Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Det er bare å prate språket til Hagen: Pengespråket. Unngå Rimi og velg helst små uavhengige butikker (der de ennå finnes) og bondens marked i noen av byene. Eller handle direkte fra bønder i nærområdet hvis man kan det. Da slipper man de griske mellomleddene på noen varer og både du og bonden kommer bedre økonomisk ut av det.

 

Joda,men folk flest gidder ikke det,de fleste av oss er makelig annlagt og ønsker å gjøre ting lettes mulig,dermed blir det handling på nærmeste stormarked.

Dette vet de store gutta som sitter og håver inn millione etter at de effektivt har sørget for å fjærne nærbutikkene landet over .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idé til et lite forretningskonsept inspirert av isbilen: Hvor mye tid bruker du på å gå i dagligvarebutikken hver uke inkludert kjøring til og fra samt parkering, panting etc? 1 time? 2 timer? Kanskje 3? Hvor mye ville du betalt for at noen skulle gjøre den jobben for deg?

 

Jeg vet det har vært prøvd slike bringetjenester i Norge før men det gikk dårlig av flere grunner: dårlig utbredelse av Internett (for bestillinger), et tregt bestillingssystem, pris og dekning, samt at det var butikkene selv som hadde hver sin utkjøringstjeneste.

 

Den nye forretningsidéen går ut på at et eget selskap driver med utkjøring. På denne måten kan de velge å handle fra den butikken i området som er billigst på akkurat den varen. Utkjøringsbilen må altså kjøre innom alle butikkene i området for å plukke med seg varer til alle bestillingene. Bilen må selvsagt ha fryserom, kjølerom og et temperert rom.

 

Videre bør bringetjenesten være veldig lett å bruke. F.eks at man bare ringer inn handlelista til en sentral (a la taxi-sentralen) eller man bruker internett eller sms eller epost eller lignende. Så kommer varene på døren f.eks 1-3 timer senere. Gjerne med mulighet for SMS-varsling 10 minutter i forveien. Tjenesten kan koste f.eks 50 kroner per tur, noe kunden delvis får dekket gjennom at varene hele tiden kjøpes på den billigste plassen. På kvitteringa kan det gjerne stå hvor mye man sparer i forhold til å kjøpe på nærmeste butikk slik at kundene ser at det er en billig ordning.

 

Jeg ser for meg at dette kan være en fin tjeneste for tettbebygde strøk. Det bør oppfordres til at flere naboer handler samtidig, f.eks ved at leveringsprisen blir redusert jo flere som bestiller samtidig. På den måten tror jeg også man kan spare miljøet og veiene for en god del småkjøring. At en varebil frakter varer for f.eks 20 husstander i slengen er jo langt mer miljøvennlig enn om hver av de 20 husstandene kjører til butikken selv.

 

Dette er bare en idé, som jeg aldri kommer til å prøve å starte selv, men jeg vil gjerne bruke en sånn tjeneste om den blir tilgjengelig. Derfor håper jeg noen snapper opp idéen og setter den i verk. Ville dere benyttet en slik tjeneste?

Lenke til kommentar
Dette er bare en idé, som jeg aldri kommer til å prøve å starte selv, men jeg vil gjerne bruke en sånn tjeneste om den blir tilgjengelig. Derfor håper jeg noen snapper opp idéen og setter den i verk. Ville dere benyttet en slik tjeneste?

9262531[/snapback]

Nei, jeg ville neppe benyttet en slik tjeneste. Det er flere årsaker, blant annet disse:

 

- Det er faktisk litt hyggelig å komme seg ut av huset, og handle litt.

- Frukt, grønt o.l. er ikke ensartede varer. Jeg må inspisere dem visuelt før jeg kjøper noe.

- Mange varer selges ferdige pakker av ulik størrelse, f.eks. kjøtt. Jeg må visuelt inspisere pakkene for å finne den mest egnede.

- Er avhengig av å være hjemme og tilgjengelig når budet kommer.

 

 

For eldre og hjemmeværende som har problemer med å bevege seg ut, og som ikke har så sære krav til type og mengde, kan det sikkert være et kurant tilbud.

Lenke til kommentar
På denne måten kan de velge å handle fra den butikken i området som er billigst på akkurat den varen. Utkjøringsbilen må altså kjøre innom alle butikkene i området for å plukke med seg varer til alle bestillingene.

9262531[/snapback]

Akuratt denne delen er jeg skeptisk til. Blir veldig mye "logistikk" og styr hvis de må stresse rundt for å spare ei krone her & der. :)

Lenke til kommentar

Hotbox: Det skal selvsagt være et datastyrt logistikksystem. De som tar i mot telefonsamtaler registrerer bare 4 Tine lettmelk, 1 kg hvetemel, 6 solegg også sender systemet bestillingen ut til de riktige sjoførene. F.eks 4 Tine lettmelk fra Rema, 1 kg hvetemel fra Bunnpris, 6 solegg fra obs. Sjoføren trykker "er på rema" i bestillingssystemet sitt (en PC eller PCA) og får opp lista for hvilke varer han skal ha derfra. Systemet skal altså være oppdatert med hva som er billigste hvor. Det er forsåvidt enkelt ved at man spør om en prisliste fra butikken. Det er i butikkens interesse å levere en slik liste fordi det gjør det enklere for den store kunden, budselskapet, å handle der. På sikt kan nok prissystemene samkjøres i sanntid.

 

klilleng: Gode poenger. Jeg tenker litt likt som deg der men ofte handler jeg bare standardvarer eller gir blanke i om jeg får en liten eller stor paprika. Da kan jeg godt benytte meg av et sånt tilbud 3 ganger i uka og handle selv en gang i uka.

Lenke til kommentar

Du må jo også ha endel personale som skal gå å plukke varene, en enslig sjåfør makter neppe å gjøre BÅDE delene (i tillegg kommer ekstra sortering p.g.a. dette "shop-around" opplegget). Er vel også tvilsomt om butikkene selv ser seg tjent med å avsette ansatte til dette. Hva tjener de på det liksom? (i forhold til på varer de selger til "vanlige kunder" som handler selv)

 

Med tanke på lønnsutgifter, kostnaden ved å holde bilpark, etc. så er jeg tvilsom til at dette er noe gullgruve å kaste seg over. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på det men det begrenser en del ting. Blant annet kan man ikke kjøpe hvilket som helst antall fra grossist. F.eks 22 skummamelk, 33 synnøve oster, 1 dove-såpe osv. Man må handle et vist antall og da må de ha lager og lager koster penger. Dessuten er det lagt opp til at man ikke får noen rabatter fra grossistene når man er en liten enkeltbedrift. Dermed får man omtrent samme priser fra grossist som fra butikk. Men du har et poeng. Det burde i teorien være mulig å få bedre priser, plukke ønsket antall osv.

Lenke til kommentar
http://www1.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2...hp?artid=174964

 

Ap skremmer velgerne med at renten vil gå opp med Frp, men med Stoltenberg ved roret har renten kun gått én vei: Nemlig oppover!

 

Både under Stoltenbergs første regjering fra 2000-2001 og mens han er statsminister for de rødgrønne har Norges Bank bare gjort én ting med renten: Satt den opp.

 

Fniis.  :wee:

9272855[/snapback]

Renten går nok oppover uansett for tiden, uavhengig av hvem som sitter med makten. Spørsmålet er jo bare om hvem som får renten til å gå mest og raskest den veien.

Lenke til kommentar
Både under Stoltenbergs første regjering fra 2000-2001 og mens han er statsminister for de rødgrønne har Norges Bank bare gjort én ting med renten: Satt den opp.

Det er tilfeldigheter. Renten ville gått opp i disse periodene med en regjering fra et, eller flere andre partier også.

Lenke til kommentar
Både under Stoltenbergs første regjering fra 2000-2001 og mens han er statsminister for de rødgrønne har Norges Bank bare gjort én ting med renten: Satt den opp.

Det er tilfeldigheter. Renten ville gått opp i disse periodene med en regjering fra et, eller flere andre partier også.

9277360[/snapback]

Isåfall bør man kanskje ikke være så kjepphøy i debatten og bruke potensielle rentestigninger som argumentasjon mot andre partier.

Lenke til kommentar
Både under Stoltenbergs første regjering fra 2000-2001 og mens han er statsminister for de rødgrønne har Norges Bank bare gjort én ting med renten: Satt den opp.

Det er tilfeldigheter. Renten ville gått opp i disse periodene med en regjering fra et, eller flere andre partier også.

9277360[/snapback]

Isåfall bør man kanskje ikke være så kjepphøy i debatten og bruke potensielle rentestigninger som argumentasjon mot andre partier.

9277369[/snapback]

Renten går nok oppover uansett for tiden, uavhengig av hvem som sitter med makten. Spørsmålet er jo bare om hvem som får renten til å gå mest og raskest den veien.
Lenke til kommentar
Renten går nok oppover uansett for tiden, uavhengig av hvem som sitter med makten. Spørsmålet er jo bare om hvem som får renten til å gå mest og raskest den veien.

9277429[/snapback]

Likevel er det dustete av Jensemann å beskylde andre partier for å føre en renteøkende politikk, når renten går opp med ham selv bak roret.

 

Forøvrig har jeg ingen tro på at et FrP-regime ville ført til noen raskere renteoppgang enn den vi ser pr idag.

Lenke til kommentar

Isåfall bør man kanskje ikke være så kjepphøy i debatten og bruke potensielle rentestigninger som argumentasjon mot andre partier.

9277369[/snapback]

 

Du vil nok bli skuffet om du tror Jens vil bli mindre kjepphøy :wee:

 

 

Så bare litt av debatten, men fikk med meg at Jensen satt han på plass i rød-grønnes idiotiske argumentering i barnehage/kontantstøtte/barnetrygd politikken.

 

Får håpe valgkampen kan omhandle andre ting enn den trøttsomme miljødebatten. Spar heller den til stortingsvalget og la lokalpolitikken ta for seg viktige emner som eldreomsorg, helse, skole og lokalt næringsliv.

Lenke til kommentar

En FRP-politikk vil nok føre til en høyere rente enn andre partier pga. at de sende ut enda mer penger i den norske økonomien. Men den renteøkningen en FRP-politikk vil skape er nok mindre enn mange vil tro, siden mange av de ekstra oljemilijardene vil gå til skattelette og sektorer med mange utlendingsarbeidere. Hadde AP begynt å bruke like mange ekstra oljemiliarder som FRP hadde vi fått en mye høyere rente.

Lenke til kommentar
En FRP-politikk vil nok føre til en høyere rente enn andre partier pga. at de sende ut enda mer penger i den norske økonomien. Men den renteøkningen en FRP-politikk vil skape er nok mindre enn mange vil tro, siden mange av de ekstra oljemilijardene vil gå til skattelette og sektorer med mange utlendingsarbeidere. Hadde AP begynt å bruke like mange ekstra oljemiliarder som FRP hadde vi fått en mye høyere rente.

9277712[/snapback]

 

 

Hadde AP brukt milliarder på å oppfylle sine løfter (minske makspris på barnehageplass, fylle bassenger osv) så ville presset også vært der. Men akkurat som AP lover og lyver så gjelder dette også fro FRP. De vil ikke bruke like mye penger som det de sier på papiret, akkurat som AP ikke har gjort det etter at de inntok regjeringskontorene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...