Mr.M Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Vi leser da stadig vekk om folk som må dekke diverse typer behandling i utlandet av egen lomme, eller? 9077139[/snapback] Behandlinga man søker stønad til bør nødvendigvis ha en viss (medisinsk) rot i virkeligheten? Forstålig at mennesker er desperate i en sykdoms-situasjon, og nær sagt griper etter hokus-pokus behandling og mirakel-klinikker, men man må tross alt la en medisinsk nemd på faglig grunnlag avgjøre om man får støtte eller ei. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Behandlinga man søker stønad til bør nødvendigvis ha en viss (medisinsk) rot i virkeligheten? Forstålig at mennesker er desperate i en sykdoms-situasjon, og nær sagt griper etter hokus-pokus behandling og mirakel-klinikker, men man må tross alt la en medisinsk nemd på faglig grunnlag avgjøre om man får støtte eller ei. 9078209[/snapback] Første treff på Google..: http://www.ta.no/nyheter/article2851104.ece Skal det være slik denne nemda fungerer? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 "Siden Roger Tvetenstrand ikke søkte om offentlig finansiering i forkant av operasjonen, må han trolig betale kreftregningen på 120 000 kroner av egen lomme." Kanskje her noe av problemet ligger? Ingen mener vel det bør være fritt frem å reise hvor man vil "uten å si ifra" -å skyldsette seg for behandling, og at staten i etterkant automatisk skal betale? (forøvrig er vel ikke saken avgjort ennå) Ved samme diagnose har familien til Jesper (5) fått positiv svar på utenlandsbehandling. "Lik diagnose - ulikt møte Familien Tvetenstrand og Johannessen har mye til felles. De er omgangsvenner, har hatt samme strålekirurg, de er fra Porsgrunn og har et familiemedlem hver med samme diagnose. Men deres møte med norsk helsevesen er ganske forskjellig. - Legene har vært veldig hjelpsomme og samarbeidsvillige i forhold til å finne fram til utenlandske sykehus som har CyberKnife, sier faren til Jesper." http://www.nettavisen.no/innenriks/article1211131.ece Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 "Siden Roger Tvetenstrand ikke søkte om offentlig finansiering i forkant av operasjonen, må han trolig betale kreftregningen på 120 000 kroner av egen lomme."Kanskje her noe av problemet ligger? Ingen mener vel det bør være fritt frem å reise hvor man vil "uten å si ifra" -å skyldsette seg for behandling, og at staten i etterkant automatisk skal betale? (forøvrig er vel ikke saken avgjort ennå) For alt jeg vet kan en slik søknad ta lang tid - for lang tid når det står om livet? Eller får man svar på dagen? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 For alt jeg vet kan en slik søknad ta lang tid - for lang tid når det står om livet?Eller får man svar på dagen? 9078788[/snapback] Neppe. Noe av problemet med evt. treghet kan kanskje være at endel leger føler seg "yrkesmessig forlegene" når en pasient overrumpler dem med (nye) behandlingsmetoder legen liksom burde ha hørt/visst om. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 han spurte om faren kunne få benytte seg av en behandling staten ikke hadde råd til eller ikke ville betale for. Dette er vel en ikke-eksisterende problemstilling. Kan du nevne en alvorlig sykdom som passer inn her? 9076753[/snapback] Problemstillingen er i aller høyeste grad eksisterende. Du kan jo gjerne svare på problemstillingen, enten du mener den er eksisterende eller ikke Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Jeg hater at jeg ikke kan skrive et forbanna innlegg uten at noen klager pådet jeg sier... ofte så tuller jeg bare, men noen er så forbanna hårsåre.. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=151173 Trist hvis dette søksmålet går gjennom. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) La oss anta at direktørdatteren blir syk og den eneste som kan redde henne er en ny metode som koster 100 millioner kroner og derfor er for dyr for norsk helsevesen. Skal man ta dine idèer i ytterste konsekvens bør hun ikke få kjøpe seg behandlingen for da forskjellsbehandler man folk, men må heller bruke norsk helsevesen der de altså ikke kan gi henne behandlingen fordi privat sykehusdridt er ulovlig. Har jeg forstått deg rett? 9074032[/snapback] Nei. I særtilfeller der det ikke finnes medisinsk ekspertise i Norge, har jeg selvsagt ikke noe imot at staten betaler for adekvat behandling i utlandet. 9075270[/snapback] Det er ikke et slikt "særtilfelle" jeg beskriver. Behandlingen er for dyr. Staten vil ikke betale, millionæren vil betale men får ikke lov fordi alle skal være tilgodesett den samme kvalifiserte lege-ekspertisen. Endret 15. juli 2007 av T.F.T Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 han spurte om faren kunne få benytte seg av en behandling staten ikke hadde råd til eller ikke ville betale for. Dette er vel en ikke-eksisterende problemstilling. Kan du nevne en alvorlig sykdom som passer inn her? 9076753[/snapback] Problemstillingen er i aller høyeste grad eksisterende. Du kan jo gjerne svare på problemstillingen, enten du mener den er eksisterende eller ikke 9079733[/snapback] Vil den hip'e faren f.eks. betale for bimbo-datterens ønske om å reise til Beverly Hills for å foreta bryst-forstørring og kosmetisk plastikk-kirurgi, så værsågod. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Det er ikke et slikt "særtilfelle" jeg beskriver. Behandlingen er for dyr. Staten vil ikke betale, millionæren vil betale men får ikke lov fordi alle skal være tilgodesett den samme kvalifiserte lege-ekspertisen. 9080776[/snapback] Det finnes såvidt jeg vet ikke noe forbud mot å betale selv. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Vil den hip'e faren f.eks. betale for bimbo-datterens ønske om å reise til Beverly Hills for å foreta bryst-forstørring og kosmetisk plastikk-kirurgi, så værsågod. 9085862[/snapback] Nå var det snakk om en livsreddende operasjon. Og ikke nødvendigvis i Norge. Privatklinikk i eksempelvis Norge som kunne tilby alternativ behandling enn det offentlige. Eller er du imot leger som driver privat i Norge? Jeg ser for ordens skyld ikke nødvendigheten med å "bagatelisere" dette her med "bimbo-datter" og "bryst-forstørring". Litt seriøsitet er ikke å forakte, spesielt når det gjelder alvorlige sykdommer. Det er ikke mer enn et par dager siden norsk helsevesen stoppet behandling av en 10 åring, selv om internasjonale eksperter var uenig. Om en norsk privat lege er villig til å tilby alternativ behandling til 10-åringen som norsk helsevesen har gitt opp, skal foreldrene nektes å bruke penger på det? Skal legen nektes å drive privat? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Nå var det snakk om en livsreddende operasjon. Og ikke nødvendigvis i Norge. Privatklinikk i eksempelvis Norge som kunne tilby alternativ behandling enn det offentlige. Eller er du imot leger som driver privat i Norge? Såvidt jeg vet er det rikshospitalet og universitetsykehusene med alle sine professorer og sjefs-kirurger osv. som allerede har den største medisinske ekspertisen her i landet. Jeg er for offentlig helsevesen finansiert over skatteseddelen og som er åpent for alle. Foretrekker noen å bruke private løsninger så mener jeg de må betale det av egen lommebok. Er det snakk om medisinske særtilfeller (som ikke kan behandles innen off. helsevesen) som nevnt på forrige side, er jeg for at staten dekker utgiftene. Jeg ser for ordens skyld ikke nødvendigheten med å "bagatelisere" dette her med "bimbo-datter" og "bryst-forstørring". Litt seriøsitet er ikke å forakte, spesielt når det gjelder alvorlige sykdommer. Ba deg i tidligere innlegg å komme med eksempel, noe du ikke gjorde. Derav dette bimbo-kasuset. Det er ikke mer enn et par dager siden norsk helsevesen stoppet behandling av en 10 åring, selv om internasjonale eksperter var uenig. Har du en link til historien om denne 10-åringen? Kan godt hende det var en urimelig beslutning, men hvem mener du i såfall skal avgjøre slike kinkige enkelt-saker, annet enn helse-ekspertisen? Politikere? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Såvidt jeg vet er det rikshospitalet og universitetsykehusene med alle sine professorer og sjefs-kirurger osv. som allerede har den største medisinske ekspertisen her i landet. Jeg er for offentlig helsevesen finansiert over skatteseddelen og som er åpent for alle. Foretrekker noen å bruke private løsninger så mener jeg de må betale det av egen lommebok. Er det snakk om medisinske særtilfeller (som ikke kan behandles innen off. helsevesen) som nevnt på forrige side, er jeg for at staten dekker utgiftene. Det er greit å vite. Som tidligere nevnt finnes det krefter som vil forby private tilbud innen helsevesen. Kan jeg da tolke dette som at du ikke er motstander av eksempelvis leger som driver privat i Norge? Ba deg i tidligere innlegg å komme med eksempel, noe du ikke gjorde. Derav dette bimbo-kasuset. Nå startet nå diskusjonen med at T.F.T tok for seg en situasjon hvor det var snakk om liv og død. Har du en link til historien om denne 10-åringen? Kan godt hende det var en urimelig beslutning, men hvem mener du i såfall skal avgjøre slike kinkige enkelt-saker, annet enn helse-ekspertisen? Politikere? 9086426[/snapback] Det jeg mener er at foreldrene da ikke skal nektes å bruke sine egne penger på et annet tilbud, gjerne også i Norge ved en privat klinikk. Det være seg om det offentlige ikke mener behandlingen hjelper eller fordi det offentlige ikke har råd. Angående saken så var den bl.a. nevnt i BT. Og nå har faktisk Helse og omsorgsdep. grepet inn. http://www.bt.no/lokalt/bergen/article383433.ece Om det hadde vært mitt barn og sykehuset ga opp (enten av faglige eller økonomiske grunner), mens private leger ikke gjør det så vil jeg gjerne ha retten til å benytte meg av dette tilbudet uten at staten skal gå inn og nekte meg det. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Det er greit å vite. Som tidligere nevnt finnes det krefter som vil forby private tilbud innen helsevesen. Kan jeg da tolke dette som at du ikke er motstander av eksempelvis leger som driver privat i Norge? Har ikke noe imot privat legepraksis nei. Har sjøl benyttet meg av privat legesenter ved etpar anledninger, selv om det var svinedyrt. Angående saken så var den bl.a. nevnt i BT. Og nå har faktisk Helse og omsorgsdep. grepet inn.http://www.bt.no/lokalt/bergen/article383433.ece Hardt prøvet familie. To søstre, 6 år og 10 år, begge med kreft. Heldigvis skal de nå få en second-opinion fra en annen klinisk-etisk komité. Uansett avgjørelse, så tror jeg ikke det er penger det står på. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1890423.ece Forskere trenger ett hårstrå fra en grav på Svalbard for få svar på hvorfor 17 selfangere døde. Men Riksantikvaren sier nei. - En grav er et fredet kulturminne, og de som ligger der skal ha fred, sier historiker Susan Barr hos Riksantikvaren. Hun mener hensikten med en mulig gravåpning er interessant, men man er ikke sikker på at det kommer noen konkret dødsårsak. Hvorfor kan ikke slikt tillates når det er ett hårstrå de trenger for å gi svar på en slik gåte? Det er 135år siden og kan bidra til å gi klarhet til hvorfor x antall mennesker døde av "latskap". Det vil gi de som er i slekt med personene en grunn hvorfor de døde og ikke bare døde av "latskap". Idioti. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1890401.ece Politiet, Tollvesenet og Mattilsynet er ikke i tvil om at smuglingen er organisert. Flere av kjøttkurérene er gjengangere, enkelte er blitt stoppet opp til fire ganger, ifølge tollvesenet. Det største enkeltbeslaget hittil i år var 2,8 tonn, som ble stoppet på Svinesund. Hvorfor blir ikke disse personene satt i fengsel så man får slutt på dette? Logikk? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Turistfiskerne har funnet et smutthull som gjør det mulig å ta med seg hele fangsten hjem fra Norge uten å betale avgift for kiloene som overstiger kvota. Innføringen av maksgrense på 15 kilo per turist har fått en rekke utilsiktede konsekvenser som alle handler om at selve uttaket av havet forblir som før. Media har allerede beskrevet hvordan turistene fortsetter fisket, og enten hiver ut igjen, eller bare skjærer finere og finere filét av fangsten for å holde seg under grensen på 15 kilo. Men nå har det dukket opp et smutthull. Adresseavisen melder at det er mulig for utlendingene å ta med seg fisk ut over de 15 kiloene hvis fisken er kjøpt av en næringsdrivende. Dermed blir det ifølge avisen organisert en pro forma avtale mellom fisketuristanlegget og turisten, slik at fiskeren kan reise ut av landet med kvittering på at fisken som overstiger 15 kilos-kvota er kjøpt og ikke egenfisket. Sverre Johansen i Fiskeri- og kystdepartementet sier til Adresseavisen at han kjenner til at enkelte benytter seg av denne strategien, men at det ikke er registrert at det foregår i stor stil. Er det ikke strengt tatt næringsdrivene i Norge som da har funnet ut at de kan gjøre dette for å tjene på turistene som vil ha fisk over grensa? Endret 17. juli 2007 av b-real Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Rånere satte fyr på byen Tusenvis av bildekk brenner ^^ Argh! Jeg har flere ganger forsvart rånerne med at det er kultur osv. men her skyter de seg selv bare i foten! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Rånere satte fyr på byen Tusenvis av bildekk brenner ^^ Argh! Jeg har flere ganger forsvart rånerne med at det er kultur osv. men her skyter de seg selv bare i foten! 9088989[/snapback] De rånerne der kan ikke være særlig smarte. Ordet "kultur" forbinder jeg med noe positivt, pent, sofistikert, og ikke med rullende vrak, harry folk med rullings og grilldress på svinesundtur eller folk som kjører runde på runde i gatene på nattestid i vrak eller jålete biler med alt for store stereoanlegg. Kultur og rånere seg jeg på som motpoler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå