurt yrke. Uansett hvilken kjønn man har. Det er ikke samfunnets/menns skyld at kvinner frivillig velger yrker med lite etterspørsel.

Over til noe relatert: Antall studieplasser bør tilpasses estimert fremtidig etterspørsel etter yrkene. F.eks ved å ha 10% flere studieplasser enn det man tror vil bli etterspurt. De 10% bør være der fordi en del dropper studiet under veis, eller gjør det dårlig og får ikke/vil ikke ha relevant jobb likevel. Mulig det bør være mer enn 10% også.

Lenke til kommentar
Jeg vil trekke inn tilbud og etterspørsel også. Man kan ikke forvente fet lønn i et yrke det er stort overskudd av folk i og man kan ikke forvente luselønn i et svært etterspurt yrke. Uansett hvilken kjønn man har. Det er ikke samfunnets/menns skyld at kvinner frivillig velger yrker med lite etterspørsel.

9656362[/snapback]

Landet skriker etter sykepleiere, så hvorfor er da dette ikke en høytlønnet jobb?

Atpåtil ender man opp med deltidsjobber og arbeidstider værre enn hva folk flest oppnår.

Lenke til kommentar
Jeg begynner å grine

9638129[/snapback]

Jeg begynner å smile på vegne av alle pokeravhengige/nettpokeroffere i Norge. Regner med det er pengespill-paragrafen som er årsaken. Pokerforeninga kunne jo omgått det om de ville. F.eks ved å spille om ære og berømmelse i stedet for penger.

9638309[/snapback]

Jeg liker ikke at vi ikke kan bestemme hva vi kan bruke våre egne penger på.

Lenke til kommentar
Landet skriker etter sykepleiere, så hvorfor er da dette ikke en høytlønnet jobb?

Atpåtil ender man opp med deltidsjobber og arbeidstider værre enn hva folk flest oppnår.

9659285[/snapback]

Godt poeng. Jeg tror problemet er manglende konkurranse mellom ulike arbeidsgivere. Dvs. nesten alle sykepleiere i Norge har jo den samme arbeidsgiveren og dermed kan arbeidsgiveren diktere lønningene uten noe merkbart frafall. Arbeidsgiveren er også den som setter begrensninger for hvilke konkurrenter som skal kunne operere lovlig i Norge. Jeg sier ikke at løsningen er privatisering av helsevesenet men at staten bør legge av seg uvanen med å misbruke sin arbeidsgiverposisjon til å diktere lønninger som er kunstig lave. Hvis det skal skje noen privatisering i helsevesenet så bør det gjøres med stor forsiktighet og at de private foretakene i så fall jobber på anbud for staten. Noe sånt. (med fare for at jeg ikke har tenkt gjennom dette skikkelig)

Lenke til kommentar

Fordi det så og si kun finnes offentlige tilbud. Hadde vi fått private sykehjem og stykkprisfinansiering måtte man begynt å kjempe om de gode sykepleierne - ergo høyere lønn.

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at løsningen er privatisering av helsevesenet men at staten bør legge av seg uvanen med å misbruke sin arbeidsgiverposisjon til å diktere lønninger som er kunstig lave. Hvis det skal skje noen privatisering i helsevesenet så bør det gjøres med stor forsiktighet og at de private foretakene i så fall jobber på anbud for staten. Noe sånt. (med fare for at jeg ikke har tenkt gjennom dette skikkelig)

9659520[/snapback]

Intet i veien for å opprettholde et alment helsetilbud om en privatiserer helsevesenet – det trenger ikke være en tett kobling mellom finansiering og drift. Personlig tror jeg det kunne vært fornuftig, først og fremst for å få ryddet av banen de institusjonene som alltid satser på å gå med en miliard eller tre i underskudd; slike utskudd klarer man seg greit uten.

Å gå over til en privat ordning der også finansieringen skal være privat er en ganske annen sak, og selv om jeg er tilbøyelig til å være for en slik variant er ikke det noe man innfører på dagen. Etter mitt syn er det langt viktigere at det er langsiktig klarhet i hvem som betaler (slik at det er mulig å planlegge rasjonelt) enn akkurat hvordan betalingsordningen legges opp.

Lenke til kommentar
Overskriften er ikke "arrestert for å vise sin Burmastøtte", men "arrestert da de viste sin Burmastøtte", ergo ingenting misvisende og feil med den overskriften.

Jo, fordi det at han støttet Burma ikke hadde noe med arrestasjonen å gjøre.

FRP? *grøsse*

Nei vet du hva...det er det siste en trenger..

9625255[/snapback]

Usaklig tulleinnlegg...

Lenke til kommentar

db.no: Ble dømt, voldtok på nytt

Mannen er ikke varetektsfengslet. Han mener at han er uskyldig dømt for voldtektene. Han nekter også for å ha voldtatt de tre siste kvinnene, og at han er utsatt for et komplott fra de tre.

Nå vet jeg selvsagt ikke om han har voldtatt igjen eller har blitt utsatt for et komplott fra de tre kvinnene, men dagbladet klarer i hvert fall å forhåndsdømme mannen i overskriften på artikkelen. Det burde stått "siktet for flere voldtekter" og ikke "voldtok på nytt". PFU kan vel neppe være særlig glad for dagbladets forhåndsdømming.

Lenke til kommentar

Fordi det så og si kun finnes offentlige tilbud. Hadde vi fått private sykehjem og stykkprisfinansiering måtte man begynt å kjempe om de gode sykepleierne - ergo høyere lønn.

9660617[/snapback]

Men vi har jo også kun et forsvar. Et mannsdominert yrke og der tjener man ikke dårlig. En 19-åring kan tjene over en halv million kroner i løpet av et år. De blir i langt større grad kompensert for arbeidstid utenfor normalarbeidstiden.

Nå tror jeg selv ikke det er grunnet diskriminering at denne skjevheten eksisterer i det offentlige, men mer grunnet politiske prioriteringer.

Folk dør i helsekøer og blir sykere i helsekøer. Det forekommer milliardtap grunnet tyvfiske i nordsjøen.

Dette kunne vært unngått, men staten er blant annet for opptatt med å gjøre landets kunstnere økonomisk avhengig av staten. Kunstnere som har som primæroppgave er å forme vårt oppfatning av virkeligheten er altså økonomisk avhengig av myndighetene. Men det er få, om noen, som er kritisk til dette. Merkverdig nok. Minst av alt kunstnerne selv.

Bortsett fra de innen kunsten som ikke får støtte da. Fordi de kanskje er for politisk ukorrekte? De blir utkonkurrert av statlig støttet kunst.

Det er jo et fint system for staten å forme folkets oppfatning av virkeligheten. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...