Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Synes sosialismen er verre, hvor en lege tjener like mye som sidemannen på en søppelbil - eller sidemannen på søppelbilen tjener like mye som en lege (alt etter hvordan man ser det).

8872360[/snapback]

Håper du synes det samme neste gang tannlegen din skal ha 7-8 timelønner av deg for èn times arbeid.

8872402[/snapback]

Heller det enn at staten tar halvparten av lønnen min (i tillegg til bompenger, skatt på fond, dyr bensin, dyre engangsavgift på bil, avgift på røyk og alkohol ...) for å fø på gamlinger og trygdesnyltere. :)

8872412[/snapback]

Den holdningen viser bare at du har null respekt for trygdebrukere og eldre. Dersom vi hadde avskaffet disse kostbare offentlige godene ville du da ha:

- Latt alle som er født med en alvorlig sykdom eller får det i løpet av livet dø fordi de ikke tjener penger til å brødfø seg selv? Og dermed øke mengden samfunnstapere og kriminaliteten drastisk?

- Gitt bleng i om du selv kommer i økonomisk krise om du f.eks blir utsatt for en ulykke, får en alvorlig sykdom, mister jobben eller passerer pensjonsalderen?

- Satt dine foreldre og besteforeldre "ut i kulda" for å dø når de passerer pensjonsalderen? OG selv forvente samme behandling når du passerer pensjonsalderen?

 

I teorien kunne du sikkert fått 0% skatter og avgifter hele livet, men da må du også la være å bruke offentlige ting som vei, vann, kloakk, avfallselskaper, skole, universitet, sykehus, kart, flyplasser, jernbane osv.

8873463[/snapback]

Da kunne jeg spart den halvparten av lønnen min (og vel så det) som jeg betaler i skatt og avgifter, i fond. Hvis jeg da skulle våkne opp invalid en dag, hadde jeg hatt penger.

 

Enten det, eller så kunne man hatt sykehusforsikringer.

 

Slik det er i dag må friske folk spleise på alle de syke, med andre ord lønner det seg ikke å holde seg i god form.

 

______________

 

Å smøre en brødskive tar maks 2-3 minutter, noe ALLE foreldre bør ha tid til om morgenen. Dessuten kan man leve en måned uten mat (i følge Bear Grylls på Discovery, i hvert fall :p) - så om en unge skulle gå 5-6 timer uten mat er det jo ingen katastrofe.

 

Gratis mat på skolen er ingen god idé. Jeg husker godt i gode gamle dager, når vi hadde krig med melkekartonger.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EvenT: Hva med skole, veier og alt det andre jeg nevner. Skulle skolen satt opp betalingsterminaler ved inngangene slik at du fikk lov til å betale deg inn?

 

Du synes "gratis" mat på skolene er en god idé, men vil ikke være med å betale for det? Med andre ord er du en som gjerne vil men ikke gi?

Lenke til kommentar
Her er det flere faktorer som spiller inn som feks svigninger i forbruk,funn av nye felt og ny teknologi som gjør det mulig å ta ut mere olje en tidligere.

Ja, nemlig. Derfor blir slike "spådommer" helt håpløse. Det blir bare skremselspropaganda.

 

Uansett om de skulle bomme med 20 år og gi oss disse ekstra så er vi allerede mange mange tiår på etterskudd med å utvikle alternativer til oljen, dermed blir det temmelig bak mål å forsøke å latterliggjøre slike advarsler som dette  :hmm:

8864404[/snapback]

Jeg latterliggjør akkurat denne advarselen fordi den er så tåpelig. Jeg har ikke omtalt andre.

8873313[/snapback]

 

Vel vel,jeg synest det er på plass med slike advarsel selv om de skulle bomme med noen år,spesielt med tanke på at 20 år er som ingenting å regne i et slikt pespektivt.

Selv om vi starter for fullt i dag vil vi få store problemer med å utvikle alternativer.

nettop derfor blir det så håpløst å bare avfeie slikt med en latter :nei:

Lenke til kommentar

Private skoler finansieres stort sett av det offentlige. La oss si 3-4.000 kr i månedsavgift per barn så går nok det greit. Så kan du gange veiavgiften og bompenger med 10 og så er brukerne i nærheten av å finansiere veinettet også. Flypriser, togpriser måtte nok også kraftig opp for å finansiere de og da vil sikkert bruken minke og avganger legges ned i fleng mens jernbanenettet ruster bort og flyplassene blir mer og mer usikre.

Lenke til kommentar
Så kan du gange veiavgiften og bompenger med 10 og så er brukerne i nærheten av å finansiere veinettet også. Flypriser, togpriser måtte nok også kraftig opp for å finansiere de og da vil sikkert bruken minke og avganger legges ned i fleng mens jernbanenettet ruster bort og flyplassene blir mer og mer usikre.

Så du mener det koster 500-600 milliarder i året å finansiere veinettet?

 

Bilistene betaler allerede mye mer i avgifter enn de får tilbake i vei.

 

NSB går så vidt jeg har fått med meg allerede med overskudd. Jernbaneverket er en nettoutgift, men likevel mye mindre enn f.eks. det bilistene betaler for mye.

 

Flyplassene drives av Avinor (som også går med overskudd..).

 

Så en brukerfinansiering av de tingene du nevner, vil ihvertfall ikke øke de totale utgiftene. Tvert i mot ville det blitt mye billigere å kjøpe bil, (men dyrere å ta toget).

 

Ble litt OT i forhold til skole, men men. :) . Kan jo ta litt om det også:

 

Skolesystemet bør organiseres etter en stykkprisfinansiering. Det bør ikke gjøres forskjell på offentlig eide og privat eide skoler, så lenge alle følger et fastlagt pensum, og består jevnlige kvalitetstester. Dermed kan skolene selv velge å tilby f.eks. mat, eller bruke pengene på andre ting, f.eks. ekstra gode musikk-rom, eller stort bibliotek, etc etc. Så kan brukerne selv velge hva slags skole de ønsker.

Lenke til kommentar
Vel vel,jeg synest det er på plass med slike advarsel selv om de skulle bomme med noen år

Nei, da mister den all troverdighet.

 

Selv om vi starter for fullt i dag vil vi få store problemer med å utvikle alternativer.

nettop derfor blir det så håpløst å bare avfeie slikt med en latter  :nei:

8874133[/snapback]

Igjen: Jeg avfeier ikke at oljen vil ta slutt. Jeg avfeier denne konkrete "spådommen". Vær så vennlig å forholde deg til det jeg faktisk skriver.

Lenke til kommentar

klilleng: Årsavgiften er på ca 3000 kr. Antall biler i landet er ca 2 millioner. Det blir ca 6 milliarder i veiavgifter. Gang med 10 så får vi 60 milliarder. Ikke 500-600 milliarder.

 

Men jeg må innrømme at jeg overså en ting. EvenT ville jo fjerne skatter og avgifter. Det inkluderer vel også årsavgiften. Dermed må man vel betale for veinettet direkte til de private aktørene som bygger det. Årsavgift gjennom bompenger. Siden innkreving via ørten bommer er dyrt så må man regne med minst 10-50% påslag for administrering.

 

En km tofeltsvei koster omtrent 30 millioner å bygge.

 

___________________________________________

 

 

Er det noen som vet hvor jeg kan finne et kakediagram over hvilke varer og tjenester som USA eksporterer? (oppgitt i eksportverdi) og et tilsvarende diagram for import?

Lenke til kommentar
klilleng: Årsavgiften er på ca 3000 kr. Antall biler i landet er ca 2 millioner. Det blir ca 6 milliarder i veiavgifter. Gang med 10 så får vi 60 milliarder. Ikke 500-600 milliarder.

8874922[/snapback]

Drit nå i årsavgiften, det er engangsavgiften som er den store stygge ulven her..

Lenke til kommentar

Den skulle vel også fjernes i følge EvenT.

 

Forresten så utgjør engangsavgiften ca 17 milliarder i året (110.000 nyregistrerte biler per år * 150.000 kr i gjennomsnitt)

 

Antallet nyregistreringer har jeg fra antallet biler i landet, ca 2 millioner, delt på gjennomsnittlig levetid: ca 18 år.

 

Engangsavgiften anslo jeg kjapt til å være 50% av en gjennomsnittlig nybilpris på 300.000 kr.

Lenke til kommentar
Forresten så utgjør engangsavgiften ca 17 milliarder i året (110.000 nyregistrerte biler per år * 150.000 kr i gjennomsnitt)

Antallet nyregistreringer har jeg fra antallet biler i landet, ca 2 millioner, delt på gjennomsnittlig levetid: ca 18 år.

Engangsavgiften anslo jeg kjapt til å være 50% av en gjennomsnittlig nybilpris på 300.000 kr.

8875321[/snapback]

Bilrelaterte avgifter utgjør totalt over 50 mrd. Godt under halvparten av disse brukes på veiformål. Dersom man over natten hadde innført brukerfinansiering hadde man totalt sett ikke fått noen økning i utgifter. Tvert i mot betaler vi mer inn i avgifter og billetter enn vi får tilbake både til vei, bane og fly. Det er diverse sosiale ordninger som forsyner seg av matfatet.

Lenke til kommentar
Vel vel,jeg synest det er på plass med slike advarsel selv om de skulle bomme med noen år

Nei, da mister den all troverdighet.

 

Selv om vi starter for fullt i dag vil vi få store problemer med å utvikle alternativer.

nettop derfor blir det så håpløst å bare avfeie slikt med en latter  :nei:

8874133[/snapback]

Igjen: Jeg avfeier ikke at oljen vil ta slutt. Jeg avfeier denne konkrete "spådommen". Vær så vennlig å forholde deg til det jeg faktisk skriver.

8874870[/snapback]

 

Jeg forholder meg til hva du skriver,men lurer på om du gjør det samme siden du kommer med dette.

jeg har overhode ikke nevnt at du ikke tror at oljen tar slutt, jeg presiserer bare at selv en feilmargin på 20 år ja om så mere er uten stor betydning her da vi allerede er på etterskudd med alternativer og således blir det bak mål å lukke øynene og le slikt bort,nettop det har vi vel gjordt alfor lenge allerede :hmm:

Lenke til kommentar
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article371009.ece

 

- Vi kommer til å henge opp flere plakater dersom de blir revet ned. Vi må advare andre mot denne politimannen. Dette handler om rasisme i politiet og undertrykte folks rettssikkerhet, sier Alex Tarkan Sen i Internasjonale Sosialister.

 

Ja for gapestokk har jo alltid vært symbolet for rettssikkerhet.... :ermm:

8875781[/snapback]

Bakgårdspolitikk! :nei:

Lenke til kommentar
Enig i at det beste hadde vært at foreldre og barn ordner mat selv. Men, nå er det jo svært mange som ikke gjør dette av ulike grunner, og da synes at det ville vært flott å få dette inn som en del av skoletilbudet til alle. Dette vil utvilsomt føre til at flere spiser god frokost/lunsj, noe som igjen fører til bedre læring og miljø på skolen.

8873217[/snapback]

Hvorfor ikke bare gjøre det mulig å kjøpe mat på skolen? Så kan de foreldrene som vil betale for det betale, og de som ikke vil betale sende matpakke med ungene. Da får folk valgfrihet og kan velge den løsningen de selv ønsker. I dag er det ikke mulighet for å kjøpe mat på skolen og da blir noen sittende uten mat av ulike grunner mens resten spiser matpakke. Hvis offentlig betalt mat på skolen innføres så vil alle spise "gratis" mat der men alle (inkludert de som ikke har barn på skolen) pålegges å betale for etegildet. "gratis" mat fører som regel også til mer sløsing enn om man betaler for maten.

8873440[/snapback]

 

Tja...joda, mulighet for å kjøpe mat er absolutt et alternativ og et skritt i rett retning. Men, det er to problemer:

 

1. Noen steder ville ikke dette gått i pluss, slik at det blir en utgift for staten og da også for alle som ikke har barn i skolen. (ikke så stort problem for min del).

 

2. Det vil fortsatte være noen personer som ikke vil sørge for at barna tar med seg matpakke og samtidig ikke gir mulighet til å la barna kjøpe mat. (dette kan skyldes fattigdom, latskap, gnitne foreldre, barn som bruker pengene på andre ting, barn som blir frastjelt lunsjpenger osv. osv.). Og da vil det fortsatt være noen barn som ikke får i seg mat....

 

Riktignok vil det alltid være noen barn som ikke får i seg mat av forskjellige grunner, men jeg tror at gratis skolemåltid vil sikre flest mulig de viktige måltidene...

Lenke til kommentar
Riktignok vil det alltid være noen barn som ikke får i seg mat av forskjellige grunner, men jeg tror at gratis skolemåltid vil sikre flest mulig de viktige måltidene...

8878048[/snapback]

Hvorfor skal skolene påta seg å gi skolemat, når det fullt ut er foreldrene som har ansvaret for barnet sitt?

Er det ikke bedre at pengen blir pløyd inn i undervisningen?

Lenke til kommentar
Riktignok vil det alltid være noen barn som ikke får i seg mat av forskjellige grunner, men jeg tror at gratis skolemåltid vil sikre flest mulig de viktige måltidene...

8878048[/snapback]

Hvorfor skal skolene påta seg å gi skolemat, når det fullt ut er foreldrene som har ansvaret for barnet sitt?

Er det ikke bedre at pengen blir pløyd inn i undervisningen?

8878991[/snapback]

Hvor skal jeg begynne...

 

Om det er fullt ut foreldrene som har ansvar for barna sine, så kan vi vel bare legge ned skolen og la foreldrene ta seg av opplæringen også?

 

Det finnes mange foreldre som ikke følger opp ansvaret de har for barna 100%, og da er det flott om resten av samfunnet, deriblandt skolen, gjør det de kan for barna, f.eks. ved å gi de mat på skolen.

 

Mat i skolen fører trolig til bedre læremiljø, noe som er skolens ansvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...