NikkaYoichi Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 Det som gjorde meg irritert, var at han fokuserte mer på kina enn på hva vi i norge kan gjøre for å minke på våre utslipp. Det at kina forurenser skummelt mye, betyr ikke at vi skal fortsette med det samme. Kinas forurensning har helt sikkert økt fra lite til mye, og det samme vil bli å skje i norge også, dersom vi ikke gjør noe. Uansett. De andre politikerne nevnte forskjellige ting som alternative varmemetoder og biobrensel etc. - det gjorde ikke kina-duden 9386079[/snapback] Det er nok mange årsaker til at denne karen valgte å trekke frem Kina som eksempel. Norge er ett bitte lite land, hele Norge inneholder like mye folk som en middels landsby i Kina.(Joda, litt overdrevet er det nok.) Derfor er det viktigere i global sammenheng å få land som f.eks Kina og India opp på ett akseptabelt nivå. Hvis vi regner i rene CO2 utslipp så ligger Norge godt an på skalaen per hode, mens Kina ligger langt dårligere an. Derfor er det større gevinst per investerte krone i Kina enn i Norge. Jeg sier ikke med dette at vi skal pøse ut så mye CO2 vi bare orker, men at vi allerede er kommet ganske langt. Hvis vi ser på 2 like store fabrikker som driver den samme produksjonen i Kina og Norge så vil vi se at den Kinesiske fabrikken forrurenser mer per produserte enhet enn den Norske fabrikken. Derfor er det økonomisk og miljøøkonomisk sett bedre å investere i ett renseanlegg på fabrikken i Kina som kanskje halverer utslippet enn å investere i ett mye dyrere anlegg her som reduserer utslippet med 10%. Hvis du tenker over det så er det sånn det faktisk er. Det har ikke noe med at rike land som Norge skal kunne "kjøpe seg fri" å gjøre, men heller at de landene som ikke har kommet like langt på dette planet får hjelp til å bli bedre. Siden det er det samlede CO2 utslippet som er viktig så er det bedre å redusere utslippet i Kina med 1000 tonn CO2 enn å redusere utslippet i Norge med 500 tonn CO2 for de samme pengene. Eller er folk totalt uenige i det? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 Det som gjorde meg irritert, var at han fokuserte mer på kina enn på hva vi i norge kan gjøre for å minke på våre utslipp. Det at kina forurenser skummelt mye, betyr ikke at vi skal fortsette med det samme. Kinas forurensning har helt sikkert økt fra lite til mye, og det samme vil bli å skje i norge også, dersom vi ikke gjør noe. Mener du det ikke er slik som Montgomery skriver, at Nettopp, og ett tonn klimagass fra Norge er like ille som ett tonn klimagass i Kina! 9385835[/snapback] For om det er det, så vil jo to tonn mindre utslipp være dobbelt så bra som et tonn mindre utslipp, uavhengig av hvor kuttene kommer fra. Og er det et faktum, så er det vel intet problem å skjønne at det er lurest å kutte der du får mest kutt for en gitt sum penger. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 ...Hvis vi regner i rene CO2 utslipp så ligger Norge godt an på skalaen per hode, mens Kina ligger langt dårligere an. ... 9389836[/snapback] I rene CO2 utslipp slipper hvert hode i Norge ut tre ganger så mye CO2 som hodene i Kina. Og det til tross for at vi i Norge har nærmest CO2-fri oppvarming. Lenke til kommentar
notalive Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 Jo færre utslipp, jo bedre, så klart, men hun spurte om hva de hadde tenkt å gjøre i nord-trøndelag fylkeskommune. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 Nettopp, og ett tonn klimagass fra Norge er like ille som ett tonn klimagass i Kina! 9385835[/snapback] For om det er det, så vil jo to tonn mindre utslipp være dobbelt så bra som et tonn mindre utslipp, uavhengig av hvor kuttene kommer fra. Og er det et faktum, så er det vel intet problem å skjønne at det er lurest å kutte der du får mest kutt for en gitt sum penger. 9390437[/snapback] For å få det klar lagt så er jeg også helt enig i at den beste plassen å begynne er der hvor det 1) trengs mest og 2) hvor det har størst effekt! Noe, som for meg virker veldig opplagt er steder hvor miljøkravene er langt fra hva jeg liker å tro er vår standard. Kina ville gjerne være et godt alternativ her, men også andre land som India med mange flere. Men samtidig så dukker det opp nye problemstillinger. Jeg vil med god grunn tørre å påstå at det er den vestlige delen av verden som har skyld, om ikke alt men bortimot, for våre klimautfordringer per idag. De har oppstått parallelt med vår velferdsøkning og økonomiske vekst. Gitt at min tanke til nå er rett, vil det ikke være direkte uforkastelig om ikke vi også tar i et godt tak for nettopp å rydde opp etter oss, istedenfor bare forvente at Kina og andre skal bli forhindret i å ha sin gullalder pga vårt rot de siste hundre årene? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 Gitt at min tanke til nå er rett, vil det ikke være direkte uforkastelig om ikke vi også tar i et godt tak for nettopp å rydde opp etter oss, istedenfor bare forvente at Kina og andre skal bli forhindret i å ha sin gullalder pga vårt rot de siste hundre årene? 9393689[/snapback] Du ordlegger deg nesten så innviklet som meg selv når jeg ønsker å finne en rømningsvei Vi har ikke rotet de siste hundre år. Vi får oss bare en skikkelig i fleisen nå, og utfordringen til "oss" er å bremse egen higen etter "det optimalt beghagelige". Vi vet sikkert nok at med den forståelse vi har i dag, så strangulerer vi hverandre i et gjensidig chikenrace til målet. For vanlige "chiken" betyr det æresplassen i stekepannen. For oss betyr det? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 Noen som kan gi meg litt hint i forhold til taktisk stemming i kommunevalget?Jeg bor i Oslo, og kan muligens tenke meg å stemme på Venstre. Jeg er dog ikke interessert i å stemme på dem overhodet dersom de kommer til å støtte Høyre/FrP-byråd videre, slik jeg har forstått at de gjør nå. (Riktig?) Så spørsmålet blir: Er en stemme til Venstre i realiteten en delstemme til Høyre og FrP? Eller har Venstre noen andre uttalte løsninger på problemene de møter som promilleparti? 9377420[/snapback] Apropos dette igjen. Lederen i Oslo Venstre, Elvestuen etellerannet, og AP-Rune-Gerhardsen var på NRK P2 tidligere i dag. Jeg synes Elvestuen var irriterende dyktig, og knuste Gerhardsen totalt. Han sa noe slikt som at det pga Venstres innflytelse ikke var gjort noen vedtak "til høyre for Venstre" i Oslo de siste årene. For meg som stemmer Fremskrittspartiet er jo det en smule irriterende, men for den som stemmer, eller vurderer å stemme, Venstre, er det jo et bevis på at en stemme på Venstre absolutt ikke er bortkastet. Hvis det han sa var riktig, vel og merke. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 Gitt at min tanke til nå er rett, vil det ikke være direkte uforkastelig om ikke vi også tar i et godt tak for nettopp å rydde opp etter oss, istedenfor bare forvente at Kina og andre skal bli forhindret i å ha sin gullalder pga vårt rot de siste hundre årene? 9393689[/snapback] Rydde opp etter oss? Hvordan da, mener du? Å kutte et tonn utslipp vil ikke si å fjerne et tonn CO2 fra atmosfæren, det vil si å la være å slippe ut et tonn. Uansett hvor mye vi kutter så vil det ikke ha noen innvirkning på fortiden. Det er heller ikke snakk om å hindre noen i å ha sin gullalder. Om Norge spanderte renseanlegg på en fabrikk i India eller Kina, hvordan ville det hindret bedriften i å oppnå profitt? Hvordan ville det bremse den økonomiske og velferdsmessige utviklingen? Om vi derimot bestemmer oss for å kutte hjemme og senere finner ut at prislappen blir for dyr, så kan det hende at konsekvensene blir mye større både når det gjelder økonomi og velferd, over hele kloden. Om vi bruker vår gode økonomi til å hjelpe andre land med å forurense mindre, nettopp fordi de i sin søken etter en "gullalder" ikke gidder sløse bort verdi på å gjøre det selv, så har vi egentlig ikke endret så mye på økonomien deres. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 Om vi bruker vår gode økonomi til å hjelpe andre land med å forurense mindre, nettopp fordi de i sin søken etter en "gullalder" ikke gidder sløse bort verdi på å gjøre det selv, så har vi egentlig ikke endret så mye på økonomien deres. 9394281[/snapback] Faktisk kan vi si at vi gjør økonomien deres bedre, i og med at de sparer penger på å utvikle en lignende teknologi selv, og de slipper å betale enda mer i denne kvotesystemet som helt sikkert kommer til å eksistere en stund til. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Det er jo helt klart at vi må samarbeide med og hjelpe land som står dårligere stilt enn oss selv, men det betyr ikke at vi selv kan kjøre på for full maskin og tro at vi kjøpt oss rett til å ikke ta kutt hjemme. Klimautfordringene er globale, og da må vi samarbeide over landegrensene og alle ta sin skjerv. Endret 30. august 2007 av olsen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 FpU-politiker slått ned på skoledebatt På sin første skoledebatt sa Magnus Møller (22) at han ville sende kriminelle innvandrere ut av landet. Da ble han slått rett i bakken. (...) Da han var på vei til å forlate skoleplassen, gikk noen av elevene etter ham, og en av dem prikket ham på ryggen. –Så snudde jeg meg rundt, og fikk et slag midt i fjeset. Jeg gikk rett i bakken, forteller Møller. FpU-politikeren ble kjørt til legevakta med lett hjernerystelse, og tar nå smertestillende. Etter å ha vært hos legevakta reiste han rett til politiet for å anmelde saken. –Da jeg skulle ut fra politiet, stod de samme elevene og ventet på meg. De skulle ta meg, så jeg måtte gå inn igjen, og vente på å bli hentet, sier Møller. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 FpU-politiker slått ned på skoledebatt På sin første skoledebatt sa Magnus Møller (22) at han ville sende kriminelle innvandrere ut av landet. Da ble han slått rett i bakken. (...) Da han var på vei til å forlate skoleplassen, gikk noen av elevene etter ham, og en av dem prikket ham på ryggen. –Så snudde jeg meg rundt, og fikk et slag midt i fjeset. Jeg gikk rett i bakken, forteller Møller. FpU-politikeren ble kjørt til legevakta med lett hjernerystelse, og tar nå smertestillende. Etter å ha vært hos legevakta reiste han rett til politiet for å anmelde saken. –Da jeg skulle ut fra politiet, stod de samme elevene og ventet på meg. De skulle ta meg, så jeg måtte gå inn igjen, og vente på å bli hentet, sier Møller. 9395913[/snapback] Helt sykt,om man er enige eller uenige i en debatt/sak er greit men å ty til vold er totalt uakseptabelt uansett hvem det gjelder. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 FpU-politiker slått ned på skoledebatt På sin første skoledebatt sa Magnus Møller (22) at han ville sende kriminelle innvandrere ut av landet. Da ble han slått rett i bakken. (...) Da han var på vei til å forlate skoleplassen, gikk noen av elevene etter ham, og en av dem prikket ham på ryggen. –Så snudde jeg meg rundt, og fikk et slag midt i fjeset. Jeg gikk rett i bakken, forteller Møller. FpU-politikeren ble kjørt til legevakta med lett hjernerystelse, og tar nå smertestillende. Etter å ha vært hos legevakta reiste han rett til politiet for å anmelde saken. –Da jeg skulle ut fra politiet, stod de samme elevene og ventet på meg. De skulle ta meg, så jeg måtte gå inn igjen, og vente på å bli hentet, sier Møller. 9395913[/snapback] So this is how freedom of speech dies. To the fists of our future. For de som tok metaforen. Det gjør meg utrolig trist å høre at en politiker er blitt slått ned for sine meninger. Uansett hva meningen er, så skal personen ha retten til å inneha den. Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 30. august 2007 Rapporter Del Skrevet 30. august 2007 FpU-politiker slått ned på skoledebatt På sin første skoledebatt sa Magnus Møller (22) at han ville sende kriminelle innvandrere ut av landet. Da ble han slått rett i bakken. (...) Da han var på vei til å forlate skoleplassen, gikk noen av elevene etter ham, og en av dem prikket ham på ryggen. –Så snudde jeg meg rundt, og fikk et slag midt i fjeset. Jeg gikk rett i bakken, forteller Møller. FpU-politikeren ble kjørt til legevakta med lett hjernerystelse, og tar nå smertestillende. Etter å ha vært hos legevakta reiste han rett til politiet for å anmelde saken. –Da jeg skulle ut fra politiet, stod de samme elevene og ventet på meg. De skulle ta meg, så jeg måtte gå inn igjen, og vente på å bli hentet, sier Møller. 