Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Renten går nok oppover uansett for tiden, uavhengig av hvem som sitter med makten. Spørsmålet er jo bare om hvem som får renten til å gå mest og raskest den veien.

9275091[/snapback]

Halvorsen har ikke kun klart å holde rentestigningen konstant, hun har til og med klart å få Norges Bank til å forrandre renteløpet, slik at den øker raskere!

Ellers har jeg pent liten tro på ymse politikeres meninger om at renta vil stige under FrP. Nå er det faktisk slik at FrP fjerner og reduserer avgifter i den grad at prisnivået synker, og det blir lavere inflasjon. Hva betyr dette? Jo, Norges Bank vil sette opp renta for å få opp inflasjonen. Stikk i strid i hva "ekspertene" hos AP, SV og andre politiske partier spyr ut av seg i den evige jakten etter å være politisk korrekt.

Forøvrig "støtter" SSB dette, iallefall med tanke på at deres siste beregninger ved bruk av MODAG-modellen tilsier noe av det jeg beskriver over. Såklart beskriver en slik modell ingen korrekt realitet, men jeg stoler mer på den enn ymse politikere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En FRP-politikk vil nok føre til en høyere rente enn andre partier pga. at de sende ut enda mer penger i den norske økonomien. Men den renteøkningen en FRP-politikk vil skape er nok mindre enn mange vil tro, siden mange av de ekstra oljemilijardene vil gå til skattelette og sektorer med mange utlendingsarbeidere. Hadde AP begynt å bruke like mange ekstra oljemiliarder som FRP hadde vi fått en mye høyere rente.

9277712[/snapback]

Husk også at prisnivået vil gå ned, som er inflasjonsdempende og dermed rentedempende.

Lenke til kommentar
Dette landet ble trossalt i sin tid bygget opp av rakryggede næringslivfolk som nøyde seg med en god lønn, og ikke krevde masse finurligheter i tillegg.

9228621[/snapback]

Nei, landet ble bygget på oljepenger :)

Jeg har inntrykk av at det for bare et par tiår siden ikke var noe nedlatende eller negativ mening ved å bruke ordet neger i Norge. I USA har det derimot vært fullstendig annerledes.

Du snakker om "nigger", noe som ikke tilsvarer "neger" på norsk.

Lenke til kommentar

Jens Stoltenberg noterer ny personlig rekord i følge Dagens Næringsliv:

Dagens Næringsliv: Tillitsmannen

Sett fra en slik synsvinkel, kunne det tenkes at statsminister Jens Stoltenberg mener det godt når han omtaler toppledere i bedrifter hvor staten har eierandeler, som tillitsmenn.

Det gjør han likevel ikke. Han mener tillitsmannsbegrepet skal innebære at denne typen ledere skal ha lavere lønn enn andre ledere. Lavere lønn skal de ha fordi det stilles særskilte krav til slike ledere. Det handler om klokskap og respekt, sier Stoltenberg til DN i gårsdagens avis.

Dette er noe av det mest meningsløse visvas som har kommet fra den sittende rødgrønne regjeringens leder hittil - og det har kommet mye tidligere.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det finnes svært få "rakryggede" næringslivsfolk opp gjennom historien. Dette fordi at rakryggethet krever mye mere visdom/tålmodighet enn hva som kreves av opportunister som ganske enkelt benytter sjansen.

Lenke til kommentar

Tok en rask titt på Dagbladets papirutgave og oppsummeringen av debatten mellom Jensen og Stoltenberg. Stemmer det at AP stemte mot et forslag for gratis skolebøker som Frp støttet?

Ganske interessant når Jens skal kritisere Frp for å ombestemme seg hele tiden. Det blir som når flipflopperen Bush kritiserer Kerry for å vingle. Ser ikke bjelken i sitt eget øye, osv.

Lenke til kommentar
Dette landet ble trossalt i sin tid bygget opp av rakryggede næringslivfolk som nøyde seg med en god lønn, og ikke krevde masse finurligheter i tillegg.

9228621[/snapback]

Nei, landet ble bygget på oljepenger :)

9278649[/snapback]

Vi hadde vel nesten 100 år med industralisering før vi fant olja. :yes:

Det finnes svært få "rakryggede" næringslivsfolk opp gjennom historien. Dette fordi at rakryggethet krever mye mere visdom/tålmodighet enn hva som kreves av opportunister som ganske enkelt benytter sjansen.

9278721[/snapback]

Nja, ingen hadde hørt om Turbo-kapitalister i 1930 :)

Det var da direktørene hadde med hjemmesmurt matpakke og kaffetermos! Og de hadde langsiktighet (og det beste for landet) for øye, som du nevner.

Men, kan være jeg har et litt for romantisk bilde av tidliger tiders gründere. :p

Lenke til kommentar
Husk også at prisnivået vil gå ned, som er inflasjonsdempende og dermed rentedempende.

9278638[/snapback]

Hva? :confused:

Prisnivået vil da aldri gå ned (deflasjon) når man spytter mer penger inn i økonomien. (Med mindre man har ekstrem konkuranse og tilgjengelig kapasitet i alle ledd. Noe som i hvert fall ikke finnes i Norge nå om dagen.)

Men, kan være jeg har et litt for romantisk bilde av tidliger tiders gründere.  :p

9280606[/snapback]

Det kan meget godt hende. De historiene som finner veien opp i media og i historiebøkene gir ikke nødvendigvis et godt bilde av samfunnet på den tiden.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Det fikk meg til å tenke på at prisene på klær har sunket med 40% de siste årene. Merkelig. Prisnivå på underholdningsmedier som film og spill har jo heller ikke steget siden gudene vite når.

Lurer på om Norge de siste årene er blitt billigere i forhold til andre europeiske land. Vi har jo alltid vært på pristoppen.

Lenke til kommentar

Tviler på at prisene på det du snakker om bare gjelder for Norge. Grunnen til at klær og sånt har blitt biligere er at de i større grad er produsert i lavkostland og at store kjeder har tatt over salget og presset prisene ned.

Så vidt jeg vet har det heller ikke vært så veldig mye bedre/mer konkuranse i Norge enn i andre land i Europa.

EDIT:

De varene som gjør kostnadsnivået i Norge mye dyrere enn i andre land er vel tradisjonelt norske varer, samt håndverkstjenester og ekstra-avgiftsbelagte varer. Og siden lønningene i Norge har utviklet seg ganske mye mye mer i Norge enn i andre land, og alkohol/tobakksavgiften neppe har sunket tviler jeg sterkt på at disse varene har blitt spesielt billigere de siste årene.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

9278638[/snapback]

Hva? :confused:

Prisnivået vil da aldri gå ned (deflasjon) når man spytter mer penger inn i økonomien. (Med mindre man har ekstrem konkuranse og tilgjengelig kapasitet i alle ledd. Noe som i hvert fall ikke finnes i Norge nå om dagen.)

9280907[/snapback]

Med det avgiftsnivået vi har her i Norge er det fult mulig å senke avgiftene så mye at det fører til lavere prisnivå. Og denne effekten kan være dominerende over økt pengenivå, mhp rentenivået.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikke akkurat den beste nyheten å starte dagen med. :thumbdown:

Fordelaktig lys

Hva slags endringer det er snakk om? Ikke overraskende er det endringer som får den aktuelle personen, selskapet eller organisasjonen til å framstå i et mer fordelaktig lys. Det er også avslørt en rekke tilfeller av anonyme endringer i artikler om konkurrenter eller meningsmotstandere, der hensikten har vært den motsatte.

Omfanget av uvesenet er blitt avslørt ved at en ung datastudent og hacker, Virgil Griffith, har utviklet en database som lar hvem som helst finne ut hvilke Wikipedia-artikler ansatte i en bestemt organisasjon eller selskap har vært inne og redigert. Databasen kobler den åpne artikkelhistorikken i Wikipedia med data om hvem som eier IP-adressene til datamaskiner som er brukt til å redigere artikler.

Artikkel.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg ikke det var særlig overraskende, og i de tilfellene jeg har sett, blir endringene tilbakestilt nokså kjapt. Den kritikken Diebold fjernet, ble ikke værende lenge, for å si det mildt. Jeg kan heller ikke si CIA gjorde noen oppsiktsvekkende endringer - i hvert fall ikke noe til å sette dem i fordelaktig lys. Det verste jeg kunne finne var modifikasjoner av Backstreet Boys-lyriker.

En IP-adresse tilhørende BBC-news (usikker om de fungerte som ISP i det tilfellet) endret George Walker Bush til George Wanker Bush, men slikt er jo nokså uskyldig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
(Dagbladet.no):

- Den hjelpen vi har fått fra det tamilske miljøet er svært viktig og nyttig, sier politioverbetjent Finn Abrahamsen til Dagbladet.no.

Han mener at tamilene opptrer forbilledlig i denne saken.

Dette var gledelig. Altfor ofte hører man det motsatte når innvandrermiljøer er blandet inn i en sak. Dette bekrefter egne erfaringer med Tamiler som fredsæle og samarbeidsvillige folk.

dagbladet.no

Lenke til kommentar

:thumbup: til tamilene!

Vi er et redelig samfunn, og tamiler har etterhvert fått et godt rykte både i arbeidslivet, på høyskoler og i skolen, forteller han.

Enig. Og det er flott at de aktivt jobber for å fortsette å fremstå på en positiv måte. Med en slik innstilling kommer du langt.

Lenke til kommentar
Japp, fullstendig enig der :). Samme inntrykket jeg har hatt av "de", om jeg skal driste meg til å generalisere.

9295358[/snapback]

jepp,desverre har media som oftes kunn intresse av å publisere negative ting,det kan jo selvsagt skyldes at vi leserne som regel elsker å lese om andres elendighet for så å kunns si "hva sa jeg" :cry:

Lenke til kommentar

Den voksende innvandringstallene gjennom de senere år, langt over den kapasitet vi har til å intregrere folk, hva var grunnen til at den oppstod?

- Maktpolitiske interesser

Hvilke politisk interesse lå det bak denne politikken? Hvem tjene på den og hvem tapte på den?

- Venstresiden

Hva tjener venstreiden på den?

- Velgere. Velgere fra ikke-vestlige utviklingsland, klans- og stammesamfunn viste seg å i alt overveiende grad å stemme sosialistisk.

Hvor mye tjener de?

- 8 av 10 innvandrere, eller netto 12 000 nye venstreorienterte velger pr. 20 000 nye innvandrere.

Hva betyr det?

Det betyr at for hver 20 000 nye velgere må høyresiden få 12000 velgere fra venstresiden over på ikke-sosialistisk side for å holde en balanse i dette.

Det som skjer er at et folk gradvis byttes ut med et nytt.

Det som skjer er at balansen mellom høyresiden og venstresiden blir forskutt, slik at høyresiden vil få større og større problemer. Det som skjer er at venstresiden i europa, det politiske etablissementet som har vært vandt til å ha makten i europa etter krigen, at de opprettholde sin makt gjennom innvandringspolitikk. Det som skjer er at de politiske eliten bytter ut et stadig mer individualistisk og liberalistisk folk med et nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...