Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Synes sosialismen er verre, hvor en lege tjener like mye som sidemannen på en søppelbil - eller sidemannen på søppelbilen tjener like mye som en lege (alt etter hvordan man ser det).

8872360[/snapback]

Håper du synes det samme neste gang tannlegen din skal ha 7-8 timelønner av deg for èn times arbeid.

8872402[/snapback]

Heller det enn at staten tar halvparten av lønnen min (i tillegg til bompenger, skatt på fond, dyr bensin, dyre engangsavgift på bil, avgift på røyk og alkohol ...) for å fø på gamlinger og trygdesnyltere. :)

Men jeg tar kvelden, skal opp og jobbe i morgen tidlig.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nettop,det er jo ikke så mange år siden sist prisene falt her i Norge.

Det er vel neppe tvil om at prisene i dag er kunstig høye,nettop grunnet økt etterspørsel og meglenes stadig økende honorarer .  :hmm:

8869461[/snapback]

Får jeg føye til eiendomsspekulasjon, aka kjøpe billig og selge dyrt? :)

8870664[/snapback]

Dete med eiendomsspekulanter er etter hva jeg har lest noe som taler for at prisene vil synke. Det skal visstnok være mange spekulanter som selger eiendommer uten å kjøpe nye, nettopp fordi de er usikre på om prisstigningen vil fortsette.

8872367[/snapback]

Joda, når det er krise i markedet vil nok prisene falle kjappere pga spekulanter som selger ut. Merk at jeg ikke er ute etter å fordømme noen (Joachim), jeg beskriver bare min forståelse av mekanismen. Det er vel uansett ikke uten grunn at man snakker om fordyrende tredjeledd?

Lenke til kommentar
Selv om de da faktisk gjør mye mer arbeid og burde, etter kapitalisters egne ord, tjent mer.

8872346[/snapback]

Nøyaktig hvilke ord er dette? Jeg hater å være fyren som krever kilde, men kapitalismen har aldri påstått at ved å jobbe i flere timer så har man rett på mer lønn. Det er faktisk sånn at hvis den jobben jeg gjør på en time er verdt 10 av dine timer, så er min lønn på ti ganger din rettferdig. Det er nå slik jeg forstår konseptet.

Jeg er verken for sosialisme eller kapitalisme, men heller en mellomting der man faktisk får betalt for innsats og du ikke vil kunne tjene til livets opphold ved å bare sitter på rævva.

God natt

8872371[/snapback]

Det hadde vært veldig utopisk, enhver som har utført en eksamen vet at utdannelse suger. Hvis jeg får like mye penger ved å bli ferdig etter ungdomsskolen og jobbe uten utdannelse, så er det klart jeg foretrekker det framfor 7 år med kjedelig medisin for å bli lege.

Lenke til kommentar
Dagbladet: Bytt ut mat med matematikk

Halleluja, endelig et fornuft forslag i skoledebatten. Tar av meg hatten for Ine Marie Eriksen Søreide.  :thumbup:

8872780[/snapback]

Mat er viktig det også. Mange kutter ut mat fordi de ikke gidder å skjære brød om mårran, kjøpe mat eller mase på foreldrene for at de skal lage mat eller andre grunner. Skolemat ville kanskje endret på det.

Men matte er selvsagt også viktig. Skulle ønske det gikk an å få i pose og sekk her.

En idé jeg har tenkt på lenge er at skoleverket burde satt av penger til en gruppe som lager videoer av de flinkeste og mest engasjerte lærerne i landet. Tenk om ungene kunne hatt lærere som er like engasjerte som Knut Jørgen Røed Ødegård i de ulike fagene :) Eller i det minste få se slike videoer med slike lærere en gang i blant for å krydre undervisningen litt. Jeg tror det kunne vært veldig motiverende og økt læringsgraden en god del. Å se uengasjerte lærere som har travet i skoleverket i 20 år kun av gammel vane og sutrer over dårlig lønn, også av gammel vane, er ikke akkurat motiverende. Motivasjon er nøkkelen til læring.

Lenke til kommentar

Om barna har blitt så late at de ikke orker å smøre seg matpakke så får de heller bare gå sultne. Jeg lærte meg å smøre matpakke helt fra starten av og har aldri gått sulten på skolen. Det får være grenser på hvor store puter vi skal sy under armene på ungene.

NB: Jeg vil gjerne få presisere at jeg har ingenting imot en eventuell skolematordning, men jeg er bare veldig lei av at den får så utrolig mye oppmerksomhet. :)

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Dagbladet: Bytt ut mat med matematikk

Halleluja, endelig et fornuft forslag i skoledebatten. Tar av meg hatten for Ine Marie Eriksen Søreide.  :thumbup:

8872780[/snapback]

Mat er viktig det også. Mange kutter ut mat fordi de ikke gidder å skjære brød om mårran, kjøpe mat eller mase på foreldrene for at de skal lage mat eller andre grunner. Skolemat ville kanskje endret på det.

8872851[/snapback]

Det er så symptomatisk på den sosial-demokratiske velferdsmodellen i landet, mye skal ha mer!

Det er en veldig bra modell, og kanskje nesten for bra for nordmenn forventer at det offentlige skal på ta seg oppgaver som vi som privat husholdning selv burde ta oss av. Som feks lage matpakken vår selv!

Og om foreldrene er så tjukk i hode, at de ikke er i stand til å se hvilke fordeler sunn mat medfører, så betviler jeg at det er skolematen som staker ut kursen for ungene.....

Lenke til kommentar
Gode poeng! Det er kanskje bortkastede penger å la skolen betale for at noen ordner mat til ungene enn at foreldrene og barna selv sørger for maten.

8873110[/snapback]

Enig i at det beste hadde vært at foreldre og barn ordner mat selv. Men, nå er det jo svært mange som ikke gjør dette av ulike grunner, og da synes at det ville vært flott å få dette inn som en del av skoletilbudet til alle. Dette vil utvilsomt føre til at flere spiser god frokost/lunsj, noe som igjen fører til bedre læring og miljø på skolen.

Om barna har blitt så late at de ikke orker å smøre seg matpakke så får de heller bare gå sultne.

Slike holdninger synes jeg bare er tull. Late barn er en altfor enkel forklaring på hvorfor barn går sultne. Og selvom du ikke unner de et godt måltid, så vil deres mangel på konsentrasjon gå utover de andre barna i skolen....

Lenke til kommentar
Synes sosialismen er verre, hvor en lege tjener like mye som sidemannen på en søppelbil - eller sidemannen på søppelbilen tjener like mye som en lege (alt etter hvordan man ser det).

8872360[/snapback]

Håper du synes det samme neste gang tannlegen din skal ha 7-8 timelønner av deg for èn times arbeid.

8872402[/snapback]

Heller det enn at staten tar halvparten av lønnen min (i tillegg til bompenger, skatt på fond, dyr bensin, dyre engangsavgift på bil, avgift på røyk og alkohol ...) for å fø på gamlinger og trygdesnyltere. :)

Men jeg tar kvelden, skal opp og jobbe i morgen tidlig.

8872412[/snapback]

Vel jeg har ikke mere i skatt nå enn under den forrige regeringen :hmm:

Avgifter? Hvem satte opp feks tobbaksavgiften til det dobbelte :whistle::whistle:

Bompenger? Vel de var vel også hær under forrige regering,så ikke de ble fjærnet .

Lenke til kommentar
Her er det flere faktorer som spiller inn som feks svigninger i forbruk,funn av nye felt og ny teknologi som gjør det mulig å ta ut mere olje en tidligere.

Ja, nemlig. Derfor blir slike "spådommer" helt håpløse. Det blir bare skremselspropaganda.

Uansett om de skulle bomme med 20 år og gi oss disse ekstra så er vi allerede mange mange tiår på etterskudd med å utvikle alternativer til oljen, dermed blir det temmelig bak mål å forsøke å latterliggjøre slike advarsler som dette  :hmm:

8864404[/snapback]

Jeg latterliggjør akkurat denne advarselen fordi den er så tåpelig. Jeg har ikke omtalt andre.

Lenke til kommentar
Enig i at det beste hadde vært at foreldre og barn ordner mat selv. Men, nå er det jo svært mange som ikke gjør dette av ulike grunner, og da synes at det ville vært flott å få dette inn som en del av skoletilbudet til alle. Dette vil utvilsomt føre til at flere spiser god frokost/lunsj, noe som igjen fører til bedre læring og miljø på skolen.

8873217[/snapback]

Hvorfor ikke bare gjøre det mulig å kjøpe mat på skolen? Så kan de foreldrene som vil betale for det betale, og de som ikke vil betale sende matpakke med ungene. Da får folk valgfrihet og kan velge den løsningen de selv ønsker. I dag er det ikke mulighet for å kjøpe mat på skolen og da blir noen sittende uten mat av ulike grunner mens resten spiser matpakke. Hvis offentlig betalt mat på skolen innføres så vil alle spise "gratis" mat der men alle (inkludert de som ikke har barn på skolen) pålegges å betale for etegildet. "gratis" mat fører som regel også til mer sløsing enn om man betaler for maten.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

8872360[/snapback]

8872402[/snapback]

8872412[/snapback]

Den holdningen viser bare at du har null respekt for trygdebrukere og eldre. Dersom vi hadde avskaffet disse kostbare offentlige godene ville du da ha:

- Latt alle som er født med en alvorlig sykdom eller får det i løpet av livet dø fordi de ikke tjener penger til å brødfø seg selv? Og dermed øke mengden samfunnstapere og kriminaliteten drastisk?

- Gitt bleng i om du selv kommer i økonomisk krise om du f.eks blir utsatt for en ulykke, får en alvorlig sykdom, mister jobben eller passerer pensjonsalderen?

- Satt dine foreldre og besteforeldre "ut i kulda" for å dø når de passerer pensjonsalderen? OG selv forvente samme behandling når du passerer pensjonsalderen?

I teorien kunne du sikkert fått 0% skatter og avgifter hele livet, men da må du også la være å bruke offentlige ting som vei, vann, kloakk, avfallselskaper, skole, universitet, sykehus, kart, flyplasser, jernbane osv.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare gjøre det mulig å kjøpe mat på skolen?

8873440[/snapback]

Husker i allefall at jeg hadde en lignende ordning med melk da jeg gikk på grunnskolen. Det fungerte strålende. Ser ingen grunn til at noe slik ikke skulle fungere med mat. Støtter forslaget. :)

Lenke til kommentar
Kapitalisme, fascismens inngangsport.

8871005[/snapback]

Kapitalisme er det motsatte av fascisme. Kapitalismen er individualistisk, og fascismen er i likhet med sosialismen kollektivistisk.

Se hva sosialisme har gjort med skandinavia; verdens beste land å bo i. Huffamei

8871109[/snapback]

Der tror jeg vi nok heller kan takke oljen og mangel på sosialisme. Det er kapitalismen som har ført til at vi velstand. Sosialistiske regimer går alle på trynet, uten unntak.

Selv SV benytter seg jo av kapitalismens metoder. Halvorsen koser seg i kapitalismens høyborg og er aksjeinvestor :lol:

Om barna har blitt så late at de ikke orker å smøre seg matpakke så får de heller bare gå sultne.

Det tjener ikke samfunnet på. Samfunnet tjener på en utdannet og kunnskapsrik befolkning. Men det er helt klart at foreldrene må ta sitt ansvar her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...