Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Det har forsåvidt alltid vært lønnet noe svarte penger i taxi-næringen, men det som har skjedd seneste årene er vel at man i enkelte byer har delt ut drosje-løyver i hytt & pine (for å korte ned ventetid for publikum), slik at det har blitt så mange taxi'er at nesten ingen av de tjener inn nok til å få ei rimelig årslønn å leve av. Denslags legger uten tvil grobunn for snylting/skatteunndragelser.

 

Kutt ned antall løyver, så forsvinner mye av problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har forsåvidt alltid vært lønnet noe svarte penger i taxi-næringen, men det som har skjedd seneste årene er vel at man i enkelte byer har delt ut drosje-løyver i hytt & pine (for å korte ned ventetid for publikum), slik at det har blitt så mange taxi'er at nesten ingen av de tjener inn nok til å få ei rimelig årslønn å leve av.

Kutt ned antall løyver, så forsvinner mye av problemet.

9028683[/snapback]

 

Hvor har du det fra at en årslønn for en taxisjåfør ikke er til å leve av? For meg virker det som at det er grådighet og ikke nød som ligger bak svindelen.

Lenke til kommentar

Jeg sier muligheten for å greie å tjene inn ei rimelig årslønn blir svekket ved for mange løyver ute. For Oslo's del gikk f.eks. antall utdelte løyver opp fra 1290 (1998) til 1740 (2005)

 

"Jeg tjente bedre for 10 år siden, sier taxisjåfør Bjørn Fossum."

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle965825.ece

 

"Siden drosjetakstene ble sluppet fri i 2000, har prisene steget 44 prosent. Samtidig opplever næringen færre passasjerer og lavere inntjening."

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle965824.ece

Lenke til kommentar
Jeg sier muligheten for å greie å tjene inn ei rimelig årslønn blir svekket ved for mange løyver ute. For Oslo's del gikk f.eks. antall utdelte løyver opp fra 1290 (1998) til 1740 (2005)

"Jeg tjente bedre for 10 år siden, sier taxisjåfør Bjørn Fossum."

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle965825.ece

"Siden drosjetakstene ble sluppet fri i 2000, har prisene steget 44 prosent. Samtidig opplever næringen færre passasjerer og lavere inntjening."

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle965824.ece

9029257[/snapback]

Hva skal man ta mest hensyn til? Passasjerne eller sjåførene?

 

Dersom færre løyver fører til problemer for passasjerene, så er ikke dårligere lønnsbetingelser god nok grunn til å ikke utstede flere løyver.

 

Kanskje de hadde fått flere passasjerer om de senket prisene litt.

Jeg tar ihvertfall aldri drosje, og høy pris er en sterkt medvirkende årsak.

 

Man vurderer jo ikke å forby f.eks. flere Narvesen-kiosker med begrunnelse i at kioskeieren tjener for lite. Hvorfor skal det da være et argument i drosjenæringen?

 

Det er nok en del drosjesjåfører som rett og slett må finne seg noe annet å gjøre, samtidig som mange må være innstilt på å kjøre på deltid ved siden av annen jobb, f.eks. på kveldstid eller hvornår trøkket er størst..

Lenke til kommentar

Jeg kan heller ikke se at antall løyver er det som er problemet, all den stund hele (stor)familien gjerne kjører på én og samme løyve!

 

Jeg for min del har fått nok av å ta drosje der jeg må sitte og lese kart for en av våre "nye landsmenn" som ikke snakker kebab-norsk engang. Hvor stor prosentandel av de som kjører drosje i Oslo som faktisk har tatt kjentmannsprøven, det lurer jeg på!

 

Sist gang jeg reiste drosje var til 1. gangs jobbintervju på min nye arbeidsplass ute ved Kalbakken, en februardag. I det jeg gikk inn i drosjen sa jeg addressen, og spurte om han visste hvor det var. Kartboka kom frem, og jeg gikk til neste drosje, og spurte samme spørsmål. Han visste hvor det var, og kjørte meg frem. (I mellomtiden var drosjesjåfør nr. 1 lynings...)

 

Jeg kom frem dit jeg skull, men da han spurte om jeg ville ha kvittering, svarte jeg "nei takk", hvorpå han rett og slett nullet ut takstameteret (uten å registrere salget) og kjørte glad videre. Hvor mye omsetning som ikke kommer med i regnskapet, på toppen av trygdejuks, kan vi bare drømme om...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Spørsmålet er om kjendisbroren, som driver en restaurant med tre Michelin-stjerner og er kjent i både Storbritannia og USA for sine TV-programmer, kan hjelpe yngstebror Ramsay denne gangen.

 

Spørsmålet etter min mening, er like mye om forbrytelsen forsvarer straffenivået ...?

 

Edit: Her er linken.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Spørsmålet er om kjendisbroren, som driver en restaurant med tre Michelin-stjerner og er kjent i både Storbritannia og USA for sine TV-programmer, kan hjelpe yngstebror Ramsay denne gangen.

Spørsmålet etter min mening, er like mye om forbrytelsen forsvarer straffenivået ...?

9041857[/snapback]

Og svaret på spørsmålet er "nei". :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vel, ingen vet vel sikkert, men en så forsvinnende liten mengde tyder ikke akkurat på annet enn eget bruk. Forøvrig har jeg ikke lyst til å ønske noen slike "småfisker" et opphold i et Balinesisk fengsel.

Lenke til kommentar
Jeg sier muligheten for å greie å tjene inn ei rimelig årslønn blir svekket ved for mange løyver ute. For Oslo's del gikk f.eks. antall utdelte løyver opp fra 1290 (1998) til 1740 (2005)

"Jeg tjente bedre for 10 år siden, sier taxisjåfør Bjørn Fossum."

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle965825.ece

"Siden drosjetakstene ble sluppet fri i 2000, har prisene steget 44 prosent. Samtidig opplever næringen færre passasjerer og lavere inntjening."

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle965824.ece

9029257[/snapback]

Man vurderer jo ikke å forby f.eks. flere Narvesen-kiosker med begrunnelse i at kioskeieren tjener for lite. Hvorfor skal det da være et argument i drosjenæringen?

 

Det er nok en del drosjesjåfører som rett og slett må finne seg noe annet å gjøre, samtidig som mange må være innstilt på å kjøre på deltid ved siden av annen jobb, f.eks. på kveldstid eller hvornår trøkket er størst..

9029487[/snapback]

 

Jeg kan heller ikke se at antall løyver er det som er problemet

9038995[/snapback]

 

Man har sett samme problemet når det gjelder restaurant-bransjen, også en virksomhet som skattemyndighetene har gått etter i sømmene, og ved razzia avdekker man ansatte som jobber svart/uregistrert. Blir det overetablering synker inntjeninga, og dermed evnen til avlønning. I likhet med taxi-næringen så blir det cowboy-bransjer hvor man mer eller mindre av "økonomisk nød" "ansetter" løst tilknyttet personer som har stønader, trygder, studielån, arbeidsledighetstryd, etc. som basis, og kan greie seg på lav og tilfeldig (svart) ekstrainntekt. Hadde man derimot skjerpet tilgangen av drosje-løyver/alkohol-bevilgninger er jeg sikker på at det hadde medført mere ordentlige ansettelser med ei reel skattbar normal lønn.

 

PS. aksepten for svart-arbeid er temmelig utbredt i den norske befolkningen ("rekk opp hånden" de som aldri har mottatt penger svart) så her er vel ikke særlig forskjell på innvandrere vs. etnisk norske hva angår moral? Som et lite appropos, skatteetaten i ett fylke dro inn 880 millioner i løpet av årets 6 første måneder!

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.2862547

Lenke til kommentar
PS. aksepten for svart-arbeid er temmelig utbredt i den norske befolkningen ("rekk opp hånden" de som aldri har mottatt penger svart) så her er vel ikke særlig forskjell på innvandrere vs. etnisk norske hva angår moral? Som et lite appropos, skatteetaten i ett fylke dro inn 880 millioner i løpet av årets 6 første måneder!

Hadde kanskje hjulpet å sette ned skatter og avgifter litt, så folk ikke ruinerer seg hver gang de leier inn en håndverker. :whistle:

Lenke til kommentar

Nja, blir inntektsskatten lavere, så minsker vel også lønningene (til de som skal betale for en håndtverker), dvs. det blir liksom ikke aksept for å kreve jevnlige lønnsforhøyelser, så da vil vel "misforholdet" mellom hva en "industriarbeier" betaler en "håndtverk-tjeneste" uansett bestå. :hmm:

Lenke til kommentar

må si at NSB er ekstremt firkantet. tok toget inn til Oslo i sta, og jeg tar tog veldig sjeldent, og visste ikke at man MÅTTE han månedskort i månedskort-vognene, jeg trodde konduktøren kom dit å. så når han kom og jeg tok fram pengene bare spurte han om navn og adresse, og nå må jeg trolig betale en bot på 900 kr fordi jeg satt i feil vogn 1 minutt :ohmy: kondutøren ga meg en mail-adresse å klage til, men tviler på at det hjelper. hva skjer hvis jeg nekter å betale?

Endret av vetle89
Lenke til kommentar
må si at NSB er ekstremt firkantet. tok toget inn til Oslo i sta, og jeg tar tog veldig sjeldent, og visste ikke at man MÅTTE han månedskort i månedskort-vognene, jeg trodde konduktøren kom dit å. så når han kom og jeg tok fram pengene bare

Det står jo ganske tydelig både på døren og inne i vognen, at dette er kun for månedskort eller gyldig og stemplet billett...

Lenke til kommentar
må si at NSB er ekstremt firkantet. tok toget inn til Oslo i sta, og jeg tar tog veldig sjeldent, og visste ikke at man MÅTTE han månedskort i månedskort-vognene, jeg trodde konduktøren kom dit å. så når han kom og jeg tok fram pengene bare spurte han om navn og adresse, og nå må jeg trolig betale en bot på 900 kr fordi jeg satt i feil vogn 1 minutt :ohmy:  kondutøren ga meg en mail-adresse å klage til, men tviler på at det hjelper. hva skjer hvis jeg nekter å betale?

9048356[/snapback]

 

Du satte deg inn i en månedskortvogn uten månedskort?

Lenke til kommentar
må si at NSB er ekstremt firkantet. tok toget inn til Oslo i sta, og jeg tar tog veldig sjeldent, og visste ikke at man MÅTTE han månedskort i månedskort-vognene, jeg trodde konduktøren kom dit å. så når han kom og jeg tok fram pengene bare spurte han om navn og adresse, og nå må jeg trolig betale en bot på 900 kr fordi jeg satt i feil vogn 1 minutt :ohmy:   kondutøren ga meg en mail-adresse å klage til, men tviler på at det hjelper. hva skjer hvis jeg nekter å betale?

9048356[/snapback]

 

Du satte deg inn i en månedskortvogn uten månedskort?

9049489[/snapback]

ja, men jeg var ikke klar over at konduktøren ikke stoppet der. jeg tok jo frem pengene for å betale. hvis jeg hadde prøvd å snike hadde jeg vel ikke gjort det?

nå må jeg betale 900 kr fordi jeg prøvde å være ærlig...

Lenke til kommentar
Hadde kanskje hjulpet å sette ned skatter og avgifter litt, så folk ikke ruinerer seg hver gang de leier inn en håndverker.  :whistle:

9045833[/snapback]

Eneste som hadde skjedd var at håndverkeren hadde tatt seg bedre betalt, slik at slutt summen hadde blitt det samme som før.

 

Månedskortbedrageriet til NSB er sannsynligvis svært innbringende. På tide at alle ofrene for tåpelighetene deres går sammen og saksøker svina?

9049579[/snapback]

Er det ikke bare enklere å lese skiltet om at vognen er berettiget for mennesker med månedskort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...