Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Nye billettregler ødela sydendrøm

Næmmen dakar lille krenkede kapitaloffer, det var jammen fint at snille onkel VG ga deg spalteplass så du kunne belyse dette kjempeproblemet: at noen ikke får det nøyaktig som de vil fordi de har for lite penger. Dette skulle du ha tenkt på før du klemte ut unge nummer tre, men nå kan du jo heller guffe opp selvfølelsen ved å tenke på hvor mye co2 du sparer verden for.

Hvor kan jeg forresten gå og hente ut min tydeligvis menneskerettsfestede sydentur? Jeg har ikke vært lenger sør enn Tyskland på seks år.

9544316[/snapback]

Jeg har ikke vært lenger sør enn Oslo på 5 år :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Nye billettregler ødela sydendrøm

Næmmen dakar lille krenkede kapitaloffer, det var jammen fint at snille onkel VG ga deg spalteplass så du kunne belyse dette kjempeproblemet: at noen ikke får det nøyaktig som de vil fordi de har for lite penger. Dette skulle du ha tenkt på før du klemte ut unge nummer tre, men nå kan du jo heller guffe opp selvfølelsen ved å tenke på hvor mye co2 du sparer verden for.

Hvor kan jeg forresten gå og hente ut min tydeligvis menneskerettsfestede sydentur? Jeg har ikke vært lenger sør enn Tyskland på seks år.

9544316[/snapback]

Jeg har ikke vært lenger sør enn Oslo på 5 år :(

9544577[/snapback]

Jeg har ikke vært ute av lykkelandet siden 1991. :ohmy:

Må man nødvendigvis forflytte seg fysisk for å bevege seg mentalt?

:hmm:

Lenke til kommentar
- Samfunnstjeneste for alle

Endelig et godt forslag fra KrF. :)

Avstemningen viser at 53% er positiv til forslaget og 47% negative.

9543466[/snapback]

Har ikke Staten råd til å betale lønn, og må ty til tvangsarbeid istedet..?

9543764[/snapback]

Det er bare rett og rimelig at de som gjør sin samfunnstjeneste får betalt for jobben de gjør. Altså ikke lommerusk slik som i førstegangstjenesten i dag. Videre så bør den være like obligatorisk som grunnskolen fordi den gir en slags grunnutdannelse. Tjenesten bør være innholdsrik, meningsfylt og en blanding av obligatoriske emner man skal gjennom og et stort "valgfag" man får spesialisere seg innen. Arbeidet som gjøres bør selvsagt komme samfunnet til nytte, stor nytte, men ikke bare innen ett eneste område slik dagens førstegangstjeneste gjør. Omsorgsyrker ser jeg på som en naturlig del å utvide til. Den nye samfunnstjenesten mener jeg bør være lik for alle slik at det blir rettferdig. I dag er det jo store urettferdigheter grunnet "elle-melle-du skal i militæret, og du skal ikke". Varigheten bør være rundt 10 måneder slik at det passer med årskull fra skoler og universiteter uten å ta fra folk ferien. Samfunnstjenesten bør også bli mer fleksibel med tanke på når man mener det passer en selv å tjenestegjøre, ikke bare hvilket år, men også om man vil ha en uke eller to fri og ta igjen de tapte ukene senere. Litt reising bør det nok innebære men helst langt mindre enn i dag der folk kan risikere å bli sendt til Sør-Norge i hele førstegangstjenesten. Det blir for drøyt!

Lenke til kommentar

Ja, det er nok det, PencilCase. Men likhet for alle mener jeg står sterkest. Dersom det ikke blir noen slik ordning mener jeg hele førstegangstjenesten bør bli profesjonalisert og helt frivillig.

