Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner fortsatt ikke problemet. For meg virker det fortsatt som det koker ned til misunnelse.

8965116[/snapback]

Det overrasker meg ikke at du ikke forstår. Men du avfeier forskjeller som irrelevant utelukkende med henvisning til "misunnelse".

Jeg etterspør konkrete økonomiske problemer ved store forskjeller, noe som tydeligvis ikke kan oppdrives, da det er færre fattige nå til tross for større forskjeller.

 

Momentene jeg har pekt på er helt uavhengig av det; strengt tatt er effektene det samme

Jeg kan ikke se på at du har pekt på noen konkrete momenter som er av relevanse. Det hele ser ut til å koke ned til misunnelse.

 

Så konklusjonen er altså enten at du ikke evner å forklare deg på en skikkelig måte, eller så har du ingen forklaring, men håper at jeg skal godta det du skriver uten å stille spørsmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.2857604

 

I Nordland mangler man en milliard kroner bare til vedlikehold av E6. Og det vil ta mange år før stamveien får en akseptabel standard.

Torbjørn Naimak (NRK)

 

- Da snakker vi om 20 til 25 år, sier Vegsjef Torbjørn Naimak i Statens Vegvesen region nord.

NRK

 

 

Man mangler 1 milliard!!

 

Joda for her bruker man jo mye penger på vedlikehold av den mest traffikerte veien i nordland som er ment for alt av langtransport både for mennesker og for næringsliv.

 

FUCK politikerene og deres manglende satsning på infrastruktur sjer jeg bare

Lenke til kommentar

Det kunne jo vært mye værre! Dersom FRP hadde vært i regjering hadde de brukt milliarder av kroner på vei, og da hadde folk brukt bilen mye mer, og så hadde kloden blitt varm og bare smeltet nordpolen og da hadde klimaet blitt kokko og så hadde vi druknet i sjøvann og bare se på isbjørnen dessuten er det ikke tøft å forurense og kjempe usolidarisk at vi her i vesten - tenk bare på u-landene og alt dette ville være vår skyld bare for at vi skal bare kjøre rundt!

 

Stem rødt - stem grønt - stem trygt, sier nå jeg! :yes:

Lenke til kommentar

Og hva hvis den satsningen til biler som ikke bruker 6.5l på mila ble gitt billigere avgifter (registrering/omregistrering osv.) som hybridbiler osv..så hadde man sluppet det forbanna tøvet med at det skal koste flere tusen kroner for papirarbeid.

 

Men hva er problemet liksom? Dere søringer kommer hele tida med argumentasjon at det bor jo ikke folk her uansett så da gjør det nok ikke så mye at man iallefall tilderel vedlikeholdspengene til en plass der det ikke bor folk en gang.. :roll:

Lenke til kommentar
Og hva hvis den satsningen til biler som ikke bruker 6.5l på mila ble gitt billigere avgifter (registrering/omregistrering osv.) som hybridbiler osv..så hadde man sluppet det forbanna tøvet med at det skal koste flere tusen kroner for papirarbeid.

8985857[/snapback]

Beklager b-real, men det logiske ressonnementet fikk jeg ikke helt tak på. Kan du omformulere litt?

 

Men hva er problemet liksom? Dere søringer kommer hele tida med argumentasjon at det bor jo ikke folk her uansett så da gjør det nok ikke så mye at man iallefall tilderel vedlikeholdspengene til en plass der det ikke bor folk en gang.. :roll:

Dette er nok dessverre ikke bare distriktspolitikk. Selvsagt er det det også, men husk nå at vi har en samferdselsminister fra Senterpartiet! Årsaken til at selv E6'en i Nordland ligger 20 år etter bare på vedlikehold er de systematiske nedskjæringene til vei som samtlige regjeringer fra og med Brundtland II har gjennomført. Er du klar over at siden 1986 (!!) har andelen av statsbudsjettet brukt til veiformål bare gått én vei, og det er nedover!

 

Så dere nordlendinger som bare tror at "de é hær nord at elendigheita råde" bør kanskje vende nesa sydover, ikke minst sydvestover, for å oppdage at det er flere i samme uføre....

 

Men det var det der med å trofast stemme det samme hver gang, og likevel klage året rundt, som er ganske utpreget i Nordnorge, ihvertfall blant den eldre del av befolkningen.

 

Alexis de Toqueville (eller var det Edmund Burke?) sa en gang noe sånt som at "ethvert land har det styre(sett) det fortjener", og dét er en stor sannhet!

Lenke til kommentar

Hvor elendigheten er størst kan diskuteres , men jeg er ikke i tvil om at det er i nord og på vestlandet.

Her er det jo umulig å få penger til en kilometer ny asfalt,samtidig som det bygges tuneller utenfor Oslo i milliardklassen for at trafikantene skal spare noen minutter.

En annen ting som er fantastisk å se er kvalitetsforskjellen,både på veier og tuneller som bygges, kommer du sørøver er hver veibane breiere,tuneller bredere og ikke minst er tunellene kledd innvendig med lyst matriale, menst det ellers i Norge er bare sorte berget som det drypper vann fra, og hvor sikten er dårlig.Ja på sommerstid er dette direkte trafikkfarlig da en kommer kjørende fra dagslys til stummende mørke.

Hvorfor må standarden på nye veier/tuneller være så mye dårligere,ikke har vi bedre syn,ikke har vi smalere biler osv osv, mulig vi er litt bedre trafikanter siden vi er oppvokst med disse krøtterstiene,men det burde ikke være et argument for å fortsette med dette . :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at forskjellen ikke er mellom nord og sør mht. tunneller, men snarere nybygg kontra gammelt. Jeg har kjørt gjennom mørke, dryppende tunneller i Nordland, ja takk, men i f.eks. Kåfjord kommune i Nord-Troms (der jeg kommer fra) er det nettopp ferdigstilt to flunkende nye tunneller i rasfarlig område.

 

Disse lever helt opp til den standarden som er å finne i nyere tunneller sørpå, med belysning, innkledning, oppmerking og bredde. Så har vi jo den ene gammeltunnellen fortsatt, da, som er like smal og mørk og dryppende som den alltid har vært. :hrm:

 

Hele landet lider av manglende vedlikehold og forsinket nødvendig utbygging, av årsaker jeg har nevnt i forrige post.

 

Og så blir det jo ikke noe bedre når "veguvesenet" blåser to ekstra milliarder på tunnelslurv...

Lenke til kommentar
Det kunne jo vært mye værre! Dersom FRP hadde vært i regjering hadde de brukt milliarder av kroner på vei, og da hadde folk brukt bilen mye mer, og så hadde kloden blitt varm og bare smeltet nordpolen og da hadde klimaet blitt kokko og så hadde vi druknet i sjøvann og bare se på isbjørnen dessuten er det ikke tøft å forurense og kjempe usolidarisk at vi her i vesten - tenk bare på u-landene og alt dette ville være vår skyld bare for at vi skal bare kjøre rundt!

 

Stem rødt - stem grønt - stem trygt, sier nå jeg!  :yes:

8985837[/snapback]

 

 

Hehe. Bedre veier vil for ordens skyld spare miljøet for mye. Å kjøre en strekning på en time kontra to kutter forurensingen en god del.

 

Men husk, østlendingene må jo ha sin opera, sine enorme veinett, festivaler, statuer osv. Så vi må bare finne oss i våre primitive veier.

 

(Litt spøk må man ha, jeg kunne ikke dy meg for å slenge meg på geografikampen her :wee:)

Lenke til kommentar
*snip*

..og ikke minst er tunellene kledd innvendig med lyst matriale, menst det ellers i Norge er bare sorte berget som det drypper vann fra, og hvor sikten er dårlig.

*snip*

8985956[/snapback]

 

Takke meg til sort berg det drypper vann fra og hvor sikten er dårlig framfor tunellene her på østlandet hvor vi får den fine lyse betongen i hode om vi ikke passer oss.. :!:

 

Vei-Norge generelt er en mare. Skal vi prate om fine, brede veier med godt dekke? Bare å kjøre over grensen til Sverige det. Kjørte til Tyskland i fjor sommer. Sto i kø på dårlige veier helt fram til svenskegrensa. Deretter kjørte jeg rundt i 3 uker i hele europa uten stress på knallfine veier, kom tilbake til Norge og møtte på kø 1 mil etter grensepassering.. No shit.

Lenke til kommentar

HilRam joda du finner muligens et bra eksempel,men ta nå Lofast som ikke er ferdig enda (åpner i des 2007) her er en del av veien åpnet og der er flere tuneller,bla en som går under havet.

Dette er en vei som blir sterkt traffikert,ja vi snakker om E 10, men jeg kjørte strekningen i går og denne tunellen er ikke bare mørk (les kolle svart) selv om det er lys i den, i tillegg er den stupe bratt, jeg forsøkte å sette bilen i fri og la den rulle ned og på et øyeblikk var jeg oppe i 120- 130 km da bremset jeg ned igjen.

Dette er en tunell som blir på en tungt trafikert strekning en strekning dær hovedtyngden er trailere og bobilturister i tusentall hver sommer :no::no::no:

 

Det er et faktum at utenlandske turister klager sin nød over veiene i Nord Norge og når de klager sin nød over hovedferdselsåren E6 så kan en begynne å tenke på hvordan resten er.

 

Sendte klagebrev til statsministeren

 

Etter at Francine Cano kom hjem til Frankrike fra et ferieopphold i Vesterålen satte hun seg ned for å skrive klagebrev, til statsminister Kjell Magne Bondevik.

http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=11622

 

Nei det er ikke blitt bedre . For om det kommer en ekstrabevildning til veier er det et faktum at 95% går til østlandet og resten skal fordeles på resten av landet .

Eneste mulighet for bedring er en storsatsing dær det blir avsatt enorme beløp til eropaveiene og de største riksveiene i landet og at disse midlene ikke blir bundet opp til å korte ned kjøretiden på østlandet slik det i stor grad gjøres nå .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Det kunne jo vært mye værre! Dersom FRP hadde vært i regjering hadde de brukt milliarder av kroner på vei, og da hadde folk brukt bilen mye mer, og så hadde kloden blitt varm og bare smeltet nordpolen og da hadde klimaet blitt kokko og så hadde vi druknet i sjøvann og bare se på isbjørnen dessuten er det ikke tøft å forurense og kjempe usolidarisk at vi her i vesten - tenk bare på u-landene og alt dette ville være vår skyld bare for at vi skal bare kjøre rundt!

 

Stem rødt - stem grønt - stem trygt, sier nå jeg!  :yes:

8985837[/snapback]

 

Bruk i det minste punktum nete gang du skal skrive ...

Lenke til kommentar
Det kunne jo vært mye værre! Dersom FRP hadde vært i regjering hadde de brukt milliarder av kroner på vei, og da hadde folk brukt bilen mye mer, og så hadde kloden blitt varm og bare smeltet nordpolen og da hadde klimaet blitt kokko og så hadde vi druknet i sjøvann og bare se på isbjørnen dessuten er det ikke tøft å forurense og kjempe usolidarisk at vi her i vesten - tenk bare på u-landene og alt dette ville være vår skyld bare for at vi skal bare kjøre rundt!

 

Stem rødt - stem grønt - stem trygt, sier nå jeg!  :yes:

8985837[/snapback]

 

Bruk i det minste punktum nete gang du skal skrive ...

8986494[/snapback]

Og noen klarer ikke å gjenkjenne ironi om den danser polka på bordet kun iført rød tanga og helsetrøye...

 

EDIT: @ Feynman: Takk skal du ha. Skal huske at det er Joseph neste gang. ;)

 

EDIT 2:

 

Terrorismen - kan den virkelig bekjempes gjennom opplysning?

 

Gang på gang har jeg hørt kritikerne/motstanderne av George Bush' hittil mislykkede "War on Terror" hevde at bare å bekjempe analfabetisme kan stoppe terroren.

 

Så leser jeg dette i Aftenposten: To leger mistenkes for terrorisme

 

To av de som er siktet i forbindelse med terroren i Glasgow er altså utdannet til leger!! :cry:

 

Der falt den metoden til marken. Hva er det neste vi skal prøve? Macdonalds, Cola og MTV?

Endret av HilRam
Lenke til kommentar
Terrorismen - kan den virkelig bekjempes gjennom opplysning?

 

Gang på gang har jeg hørt kritikerne/motstanderne av George Bush' hittil mislykkede "War on Terror" hevde at bare å bekjempe analfabetisme kan stoppe terroren.

 

Så leser jeg dette i Aftenposten: To leger mistenkes for terrorisme

 

To av de som er siktet i forbindelse med terroren i Glasgow er altså utdannet til leger!!  :cry:

 

Der falt den metoden til marken. Hva er det neste vi skal prøve? Macdonalds, Cola og MTV?

8986600[/snapback]

At terroren vil stanse er nok dessverre en utopi, uansett hva man gjør. Men jeg syns ikke forslaget om å utdanne folk er dårlig. Det har ikke så mye med selve terrorister å gjøre, men det som skjer ellers i verden. For å ta en, muligens ikke helt perfekt, sammenligning.

 

Theodore Kaczynski (Unabomber) hadde doktorgrad i matte og bedrev terrorisme i mange år. Timothy McVeigh var ikke like utdannet, fikk bare en aksjon, men den var til gjengjeld svært "vellykket". Men til forskjell fra islamsk terror opererte førstnevnte på egenhånd og sistnevnte på vegne av en relativt liten gruppe. Man blir skremt når det skjer, men forventer ikke at det skal fortsette.

 

Dersom folk lærer å lese og blir opplyste kan man håpe at de fleste lar vær å støtte terror, moralskt og finansielt. La gruppene bli marginalisert som de har blitt andre plasser. Om ikke terroren stopper helt blir i så fall trusselbildet et annet. Og muligens blir det vanskeligere å rekruttere nye terrorister? Hvorfor skal de ofre seg for en sak nesten ingen bryr seg om?

 

Men dette er dessverre bare halve jobben. Befolkningen må ha noe fornuftig å lese. Her har Vesten gjort en altfor dårlig jobb. Mange av våre allierte undertrykker pressefriheten i sine land, uten at vi gjør noe med det som er verdt å nevne.

Lenke til kommentar
Gang på gang har jeg hørt kritikerne/motstanderne av George Bush' hittil mislykkede "War on Terror" hevde at bare å bekjempe analfabetisme kan stoppe terroren.

Har aldri oppfattet at noen/mange tror at bekjemping av analfabetisme kan stoppe terror. :hmm: Tvertimot så vet vi at det neppe har med saken å gjøre, ref. f.eks. irske IRA, spanske ETA, etc. For USA og Storbritania sin del, vil jeg mene de rammes p.g.a. av sin utenrikspolitikk og krigføring.

Så leser jeg dette i Aftenposten: To leger mistenkes for terrorisme

 

To av de som er siktet i forbindelse med terroren i Glasgow er altså utdannet til leger!!  :cry:

 

Der falt den metoden til marken. Hva er det neste vi skal prøve? Macdonalds, Cola og MTV?

Ene legen ble visstnok utdannet på sykehus i Bagdad (2004) og den andre legen på sykehus i Libanon. En kan mistenke at det har "tiltet over" for dem, etter at de nok har vært med på å lappe sammen utallige ofre for krig, og dermed ser USA/UK som hovedårsak til elendigheten.

Lenke til kommentar
Politiet i Vestfold er ivrigst etter å skrive ut forelegg for ulovlig mobilbruk. Nær 1300 forelegg ble skrevet ut der i første halvår. Sannsynligheten for å havne i en ulykke øker med 70 prosent hvis du bruker mobiltelefon mens du kjører bil. Det viser en undersøkelse som Transportøkonomisk institutt gjennomførte for forsikringsbransjen i 1998.

 

Det er bare....9 år siden den undersøkelsen ble gjort...har ikke bilene og mobiltelefonene kommet et stykke siden da..? :whistle:

 

 

Og...noe som jeg syns er ganske så fucked up er at politiet selv ikke følger denne loven selv. Man ser titt og stadig politi som kjører pratende i telefon. Welcome to the world of dobbeltmoral!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...