Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Hva har dette med polakker å gjøre, at Høyresiden ønsker å bruke polakker i jobber i Norge det vet vi, vi vet jo også hvordan de behandler dem, for selv om disse har krav på en minstelønn på vel 70 kr timen (tror jeg det er ) viser det seg at de får helt ned i 8-9 kr timen.

Men at du importerer produkter som er lagd av underbetalte (barne)arbeidere i Kina er helt ok? Det finnes forøvrig ikke minstelønn i Norge.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Si det til polakkene som jobber 12-timers dager til en brøkdel av timelønnen din eller til deg selv når bedriften din går konk fordi du ikke orker/gidder å jobbe mer enn 37.5 timer i uken.

Det er snakk om menneskeverd og kynisk utnyttelse av personer her.

Blir man "kynisk utnyttet" hvis man arbeider mer enn 7.5 time på en dag?

Det kommer ann på, om du jobber 7,5 timer eller 12 timer er ikke det viktigste. Det som er viktigst er at du får betalt for dette og da er alt over 7,5 timer overtid.

Dette er greit,men blir det da 12 timer der du ikke får overtid og ikke har noe å si, ja da blir du kynisk utnyttet .

Jeg tror vitterligen jeg vet hva jeg snakker om da jeg nok har flere år i arbeidslivet enn du har levd i tillegg har jeg eget firma .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Det kommer ann på, om du jommer 7,5 timer eller 12 timer er ikke det viktigste. Det som er viktigst er at du får betalt for dette og da er alt over 7,5 timer overtid.

Dette er greit,men blir det da 12 timer der du ikke får overtid og ikke har noe å si, ja da blir du kynisk utnyttet .

Hvem satt deg i stilling til å fortelle meg om når jeg blir utnyttet og når jeg ikke blir det? I klassisk sosialiststil så skal jeg ikke selv være i stand til å bestemme over meg selv, staten vet best. I fjor sommer måtte jeg ha to sommerjobber fordi arbeidsgiver ikke hadde penger til å gi meg overtidsbetaling samtidig som jeg ikke kunne jobbe mer enn 37.5 time i uken til vanlig lønn.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
Hva har dette med polakker å gjøre, at Høyresiden ønsker å bruke polakker i jobber i Norge det vet vi, vi vet jo også hvordan de behandler dem, for selv om disse har krav på en minstelønn på vel 70 kr timen (tror jeg det er ) viser det seg at de får helt ned i 8-9 kr timen.

Men at du importerer produkter som er lagd av underbetalte (barne)arbeidere i Kina er helt ok? Det finnes forøvrig ikke minstelønn i Norge.

Nok en gang viser dine innlegg at du overhode ikke vet hva du snakker om og blander fuggel og fisk, eller som her innen og utenrikspolitikk.

Å importere fremmedarbeidere for kynisk å utnytte dem her i landet gagner et fåtall rike og vil ødelegge jobbmulighetene for det norske folk på sikt, til slutt sitter man igjen med en håndfull rike bedriftseiere som har utlendinger annsatt på umenneskelige vilkår,menst den norske mann og kvinne går på trygd.

her vil iallefall den norske stat kollapse.

Når det så gjelder barnearbeid i andre land så vet du sikkert at Norge er ett av de fremste land i verden når det gjelder å motarbeide dette og å stoppe import av slike varer til Norge. Uheldigvis er det ikke alt som blir avslørt.

Og NEI jeg kjøper ikke varer som jeg vet eller har mistanke om er produsert av barn i tvangsarbeide

Lenke til kommentar
Det kommer ann på, om du jommer 7,5 timer eller 12 timer er ikke det viktigste. Det som er viktigst er at du får betalt for dette og da er alt over 7,5 timer overtid.

Hvem satt deg i stilling til å fortelle meg om når jeg blir utnyttet og når jeg ikke blir det? I klassisk sosialiststil så skal jeg ikke selv være i stand til å bestemme over meg selv, staten vet best. I fjor sommer måtte jeg ha to sommerjobber fordi arbeidsgiver ikke hadde penger til å gi meg overtidsbetaling samtidig som jeg ikke kunne jobbe mer enn 37.5 time i uken til vanlig lønn.

Stakkars lille gutt dette vil du forstå når du blir stor,får familie og bolig,der du skal ha mange forpliktelser og ikke minst du skal ha en jobb som skal forsvare dine ugifter, vil tro det er viktigere å forvare disse enn en sommerjob.

Lenke til kommentar
Å importere fremmedarbeidere for kynisk å utnytte dem her i landet

Hadde fremmedarbeiderne blitt kynisk utnyttet hadde de ikke dratt til Norge.

gagner et fåtall rike og vil ødelegge jobbmulighetene for det norske folk på sikt,

Klassisk LO-retorikk, men kaller seg solidariske, men det gjelder bare for LO-medlemmer. Ved å la polakker jobbe i Norge gir man de en mulighet til å øke levestandarden deres. At du mener at polakkene fortrenger norsk arbeidskraft er en sikker indikasjon på at du har 0 vekttall/studiepoeng innen økonomi.

til slutt sitter man igjen med en håndfull rike bedriftseiere som har utlendinger annsatt på umenneskelige vilkår,menst den norske mann og kvinne går på trygd.

Dæven, du er pessimistisk.

her vil iallefall den norske stat kollapse.

Det greier SV utmerket på egenhånd.

Når det så gjelder barnearbeid i andre land så vet du sikkert at Norge er ett av de fremste land i verden når det gjelder å motarbeide dette og å stoppe import av slike varer til Norge. Uheldigvis er det ikke alt som blir avslørt.

Og NEI jeg kjøper ikke varer som jeg vet eller har mistanke om er produsert av barn i tvangsarbeide

Men å kjøpe produkter produsert av underbetalte voksne arbeidere er helt ok, men måtte den som importerer polakker til å male huset for 50 kroner timen brenne i helvete.

few

Lenke til kommentar
Stakkars lille gutt dette vil du forstå når du blir stor,får familie og bolig,der du skal ha mange forpliktelser og ikke minst du skal ha en jobb som skal forsvare dine ugifter, vil tro det er viktigere å forvare disse enn en sommerjob.

Kan ikke du spare deg for de stavefeilsinfiserte personangrepene dine? Ja, jeg vil ha en god jobb, det innebærer at man må legge litt av sjelen sin i jobben, ikke bare dukke opp 08.00 og stikke 16.00 selvom bedriften står og brenner i det man stempler seg ut.

Lenke til kommentar

Har du hørt om uvitenhet og trange kår?

Hva har det med saken å gjøre? Man tvinger ikke arbeiderne til å komme til Norge, skal man gi polakker norsk lønn forsvinner hele det komparative fortrinnet til arbeiderne. Således hindrer du polakkene å ta del i noen velferdsøkning.

Lenke til kommentar

Nå er det på tide at du setter deg inn i tingene du snakker om og ikke bare sprer svada og tull her.

De som kommer hit for å jobbe er folk som ikke har jobb og som bor i land der de ikke har de sosiale godene som feks arbeidsledighetstrygd.

Dette er ting vi har nettop takket vere arbeiderklassens og LO`s mangeårige kamp.

Synd å høre så mye tull som du klarer å lire av deg uten å vite hva du snakker om :thumbdown:

Klassisk LO-retorikk, men kaller seg solidariske, men det gjelder bare for LO-medlemmer. Ved å la polakker jobbe i Norge gir man de en mulighet til å øke levestandarden deres. At du mener at polakkene fortrenger norsk arbeidskraft er en sikker indikasjon på at du har 0 vekttall/studiepoeng innen økonomi.

Nok en gang viser du din "dummhet" i denne saken, her kan arbeidere komme til landet jobbe for en lovfestet minstelønn på mellom 70 og 80 kroner timen, så viser det seg at ARBEIDSGIVERNE ikke gir dem dette men heller tvinger dem til å godta 8-10 kr timen, i tillegg får de ikke lov å fortelle hva de har i lønn.

LIKEVEL klarer du å prestere å kalle dette LO-retorikk, tror du bør avslutte diskusjonen før du dummer deg totalt ut .

Dæven, du er pessimistisk.

Er jeg? ikke om dine teorier får innpass,da kan det fort bli virkelighet :hmm:

Det greier SV utmerket på egenhånd.

Nok et av dine "geniale" svar.

Men å kjøpe produkter produsert av underbetalte voksne arbeidere er helt ok, men måtte den som importerer polakker til å male huset for 50 kroner timen brenne i helvete.

Så når du ikke kom noen vei med underbetalte barn så prøver du deg med underbetalte voksne :D

Jeg har desverre ikke muligheter til å skjekke hva lønnsnivået er i alle andre land, langt mindre muligheter til å skjekke om noen voksne der er underbetalt.

Jeg har mitt firma i Norge og betaler mine annsatte Norsk tariff uansett hvor de kommer fra .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Har du hørt om uvitenhet og trange kår?

Hva har det med saken å gjøre? Man tvinger ikke arbeiderne til å komme til Norge, skal man gi polakker norsk lønn forsvinner hele det komparative fortrinnet til arbeiderne. Således hindrer du polakkene å ta del i noen velferdsøkning.

70 kr timen i feks bygebransjen er ikke Norsk lønn, en nordmann har over det dobbelte for timen .

I tillegg slipper de arbeidsgiveravgift og div avgifter til staten som de ellers må betale for norske arbeidere.

Som sagt tidligere så viser denne debatten helt klart at du ikke vet hva du prater om og for din egen troverdighet bør du avslutte den.

Men det valget er jo selvsagt dit, vi lever jo i et moderne SOSIALDEMOKRATI :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

sumptrollet, var det det jeg sa? Nei. Jeg sa en arbeider er lik en vare på markedet. Det er noe annet. Arbeidsgiveren er kjøperen, arbeideren selger sin arbeidskraft. Som du sier gir mange faen i om bedriften går bra eller dårlig. Hvorfor? Fordi de kun er en vare som kan vandre videre på markedet. Kun når arbeideren selv kan bidra til å bygge opp bedriften vil ansvaret pålegges arbeideren også. Han/hun vil føle ansvar for sitt livsverk, slik man i dag føler ansvar for en bedrift man eier, enmannsforetak, osv.

Lenke til kommentar
De som kommer hit for å jobbe er folk som ikke har jobb og som bor i land der de ikke har de sosiale godene som feks arbeidsledighetstrygd.

Så man utnytter en person ved å gi han arbeide istedenfor å la han gå arbeidsledig i et land uten arbeidsledighetstrygd?

Nok en gang viser du din "dummhet" i denne saken, her kan arbeidere komme til landet jobbe for en lovfestet minstelønn på mellom 70 og 80 kroner timen, så viser det seg at ARBEIDSGIVERNE ikke gir dem dette men heller tvinger dem til å godta 8-10 kr timen, i tillegg får de ikke lov å fortelle hva de har i lønn.

Det finnes ikke lovfestet minstelønn i Norge. True folk til å bli ansatt er selvmotsigende.

Så når du ikke kom noen vei med underbetalte barn så prøver du deg med underbetalte voksne  :D

Jeg har desverre ikke muligheter til å skjekke hva lønnsnivået er i alle andre land, langt mindre muligheter til å skjekke om noen voksne der er underbetalt.

Du kan jo anta at det er en sammenheng mellom lønns- og arbeidsvilkår og hva det står etter "made in" på produktet du kjøper. Men du svarer ikke på spørsmålet mitt, hvorfor er det greit å kjøpe et produkt en kineser har fått 4 kroner for å timen for å lage, men styggedom å la han male huset ditt for 10 kroner timen?

Lenke til kommentar
70 kr timen i feks bygebransjen er ikke Norsk lønn, en nordmann har over det dobbelte for timen .

No shit, Sherlock.

Som sagt tidligere så viser denne debatten helt klart at du ikke vet hva du prater om og for din egen troverdighet bør du avslutte den.

Var det det mest fornuftige du greide å tyne ut av tastaturet ditt?

Lenke til kommentar

Kan ikke du spare deg for de stavefeilsinfiserte personangrepene dine? Ja, jeg vil ha en god jobb, det innebærer at man må legge litt av sjelen sin i jobben, ikke bare dukke opp 08.00 og stikke 16.00 selvom bedriften står og brenner i det man stempler seg ut.

For det første så bryr det meg lite om jeg har en og annen skrivefeil,men jeg har hørt rykter om at det ikke er lov å anngripe andre for slikt her på forumet :whistle:

Når det så gjelder jobb og anntall timer en jobber må jeg skuffe deg for her anngriper du feil peson, noe du nok vil erfare om du engang skulle starte eget firma, 10-12 timers arbeidsdag har vert vanlig i mange mange år for meg og i tillegg har lørdager og søndager gått med til kontorarbeide.

De 4 første årene hadde jeg heller ikke ferie engang, feriepenger har jeg heller ikke.

Men til tross for dette har de som har vert annsatt hos meg bestandig blitt lønnet etter Norsk tariff og ja jeg har faktisk hatt en såkalt fremmedarbeider i jobb en sommer som lerling og han fikk nøyaktig samme lønn som en norsk lerling .

Siden jeg har jobbet innen byggebransjen siste 14-15 åerene har jeg rimelig oversikt.

Så å snakke til meg om å legge sjelen i jobben tror jeg du kan spare deg.

PS: håper du skjønte hva jeg skrev .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...