Men jeg har fått profesjonelle soldater litt i vrangstrupen det siste tiåret. Grunnen er at profesjonelle forsvar tiltrekker seg bermen. Folk som ikke har noe annet nyttig å gjøre som f.eks en målrettet karrière/utdannelse. Se f.eks på det amerikanske og engelske forsvaret. Det kaller jeg berm. Muskelbunter og "cowboyer" uten sosial intelligens og evner til å takle situasjoner med sivile i en krig. Skyteglade tullinger. Jada, her stigmatiserer og generaliserer jeg over en lav sko... :!: Alle er selvfølgelig ikke like men jeg tror soldater som er basert på et gjennomsnitt av befolkninga vil være langt bedre i stand til å utkjempe en krig eller være på fredsbevarende oppdrag enn det et profesjonelt forsvar har. Langt mer rettferdige og ydmyke ovenfor sivile.

Men lik behandling av alle, altså like mye eller lite samfunnstjeneste for alle bør man i hvert fall få til.

Lenke til kommentar
Ikke når det kommer til obligatorisk skolearbeid og det norske forsvaret.

9545685[/snapback]

Enkelte av disse forslagene kan vel faktisk ikke gå under forsvar? Det har vel vært diskutert tundt lovligheten til bla. siviltjeneste før, mener jeg. De holder jo på med det fortsatt da, men det er kanskje fordi de "velger" det frivillig i stedet for militærtjeneste, som man jo kan tvinge folk til.
Lenke til kommentar

En tsjetsjener er tiltalt for medvirkning til drapet på den russiske journalisten Anna Politkovskaja.

225px-Politkovskaya.jpg

(AFTENPOSTEN): De internasjonale reaksjonene var sterke da den kjente russiske journalisten og menneskerettighetsaktivisten Anna Politkovskaja ble skutt og drept utenfor sin leilighet i Moskva den 7. oktober i fjor.

Nå er en tidligere tsjetsjensk tjenestemann tiltalt for medvirkning til drapet, ifølge Sky News og nyhetsbyrået AP

Nekter straffeskyld

Shamil Burayev ble pågrepet av russisk politi sist uke, men har nektet straffeskyld i politiavhørene, ifølge hans advokat Pyotr Kozakov..

- Burayev sier at han ikke har hatt noe å gjøre med dette drapet. Han er fast bestemt på å bevise sin uskyld, sier advokaten.

Burayev var sjefen for Tsjtsjenia-distriktet Achkoi-Martan i åtte år fram til 2003. Han var en potensiell presidentkandidat inntil han ble sparket av presidenten Akhmad Kadyrov i 2003.

Leiemordere

Det har blitt påstått at Politkovskaya kan ha blitt drept av en organisert Tsjetsjensk gruppe som dreper på bestilling.

Advokat Kasakov sier ifølge AP at påtalemyndigheten mener Burayev fant Politkovskayas adresse og ga informasjonen videre til andre personer som skal ha vært involvert i drapet.

Drapet på Politkovskaja har fått Putin-kritikerne til å anklage Moskva for å ikke beskytte ytringsfriheten i tilstrekkelig grad.

Drapstrusler

Politkovskaya skrev mye om sikkerhetsstyrkenes overgrep i Tsjetsjenia, og påtalemyndigheten mener at drapet kan være knyttet til hennes journalistiske virke.

Hun var kjent som en markant Putin-kritiker.

Politkovskaja måtte leve med flere drapstrusler før hun ble drept. I 2001 flyktet hun fra Russland etter trusler fra en politibetjent.

Da hun dekket gisselaksjonen i Beslan tre år senere ble hun syk, og symptomene tydet på at hun hadde blitt matforgiftet.

Kort tid før hun ble drept forsøkte agenten hennes i London, Toby Eady, på å få henne til å forlate Russland.

Journalisten skal da ha svart at hun nektet å forlate landet før Putin var borte.

Er litt artig historie dette.

Hørte et intervju på NRK P2 med han som hadde oversatt Anna Politkovskaja siste bok, en dagbok og hvordan denne fyren ble fanget.

Ifølge russiske myndigheter fanget han opp via satellittbilder rett utenfor døren til Anna Politkovskaja, der hun ble drept.

Så kan en stille seg det spørsmålet...har russerne mulighet til å overvåke hele Moskva til alle 24-timer i døgnet? Nei det har de ikke. Men i følge de så var dette på Putins sin bursdag og da overvåket de hele Moskva.

Et annet, å vel så viktig spørsmål er...hvordan kan russiske myndigheter identifisere noen ovenfra via satellittbilder? Er Russlands satellitter så gode at de kan gjøre slik?

Svaret fra Russiske myndigheter: Ja.

Merkelig...aldeles merkelig...

Endret av b-real
Lenke til kommentar
Ap-politiker fulgte folk inn i stemmeavlukker

Ikke bra, ikke bra.

Nå vet jeg ikke om det stemmer om han personlig har kjøpt stemmer, men det er vel ganske vanlig at innvandrere samarbeider om å få andre innvandrere opp på listene. Skulle ikke forundre meg om det er denne gruppen som har kjøpt stemmer "på vegne av" Gilani.

Lenke til kommentar

Hørte et intervju på NRK P2 med han som hadde oversatt Anna Politkovskaja siste bok, en dagbok og hvordan denne fyren ble fanget.

Ifølge russiske myndigheter fanget han opp via satellittbilder rett utenfor døren til Anna Politkovskaja, der hun ble drept.

Så kan en stille seg det spørsmålet...har russerne mulighet til å overvåke hele Moskva til alle 24-timer i døgnet? Nei det har de ikke. Men i følge de så var dette på Putins sin bursdag og da overvåket de hele Moskva.

Et annet, å vel så viktig spørsmål er...hvordan kan russiske myndigheter identifisere noen ovenfra via satellittbilder? Er Russlands satellitter så gode at de kan gjøre slik?

9547205[/snapback]

Alle som har sett 24, Bournefilmene og Enemy of the State vet jo at dette er fullt mulig :wee:

Big brother watches u

eye_in_the_sky_400pix.jpg

mmo0131l.jpg

jmo1957l.jpg

Lenke til kommentar

Ikke bra, ikke bra.

Nå vet jeg ikke om det stemmer om han personlig har kjøpt stemmer, men det er vel ganske vanlig at innvandrere samarbeider om å få andre innvandrere opp på listene. Skulle ikke forundre meg om det er denne gruppen som har kjøpt stemmer "på vegne av" Gilani.

9547932[/snapback]

Det vil jeg ikke spekulere i,men som jeg sier så er slikt forkastelig uansett hvem som gjør det,hvilken politisk tilhørighet de måtte ha eller hvilken hudfarve .

Og som vi ser er visst ikke saken enestående.

Frp-politiker delte ut danskebåtbilletter på stand

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=167124

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

http://www1.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2...hp?artid=166748

(VG Nett) To valgfunksjonærer forteller til NRK Østafjells at de så Ap-politikeren Yousuf Gilani, som er beskyldt for valgfusk, følge innvandrervelgere helt inn i stemmeavlukkene på valgdagen.
*snip*

9532417[/snapback]

Og saken fortsetter....

KAN BLI OMVALG I DRAMMEN

Dersom det har foregått kjøp av stemmer i Drammen, kan det i ytterste konsekvens føre til at det må avholdes omvalg der, sier kommunalminister Åslaug Haga (Sp).

EDIT:

Blant dem som fikk tilbudet om penger var Else Marie Romset. Hun tok imot pengene fordi hun rett og slett trengte dem. Det skjedde 6. september. Hun fikk også en stemmeseddel fra Arbeiderpartiet. Romset gikk til stemmelokalet i rådhuset, krøllet sammen stemmeseddelen, og la merke til at den var ferdig utfylt med et kryss for personstemme til bystyrepolitiker Yousuf Gilani (Ap).

- Jeg tok imot pengene, men stemte Frp, sier Romset til Drammens Tidende.

:!: Endret av HilRam
Lenke til kommentar
Men jeg har fått profesjonelle soldater litt i vrangstrupen det siste tiåret. Grunnen er at profesjonelle forsvar tiltrekker seg bermen. Folk som ikke har noe annet nyttig å gjøre som f.eks en målrettet karrière/utdannelse. Se f.eks på det amerikanske og engelske forsvaret. Det kaller jeg berm. Muskelbunter og "cowboyer" uten sosial intelligens og evner til å takle situasjoner med sivile i en krig. Skyteglade tullinger. Jada, her stigmatiserer og generaliserer jeg over en lav sko... :!:

Profesjonelle soldater som er kvalifiserte og som blir gitt riktig opplæring, er som regel bedre soldater enn tilfeldige vernepliktige som kanskje ikke har noen motivasjon for å være der.

Jeg kan ikke uttale meg om det engelske forsvaret, men din generalisering av amerikanske soldater er jo som du selv sier generalisering over en lav sko.

Jeg kjenner mange som har vervet seg av andre grunner enn at de er "skyteglade tullinger". Jeg har en følelse av at du baserer disse meningene på typisk anti amerikanske holdninger som råder i europa, og ikke faktiske erfaringer med amerikanske soldater. Samtlige amerikanske soldater som jeg kjenner passer i allefall ikke denne beskrivelsen din. Noen av de mest ydmyke og sindige menneskene jeg kjenner er eller har vært soldater.

Alle er selvfølgelig ikke like men jeg tror soldater som er basert på et gjennomsnitt av befolkninga vil være langt bedre i stand til å utkjempe en krig eller være på fredsbevarende oppdrag enn det et profesjonelt forsvar har. Langt mer rettferdige og ydmyke ovenfor sivile.

Men lik behandling av alle, altså like mye eller lite samfunnstjeneste for alle bør man i hvert fall få til.

9545666[/snapback]

Skulle man hatt et gjennomsnitt av befolkninga hadde det vært en ganske slapp gjeng. Slik det er nå i Norge blir jo alle verstingene luket ut og det er jo en relativt liten prosentandel man sitter igjen med som vel kanskje er over snittet motiverte. Jeg tror snarere vi skal gjøre det attraktivt slik at man kan rekruttere soldater som ligger over snittet i intelligens og moral.

Lenke til kommentar

Amerikanske soldater er ofte det nettopp fordi de så det å verve seg som den beste karrieren. Ofte fra fattige strøk eller område med dårlig utdanningstilbud. De er generelt sett ikke galninger som løper rundt fordi de ønsker å leke macho. Det finnes også mange amerikanske soldater med psykologiske arr, noe som ikke er rart når sjangsene for å oppleve konflikter og krig er såpass høy for dem.

Når det kommer til norske vernepliktige så finner jeg dem generelt mer stolt og opptatt av å være i forsvaret av riktige grunner, i forhold til hva som er tilfellet for flere av befalene. Det virker mer som det er pengene som er motivasjonen fremfor ønsket om å hjelpe andre. Den virkelige gleden under redningsoperasjoner fant vi hos de vernepliktige. Men også dette er en generalisering, det finnes flere befal som er stolt over jobben og uniformen og som vil ofre eget liv og helse for andre, om det kreves.

Det værste jeg vet er nå vernepliktige blir behandlet som underverdige av befal. Det skjer og det er en skam.

Lenke til kommentar

9547205[/snapback]

Dette er selvsagt nok et justismord fra verdens aspirerende politistat-stormakt. "Satelitt-beviset" er for å skremme egne innbyggere til lydighet. Får håpe amerikanerne aldri kommer så langt på vei som russerne er nå, da ville verden sitte skikkelig i driten.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

http://www.ta.no/nyheter/grenland/article3017424.ece

– Vi har ikke folk, ring senere!

Det var beskjeden en vettskremt Frode Nilsen fikk da han ringte politiet mens noen dundret løs på døra hans med brekkjern natt til søndag.

http://www.ta.no/nyheter/grenland/article3011883.ece

- Ta fingeravtrykk selv!

Det var beskjeden Reza Azizi fikk av politiet, etter at tyver hadde robbet huset hans for alt fra toalettet til varmtvannstanken. Politiet ville ikke engang ta med seg tyvenes brekkjern.

Er det noe rart folk ikke stoler på at de får hjelp fra politiet?

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...