Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så du mener at alle med barn skulle få utbetalt ca 10 000 pr mnd pr barn??

hadde ikke blitt mange barn i barnehagene da nei  :D

9334372[/snapback]

Jeg mener at alle midlene som går til barnehage, kontantstøtte og barnetrygd samles til en styrket barnetrygd ja. Jeg er for likebehandling på området.

Merkverdig at du ler av noe som i dag er praksis. Du ler av et ønske om å likebehandle og ikke forskjellsbehandle. En som har sin 2-åring i barnehagen mottar i dag normalt godt over 10.000 kroner i støtte. Mens rød-grønne ikke vil at andre familier skal se en krone, utenom dagens barnetrygd.

For all del, bare le du. Det er nok ikke så morsomt for alle de med småbarn som blir ofre for forksjellsbehandlingen.

Logikken er at man skal få betalt for å la andre passe ens unge, men ikke skal få noe støtte om man selv gjør dette eller lar en dagmamma/barnepasser passe ungene. Dvs det er ingen logikk. Kun forskjellsbehandling. Men det er jo ikke noe nytt med regjeringen. De ønsker jo at foreldrene skal sende ungen etter pengene fremfor å gi familien mulighet til å velge den løsning som er best for barnet og familien.

Lenke til kommentar

Koster ikke barnehagen 10000 kroner i dag også da? Om staten betaler det direkte til barnehagen eller gjennom foreldrene så spiller det ingen rolle.

Jens sier en barnehage vil koste 10000 av foreldrenes egne penger, og kristin utdyper så med at en mor med 2 barn må tjene over 20000 i måneden bare for å betale barnehageplassen.

Hvis ikke dette er løgn så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Koster ikke barnehagen 10000 kroner i dag også da? Om staten betaler det direkte til barnehagen eller gjennom foreldrene så spiller det ingen rolle.

Jens sier en barnehage vil koste 10000 av foreldrenes egne penger, og kristin utdyper så med at en mor med 2 barn må tjene over 20000 i måneden bare for å betale barnehageplassen.

9334564[/snapback]

Hvis han virkelig sa det (så det ikke selv) så er jeg fristet til å stille spørsmåltegn ved mannens intelligens.

Når midlende som i dag går til barnehagen går med til å styrke barnetrygden så sitter man igjen med en barentrygd på flere tusen kroner mer. I tillegg til at midlene til kontantstøtte styrker barnetrygden ytterligere.

Så at barnehageplassen vil koste 10.000 kroner (enda mer for barn i alderen 1 og 2 år) er jo ikke verdens undergang når støtten er der og følger barna fremfor at barna følger pengene. Det er jo snakke om samme antall kroner, som fordeles annereldes (dvs uten forskjellsbehandling).

Så kan faktisk de som står for å oppdra barna, som er samfunnets viktigste investering, ha muligheten til å velge.

Lenke til kommentar

9334564[/snapback]

Hvis han virkelig sa det (så det ikke selv) så er jeg fristet til å stille spørsmåltegn ved mannens intelligens.

De sa rett ut at foreldrene selv måtte ut med 10000, og Kristin sammenlignet med at en tobarnsmor måtte tjene 20000 i måneden for å dekke barnehageplass. Dette er GROV løgn, med mindre det har noe med intelligensen å gjøre..

Lette etter programmet på Nett-TV nå men finner det ikke :/

Lenke til kommentar

http://e24.no/oppogfrem/susogdus/article1950795.ece#VG

For en kvart million kroner får du to billetter til åpningsgallaen i Den Norske Opera. I tillegg får du en messingplate med navnet ditt på.

[...]

- Det er viktig for oss at vi fremstår som en opera for alle. Derfor har vi besluttet å tiltrekke oss mesener etter ”første-mann-til-mølla”-prinsippet, sier Biehl.

:!:

Er det mulig.

Lenke til kommentar

9334372[/snapback]

Jeg mener at alle midlene som går til barnehage, kontantstøtte og barnetrygd samles til en styrket barnetrygd ja. Jeg er for likebehandling på området.

Merkverdig at du ler av noe som i dag er praksis. Du ler av et ønske om å likebehandle og ikke forskjellsbehandle. En som har sin 2-åring i barnehagen mottar i dag normalt godt over 10.000 kroner i støtte. Mens rød-grønne ikke vil at andre familier skal se en krone, utenom dagens barnetrygd.

For all del, bare le du. Det er nok ikke så morsomt for alle de med småbarn som blir ofre for forksjellsbehandlingen.

Logikken er at man skal få betalt for å la andre passe ens unge, men ikke skal få noe støtte om man selv gjør dette eller lar en dagmamma/barnepasser passe ungene. Dvs det er ingen logikk. Kun forskjellsbehandling. Men det er jo ikke noe nytt med regjeringen. De ønsker jo at foreldrene skal sende ungen etter pengene fremfor å gi familien mulighet til å velge den løsning som er best for barnet og familien.

9334561[/snapback]

Det jeg ler til er at folk skal få utbetalt 10 000 kr pr barn istedenfor slik som nå at disse pengene går til barnehager.

For hva blir konsekvensen?

jo et betydelig antall mennesker vil velge å ta sine barn ut av barnehagene, dette blir ikke bare negativt for barna som rammes men faktisk også for de som har barn igjen i barnehagene, fordi en da vil oppleve at barnehager må drive med for få barn og dermed må prisene for disse justeres opp. Dette fordi i de 10 000 du snakker om så er det inklusive driften av barnehagen, når så en god del velger å ta sine barn ut tar de jo driftsmidlene med seg og dette må tas inn på de som blir igjen, altså en dobbelt negativ effekt .

Ta et enkelt eksempel, en nabo av meg (enslig trygdet dame med 3 barn) hun har under 10 000 pr mnd + barnetrygd og 2 barn i barnehage, ved å ha disse hjemme sammen med seg får hun da plutselig 20 000 ekstra å rutte med.

Hva tror du hun ville velge ? :whistle:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

9334372[/snapback]

9334561[/snapback]

Det jeg ler til er at folk skal få utbetalt 10 000 kr pr barn istedenfor slik som nå at disse pengene går til barnehager.

For hva blir konsekvensen?

Konsekvensen er at familier ikke blir forskjellsbehandlet.

Du får det til å høres negativt ut om en mor eller far selv tar seg av ungen fremfor å sende ungen avgårde til andre.

Per tar seg av sitt barn og skal få 0,-. Mona sender ungen til barnehagen og skal få 10.000+

Makan til tull. Å oppdra barn er ikke gratis. Å oppdra barn er nødvendig fordi barna et vår viktigste resurs og investering for at samfunnet skal fungere. Og så ler du av om noen skal være hjemme og ta seg av dette barnet og få betalt for det? Du ler av alle de som legger ned en ufattelig viktig jobb for samfunnet skal få støtte til dette? De som sørger for at vi i fremtiden har leger, politimenn, forsvarfolk, rørleggere osv? Jeg håper virkelig ikke det.

Barnehagen er ikke for alle. Selvfølgelig bør de som selv tar seg av ungen eller bruker andre enn barnehagen få samme støtte som de som benytter barnehage. Noe annet er ikke annet enn skitten diskriminering av en gruppe mennesker. Og det er ikke noe å le av.

Lenke til kommentar

For en kvart million kroner får du to billetter til åpningsgallaen i Den Norske Opera. I tillegg får du en messingplate med navnet ditt på.

[...]

- Det er viktig for oss at vi fremstår som en opera for alle. Derfor har vi besluttet å tiltrekke oss mesener etter ”første-mann-til-mølla”-prinsippet, sier Biehl.

:!: Er det mulig.

9334763[/snapback]

Jeg fikk dyna i halsen når jeg ble vekket av den nyheten på klokkeradioen i morges.

Godt at alle kan nyte godt av den nye Operaen som har kostet om lag 50-100 lokale kulturhus* rundt om i landet. </sarkasme>

* Operaen koster omtrent 3,9 milliarder kroner litt avhengig av hvem som setter opp tallene. Et lokalt kulturhus med kino i en vanlig småbykommune koster omtrent 40 - 80 millioner kroner.

Nei, jeg får vekke opp det gamle argumentet mitt om at de heller skulle bygd et digert gasskraftverk i Bjørvika. Det er den perfekte plassering for å få utnyttet spillvarmen til å varme hundrevis om ikke tusenvis av bygårder som likevel har integrert vannvarmeanlegg (oljefyring). Samtidig hadde man kunnet strø rundt seg med kulturhus og kinoer i landet og dermed styrket kulturen for folk flest. Litt pen maling så hadde de fått et et stolt miljøfyrtårn å vise til i Oslo også. Det hadde vært unikt! Ikke en dårlig kopiert idé fra Sidney.

Lenke til kommentar

[...]

:!:

Er det mulig.

9334763[/snapback]

Og nå refererte du faktisk til den snille delen av uttalelsene :p

Operaen planla først å gå løs på personer oppført på Kapitals liste over de 400 rikeste i Norge, men i går ombestemte de seg for å åpne for at alle som vil og kan får kjøpe.

- Her blir det rift om billettene, men ja, det kan selvfølgelig utvanne produktet litt, sier Biehl.

Med andre ord, hvis du ikke er blant Norges 400 rikeste men likevel vil på opera anses du som "utvanning". Dersom dette er et korrekt sitat klarer Biehl å bekrefte myten om at opera kun er for snobb og elite. Gratulerer!

Lenke til kommentar
Britiske Green Party tar til orde for at folk skal kjøre til jobb og butikk i stedet for å gå. Hvorfor? Jo, for å spare jorda for klimautslipp! Les artikkelen og argumentene. Utrolig hvordan ting kan snus på hodet ved å bare tenke litt mer vidtrekkende.

9335506[/snapback]

Dette kom jo opp i media for ikke så lenge siden også, og syns jeg husket Bellona og Fremtiden i Våre Hender sto i kø for å fortelle oss hvor latterlig dette var.

Edit:

Var samme artikkelen ja :)

Endret av smoothie
Lenke til kommentar
Hva er problemet?

9335315[/snapback]

Jeg må selge bilen min for å bli en del av "alle" :wee:

Men men, operaen ble jo til siden fiffen/eliten fikk samtlige partier til å gå for den. Så slapp de selv billigere unna. Tenke seg til om rikingene måtte ha betalt for lekeplassen sin selv, slik som i Danmark. Det ville jo vært uhørt ^^

Det er slik statlig disponering som gjør at vi ikke klarer å tilby de eldre skikkelig omsorg. Pengene er der, men brukes på den kulturelle eliten som allerede flyter i penger. Ikke noe nytt der.

Får håpe de får presset gjennom noen black metal konserter i bygget, slik at fiffen kan få litt migrene :)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ok. :)

Det som slo meg var at DNO melker kaksene for grunker, og hvor harry selvbilde må man ha for å betale en kvart mill for en messingplate.

Lenke til kommentar
Ok. :)

Det som slo meg var at DNO melker kaksene for grunker, og hvor harry selvbilde må man ha for å betale en kvart mill for en messingplate.

9335755[/snapback]

"Kaksene" har allerede melket Staten for flere milliarder. De slapp jo å bygge operaen selv. Så de tjente nå på det.

Lenke til kommentar

Får håpe de får presset gjennom noen black metal konserter i bygget, slik at fiffen kan få litt migrene :)

9335736[/snapback]

I vote for that.

Selv om jeg mener at staten skal stå for et grunnleggende kulturtilbud, så er ikke et operabygg hvor åpningsseremonien koster 125 000,- per billett en del av det tilbudet.

Lenke til kommentar

Ser Erna får gjennomgå etter anklagene mot Jens angående dagmamma som ikke betalte skatt.

http://www1.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2...hp?artid=154814

Greit nok, det var en filleting å anklage han for, men jeg har fremdeles ikke sett noen som har kommentert Jens og Kristin som regelratt satt å løy :/ Å vri på ting er en ting, men når de sitter å lyver blir jeg mektig provosert.

Lenke til kommentar

@Dotten: Jeg kan ikke se diskrimineringen. Du blir ikke diskriminert om du ikke får tilgode penger fordi du ikke ønsker å benytte deg av et statlig tilbud.

Jeg kan godt se for meg en løsning hvor de som ikke får barnehageplass eller ikke ønsker å ha barna i barnehage får noen kroner ekstra i barnetrygd, men jeg kan ikke se logikken i at fordi noen ikke ønsker å benytte et tilbud så skal alle få like mye penger som de kan benytte på barnehage eller på å være hjemme med ungene. Det i tillegg til den effekten dette vil ha på arbeidslivet og barnehageprisen gjør at jeg er motstander av FrPs modell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...