Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synspunkt? :)

9533907[/snapback]

Helt enig. Utidig bruk av ordet mobbing er med på å vanne ut betydningen av ordet.

Mobbing er gjentakende erting og trakassering, som oftest grunnløst og utført av flere personer.

Snekker`n: Ikke glem å få med begge sidene av saken. Høyre er har også mottatt sterke anklager om valgfusk i den samme kommunen. Politikerne ligger i skyttergraver og kaster beskyldninger over til hverandre.

Lenke til kommentar
Øystein Dørum; Innfør rushtidsavgift.

9534313[/snapback]

Jeg syns Dørum avfeier de sosiale motargumentene alt for fort og dårlig vekk. Det første med barnehagene er forsåvidt greit, men å avfeie den sosiale skjevheten vekk med å si at de som kjører mest har mest penger blir alt for simpelt. Det eneste han påpeker er at de som kjører mest derfor vil bli rammet minst, i og med at de faktisk har midler til å betale denne avgiften uten at de taper noe spesielt på det. Faktisk kan en jo si at de vinner på det, i og med at de får veiene for seg selv (for å sette det på spissen).

Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor isen smelter så fort

- Utrolig dramatisk, sier forsker

http://www1.vg.no/nyheter/utenriks/klima-t...hp?artid=166856

Samtidig ligger det store økonomiske interesser i at isen rundt Arktis smelter. Handelsveien mellom Europa og USA blir vesentlig lettere og store naturressurser ligger høyst sannsynlig gjemt under isen på Nordpolen.

Men da er det vel greit da :cry:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Bellona raser mot at CO2 fraktes i båt i stedet for i rør.

- Jaha, hvorfor er det så viktig for dem at det går i rør? Poenget er jo det samme: At gassen skal deponeres i oljereservoarene for å presse ut mer olje og spare atmosfæren for store mengder klimagass. Hvorfor bli så sinna for detaljer i transportløsninga?

I anledningen så har forresten miljøraddisen Fredrik Hauge byttet ut islandsgenseren sin med NHO-uniformen: Blå skjorte. :wee:

post-3851-1190298461_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Snekker`n: For bare noen dager siden meldte Aftenposten at man kunne seile over Nordpolen. I dag melder VG om at det på det minste er 500 kilometer fra polpunktet til åpen sjø. Enten mente Aftenposten at man skulle bære seilbåten sin 500 kilometer over is eller så har det frosset på utrolig mye de siste dagene eller så var det rett og slett løgn og oppspinn en eller annen plass.

Hvordan skal det gå med troverdigheten i klimadebatten hvis media slenger ut pølsevev innimellom de saklige argumentene? Hvilke påstander og hvilke kilder kan man stole på? Tabloidene sine overskrifter?

Men over til saken: Hvis polisen (ikke svensk politi) smelter, hvilke konsekvenser vil det få i første rekke? Havnivået vil jo ikke stige. Isbjørnene får nok et dårlig livsgrunnlag, men vil de dø ut? Hvilke andre konsekvenser får det?

Lenke til kommentar

Konsekvensen av at all pol isen smelter blir at saltinnholdet i nordatlanteren blir kraftig redusert som i sin tur vil stoppe senkingen av salt, kaldt vann til havbunnen som er en av motorene til golfstrømmen.

Det er da en vissa fare for at golfstrømmen stopper opp etter en del år med påfølgende konsekvenser for oss her oppe i gokk.(nordeuropa)

Lenke til kommentar

Det er én teori. Men forutsetter ikke den at det er snakk om ferskvannsis? Isen på nordpolen er vel i all hovedsak sjøis (saltvannsis) slik det står i artikkelen til VG og da påvirkes vel ikke saltinnholdet nevneverdig.

En annen teori går på at "dyphavspumpa" fungerer utmerket fortsatt selv om målinger av hastigheten til vannstrømmer på overflaten tyder på en minsket hastighet. Det er rundt et år siden det var et innslag om skrekkscenarioene som følge av kun overflatemålinger på NRKs Newton og hvordan dette var missforstått grunnet mangel på hastighetsmålinger dypere i vannmassene. De marine klimaforskerne som var i innslaget er Norske og holdt til på et marinbiologisk senter i Trondheim eller noe i den duren. Mulig vi kan finne mer info om det der.

Det er godt vi har forskere som prøver å avdekke nye fakta om temaet så man ikke bare gjentar gammel og utdatert kunnskap i det uendelige.

Lenke til kommentar

Det som skjer når man legger en flaske med saltvann i fryseren er at vannet begynner å fryse på en bestemt måte. Saltet skyves foran frysefronten og hoper seg opp inntil det sterkt saltkonsentrerte vannet blir sperret inne i en lomme. I sjøen vil nok saltet delvis lukkes inne i lommer med høy saltkonsentrasjon og delvis hopes opp i det flytende vannet under isen. Når is og vann fraktes til varmere strøk smelter isen og saltinnholdet jevnes ut til det samme innholdet som var før isen frøs. I smelteprosessen smelter alltid de mest saltholdige delene av isen først, altså saltvannslommene.

Lenke til kommentar
Men over til saken: Hvis polisen (ikke svensk politi) smelter, hvilke konsekvenser vil det få i første rekke? Havnivået vil jo ikke stige. Isbjørnene får nok et dårlig livsgrunnlag, men vil de dø ut? Hvilke andre konsekvenser får det?

9535732[/snapback]

Mer varme vil bli absorbert, såvidt jeg forstår. Solstråler som isen reflekterer blir nå fanget opp av havet.

Noe som sikkert vil medføre at fisken er ferdig kokt når vi fisker den, i tillegg til at det varme vannet nok vil sende ut varmesignaler som de slemme romvesene lettere vil fange opp, slik at de kommer dettende ned fra oven og stikker av med havet vårt, fordi de er gått tom for badevann hjemme. I ettertid vil det vise seg at USA, sammen med Bongo fra Kongo, visste om romvesenene men ikke sa noe. Så følgelig blir enkelte sinte, før menneskeheten dør ut fem dager senere.

Men vi kan fikse alt dette om verdens befolkning tømmer kjøleskapet sitt for is og hiver det ut i havet. Hva er det folk venter på? :)

Lenke til kommentar
Bellona raser mot at CO2 fraktes i båt i stedet for i rør.

- Jaha, hvorfor er det så viktig for dem at det går i rør? Poenget er jo det samme: At gassen skal deponeres i oljereservoarene for å presse ut mer olje og spare atmosfæren for store mengder klimagass. Hvorfor bli så sinna for detaljer i transportløsninga?

9535627[/snapback]

Uten at jeg kjenner saken, men kan det ha noe med at rør transport ikke skaper ytterligere co2 utslipp? Mens et skip ekstra utgjør relativt mye mer?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har ingen isbiter, hverken her eller der ... :ohmy:

Betyr det at jeg kan sitte som tilskuer, og bare komme med empatiske fjertelyder hver gang mine naboer har tatt seg en ny runde mellom frysekap og elv? :hmm:

Teller det ekstra mye hvis jeg misbruker arbeidsgiveren sitt kjøpekort, og kjøper opp alle deres ifangetagne isbiter, for så å bli dagens John Wayne, som i tillegg til hofteholder også holder en høy etisk standard? Mens jeg med et fårete smil slipper cubsa løs?

Lenke til kommentar

Montgomery: Det er mulig det er sånn Bellona tenker, men nå er det jo enorme kostnader og utslipp i forbindelse med produksjon og legging av rør også. Samt at Melkøya utenfor Hammerfest også er pilspissen av norsk teknologi og trolig er mer klargjort for CO2-injeksjon enn det oljefeltene utenfor Rogaland og Hordaland er. Da står trolig oljeselskapene mellom valget nå på Melkøya eller om noen år i Nordsjøen. I så fall ber Bellona ber indirekte om en utsettelse av CO2-injeksjon til senere.

Isbitene er skylt ned i do! Dagens gode klimagjerning :p

Lenke til kommentar
Video

De viser en forsvarsløs mann som blir skutt av politiet, men de må sensurere banneordene?  :ermm:

9535424[/snapback]

Helt utrolig!

Er det rart at man stiller seg spørsmål om hvilke kvalifikasjoner dette landet har for å kunne bombe seg til verdensfreden?

Betyr det at jeg kan sitte som tilskuer, og bare komme med empatiske fjertelyder hver gang mine naboer har tatt seg en ny runde mellom frysekap og elv? :hmm:

9536811[/snapback]

Du må ikke fjerte!

Promp=klimagass! :p

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Video

De viser en forsvarsløs mann som blir skutt av politiet, men de må sensurere banneordene?  :ermm:

9535424[/snapback]

Helt utrolig!

Er det rart at man stiller seg spørsmål om hvilke kvalifikasjoner dette landet har for å kunne bombe seg til verdensfreden?

9536811[/snapback]

Du må ikke fjerte!

Promp=klimagass! :p

9536852[/snapback]

Fjertelydene kan gjøres med andre organ enn endetarmsgreia ... :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hva i alle dager gjorde Steinar Lem på dagens Tabloid?!? Ikke at jeg forakter mannen nok fra før, men skal han også få lov til å ødelegge middagen min med de banale argumentene han kommer med?

9536974[/snapback]

Så, du forakter mannen, men du slipper likevel denne radden til grøtkjelen din ... :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...