Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til og med høyresiden i norge er vell en smule sosialistiske.

8871121[/snapback]

 

 

Hva med SV?

8871186[/snapback]

 

Sv er jo ekstreme i norsk sammenheng. Med mindre du tar med rødt da. Mend et er jo ubetydlige. I Norge blir det vel delt in i venstre og høyre. Der venstresiden med arbeiderpartiet og Sv er sosialistiske. Mens resten er borgerlige partier. Med sosialisme menes det vell å dele godene. Mens jo lenger mot høyre man kommer blir det mer individualistisk politik. Men selv høyre skjønner jo at for eksempel offentlige sykehus er en god idee. Så dermed er jo de en smule sosialistiske de også.

Lenke til kommentar
Selvsagt ikke. Men hvis du lurer på dette, så kan du vel lese litt på wikipedia? Det er desverre klima for enkle svar her på forumet, i slike sammenhenger.

8865249[/snapback]

Wikipedia er vel ikke akkurat en god kilde det heller.

8871211[/snapback]

Si ifra om du har et bedre gratis oppslagsverk da ;)

Lenke til kommentar

Av de store partiene i Norge er det bare SV som er sosialister. Alle mellom Ap og Høyre vil jeg si er sosialdemokrater i varierende grad. FrP er litt blandings. Mange av dem er nok i bunn og grunn liberalister, men de kjører også en del sosialdemokrati siden man er nødt til det i Norge om man vil ha stemmer.

Lenke til kommentar
Blir så vakent irritert når folk uten grunn overhode kommer

å rakker ned på sosialismen\kapitalismen.

8872026[/snapback]

Ser du hva du skriver her? Er sosialisme og kapitalisme det samme og nå? I så fall tror jeg likhetsteoriene har gått til hodet på deg...

 

Spesielt kanskje med tanke på folk som velger nick som "kapitalisten". Helvetes sossete høyrepolitikere.

8872026[/snapback]

Haha. Bare fordi jeg ikke tror at det vil lønne seg å organisere samfunnet på en sosialistisk måte, så er jeg sossete? For at et samfunn skal ha fremgang sier det seg selv at de som fremmer dette må få belønning for arbeidet sitt. (Dette må vel til og med en sirompa kommunust/sosialist som deg gå med på, eller hur?)

 

Huff, bringer minner fra da jeg prøvde å ha en fornuftig samtale med lederen av unge høyre...trist affære.

8872026[/snapback]

Det er alltid en trist affære å tape politiske debatter...

Lenke til kommentar
Blir så vakent irritert når folk uten grunn overhode kommer

å rakker ned på sosialismen\kapitalismen.

8872026[/snapback]

Ser du hva du skriver her? Er sosialisme og kapitalisme det samme og nå? I så fall tror jeg likhetsteoriene har gått til hodet på deg...

8872171[/snapback]

Eller, her er mitt forslag:

Han blir irritert når folk kommer og rakker ned på sosialismen uten grunn, likeså blir han også irritert når folk kommer og rakker ned på kapitalismen uten grunn. Han sammenligner ikke disse to, han bare forteller at han ikke liker at folk rakker ned på noe uten grunn.

Lenke til kommentar
Blir så vakent irritert når folk uten grunn overhode kommer

å rakker ned på sosialismen\kapitalismen.

8872026[/snapback]

Ser du hva du skriver her? Er sosialisme og kapitalisme det samme og nå? I så fall tror jeg likhetsteoriene har gått til hodet på deg...

8872171[/snapback]

Eller, her er mitt forslag:

Han blir irritert når folk kommer og rakker ned på sosialismen uten grunn, likeså blir han også irritert når folk kommer og rakker ned på kapitalismen uten grunn. Han sammenligner ikke disse to, han bare forteller at han ikke liker at folk rakker ned på noe uten grunn.

8872222[/snapback]

Mulig det men hvorfor sier han da dette?

Det må revolusjon til og man må få all kapitalisme vekk ved roten.

8872026[/snapback]

Hvis han har så inni helvete imot kapitalismen, hvorfor liker han ikke at folk rakker ned på den?

Endret av kapitalisten
Lenke til kommentar
Blir så vakent irritert når folk uten grunn overhode kommer

å rakker ned på sosialismen\kapitalismen.

