L4r5 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Råning handler om så mye mer enn harryturer, burning og grilldress. Først og fremst handler det om sosialt samvær. Eneste forskjellen på dem og de som sitter på en kafe hele dagen er at de tilfeldigvis sitter i en bil og deler bilinterressen. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Ikke glem at de plager oss vanlige folk med ulydene sine. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Rånere satte fyr på byen Tusenvis av bildekk brenner ^^ Argh! Jeg har flere ganger forsvart rånerne med at det er kultur osv. men her skyter de seg selv bare i foten! 9088989[/snapback] De rånerne der kan ikke være særlig smarte. Ordet "kultur" forbinder jeg med noe positivt, pent, sofistikert, og ikke med rullende vrak, harry folk med rullings og grilldress på svinesundtur eller folk som kjører runde på runde i gatene på nattestid i vrak eller jålete biler med alt for store stereoanlegg. Kultur og rånere seg jeg på som motpoler. 9089722[/snapback] Positive og negative assosiasjoner har nok ikke noe med om noe er kultur eller ikke. Er vel derfor vi også omtaler ting som ukultur. Hva man anser som god eller dårlig kultur får være opp til vær og en. Finkultur er også noe som hyppig ble brukt før, men å bedrive et slikt skille er jeg ingen tilhenger av, slikt er for "fiffen". Grandiosa er vel et stjerneeksempel på norsk matkultur Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Grandiosa er vel et stjerneeksempel på norsk matkultur 9089890[/snapback] Brrr... Mine assosiasjoner til "kultur" vrenger seg. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Det er ikke et slikt "særtilfelle" jeg beskriver. Behandlingen er for dyr. Staten vil ikke betale, millionæren vil betale men får ikke lov fordi alle skal være tilgodesett den samme kvalifiserte lege-ekspertisen. 9080776[/snapback] Det finnes såvidt jeg vet ikke noe forbud mot å betale selv. 9085932[/snapback] Det er her snakk om en tenkt situasjon der alle skal være tilgodesett den samme kvalifiserte lege-behandlingen. Hvis alle skal være kvalifisert den legebehandlingen, utelukker det at man kan betale private for å gjøre jobben. Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=153008 «Utrolig, men denne funker. Passerte politiets kontroll på Nøtterøy to ganger på fredag. Kun iført shorts og t-skjorten med beltemotiv. Ble ikke vinket inn. Etter mitt regnestykke har jeg til nå spart 1301 kroner.», kommenterer en leser i nettutgaven til Tønsbergs Blad. Herregud. Hvorfor ikke bare bruke bilbeltet, og "spare" penger på den måten? Det har i tillegg den lille fordelen at det kan redde liv. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Må man ha alle mulige slags tullete påbud da? Kan man ikke bare la være å gi behandling til folk som ikke har på seg bilbelte og kommer ut for en ulykke? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hvorfor i helvette skal 12 åringer få stemmerett?! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Å ikke bruke bilbelte er bare dumskap. Skader de seg selv eller omkommer så har de seg selv å takke. Det er sikkert slemt sagt, men det kunne like gjerne stått "Ble offer for sin egen dumskap" i dødsannonsen i stedet for "ble brått revet bort" eller noe sånt. Noen bør be fyren lese Darwin awards og ta til etterretning hva som er moralen i historiene. Pricks: Så slem behøver man ikke bli. Jeg regner med at den skadde får "straff" nok for sin dumskap og lærer av det. Evt. må ta teoriprøven og kjøre opp på nytt for å få lappen tilbake. Evt. får sone sin straff ved å bruke 1 måned av sitt liv på å gå rundt på ungdomsskoler/videregående og fortelle om sin trafikksynd og konsekvensene av det. Mr. Olsen: Hvorfor ikke? Aarebrot setter det nok på spissen for å poengtere at det er mange inkompetente velgere langt oppe i pensjonsalderen som er så gamle at de ikke får se langtidseffektene av sine egne stemmer. Ved å si 12 år får han nok diskusjonen i gang og som vanlig tør ikke politikerne annet enn å inngå et kompromiss og senke stemmerettalderen til f.eks 16 år. Noe kanskje Aarebrot hadde sett på som ideelt i utgangspunktet. Personlig er jeg for lavere stemmerettsalder. Håper det kan gi mer politisk engasjert ungdom. Kanskje til og med dele opp stemmerettsalderen til 14 år ved kommunevalg og 16 ved stortingsvalg. Endret 18. juli 2007 av Simen1 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hvorfor i helvette skal 12 åringer få stemmerett?! 9098649[/snapback] Når det er snakk om å nekte noen en rettighet er det mer riktig å spørre seg; Hvorfor skal 12-åringer ikke ha stemmerett? Det er bemerkelsesverdig at folk som i dag kan bli straffet av rettsvesenet ikke har lov til å stemme. Stemmeretten bør enten senkes til når man kan straffeforfølges, eller den kriminelle lavalder (er ikke den 14-15 år) bør økes til 18. Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Må man ha alle mulige slags tullete påbud da? Kan man ikke bare la være å gi behandling til folk som ikke har på seg bilbelte og kommer ut for en ulykke? 9098620[/snapback] Jeg vil ikke at foreldre, med loven i hånd, skal kunne la være å sikre ungene sine med bilbelte. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 At folk ikke bruker bilbelte koster samfunnet enorme summer årlig. For ikke å snakke om liv. Jeg har vanskelig å tro at noen med et minimal anslag av fornuft mellom ørene går til innkjøp av slike t-skjorter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Gårsdagens forside av VG: Trond Kirkvaag: Slått av far han fryktet Har ikke forfatteren fått med seg at det å slå barna var helt normal og akseptert barneoppdragelse på 50-tallet? Hva er den store nyheten? Dette kan vel de fleste nordmenn i 60-årsalderen si på samme måte som Trond Kirkvaag. Håper VG blir straffet med lave salgstall for slike argurknyheter. Jeg kjøpte i hvert fall ikke VG i går. Redigert: Dagens: Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Det er på førstesiden i dag også. Apropos agurknytt; av en eller annen grunn så har Dagbladet sitert meg ang. Marianne Aulies rumpeannonse. Pussig å lese ordene rumpe og ereksjon med min signatur ved siden av. Jaja, sånn kan det gå. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Har ikke forfatteren fått med seg at det å slå barna var helt normal og akseptert barneoppdragelse på 50-tallet? Hva er den store nyheten? Dette kan vel de fleste nordmenn i 60-årsalderen si på samme måte som Trond Kirkvaag. 9101593[/snapback] Nå var det vel mer forholdet mellom far og sønn som var "ikke-eksisterende" som var den store saken? For mange er det nok interessant å vite at denne tv-personligheten så mange hadde et slags "abstrakt forhold" til ikke kom overens med sin sønn som vistnok var livredd han. På samme måte som folk er interessert i at Mette-Marit ikke kom overens med sin far. Folk er av en eller annen grunn interessert i slikt. Slagene var tross alt bare en liten bit av helheten her. To av Norges mest kjente far og sønn mennesker kom ikke overens. Ellers, personlig vet jeg lite om hvor normalt og akseptert det var å slå barna på 50- tallet. Jeg vil nå tror det i hvert fall var omstridt også den gangen, men tar gjerne imot noen artikler/studier/fakta på akkurat det. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Hvorfor i helvette skal 12 åringer få stemmerett?! 9098649[/snapback] Når det er snakk om å nekte noen en rettighet er det mer riktig å spørre seg; Hvorfor skal 12-åringer ikke ha stemmerett? Det er bemerkelsesverdig at folk som i dag kan bli straffet av rettsvesenet ikke har lov til å stemme. Stemmeretten bør enten senkes til når man kan straffeforfølges, eller den kriminelle lavalder (er ikke den 14-15 år) bør økes til 18. 9098722[/snapback] Hvilken forutsetning har 12 åringer for å foreta et gdt valg? De velger helt sikkert det andre i klassen sin velger... Jeg syns ikke at jeg er nok orientert om det politiske, så skal da 12-åringer være det? skeptisk... Lenke til kommentar
b-real Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Det er på førstesiden i dag også. Apropos agurknytt; av en eller annen grunn så har Dagbladet sitert meg ang. Marianne Aulies rumpeannonse. Pussig å lese ordene rumpe og ereksjon med min signatur ved siden av. Jaja, sånn kan det gå. 9101666[/snapback] Værste av alt er at det i det hele tatt får medieoppmerksomhet. Det er en reklame som er avvist og så prøver avisene å drive det man nesten kunne kalle "sverte-kampanjer" om at den andre avisen ikke vil trykke ditt og datt annonser. Viser bare igjen hvor ufattelig dårlig norske aviser har blitt når de må skrive om annonser som andre aviser ikke godkjenner. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Hvorfor i helvette skal 12 åringer få stemmerett?! 9098649[/snapback] Når det er snakk om å nekte noen en rettighet er det mer riktig å spørre seg; Hvorfor skal 12-åringer ikke ha stemmerett? Det er bemerkelsesverdig at folk som i dag kan bli straffet av rettsvesenet ikke har lov til å stemme. Stemmeretten bør enten senkes til når man kan straffeforfølges, eller den kriminelle lavalder (er ikke den 14-15 år) bør økes til 18. 9098722[/snapback] Hvilken forutsetning har 12 åringer for å foreta et gdt valg? De velger helt sikkert det andre i klassen sin velger... Jeg syns ikke at jeg er nok orientert om det politiske, så skal da 12-åringer være det? skeptisk... 9102406[/snapback] Aarebrot har oppnådd det han ønsket, en prinsipiell debatt om stemmeretten. Artig at så mange går fem på. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Hvorfor i helvette skal 12 åringer få stemmerett?! 9098649[/snapback] Når det er snakk om å nekte noen en rettighet er det mer riktig å spørre seg; Hvorfor skal 12-åringer ikke ha stemmerett? Det er bemerkelsesverdig at folk som i dag kan bli straffet av rettsvesenet ikke har lov til å stemme. Stemmeretten bør enten senkes til når man kan straffeforfølges, eller den kriminelle lavalder (er ikke den 14-15 år) bør økes til 18. 9098722[/snapback] Hvilken forutsetning har 12 åringer for å foreta et gdt valg? De velger helt sikkert det andre i klassen sin velger... Jeg syns ikke at jeg er nok orientert om det politiske, så skal da 12-åringer være det? skeptisk... 9102406[/snapback] Aarebrot har oppnådd det han ønsket, en prinsipiell debatt om stemmeretten. Artig at så mange går fem på. 9102767[/snapback] Idiotisk er det uansett... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Ellers, personlig vet jeg lite om hvor normalt og akseptert det var å slå barna på 50- tallet. Jeg vil nå tror det i hvert fall var omstridt også den gangen Vet ikke om det sier noe om forholdene i de-tusen-hjem, men forbud (opphevelse av skrevet reglement) mot fysisk avstraffelse i skolevesenet kom ikke før rundt 1970 tror jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå