Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

70 kr timen i feks bygebransjen er ikke Norsk lønn, en nordmann har over det dobbelte for timen .

No shit, Sherlock.

Som sagt tidligere så viser denne debatten helt klart at du ikke vet hva du prater om og for din egen troverdighet bør du avslutte den.

Var det det mest fornuftige du greide å tyne ut av tastaturet ditt?

Ikke fell deg selv med slike uttalelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men du svarer ikke på spørsmålet mitt, hvorfor er det greit å kjøpe et produkt en kineser har fått 4 kroner for å timen for å lage, men styggedom å la han male huset ditt for 10 kroner timen?

Nå har jo levekostnadene i landet mye å si da. Selv om nordmenn f.eks trenger >100kr/timen kan man kanskje leve fett på en brøkdel i et annet land.

Polakkene er heller ikke representative for levekostnader, når mange av dem bor ørten mann i en leilighet eller campingvogn.

Lenke til kommentar
Men du svarer ikke på spørsmålet mitt, hvorfor er det greit å kjøpe et produkt en kineser har fått 4 kroner for å timen for å lage, men styggedom å la han male huset ditt for 10 kroner timen?

Det har vel noe med at 4 kroner timen er en nomal lønn i Kina,menst en normal lønn i Norge er 150 kr timen, ser du noen forskjell her??

Dvs at han i Kina fikk nomal lønn der,menst han som malte for 10 kr timen i Norge fikk 140 kr for lite pr time.

Hvem blir utnyttet her da :hmm:

Lenke til kommentar

At en snekker fra polen skal jobbe i norge for 50.- i timen er helt ok for høyre og de kaller det solidaritet.

Hadde det vært amerikanere, engelskmenn eller dansker hadde nok pipa fått en annen låt.

Da hadde det ikke vært snakk om underbetaling men forde det er folk fra trange kår så er det helt greit å underbetale de.

Dobbeltmoral? kanskje.

Er det også riktig å konkurere med disse underbetalte arbeiderne i arbeidsstokken sin?

For meg er det uakseptabelt.

Se for deg senariet.

Det strømmer over av utenlandsk arbeidskraft, noe som gjør mange nordmenn arbeidsledige.

Hva skjer med levestandaren i landet her, hva vil skje med næringslivet som livnærer seg av handlekraftige nordmenn?

Og når kalaset er over og lønna i Polen har steget så mye at disse arbeiderne begynner å stille krav om arbeidsforhold og lønn og de er blitt sendt hjem? da er det mangel på håndtverkere i norge.

Den dagen gleder jeg meg til samtidig som jeg håper at den aldri vil komme.

Da blir jeg rik forde jeg kan noe som ikke så mange nordmen kan legere grunnet liten eller ingen rekrutering innen håndtverksfagene.

Lenke til kommentar

Riktig den dagen er norsk arbeidsmarked rasert og kompetansen flyttet til polen.

Vi sitter igjen med et rasert arbeidsmarked og for ikke å snakke om industri,fordi det meste av norsk nering er basert på det norske marked og uten nordmenn som kjøper produktene,ja trenger jeg å si mere.

Eneste fordelen er at her kan en del rike forretningsmenn uten skrupler for andre tjene grovt på kort sikt om dette raserer norge på lengre sikt er uten betydning for dem for de har fått karret til seg nok .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Dessuten er dette temmelig viktige krav som Høyre tok fra arbeiderne for å styrke kapitalistene

Hvem er "kapitalistene"?

Dette er de som bygget landet, dette er de som er resultatet av at på 40-50 og 60 tallet var det vanlig med 6-10 barn, disse har jobbet og slitt og bygget grunnlaget for den velferden du velter deg i, alikevel  er du så fordommsfri at du kaller disse snyltere.

Eier du ikke skam i livet  :thumbdown:

Det er vel du som er skamløs. Hvem har påstått at alle på trygd eller pensjonerte eldre er snyltere?

Endret av howzer
Lenke til kommentar
Vel, de klarer i det minste å produsere billig kosmetikk i Kina:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/14/443281.html :thumbdown:

Heldigvis bruker jeg ikke kosmetikk.

Men håper uansett at alle land stopper import av slike produkter, ja jeg vil gå så langt som å oppfordre alle land til å opprette en importstopp av varer fra slike land til de slutter med slike ting.

Sånt er ikke akseptabelt .

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/14/443281.html  :thumbdown:

Å huff da. Da lukter du neppe særlig godt. Å vaske seg med bare vann er ikke spesielt effektivt.

Nå regner jeg ikke såpe for kosmetikk da :-)

Denne får en da uten problem fra norke levrandører, dessuten er det vel neppe til fremstilling av såpe slike ufyselige ting blir brukt :-)

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/14/443281.html  :thumbdown:

Å huff da. Da lukter du neppe særlig godt. Å vaske seg med bare vann er ikke spesielt effektivt.

Nå regner jeg ikke såpe for kosmetikk da :-)

Denne får en da uten problem fra norke levrandører, dessuten er det vel neppe til fremstilling av såpe slike ufyselige ting blir brukt :-)

Sorry.. måtte bare. Men såpe o.l. regnes nok som kosmetikk, ja. :p

Lenke til kommentar
At en snekker fra polen skal jobbe i norge for 50.- i timen er helt ok for høyre og de kaller det solidaritet.

Jeg tror ikke noen anser å ansette folk å være veledig.

Da hadde det ikke vært snakk om underbetaling men forde det er folk fra trange kår så er det helt greit å underbetale de.

Underbetaling er relativt.

Er det også riktig å konkurere med disse underbetalte arbeiderne i arbeidsstokken sin?

Ja, la oss innføre total proteksjonisme og sette levestandarden tilbake til 50-tallet. Utlendingene tar bare jobbene våre.

Det strømmer over av utenlandsk arbeidskraft, noe som gjør mange nordmenn arbeidsledige.

Den prosessen har foregått lenge uten at dommedagsscenarioene har slått til.

Hva skjer med levestandaren i landet her, hva vil skje med næringslivet som livnærer seg av handlekraftige nordmenn?

Hva med levestandarden i andre land? Det spiller vel ingen rolle for en nasjonalsosialist.

Lenke til kommentar

Utenlandsk arbeidskraft er ikke negativt. Venstresiden er ikke imot at utlendinger kan komme til Norge og ta arbeid. Problemet er at når det busses inn øst-europeiske håndverkere som får dårligere arbeidsforhold og MYE dårligere lønn så blir det et problem for norske arbeidstakere. Det blir en konkuranse mellom norske arbeidere og utenlandske arbeidere fordi de utenlandske arbeiderne er med på å presse lønningene ned og svekke arbeidslovgivningen.

Forsåvidt så er det mange selskaper som ansetter øst-europere med verdige forhold. Det vil si tarifflønn og overholdelse av arbeidsmiljøloven. Men mange utnytter billig utenlandsk arbeidskraft på det groveste. Jeg vet om flere som jobber sammen med polakker som tjener under 30 kroner timen. Disse bekjennte av meg er ikke fagorganiserte, for fagorganiserer de seg så kan de risikere å miste jobben til en polakk. Hurra meg rundt for solidariteten.

Lenke til kommentar
Utenlandsk arbeidskraft er ikke negativt. Venstresiden er ikke imot at utlendinger kan komme til Norge og ta arbeid. Problemet er at når det busses inn øst-europeiske håndverkere som får dårligere arbeidsforhold og MYE dårligere lønn så blir det et problem for norske arbeidstakere. Det blir en konkuranse mellom norske arbeidere og utenlandske arbeidere fordi de utenlandske arbeiderne er med på å presse lønningene ned og svekke arbeidslovgivningen.

Forsåvidt så er det mange selskaper som ansetter øst-europere med verdige forhold. Det vil si tarifflønn og overholdelse av arbeidsmiljøloven. Men mange utnytter billig utenlandsk arbeidskraft på det groveste. Jeg vet om flere som jobber sammen med polakker som tjener under 30 kroner timen. Disse bekjennte av meg er ikke fagorganiserte, for fagorganiserer de seg så kan de risikere å miste jobben til en polakk. Hurra meg rundt for solidariteten.

Helt riktig, ingen porblem så lenge arbeidgiverne følger regelverket.

Men det vi ser gang etter gang er at arbeidsgivere ikke gjør dette men betaler helt ned i 8-9 kr timen og i tillegg nekter arbeiderne å uttale seg om hva de tjener.

Arbeiderne tør ikke si noe for dem er valget slavelømm i Norge eller ingenting hjemme .

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke noen anser å ansette folk å være veledig.

Da har vi fått det konstatert.

Hvorfor kan så ikke de få samme lønna som sine norske arbeidskoleger i det landet de arbeider i?

Lik lønn for likt arbeid er vel et fremmed ord der i gården.

Underbetaling er relativt.

Underbetaling er å betale en utlendig XX% av det en nordmann ville fått for samme jobben.

Ja, la oss innføre total proteksjonisme og sette levestandarden tilbake til 50-tallet. Utlendingene tar bare jobbene våre.

Hvorfor vil lik lønn for likt arbeid sette levestandaren tilbake til 50 tallet?

Om alle håndtverkere i dette landet skal jobbe for 50 kr timen, det ville sette norge tilbake omtrent så langt som du hevder!

Den prosessen har foregått lenge uten at dommedagsscenarioene har slått til.

Denne prosessen har foregått siden 5 mai 2004.

I en flues perspektiv er det lenge, for å se de store konsekvensene av dette må det nok litt mere tid til.

Hva med levestandarden i andre land? Det spiller vel ingen rolle for en nasjonalsosialist.

Hva har levestandaren i andre land med lønnsnivået i norge å gjøre?

Er det så at Høyre bryr seg om det så la polakkene få Norsk lønn for det de gjør.

Alt annet er smålig.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...