8872026[/snapback]

Ser du hva du skriver her? Er sosialisme og kapitalisme det samme og nå? I så fall tror jeg likhetsteoriene har gått til hodet på deg...

 

Spesielt kanskje med tanke på folk som velger nick som "kapitalisten". Helvetes sossete høyrepolitikere.

8872026[/snapback]

Haha. Bare fordi jeg ikke tror at det vil lønne seg å organisere samfunnet på en sosialistisk måte, så er jeg sossete? For at et samfunn skal ha fremgang sier det seg selv at de som fremmer dette må få belønning for arbeidet sitt. (Dette må vel til og med en sirompa kommunust/sosialist som deg gå med på, eller hur?)

 

Huff, bringer minner fra da jeg prøvde å ha en fornuftig samtale med lederen av unge høyre...trist affære.

8872026[/snapback]

Det er alltid en trist affære å tape politiske debatter...

8872171[/snapback]

Èn som har skjønt det, i hvert fall. I velferdsstaten Norge kan man bare legge seg hjemme og se på TV og si man har vondt i ryggen, så tjener man like bra som om man skulle gjort noe fornuftig. Da sier det seg selv at mange velger den enkleste løsningen.

 

Jeg mener at folk som velger å ta en bra utdannelse og jobber hardt skal få belønning, altså høyere lønn enn folk som går på mekken eller folk som bare snylter på staten.

Lenke til kommentar
Jeg mener at folk som velger å ta en bra utdannelse og jobber hardt skal få belønning, altså høyere lønn enn folk som går på mekken eller folk som bare snylter på staten.

8872264[/snapback]

Mens de som tjener aller mest, er de som sitter på en diger aksjeportfolio. Kjøpt for pengene man fikk av pappa til 18-årsdagen.

 

Edit:

Hvis han har så inni helvete imot kapitalismen, hvorfor liker han ikke at folk rakker ned på den?

Det må vel strengt tatt han svare på. Men det ser ikke ut som om han blandet sammen kapitalisme og sosialisme, noe du påsto han gjorde.

Er sosialisme og kapitalisme det samme og nå? I så fall tror jeg likhetsteoriene har gått til hodet på deg...
Endret av m_eide
Lenke til kommentar
Jeg mener at folk som velger å ta en bra utdannelse og jobber hardt skal få belønning, altså høyere lønn enn folk som går på mekken eller folk som bare snylter på staten.

8872264[/snapback]

Mens de som tjener aller mest, er de som sitter på en diger aksjeportfolio. Kjøpt for pengene man fikk av pappa til 18-årsdagen.

8872272[/snapback]

Så?

 

Faren eller bestefaren, eller faren til bestefaren, eller bestefaren til bestefaren til ham som fikk pengene til 18-årsgave må ha tjent dem på en måte, det er veldig få som er rike uten å ha jobbet for pengene.

 

Mange sosialister har den holdningen at hvis ikke jeg får være rik, skal i hvert fall ingen andre få være det heller.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
Så?

 

Faren eller bestefaren, eller faren til bestefaren, eller bestefaren til bestefaren til ham som fikk pengene til 18-årsgave må ha tjent dem på en måte, det er veldig få som er rike uten å ha jobbet for pengene.

 

Mange sosialister har den holdningen at hvis ikke jeg får være rik, skal i hvert fall ingen andre få være det heller.

8872279[/snapback]

Om faren eller bestefaren tjente mye penger, og gjorde hardt arbeid for det, vil fortsatt ikke sønnen/datteren tilføre samfundet noe nyttig ved å sitte på en diger aksjeportfolie. Like lite som en trygdesnylter.

Lenke til kommentar
Så?

 

Faren eller bestefaren, eller faren til bestefaren, eller bestefaren til bestefaren til ham som fikk pengene til 18-årsgave må ha tjent dem på en måte, det er veldig få som er rike uten å ha jobbet for pengene.

 

Mange sosialister har den holdningen at hvis ikke jeg får være rik, skal i hvert fall ingen andre få være det heller.

8872279[/snapback]

Om faren eller bestefaren tjente mye penger, og gjorde hardt arbeid for det, vil fortsatt ikke sønnen/datteren tilføre samfundet noe nyttig ved å sitte på en diger aksjeportfolie. Like lite som en trygdesnylter.

8872314[/snapback]

Han med den enorme aksjeporteføljen forsørger seg selv, han som ligger hjemme og lever det gode liv foran TV-en må finansieres av andre hardarbeidende folk. Stor forskjell.

Lenke til kommentar
Så?

 

Faren eller bestefaren, eller faren til bestefaren, eller bestefaren til bestefaren til ham som fikk pengene til 18-årsgave må ha tjent dem på en måte, det er veldig få som er rike uten å ha jobbet for pengene.

 

Mange sosialister har den holdningen at hvis ikke jeg får være rik, skal i hvert fall ingen andre få være det heller.

8872279[/snapback]

Om faren eller bestefaren tjente mye penger, og gjorde hardt arbeid for det, vil fortsatt ikke sønnen/datteren tilføre samfundet noe nyttig ved å sitte på en diger aksjeportfolie. Like lite som en trygdesnylter.

8872314[/snapback]

Jeg skjønner virkelig ikke hva du vil fram til her...

 

Skal kommunistene/sosialistene komme og ta de med bestefedre som tjente mye penger?

Endret av kapitalisten
Lenke til kommentar
Jeg skjønner virkelig ikke hva du vil fram til her?

 

Skal kommunistene/sosialistene komme og ta de med bestefedre som tjente mye penger?

8872329[/snapback]

Eller så er det kapitalistiske samfundet helt skakkjørt som faktisk kan forsvare at folk sitter på rævva i en villa og tjener millioner mens de har haugevis av folk jobbende hardt under seg som ikke tjener i nærheten av de samme summene. Selv om de da faktisk gjør mye mer arbeid og burde, etter kapitalisters egne ord, tjent mer. Og nei, man trenger faktisk ikke rike folk på toppen for å ha et godt fungerende selskap.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner virkelig ikke hva du vil fram til her?

 

Skal kommunistene/sosialistene komme og ta de med bestefedre som tjente mye penger?

8872329[/snapback]

Eller så er det kapitalistiske samfundet helt skakkjørt som faktisk kan forsvare at folk sitter på rævva i en villa og tjener millioner mens de har haugevis av folk jobbende hardt under seg som ikke tjener i nærheten av de samme summene. Selv om de da faktisk gjør mye mer arbeid og burde, etter kapitalisters egne ord, tjent mer. Og nei, man trenger faktisk ikke rike folk på toppen for å ha et godt fungerende selskap.

8872346[/snapback]

Hva er galt med det?

 

 

Synes sosialismen er verre, hvor en lege tjener like mye som sidemannen på en søppelbil - eller sidemannen på søppelbilen tjener like mye som en lege (alt etter hvordan man ser det).

Lenke til kommentar
Nettop,det er jo ikke så mange år siden sist prisene falt her i Norge.

Det er vel neppe tvil om at prisene i dag er kunstig høye,nettop grunnet økt etterspørsel og meglenes stadig økende honorarer .  :hmm:

8869461[/snapback]

Får jeg føye til eiendomsspekulasjon, aka kjøpe billig og selge dyrt? :)

8870664[/snapback]

Dete med eiendomsspekulanter er etter hva jeg har lest noe som taler for at prisene vil synke. Det skal visstnok være mange spekulanter som selger eiendommer uten å kjøpe nye, nettopp fordi de er usikre på om prisstigningen vil fortsette.

Lenke til kommentar
Synes sosialismen er verre, hvor en lege tjener like mye som sidemannen på en søppelbil - eller sidemannen på søppelbilen tjener like mye som en lege (alt etter hvordan man ser det).

8872360[/snapback]

Selv om jeg ikke synes sosialismen på noen måte er værre, er jeg så absolutt enig i resten av innlegget.

 

Edit:

Argh, siden denne diskusjonen kom som en konsekvens av min manglende evne til å holde kjeft tror jeg at jeg bare avslutter med noen få ord til før jeg går og legger meg:

Jeg er verken for sosialisme eller kapitalisme, men heller en mellomting der man faktisk får betalt for innsats og du ikke vil kunne tjene til livets opphold ved å bare sitter på rævva.

 

God natt

Endret av m_eide
Lenke til kommentar
Synes sosialismen er verre, hvor en lege tjener like mye som sidemannen på en søppelbil - eller sidemannen på søppelbilen tjener like mye som en lege (alt etter hvordan man ser det).

8872360[/snapback]

Håper du synes det samme neste gang tannlegen din skal ha 7-8 timelønner av deg for èn times arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...