9395913[/snapback] FpU-formannen hevder ifølge NTB at gjerningsmannen er en utenlandsk mann Da vil jeg gratulere gjerningsmannen med å gi innvandringskritiske personer og organisasjoner enda litt mer ammunisjon å fyre med. Lenke til kommentar
E-wok Skrevet 31. august 2007 Rapporter Del Skrevet 31. august 2007 Noen som kan hjelpe meg med ang. AP: Trenger info om deres syn på: - Innvandring - Holdning til miljøvern Takker på forhånd. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 31. august 2007 Rapporter Del Skrevet 31. august 2007 Om å slå ned folk som man selv ikke er enig med er ikke noe å trakte etter. Likefullt så har det jo kommet frem at han ikke bare sa at kriminelle innvandrer skulle ut. Under debatten sa han: Møller anklaget 80 prosent av Norges 415 300 innvandrere for å være straffedømte kriminelle, altså totalt 332 240 mennesker. Andre som var tilstede hevder at Møller også avsluttet debatten hos skoleelevene med å oppfordre til å kaste alle innvandrere ut av landet. Fpu'eren hevdet først at så ikke var tilfelle, men innrømmet at han hadde forsnakket seg/stokket om på ordene. Synd at noen synes å slå er et akseptabelt uttrykk etter en debatt, men kan se at det er provoserende. Hadde vært mer festlig om det bare hadde blitt førsteside oppslag, og krisetelefonen nok en gang kunne ringe! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 31. august 2007 Rapporter Del Skrevet 31. august 2007 Savner 2,7 mill. fra Frp Fremskrittspartiet hadde bestemt seg for å holde rapporten om skattesnusket hemmelig til valgkampen var over. http://www1.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2...hp?artid=160882 Var det derfor de støttet osloordføreren :!: Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 31. august 2007 Rapporter Del Skrevet 31. august 2007 Noen som kan hjelpe meg med ang. AP: Trenger info om deres syn på: - Innvandring - Holdning til miljøvern Takker på forhånd. 9396610[/snapback] Se http://www.arbeiderparti.no/ Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 31. august 2007 Rapporter Del Skrevet 31. august 2007 Savner 2,7 mill. fra Frp Fremskrittspartiet hadde bestemt seg for å holde rapporten om skattesnusket hemmelig til valgkampen var over. http://www1.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2...hp?artid=160882 Var det derfor de støttet osloordføreren :!: 9398429[/snapback] Frps generalsekretær Geir A. Mo sendte senere fredag ut en ny pressemelding der beløpene var utelatt. db.no Men hvor spennende er det da! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 31. august 2007 Rapporter Del Skrevet 31. august 2007 Savner 2,7 mill. fra Frp Fremskrittspartiet hadde bestemt seg for å holde rapporten om skattesnusket hemmelig til valgkampen var over. http://www1.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2...hp?artid=160882 Var det derfor de støttet osloordføreren :!: 9398429[/snapback] Frps generalsekretær Geir A. Mo sendte senere fredag ut en ny pressemelding der beløpene var utelatt. db.no Men hvor spennende er det da! 9398456[/snapback] Men merk hva det står sendte senere fredag ut en ny pressemelding der beløpene var utelatt. altså etter at fadesen var oppdaget,poenget var nemmelig at velerne skulle føres bak lyset og at dette ikke skulle bli kjent før etter valget. Nå er det ikke bare frp som har gjordt slikt opp gjennom tidene, de fleste partier har vel ett eller annet svin på skogen,men det blir bare litt dumt når de anngriper venstresiden for lignende ting, støtter høyresiden og er minst like ille selv :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå