Nonzchi Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Det jeg synes er litt skremmende Snekker'n, er at det faktisk er folk som synes det er en god idè å bestemme hvordan andre mennesker skal styre sin bedrift. Hvordan en bedrift velger å lønne sine ansatte er helt og holdent den aktuelle bedriften sin sak (så lenge den følger norsk lov), og er overhodet ikke noe styresmakten skal legge seg opp i. 9361433[/snapback] Hvorfor skal ikke de som blir påvirket av bedriftens beslutninger "legge seg opp i" disse handlingene? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) Det jeg synes er litt skremmende Snekker'n, er at det faktisk er folk som synes det er en god idè å bestemme hvordan andre mennesker skal styre sin bedrift. Hvordan en bedrift velger å lønne sine ansatte er helt og holdent den aktuelle bedriften sin sak (så lenge den følger norsk lov), og er overhodet ikke noe styresmakten skal legge seg opp i. 9361433[/snapback] Når det gjelder lederlønninger så er de med å gjennspeile lønnsnivået i Norge og nettop loven er til for å regulere dette, dermed får vi håpe at loven her blir sjerpet slik at det settes et tak på dette,så kan bedrifter jobbe og lønne sine sjefer innenfor denne loven. Endret 26. august 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Det er bra det, Montgomery. Bare ignorer det han sier og gå rett på person. 9357526[/snapback] Fyren uttaler seg keitet og kunnskapsløst. Selvsagt er det fullstendig legitimt å reagere på det. Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Det jeg synes er litt skremmende Snekker'n, er at det faktisk er folk som synes det er en god idè å bestemme hvordan andre mennesker skal styre sin bedrift. Hvordan en bedrift velger å lønne sine ansatte er helt og holdent den aktuelle bedriften sin sak (så lenge den følger norsk lov), og er overhodet ikke noe styresmakten skal legge seg opp i. 9361433[/snapback] Når det gjelder lederlønninger så er de med å gjennspeile lønnsnivået i Norge og nettop loven er til for å regulere dette, dermed får vi håpe at loven her blir sjerpet slik at det settes et tak på dette,så kan bedrifter jobbe og lønne sine sjefer innenfor denne loven. 9363103[/snapback] Det håper virkelig ikke jeg! Det er helt latterlig hvordan mange nordmenn har en slik trang til å kontrollere hvordan andre mennesker styrer livert og bedriftene sine. Hvis jeg starter min egen bedrift, så er det da for pokker helt opp til meg hvordan jeg ønsker å lønne mine ansatte? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Når det gjelder lederlønninger så er de med å gjennspeile lønnsnivået i Norge og nettop loven er til for å regulere dette, dermed får vi håpe at loven her blir sjerpet slik at det settes et tak på dette,så kan bedrifter jobbe og lønne sine sjefer innenfor denne loven. 9363103[/snapback] Skal også loven da regulere mulig hjerneflukt? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Det jeg synes er litt skremmende Snekker'n, er at det faktisk er folk som synes det er en god idè å bestemme hvordan andre mennesker skal styre sin bedrift. Hvordan en bedrift velger å lønne sine ansatte er helt og holdent den aktuelle bedriften sin sak (så lenge den følger norsk lov), og er overhodet ikke noe styresmakten skal legge seg opp i. 9361433[/snapback] Når det gjelder lederlønninger så er de med å gjennspeile lønnsnivået i Norge og nettop loven er til for å regulere dette, dermed får vi håpe at loven her blir sjerpet slik at det settes et tak på dette,så kan bedrifter jobbe og lønne sine sjefer innenfor denne loven. 9363103[/snapback] Det håper virkelig ikke jeg! Det er helt latterlig hvordan mange nordmenn har en slik trang til å kontrollere hvordan andre mennesker styrer livert og bedriftene sine. Hvis jeg starter min egen bedrift, så er det da for pokker helt opp til meg hvordan jeg ønsker å lønne mine ansatte? 9363784[/snapback] Nei heldigvis er det ikke opp til deg eller meg hvordan vi vil lønne våre ansatte,som bedriftseier over mange år kan jeg skrive under på det, heldigvis . Jeg går da utifra at du synest det er ok at din fremtidige arbeidsgiver bare gir deg 50 kr timen menst andre i samme yrke tjener 150 kr timen Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Når det gjelder lederlønninger så er de med å gjennspeile lønnsnivået i Norge og nettop loven er til for å regulere dette, dermed får vi håpe at loven her blir sjerpet slik at det settes et tak på dette,så kan bedrifter jobbe og lønne sine sjefer innenfor denne loven. 9363103[/snapback] Skal også loven da regulere mulig hjerneflukt? 9363827[/snapback] Vel,om alle lønningene var regulert etter hjernen på div bedriftsledere så hadde vi neppe et problem med for høye lønninger Om du så mener at ledere ville flykte til andre,så blir nok ikke det noe problem,de måtte da ut av landet og når alt kommer til alt så er ikke det så attraktivt har vi sett Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Det jeg synes er litt skremmende Snekker'n, er at det faktisk er folk som synes det er en god idè å bestemme hvordan andre mennesker skal styre sin bedrift. Hvordan en bedrift velger å lønne sine ansatte er helt og holdent den aktuelle bedriften sin sak (så lenge den følger norsk lov), og er overhodet ikke noe styresmakten skal legge seg opp i. 9361433[/snapback] Når det gjelder lederlønninger så er de med å gjennspeile lønnsnivået i Norge og nettop loven er til for å regulere dette, dermed får vi håpe at loven her blir sjerpet slik at det settes et tak på dette,så kan bedrifter jobbe og lønne sine sjefer innenfor denne loven. 9363103[/snapback] Det håper virkelig ikke jeg! Det er helt latterlig hvordan mange nordmenn har en slik trang til å kontrollere hvordan andre mennesker styrer livert og bedriftene sine. Hvis jeg starter min egen bedrift, så er det da for pokker helt opp til meg hvordan jeg ønsker å lønne mine ansatte? 9363784[/snapback] Nei heldigvis er det ikke opp til deg eller meg hvordan vi vil lønne våre ansatte,som bedriftseier over mange år kan jeg skrive under på det, heldigvis . Jeg går da utifra at du synest det er ok at din fremtidige arbeidsgiver bare gir deg 50 kr timen menst andre i samme yrke tjener 150 kr timen 9363947[/snapback] Som jeg nevnte for 2 poster siden, så skal lønningene selvfølgelig holde seg innenfor tariffbestemmelsene. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Som jeg nevnte for 2 poster siden, så skal lønningene selvfølgelig holde seg innenfor tariffbestemmelsene. 9364008[/snapback] Hvis folk ikke hadde kjempet for likere lønn for likt arbeid tidligere, tror du det ville vært en tariffbestemmelse i dag? Nei, da kunne arbeidsgiverne være frie til å gi 10 kroner timen... Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Sure, men dette har forsåvidt ingenting å si for lederlønninger. Jeg synes man skulle ha en lovfestet minstelønn, og så er alt annet opp til de ulike bedriftene. Det har seg jo faktisk slik at for å lokke til seg kvalifisert arbeidskraft, så må man tilby attraktive betingelser. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Jeg synes man skulle ha en lovfestet minstelønn, og så er alt annet opp til de ulike bedriftene. 9364362[/snapback] Leste et sted at lovfestet minstelønn ville medføre en nedgang i det reelle lønnsnivået. Har litt teflon-hode idag, så husker ikke hva begrunnelsen var. Men skal se om jeg finner artikkelen/boken/nettsiden eller hva det nå var igjen! Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Forhåpentligvis blir det aldri slik at politikerne bestemmer hvor mye man kan tjene. Det holder med at arbeidsledighetstrygden sikrer en viss minstelønn. Skulle jeg starte en virksomhet så forbeholder jeg meg retten å selv bestemme hvor mye lønn jeg er villig til å gi fremfor at Kristin og co. skal diktere det. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Vel,om alle lønningene var regulert etter hjernen på div bedriftsledere så hadde vi neppe et problem med for høye lønninger Hehe! det var det da!Om du så mener at ledere ville flykte til andre,så blir nok ikke det noe problem,de måtte da ut av landet og når alt kommer til alt så er ikke det så attraktivt har vi sett 9363971[/snapback] Muligens det hadde vært mer interessant om lederlønningene hadde vært betydelig mindre enn i utlandet! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Angående lederlønninger så ser jeg ikke noen god løsning på hvordan det skal styres. F.eks påtvinger man selskaper et regelverk spesielt myntet på lederlønninger så vil man tvinge de gode lederne og selskapene ut av landet. Setter man opp inntektsskatten for mye så skremmer man lederne ut fordi det er mange utland med lavere inntektsskatt. Inntektsskatt er vel den greieste måten å regulere det på, men det fordrer at ikke forskjellen til utlandet blir for stor. For å gjøre forholdene bedre må man kanskje få med seg det internasjonale samfunnet til å utøve et press på skatteparadisene slik at den laveste lista for inntektsskatt og formueskatt øker. Men dette er nok lettere sagt enn gjort. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Idioti på veiene! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Den er jo en perle :!: Politimannen lurte på hva jeg mente med det som sto. Jeg sa at jeg ikke mente noe spesielt, og at det fikk være åpent for fri tolkning. Han svarte da at han tolket det som en sjikanering av ham, forteller bileieren til Rogalands Avis. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Tror du virkelig at forbrukere gidde å sette seg inn i hvor mye ledern av..tja...f.eks Elkjøp tjener før de bestemmer seg for å kjøpe varen der? Tviler jeg STERKT på at folk gidder å gjøre. Så folk bryr seg ikke egentlig? Hvorfor skråler de om det da? Er det bare syting for sytingens del?9361978[/snapback] Fordi det kommer i mediene og da har folk fint lite valg for de får ikke noe annet å lese om de neste ukene? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Jeg så Pencilcase hadde tatt avartaren til Dotten. Jeg vil foreslå denne i stedet for: Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Forhåpentligvis blir det aldri slik at politikerne bestemmer hvor mye man kan tjene. Det holder med at arbeidsledighetstrygden sikrer en viss minstelønn. Skulle jeg starte en virksomhet så forbeholder jeg meg retten å selv bestemme hvor mye lønn jeg er villig til å gi fremfor at Kristin og co. skal diktere det. 9364448[/snapback] Ja sålenge du holder deg innenfor tariffbestemmelsene så kan du det, du kan sogar gå over tariffen også og det er det heller ingen som har nektet deg. Når det kommer til lederlønninger så er det ikke rart det blir reaksjoner, det er helt greit at ledere tjener betydelig bedre enn andre,men et sted bør grensen gå. For det må vel holde at en leder har feks 2 mill i året om han ikke i tillegg skal ha en haug med opsjoner og annen dritt som sikrer han milliongevinst selv om han kjører firmaet på ræva . Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) Kjører man et firma på ræva så blir en opsjon mindre verdt. Så der har du misforstått litt. Endret 26. august 2007 av Alastor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå