thomasr Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 De har selvfølgelig regnet på det på forhånd, det er ikke noe som har blitt tenkt ut i løpet av et par timer i dag. Men, det er ikke bedrifter som ville ha flyttet ut uansett -- det er godt mulig det hadde skjedd før eller senere,men det ville nok i tilfelle ha tatt minst et par år. "Å nei nå kan vi risikere at lønnsomheten går ned fra 150 til 140% ...kanskje? Vi flagger ut!!" Hvis det ligger betydelig mye mer penger i å drive i utlandet enn i Norge er det ingen som gidder å drive i Norge, og unødvendig risiko er det ingen som vil ta på seg. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 "Å nei nå kan vi risikere at lønnsomheten går ned fra 150 til 140% ...kanskje? Vi flagger ut!!" Vil du tjene nok til at 40-manns-bedriften overlever her i Norge, eller tjene nok til å ekspandere samt gå med et godt overskudd i utlandet? Vil du heller gi 40 nordmenn jobb enn 200 tsjekkere? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 Nå kan det vel se ut som om SV får finans og utdanning, blandt annet. Skolesystemet vårt blir karakterfritt, fritt for nasjonale prøver, fritt for friske pust i form av private skoler. Da de var på skolevalget hos oss, "neida, vi vil ikke LEGGE NED skolen, neida! Vi vil bare gjøre den offentlig". Jippi... Det kommer til å ta tid å rydde opp om SV leker seg i et allerede skakkjørt skolesystem, riktignok på vei oppover, en så lenge. Dere vet, alle studier skal være åpne i følge SV. Jeg kommer ALDRI, ALDRI til å legge meg inn til operasjon hvis jeg ikke kan være sikker på at han eller hun som opperer ikke strøk i kjemi på vgs. VI vet enda ikke hvem som får utenriksministeren. Noen medier spekulerer i Åslaug. Takk. TUSEN TAKK. Når er det korpset vårt trekkes ut av Iraq? Og hva med de siste som skal sendes denne uken? Holdes de igjen? Hva skjer? Og hva i helvete tenker vår nærmeste allierte? Jeg må skaffe meg visum før Norge havner på listen sammen med Iran og den type land... Det meste av familiebedriften vår skatter ikke lenger til Norge uansett - heldigvis. Fra neste år av skatter ikke pappa til Norge heller. Og hva som skjer med farmor og farfar vet jeg ikke, min svært kristne farmor har bannet på at hun skal vekk fra landet når SV kommer i regjering. Verste er at hun ser ut til å gjennomføre det - og møtte opp på ambassaden allerede i dag. Kanskje overreaksjon - men SV i regjering MÅ jo gå til helvete. Skal nevnes at farmor og farfar allerede tilbringer halve året over there, med egen bopel, og at det i seg selv ikke medfører store forskjeller. Men når farmor faktisk gjennomfører, og var på ambassaden allerede, da sier det seg selv at noen er upset - upset til tusen. Og jeg skjønner henne. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 JoachimRs bestemor er fornærmet siden kapitalistene ikke vant, da må alle følge hennes eksempel. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 Nå kan det vel se ut som om SV får finans og utdanning, blandt annet. Skolesystemet vårt blir karakterfritt, ... Det at SV får en eventuell utdanningsminister betyr ikke at SV kan diktere all skolepolitikken! (En viktig forskjell ikke alle Høyrefolk har fått med seg). Jeg tviler sterkt på at vi får et karakterfritt skolesystem ja! Om du og familien din vil flytte utenlands etter dette valgresultatet så ønsker jeg dere lykke til videre! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 Vil du heller gi 40 nordmenn jobb enn 200 tsjekkere? Hadde dèt vært problemstillingen hadde nok samme personene satset utenlands uansett. At norge går under tror jeg ikke før jeg ser det. Vi har hatt mange AP regjeringer før så det er nok ikke Høyre som har skylda for at norge er et gjeldfritt land med en "god" økonomi for tida. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 JoachimRs bestemor er fornærmet siden kapitalistene ikke vant, da må alle følge hennes eksempel. Ja. Nei, forhåpentligvis tar ikke SV bort karakterene - men det er tross alt målet deres, og de kommer til å skakkjøre skolen totalt. Ikke at Giske ville skakkjørt noe mindre... Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 JoachimRs bestemor er fornærmet siden kapitalistene ikke vant, da må alle følge hennes eksempel. Ja. Nei, forhåpentligvis tar ikke SV bort karakterene - men det er tross alt målet deres, og de kommer til å skakkjøre skolen totalt. Ikke at Giske ville skakkjørt noe mindre... Jadajada...dette blir fælt, vi kommer alle til å dø! Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 Vi kommer alle til å bli undertrykt, ihvertfall. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 Fakta er dessuten at karaktersystemet ikke er godt nok som vurderingsgrunnlag. Fattern som selv er lærer og "teamleder" på vgs, har oppigjennom vært ihuga karakter-forkjemper, men etterhvert som han har fått erfaring har han innsett at karakterer ikke er så positivt som man trodde. En tallkarakter er grei nok i seg selv, men ikke alene! Jeg vet selv at jeg MYE heller satte pris på en skikkelig begrunnelse, veiledning og positivt/negativt på slutten av f.eks en stil/innlevering/prøve. Det gir så mye mer til utviklingen. Dessuten er mappevurderinger i mange tilfeller mye bedre enn de ordinære måtene å vurdere på, f.eks gjennom eksamener. F.eks på høgskolen jeg går på nå, på Multimedieteknologi linja - så ville nok mappevurdering fungert MYE bedre som vurdering enn én enkelt dag med skriftlig eksamen vil. Man vet aldri, en kan ha en dårlig dag, det skjer de fleste at man kan ha en dårlig dag! At dette da skal gå utover hele livet er forferdelig. Mappevurdering derimot vurderer HELHETEN i studiet, hva du har prestert på oppgavene etc. - og arbeidsgiveren kan dessuten også dra bedre nytte av dette. Jeg skjønner ikke hva folk er så redde for! Utvikling har aldri skadet noen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Jeg får ofte en halv side med tilbakemelding på en stil - og en karakter nederst? EDIT: Jeg er redd for at en med to i snitt stjeler plassen min på Handelshøyskolen, f.eks. Endret 13. september 2005 av JoachimR Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Jeg får ofte en halv side med tilbakemelding på en stil - og en karakter nederst? EDIT: Jeg er redd for at en med to i snitt stjeler plassen min på Handelshøyskolen, f.eks. skulle ikke du flytte da? edit : samt jeg må si at du har likestillingen på plass. Endret 13. september 2005 av Jonki Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 Decline: Blant annet Unge Høyre er for en obligatorisk kommentar i tillegg til karakteren, at karakterer i seg selv ikke er den perfekte løsningen på alle problemer hersker det ikke mye tvil om. Å droppe karakterer helt, for så å innføre fritt inntak til alle studier kan man derimot garantere at ikke vil virke i det hele tatt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 Eksempler på vurdering, i norsk og i et prosjekt. Norsk stil, innlevering: Du argumenterer godt, men litt ensidig, for reklame. Det dreier seg om mer enn økonomi. Hva med reklame rettet mot barn, er det så positivt som du sier? Hva med reklame som utelukkende er med på å øke kjøpepresset? Har vi bruk for alt det som reklamen vil ha oss til å kjøpe? Dernest har vii hatt få tilfeller av planøkonomi i Norge. Du skriver som vanlig veldig godt, varriert og du har et avansert språk. I innledningen stiller du et spørsmål. Svarer du på det i konklusjonen? Du gjør forsåvidt det, men knytt det bedre sammen, så blir det enda bedre. 5. Gruppeprosjekt i matematikk: Prosess: Samarbeidet i gruppen fungerer godt og dere kommer raskt i gang med arbeidet og bruker tiden konstruktivt, og alle bidrar til produktet. Dere viser god forståelse for temaet underveis i arbeidet og stiller relevante spørsmål til lærer. Gruppearbeidet fungerer godt i begge økter, og dere finner relevant informasjon. Produkt: Usedvanlig kreativ presentasjon av temaet aksjer og skatt. Historien om Odd Kåre er flettet meget fint sammen med matematikken og bidrar godt til å understreke de faglige poengene. Dere definerer begrepene innenfor aksjesparing, fondssparing og banksparing klart og forståelig for klassen. Eksemplene illustrer godt begreper som risikio, banksparing og fondssparing. Dere er godt koordinert med hverandre undre presentasjonen og har mye humor. Spørsmålene i oppgaven besvares megget godt. Formell vurdering: 6 Fungerer ikke det greit på denne måten? Jeg føler jeg får god tilbakemelding - og en karakter. På norsken kunne det like gjerne stått 4 eller 5+ til den teksten... Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 Jeg vet selv at jeg MYE heller satte pris på en skikkelig begrunnelse, veiledning og positivt/negativt på slutten av f.eks en stil/innlevering/prøve. Slik er det da også i dag, med unntak av eksamen. Det er sjelden at elevene får kun karakter, og ingen kommentar. Dessuten er mappevurderinger i mange tilfeller mye bedre enn de ordinære måtene å vurdere på, f.eks gjennom eksamener. Mappevurdering har sine fordeler, men en klar ulempe er at det blir enklere å jukse når man skal vurderes på grunnlag av innleveringer istedenfor på grunnlag av skoleeksamener. Det øker dessuten faren for at vurderingen påvirkes av faglærers oppfatning av eleven som person. Eksamener vurderes av sensorer som ikke kjenner eleven, og fungerer dermed som en god måte å sikre at det veies opp for eventuelle feilvurderinger som følge av trynefaktor. Man vet aldri, en kan ha en dårlig dag, det skjer de fleste at man kan ha en dårlig dag! Og det hender at man har en god dag. Mitt inntrykk er at dette stort sett går opp i opp; noen ganger er man uheldig, mens man andre ganger er heldigere. At dette da skal gå utover hele livet er forferdelig. Man kan alltids ta opp igjen en eksamen. Mappevurdering derimot vurderer HELHETEN i studiet, hva du har prestert på oppgavene etc. Det kan man vanskelig vite sikkert. Det er for eksempel svært vanskelig å unngå at man lar andre gjøre oppgaven og leverer den inn i sitt eget navn. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 thomasr, Si ikke det. MEN det kan selvsagt ikke innføres helt uten videre i dag. Flere samfunnsområder har innstilt seg etter karakterene, vi trenger flere undersøkelser, og forandringer på flere områder om dette skal gi utslag i positiv retning. Jeg regner med at selv SV ser at man ikke kan fjerne karakterer sånn helt uten videre. Det må bygges flere studieplasser (noe som forhåpentligvis er i gang så snart regjeringen er i gang), det må finnes andre vurderingsmetoder - man kan ikke bare komme med "bestått" eller "ikke bestått", men noe à la mappevurderinger kan som sagt kunne føre til det bedre. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 PelsJakob, juks er alltid mulig. Man kan ikke basere ungdommens fremtid bare på å motarbeide juks! Men lærere bør bl.a gjøres enda mer oppmerksom på hvor enkelt det er for enkelte å finne ferdige svar på internett. Når det gjelder endelig vurdering, er det jo fortsatt mulig at mappen gjennomgås av uavhengig(e) sensor(er). Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 PelsJakob, juks er alltid mulig. Man kan ikke basere ungdommens fremtid bare på å motarbeide juks! Nei, men eksamen er en god måte å kvalitetssikre faglærers vurdering på. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Dette er på ingen måte noe jeg liker å spille på, eller fokusere på i det hele tatt, for å si det mildt. Men, når politiske realiteter er som de har blitt, kan jeg ikke annet enn å konstatere en ting; i stunder som denne er jeg glad jeg ikke akkurat sliter økonomisk -- jeg skal alltids klare meg gjennom noen år med litt nedgang, men jeg synes oppriktig synd på lavtlønnede og fattige i Norge. (Jeg har fått rapporter fra diverse styremøter som har blitt holdt i løpet av morgentimene i dag, riktignok ikke fra enorme selskaper, men vi snakker godt over 1000 arbeidsplasser til sammen, utflaggingen er satt i gang...) Ha det i stunder som denne er jeg glad jeg ikke akkurat sliter økonomisk -- jeg skal alltids klare meg gjennom noen år med litt nedgang, men jeg synes oppriktig synd på lavtlønnede og fattige i Norge. Når jeg leser ting som dette så undrer jeg meg over en ting og det er . Hvor tåpelige kan enkelte bli?? For hvem er det som sliter hardest i dag?? Jo det er folk som har lav lønn, folk som går på arbeidsledighetstrygd, folk som er blitt syke og kommet på uføretrygd. Dette kan vi vere enige om alle. Men hva gjorde den borgelige regeringen med disse?? De doblet egenanndelene. De reduserte dagpengesatsene og innførte fem karensdager. For en som før fikk 143 000 i uføretrygd (som i seg selv er lavt) fant høyre ut at dette var for mye og reduserte dette beløpet med 29744 kr pr år eller ca 2500 kr pr mnd :-( ALT dette vil den rødgrønne regeringen gi tilbake til de fattige og i tillegg blir barnetillegget for uføre skal økes fra 4400 til 24300. Barnetrygden skal ikke bli mindre om en mottar sosialhjelp (denne reduseres i dag trinnvis) Dette er noe av det den nye regeringen gjør for de fattigste og ALT er store forbedringer enda er det noen her som presterer å si at det blir verre. Saken er den at de fattigste har aldri hatt det verre enn de har det nå . Endret 13. september 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
Decline Skrevet 13. september 2005 Rapporter Del Skrevet 13. september 2005 Nei, men eksamen er en god måte å kvalitetssikre faglærers vurdering på. Men ikke nødvendigvis en god måte å kvalitetssikre elevens kompetansenivå. Eksamener kan også fort bli *sitte hele natta og pugge hele boka* - noe de også fort blir! Poenget er ikke at man skal pugge ting, men BRUKE de, og der er mapper enerådende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå