Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Kan vel spørre om det var en afrikaner? Etter min erfaring er det som regel afrikanere som blir assosiert med "neger".

9245048[/snapback]

 

Det finnes hvite afrikanere, men ja, jeg tar poenget ditt. Allikevel ser jeg ikke problemet med å bruke ordet neger i en slik sammenheng. Problemene blir jo selvsagt når ordet blir brukt som et skjellsord.

 

 

Sitter og ser på nyhetene om denne tragiske hendelsen i Sofienbergparken. Det er en reportasje om en dame som forteller om da hun snakket med politiet pr telefon for å gi et signalement av gjerningsmannen. Det politiet her blir kritisert for er følgende spørssmål: Var det en neger? Ifølge flere forståsegpåere er dette rasistiskt.

Er egentlig folk her enige i det?

 

Jeg er uenig, den enkleste og beste beskrivelsen av en mørkhudet mann, er jo nettopp en neger. Jeg ser ikke problemet.

9244437[/snapback]

Jeg har inntrykk av at det for bare et par tiår siden ikke var noe nedlatende eller negativ mening ved å bruke ordet neger i Norge. I USA har det derimot vært fullstendig annerledes. Der var det og er fortsatt et svært nedsettende og negativt ladet ord. Det er vist voldtsomt hårsårt. Jeg tror den samme negative holdningen har smittet over til Norge gjennom filmer, TV, reiser osv. De siste 20 årene føler jeg at det har bygget seg opp en stor negativitet til ordet neger også her i landet. Jeg tror at de fleste fortsatt bruker det uten negativ mening men at mørkhudede ofte tolker det nedsettende til tross for at det ofte ikke var ment sånn.

9245479[/snapback]

 

Tenker du på ordet "nigger" nå? Men hva med "negroe"? Vet du noe om sistnevnte er stuerent å bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det siste blir valgt så åpner det jo bare for ennå flere urettferdige forskjellsbehandlinger. F.eks blad/avis-bransjen vs. bokbransjen, hefter kommersielle nettsteder osv.

 

Jeg synes alle bransjer både må behandles likt fo å skape rettferighet. De bør også bidra likt til statskassa av hensyn til de som trenger statlige midler: Skoler, helsevesen etc. At noen få bransjer får snike seg unna det å bidra til samfunnets infrastruktur og ordninger (som også de har nytte av) synes jeg er galt.

 

Jeg kan dra den ennå lengre og si at også mat bør ha den samme merverdiavgiften som alle andre varegrupper. Vil man bidra til bestemte samfunnsgrupper (f.eks barnefamilier) på et eller annet vis så kan man gjøre det på andre måter enn å senke momsen. Forskjellsbehandling i moms skaper en rekke urettferdigheter og problemer.

Lenke til kommentar

Ja, det er mye snodig fordeling å vise til i dag. Jeg mener i grunnen det hadde vært greit med en flat moms på alle varer, på lik linje som det med fordel kunne vært flat skatt på all inntekt (uten unntak).

 

Men jeg tror ikke noen av delene ville gjort fordelingen stort bedre, for staten ville trolig fordelt litt støtte hist og pist eksempelvis for å holde liv i utdøende næringsvirksomhet og mindre lønnsome næringssegmenter. Jeg frykter det ville avlet en langt mer lyssky støtteordning enn den vi ser vi dag via f.eks. denne momsulikheten.

Lenke til kommentar
Ja, det er mye snodig fordeling å vise til i dag. Jeg mener i grunnen det hadde vært greit med en flat moms på alle varer, på lik linje som det med fordel kunne vært flat skatt på all inntekt (uten unntak).

Der er jeg uenig. Hensikten med å fjerne en skjev fordeling av statsstøtte er å fremme konkurransen. Hva vil flat inntektsskatt fremme og hemme?

 

Men jeg tror ikke noen av delene ville gjort fordelingen stort bedre, for staten ville trolig fordelt litt støtte hist og pist eksempelvis for å holde liv i utdøende næringsvirksomhet og mindre lønnsome næringssegmenter. Jeg frykter det ville avlet en langt mer lyssky støtteordning enn den vi ser vi dag via f.eks. denne momsulikheten.

9249190[/snapback]

Nei, jeg både håper og tror at konkurransehemmende støtteordninger vil avvilkes i framtida. Da tenker jeg f.eks på den saken med dørfabrikken i Årdal og landbruksbedrifters kontroversielle støtteordninger.

Lenke til kommentar

Feil i klimamålinger påvist:

Blogger Finds Bug in NASA Global Warming Study?

"According to an article at DailyTech, a blogger has discovered a Y2K bug in a NASA climate study by the same writer who accused the Bush administration of trying to censor him on the issue of global warming. The authors have acknowledged the problem and released corrected data. Now the study shows the warmest year on record for the contiguous 48 states as being 1934, not 1998 as previously reported in the media. In fact, the corrected study shows that half of the 10 warmest years on record occurred before World War II."

Egentlig ikke så overraskende. Noe ugler i mosen ser det ut til å være flere plasser i klimahysteriet. Håkkikøllegrafen har forsåvidt vært plukket fra hverandre før, men dette ser ut som ennå en demontering av den kølla.

Lenke til kommentar
Egentlig ikke så overraskende. Noe ugler i mosen ser det ut til å være flere plasser i klimahysteriet. Håkkikøllegrafen har forsåvidt vært plukket fra hverandre før, men dette ser ut som ennå en demontering av den kølla.

9253614[/snapback]

Du tok vel ikke en titt på blog innlegget også?

The effect of the correction on global temperatures is minor (some 1-2% less warming than originally thought), but the effect on the U.S. global warming propaganda machine could be huge.

 

At noen forsøker å gjøre dette til noe større enn det er gjør ikke noe annet enn å øke min forrakt for "klimaskeptikerne" (eller hva en nå skal kalle det).

Lenke til kommentar
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1932037.ece

yeah...drit i å prioriter å bygge ut veiene våre og få kvaliteten på veiene men la oss konsentrere oss på restriksjoner??

Folk dør på norske veier fordi vårt veinett er for dårlig og transportnorge eller forfaller og så skal man fokusere på restriksjoner og ikke utbedring av veinette i norge? HALLO?? oO

9257913[/snapback]

Ja, de peeenga, ja, de peeenga, er til bekyyyymriiing for fattig og for riiiik (Staten).

 

scrooge.jpg

Lenke til kommentar

Tja når en snakker om penger så så jeg i VG her om dagen at vi må regne med å få betydelig dyrere mat, ikke pga av bøndene eller sosialistisk regering,men fordi bla hagen &co ikke hadde nok mange millioner i overskudd, det var vel anntydet at matprisene burde opp på samme nivå/system som strømprisene :hmm::hmm:

 

- Vi må forvente å betale mer for maten, akkurat som vi må forvente å betale mer for energi, sier Orklas styreleder og storaksjonær Stein Erik Hagen til E24.

 

Dette med prisøkningene er veldig viktig. Jeg leste en rapport hvor man sier at matvareprisene de neste 8-10 årene vil stige 40-50 prosent.

 

Til tross for utfordringene, tjente matvarevirksomheten 200 millioner kroner i månedene april til juni.

 

Men Hagen vil ha mer. Derfor skal Orkla både kutte kostnader - og altså heve prisene butikkene må betale.

http://e24.no/boers-og-finans/article1928659.ece#VG

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Tja når en snakker om penger så så jeg i VG her om dagen at vi må regne med å få betydelig dyrere mat, ikke pga av bøndene eller sosialistisk regering,men fordi bla hagen &co ikke hadde nok mange millioner i overskudd, det var vel anntydet at matprisene burde opp på samme nivå/system  som strømprisene  :hmm:  :hmm:

9260273[/snapback]

 

Lønna til topp-stillingene går opp, mat-prisene og avgiftene går opp... ikke faen om alt skal gå ned...

Lenke til kommentar
Jeg har det fint og er fornøyd, jeg.

 

 

 

 

:)

9260337[/snapback]

 

De fleste av oss har det vel fint,desverre er ikke alle fornøyde med det og higer kunn etter mer og mer.

Hadde alle kunnet stoppet opp en stund og vært fornøyde med det de hadde så kunne det muligens ha ført til bedre og rettferdigere fordeling,samt bedret vår konkuranseevne betydelig :hmm:

Lenke til kommentar

Morsomt hvordan penger/makt (hva enn som egentlig ligger bak Iraq-invasjonen) kan forandre en manns meninger på en forholdsvis uendelig situasjon i løpet av noen få korte år. Den nåværende visepresidenten i USA gikk fra en nært perfekt beskrivelse av dagens situasjon allerede i 1994 til hva som best kan beskrives med flip-flop og bullshit. Her er 1994-videoklippet:

 

Dette burde fjerne all tvil på at Bush-administrasjonen med full viten, og ikke grunnet inkompetanse, narret befolkningen til å bekoste en unyttig krig kun i fåtallets interesse. Jeg tror jeg snart spyr. :no:

Lenke til kommentar
Tja når en snakker om penger så så jeg i VG her om dagen at vi må regne med å få betydelig dyrere mat, ikke pga av bøndene eller sosialistisk regering,men fordi bla hagen &co ikke hadde nok mange millioner i overskudd, det var vel anntydet at matprisene burde opp på samme nivå/system  som strømprisene  :hmm:  :hmm:

 

- Vi må forvente å betale mer for maten, akkurat som vi må forvente å betale mer for energi, sier Orklas styreleder og storaksjonær Stein Erik Hagen til E24.

 

Dette med prisøkningene er veldig viktig. Jeg leste en rapport hvor man sier at matvareprisene de neste 8-10 årene vil stige 40-50 prosent.

 

Til tross for utfordringene, tjente matvarevirksomheten 200 millioner kroner i månedene april til juni.

 

Men Hagen vil ha mer. Derfor skal Orkla både kutte kostnader - og altså heve prisene butikkene må betale.

http://e24.no/boers-og-finans/article1928659.ece#VG

9260273[/snapback]

Det er bare å prate språket til Hagen: Pengespråket. Unngå Rimi og velg helst små uavhengige butikker (der de ennå finnes) og bondens marked i noen av byene. Eller handle direkte fra bønder i nærområdet hvis man kan det. Da slipper man de griske mellomleddene på noen varer og både du og bonden kommer bedre økonomisk ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...