Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Fra og med i morgen må banken opplyse om at amerikansk etterretning får tilgang til personopplysningene dine.

I sommer ble det kjent at amerikanske etterretningsmyndigheter har fått utlevert informasjon om betalingstransaksjoner gjennom SWIFTs driftssentral i USA.

 

Må informeres bedre

Saken har nå vært til behandling, og selv om en EU-komitè mente praksisen ikke var i overensstemmelse med personvernslovgivningen i Belgia, hvor SWIFT har hovedkontor, har en gruppe nasjonale datatilsynsmyndigheter kommet frem til at kundene heretter skal informeres bedre om behandlingen av personopplysninger i betalingstransaksjoner.

 

Amerikanske etterretningsmyndigheter har dermed fri tilgang til personopplysninger ved betalingsoppdrag til og fra utlandet

http://forbruker.no/pengenedine/bankogfors...icle1968166.ece

 

 

Hvorfor i svarte skal USA ha tilgang på mine overføringer som jeg gjør til utlandet?

Har resten av etterretningsmyndighetene i verden også tilgang på denne informasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge er for godt til å være sant...

Den kjente filmskaperen Michael Moore måtte slette scene fra Norge i sin siste film. Grunn - Ingen ville tro på at det går an å ha det så godt som i Norge.

SØNDERBORG: Det var på søndag, da Michael Moore holdt et foredrag i Sønderborg i Danmark i forbindelse med sin nyeste film Sicko, at dette kom frem. Sicko har premiere på norske kinoer 05.10.2007, da uten en ti minutter lang scene fra Norge. Denne scenen var nemlig så fantastisk at ingen amerikanere ville kunne tro på det.

 

- Hvis jeg tokk scener fra det landet (Norge) med, ville ingen tro på filmen, sier Moore til avisen.dk.

 

Han utdyper:

- Det var så vilt, at jeg ikke kunne ha det med. De har et års barsel, de gir syke to ukers ferie i varme strøk, de har masser av kvinner i regjeringen, forteller han.

I klippet, som varer i cirka 10 minutter, fortalte Moore om, at det meste av Norges politi er ubevæpnet, og han gledet seg også over, at oljebransjen hadde spurt en filosof til råds om de moralske aspekter av oljepolitikken. Dessuten lagde han en reportasje fra et norsk fengsel, hvor innsatte kunne gå fritt omkring.

 

Men det var ikke alt Moore rakk å hefte seg med i løpet av sitt besøk i Norge. Også mordraten til Norge brukte han tid til å snakke om under foredraget.

 

- Jeg ville ønske, at jeg kunne gå tilbake til USA og stille dette spørsmål: Hvis jeg kunne garantere dere den laveste mordrate og komplett trygghet – ville dere i så fall tillate maksimalt 21 års fengsel og ingen dødsstraff i likhet med Norge? For i Norge har de verdens laveste mordrate, sier Moore.

Vi har det for godt folkens ;)
Lenke til kommentar
Jeg lurer litt på om det er slike mennesker som gjør et samfunn godt å leve i. Hvor mange tar med seg kaffe og sjokolade til barnehagepersonalet når barnehagen blir stengt to dager etter åpning? Det ga meg litt tro på mennesker igjen i hvert fall. :)

9400404[/snapback]

 

Jepp,hyggelig å se at det er noen som skjønner at de ansatte ivertfall ikke kan lastes for at div entrepenører ikke holder tidsfrister .

Lenke til kommentar
Noen som har lest om dette http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1969546.ece

i dag?

 

Noen meninger?

9406968[/snapback]

Syns det er helt greit at folk/land/org engasjerer seg. Det er tross alt gjennom diskusjon man får belyst saker på flere forskjellige vinkler. Ambasadøreren har vel også uttalt at det er Norge som skal vedta norske lover, og ingen politikkere har vel eller uttalt at nå må vi gjøre som USA sier.

Lenke til kommentar
Noen som har lest om dette http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1969546.ece

i dag?

 

Noen meninger?

9406968[/snapback]

 

 

Det er ikke overraskende. Men jeg er negativ til poengene hans, i og med at jeg er meget negativ mot "terrorlover" generelt. Jeg stiller meg bak Storberget i at vi må ha et rettferdig rettssystem her i Norge, og at en ikke kan bli tiltalt og dømt på bakgrunn av mistanker og antagelser. Men det er flott at dette kommer frem i offentligheten, og at amerikanerene ønsker å bidra i debatten. Jeg er mer skeptisk til SVs talsmann som var i media i dag og fordømte det hele med "stormaktspress".

 

Rettssystemet vårt bør være bygget på prinsipper rundt likhet for loven og at en er uskyldig til det motsatte er bevist. Terrorist, voldtekstmann, drapsmann eller lovlydig. Det gjelder for alle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Norge bygger minst

Norge har 280 km med motorvei klasse A. Danmark har 1 024. Sverige har 1 740, Finland 700. Knut Boge, førsteamanuensis ved Høgskolen i Akershus og mangeårig veiekspert, har på oppdrag fra veiutbyggerne i Maskinentreprenørenes Forbund avdekket nøyaktig hvorfor Norge ligger på jumboplass i Norden.

 

- Og ikke bare i Norden. Et land som Portugal, som vi lenge regnet som fattig, har bygget 972 km med motorvei klasse A på seks år, sier Boge.

_vei_jpg_600931s.jpg

Lenke til kommentar
Montgomery, jeg vil gjerne se kildene dine på påstandene fra Fpu-lederen.

9411325[/snapback]

Litt usikker på hvilke påstander du sprø etter. Husker ikke/ser ikke noe jeg har sagt om Fpu-lederen.

Men regner med det var den som gikk på Møller.

Glemte den, men her er den!

 

Om det var om Geir. A. Mo sine feilsendte pressemeldinger om skattesnusket er linken i innlegget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Ang. behov for bedre veier, snakker vel tallene for seg selv.

 

- Vil spare 62 mrd.

En vei-investering på 100 milliarder kan spare samfunnet for 62 milliarder årlig, men det bryr ikke norske politikere seg om.

Jeg skal gå med på at det sikkert ikke er nødvendig med firefelts motorvei overalt, mange steder ville nok bare trefelts veier gitt en betydelig gevinst i trafikkflyt og sikkerhet. Men at norske politikere er på jordet med tanke på infrastrukturutbygging, er det ikke tvil om.

Lenke til kommentar
Spare? 100-62 = 38 milliarder i utgifter så vidt jeg skjønner av formuleringa.

9416649[/snapback]

100 mrd en gang, og sparinger på 62 mrd hvert år kan bli ganske mye penger spart. Men jeg lurer fært på hvordan man har kommet frem til de tallene.

 

Hvis de har regnet med at folk faktisk vil bruke den tiden de slipper å stå i gå til å jobbe istedenfor tviler jeg på at de vil bli så veldig stort overskudd.

 

Dessuten tror jeg det finnes langt mer miljøvennlige og bedre metoder å spare tid på enn at alle skal bruke hver sin bil helt inn til jobben.

 

 

Når det gjelder penger, tror jeg ikke Norge bruker så veldig mye mindre på vei enn de andre landene i skandinavia. Som det står i artikkelen " -I Norge er det tradisjon for å smøre de årlige bevilgningene tynt utover et stort antall prosjekter over hele landet. ..." Norge bruker altså langt mer på vei i distriksnorge. Her tror jeg noe av problemet ligger. Vi burde heller bruke mer av pengene på veier mellom de største tettstedene, og mindre i distriktene. Men like mye motorvei som i Sverige og Danmark kommer vi aldri til å få til. Til det har Norge alt for tett bodsettning.

Lenke til kommentar
Spare? 100-62 = 38 milliarder i utgifter så vidt jeg skjønner av formuleringa.

9416649[/snapback]

100 mrd en gang, og sparinger på 62 mrd hvert år kan bli ganske mye penger spart. Men jeg lurer fært på hvordan man har kommet frem til de tallene.

100 milliarder i engangsbeløp og 62 milliarder per år? Det fikk jeg ikke med meg, men da blir det nok enorme besparelser ja. Så fremt det stemmer selvfølgelig.

 

Dessuten tror jeg det finnes langt mer miljøvennlige og bedre metoder å spare tid på enn at alle skal bruke hver sin bil helt inn til jobben.

Helt enig. Én person per bil er sløsing med ressurser og plass på veiene. Det burde vært tilrettelagt på en måte slik at det ble lettere og mer gunstig å kjøre sammen med private biler.

 

Når det gjelder penger, tror jeg ikke Norge bruker så veldig mye mindre på vei enn de andre landene  i Skandinavia. Som det står i artikkelen " -I Norge er det tradisjon for å smøre de årlige bevilgningene tynt utover et stort antall prosjekter over hele landet. ..." Norge bruker altså langt mer på vei i distriktsnorge. Her tror jeg noe av problemet ligger. Vi burde heller bruke mer av pengene på veier mellom de største tettstedene, og mindre i distriktene. Men like mye motorvei som i Sverige og Danmark kommer vi aldri til å få til.

Oversatt hardt og brutalt: Enkelte veier i distriktene burde blitt lagt ned for å gi mer midler til motorveier. Med det forbehold om at det ikke gjøres i noen stor skala så er jeg enig i at det er en mulighet staten bør se nærmere på. Dvs. hvor mange km vei og hvor mange tusen kroner det offentlige skal være villig til å budsjettere per bileier i distriktene. De fleste vil sikkert være enig i at et sted med 1 bileier og 10 km vei og et brøytebudsjett og vedlikehodsbudsjett i millionklassen hvert år ikke er forsvarlig. Spørsmålet blir da hvor vi skal sette grensene, hvem som skal bestemme og hvilke faktorer som skal tas hensyn til.

 

Til det har Norge alt for tett bodsettning.

9416964[/snapback]

Spredt mener du vel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...