Pricks Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Er det fremmedordene "voksne" og "samtykkende" som forvirret deg? 9195343[/snapback] Det er iallefall det for de som ikke har noen valg og blir tvunget til å bedrive den aktiviteten de gjør. Hvis de blir tvunget er det ikke samtykkende. Kan du vennligst forholde deg til det jeg faktisk skriver? Ingen uten mentale vansker av det som forekommer av denne aktiviteten sier frivillig ja til slikt. 9209999[/snapback] Jo. Endret 7. august 2007 av Pricks Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Det ble inngått en avtale i 2002. Opsjonsavtaler går ut på at man får utbetalt etter hvordan aksjekursen utvikler seg. Dette er for at lederne skal yte en ekstra innsats. Skal man ikke yte sitt beste i en jobb uansett da? Hadde jeg vært arbeidsgiver å oppdaget noen som bare ytet halvhjerta, medmindre de fikk ekstra goder, ville jeg sparket de på dagen. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Trenger de 28 mill for å arbeide bra? De arbeider ikke mer om de får 28-10 eller 1 mill ekstra... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Trenger de 28 mill for å arbeide bra? De arbeider ikke mer om de får 28-10 eller 1 mill ekstra... 9228506[/snapback] Det bør man kanskje tenke på FØR man ansetter noen?? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Jo forsåvidt. Forhåpentligvis er det spøkelser og de siste restene fra jappe-tiden vi er vitne til. Dette landet ble trossalt i sin tid bygget opp av rakryggede næringslivfolk som nøyde seg med en god lønn, og ikke krevde masse finurligheter i tillegg. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Det ble inngått en avtale i 2002. Opsjonsavtaler går ut på at man får utbetalt etter hvordan aksjekursen utvikler seg. Dette er for at lederne skal yte en ekstra innsats. Skal man ikke yte sitt beste i en jobb uansett da? Hadde jeg vært arbeidsgiver å oppdaget noen som bare ytet halvhjerta, medmindre de fikk ekstra goder, ville jeg sparket de på dagen. 9228490[/snapback] Hva en arbeidsgiver forlanger av sine ansatt er veldig variabelt. Men likevel er det bedre å få bedre arbeidsinnsats ved å belønne god innsats fremfor å straffe dårlig innsats, syns du ikke? Trenger de 28 mill for å arbeide bra? De arbeider ikke mer om de får 28-10 eller 1 mill ekstra... 9228506[/snapback] De arbeider kanksje ikke mer eller bedre, men de arbeider der de arbeider. Gode ledere er ikke noe som kommer på rullebånd, og også staten må kunne tilby konkurransedyktige lønninger for å kunne få gode ledere. Problemet med å ikke gi toppledere mer enn "de trenger" er at alle de ettertraktede lederene forsvinner fra landet, i bestefall kun ut av offentlig sektor. Dette kalles "brain-drain", og er et fenomen som rammer f.eks. India, fordi alle de smarte ingeniørene der drar heller til USA hvor de tjener store penger fremfor å jobbe i det fattige landet sitt. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Skal man ikke yte sitt beste i en jobb uansett da? Hadde jeg vært arbeidsgiver å oppdaget noen som bare ytet halvhjerta, medmindre de fikk ekstra goder, ville jeg sparket de på dagen. Selvfølgelig, men du ser jo allikevel tankegangen. Og hva er "sitt beste"? Man kan alltids gjøre _litt_ til. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Det ble inngått en avtale i 2002. Opsjonsavtaler går ut på at man får utbetalt etter hvordan aksjekursen utvikler seg. Dette er for at lederne skal yte en ekstra innsats. Skal man ikke yte sitt beste i en jobb uansett da? Hadde jeg vært arbeidsgiver å oppdaget noen som bare ytet halvhjerta, medmindre de fikk ekstra goder, ville jeg sparket de på dagen. 9228490[/snapback] Si det til fotballspillerne. Bonusordninger er en fin måte å unngå store utgifter om ting går dårlig. Det går begge veier dette her. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Skal man ikke yte sitt beste i en jobb uansett da? Hadde jeg vært arbeidsgiver å oppdaget noen som bare ytet halvhjerta, medmindre de fikk ekstra goder, ville jeg sparket de på dagen. Selvfølgelig, men du ser jo allikevel tankegangen. Og hva er "sitt beste"? Man kan alltids gjøre _litt_ til. 9231055[/snapback] Man skal gøre mye "litt til" for å fortjene 28 mill! Lenke til kommentar
b-real Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Det som jeg syns er litt artig er at denne avtalen ble faktisk gjort når Stoltenberg forrige regjering... Personlig så syns jeg faktisk at det er greit beløp. Altså, den er jo ASTRONOMISK stor i forhold til oss vanlige folk som ikke sitter med masse millioner på bok/lønning. Reiten sin opsjonsbonus er på 0,016% av overskuddet til Hydro, som takket være han er så høyt som det er...så tar egentlig fyren en liten del av kaka. Norske medier går selvsagt ut å blåser det opp til det vi normenn vil lese ..at regjeringen ikke gjør jobben sin og at ledere forsatt får overdimensjonerte lønninger). Men det værste av alt syns jeg er innvolveringen av advokatfirmaet BAR, noe som faktisk staten IKKE har lov til å gjøre (i følge en eller annen fyr jeg så på TV2 nyhetene som jobber på BI elns)...det er det noe generalforsamlingen må gjøre. Endret 8. august 2007 av b-real Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Bonusordninger er i grunnen greit, innenfor rimelighetens grenser. Fallskjermer, derimot, provoserer meg noe så ! Jeg er mer oppskjørtet over fallskjermer på 1 million enn jeg er over dette. Disse gutta får betalt fordi de har gjort en god jobb - muligens. (Det er vel visse faktorer på det internasjonale markedet som kan kalles flaks i denne sammenhengen...) Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Sånt som dette handler bare om Ola Nordmanns unektelige sjalusi på de som har mer enn seg. Den faktoren blir jo ikke akkurat svekket av at klageklubben SV sitter i regjering. Gjerrige og sjalu som bare pokker sitter de og tvinger fortjente penger ut av mennesker som er heldigere økonomisk stilt enn seg selv. Selv sitter de antakelig å vrir seg og skriker i smerte når de sitter på do, bare for at de er nødt til å gi fra seg noe. Elendig økonomisk tiltak som er 100 % motivert av SVs sykelige trang til å strupe økonomisk utvikling i privat sektor samt utvikling og styrking av privatøkonomi. Jeg blir kvalm.. Nei, klipp fallskjermene av folk istedenfor. Å få penger for å bli sparket må vel være noe av det snodigste som er oppfunnet. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Sånt som dette handler bare om Ola Nordmanns unektelige sjalusi på de som har mer enn seg. Den faktoren blir jo ikke akkurat svekket av at klageklubben SV sitter i regjering. Gjerrige og sjalu som bare pokker sitter de og tvinger fortjente penger ut av mennesker som er heldigere økonomisk stilt enn seg selv. Selv sitter de antakelig å vrir seg og skriker i smerte når de sitter på do, bare for at de er nødt til å gi fra seg noe. Elendig økonomisk tiltak som er 100 % motivert av SVs sykelige trang til å strupe økonomisk utvikling i privat sektor samt utvikling og styrking av privatøkonomi. Jeg blir kvalm.. Nei, klipp fallskjermene av folk istedenfor. Å få penger for å bli sparket må vel være noe av det snodigste som er oppfunnet. 9239718[/snapback] Har vel lite med sjalusi å gjøre og enda mindre med Nordmenn, har vært i Sverige (dær er det jo borgerlig styre) og dær diskuterte vi bla dette og svenskene har stort sett samme syn som oss,nemmelig at dette blir feil. Greit nok med bonusordninger,men når disse blir så skyhøye som det en ser i enkelte tilfeller,ja da er det noe galt fatt Endret 9. august 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Sitter og ser på nyhetene om denne tragiske hendelsen i Sofienbergparken. Det er en reportasje om en dame som forteller om da hun snakket med politiet pr telefon for å gi et signalement av gjerningsmannen. Det politiet her blir kritisert for er følgende spørssmål: Var det en neger? Ifølge flere forståsegpåere er dette rasistiskt. Er egentlig folk her enige i det? Jeg er uenig, den enkleste og beste beskrivelsen av en mørkhudet mann, er jo nettopp en neger. Jeg ser ikke problemet. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Sitter og ser på nyhetene om denne tragiske hendelsen i Sofienbergparken. Det er en reportasje om en dame som forteller om da hun snakket med politiet pr telefon for å gi et signalement av gjerningsmannen. Det politiet her blir kritisert for er følgende spørssmål: Var det en neger? Ifølge flere forståsegpåere er dette rasistiskt. Er egentlig folk her enige i det? Jeg er uenig, den enkleste og beste beskrivelsen av en mørkhudet mann, er jo nettopp en neger. Jeg ser ikke problemet. 9244437[/snapback] akkurat neger eller hvit mann eller kvinne Gammel eller ung Det beste spørsmålet man kan stiller er om han er neger for da utelukker man flest mulige.... de fleste er jo menn.... Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Kan du uttrykke deg litt klarere? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Jeg mener å spøøre om gjerningsmannen var neger eller ikke, er det beste spørsmålet man kan stille. Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Det synes ikke jeg. Men når man får en nølende beskrivelse om at "mannen var mørkhudet", så synes jeg det er greit å spørre om mannen var neger. I min bok så er ikke en araber eller østeuroper "neger". Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Kan vel spørre om det var en afrikaner? Etter min erfaring er det som regel afrikanere som blir assosiert med "neger". Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Sitter og ser på nyhetene om denne tragiske hendelsen i Sofienbergparken. Det er en reportasje om en dame som forteller om da hun snakket med politiet pr telefon for å gi et signalement av gjerningsmannen. Det politiet her blir kritisert for er følgende spørssmål: Var det en neger? Ifølge flere forståsegpåere er dette rasistiskt. Er egentlig folk her enige i det? Jeg er uenig, den enkleste og beste beskrivelsen av en mørkhudet mann, er jo nettopp en neger. Jeg ser ikke problemet. 9244437[/snapback] Jeg har inntrykk av at det for bare et par tiår siden ikke var noe nedlatende eller negativ mening ved å bruke ordet neger i Norge. I USA har det derimot vært fullstendig annerledes. Der var det og er fortsatt et svært nedsettende og negativt ladet ord. Det er vist voldtsomt hårsårt. Jeg tror den samme negative holdningen har smittet over til Norge gjennom filmer, TV, reiser osv. De siste 20 årene føler jeg at det har bygget seg opp en stor negativitet til ordet neger også her i landet. Jeg tror at de fleste fortsatt bruker det uten negativ mening men at mørkhudede ofte tolker det nedsettende til tross for at det ofte ikke var ment sånn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå