Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

En bom på 20 år tilsier at de ikke vet hva de driver med.

8863354[/snapback]

Selvsagt vet de ikke hva de driver med :D

Her er det flere faktorer som spiller inn som feks svigninger i forbruk,funn av nye felt og ny teknologi som gjør det mulig å ta ut mere olje en tidligere.

Nettop det siste har jo blitt svært aktuelt de siste årene,imidlertid skaper ikke denne type teknologi de store endringene i driftstid på et felt,men alle monner drar.

vi vet også at det blir lengre og lengre mellom hvert nytt funn av olje og dermed bidrar vel også det til at sjansen for at de treffer bedre ved å annslå tidsperpektivet bedre.

Uansett om de skulle bomme med 20 år og gi oss disse ekstra så er vi allerede mange mange tiår på etterskudd med å utvikle alternativer til oljen, dermed blir det temmelig bak mål å forsøke å latterliggjøre slike advarsler som dette :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politimann tastet feil på faksmaskin, og sensitive personopplysninger som skulle til UDI, havnet hos IT-firma.

Tommy Jocumsen jobber i IT-firmaet Coretrek Application, som mottok en åttesiders UDI-faks. Han gjorde Troms-politiet oppmerksom på feilsendingen umiddelbart.

Telefaksen ble sendt i slutten av april, fra Troms politidistrikt, og gjaldt søknad om reisepass for en somalisk statsborger.

Sendingen inneholdt fortrolige opplysninger, blant annet personnummer.

«NN skal inn på XX på avrusning og stabilisering 30.4.07. Etter den tid (ca. 16. mai) er det viktig at han kan reise rett til søsteren sin i YY, slik at han ikke drar tilbake til hybelen sin i et rusbelastet miljø (...)», står det blant annet i faksen på åtte sider.

Sendingen skulle til Utlendingsdirektoratet (UDI) i Oslo, men kom ikke frem. Årsaken var en tastefeil fra polititjenestemannen som sendte faksen.

UDIs faksnummer er nesten identisk med nummeret til et IT-firma i Stortingsgata i Oslo, og det var de to siste sifrene i nummeret polititjenestemannen blingset på.

- Papirene inneholder blant annet fullt personnummer på vedkommende. Jeg ville ikke ønsket at andre hadde fått tilgang til disse opplysningene om det var meg dette gjaldt, sier Tommy Jocumsen til Aftenposten.no.

......

Og så får man gratulere Coretrek Application med litt gratisreklame i Aftenposten.no

Herregud for noen agurknyhet...her drepes folk i gaza i hopetall og så klarer de faen ta meg å skrive om en feilsendt telefax?

Lenke til kommentar
Så enkelt var det vel ikke. Her er personopplysninger av sensitiv art på avveie. Det er jo ikke helt bra, og det er greit at svikt i rutinene omtales, slik at politiet kan skjerpe seg.

8867425[/snapback]

Så hver gang du har mottatt et brev som har blitt sendt feil så skal en ta kontakt med politiet? Hvor ofte tror du ikke at telefakser blir sendt feil pr år? Det kan jeg love deg er gaaanske så mange. Jobber i opplysningstjenesten og det skjekkes no helt utrolig mye telefakser pga mottakeren ikke har peiling på hvem det er fra. Legejornaler og titt og styr...tro meg..hvis man skulle ha skrevet en artikkel for hver slik fillesak som hadde blitt sendt feil så hadde det ikke været innhold i aftenposten lengre.
Lenke til kommentar
Så enkelt var det vel ikke. Her er personopplysninger av sensitiv art på avveie. Det er jo ikke helt bra, og det er greit at svikt i rutinene omtales, slik at politiet kan skjerpe seg.

8867425[/snapback]

Så hver gang du har mottatt et brev som har blitt sendt feil så skal en ta kontakt med politiet? Hvor ofte tror du ikke at telefakser blir sendt feil pr år? Det kan jeg love deg er gaaanske så mange. Jobber i opplysningstjenesten og det skjekkes no helt utrolig mye telefakser pga mottakeren ikke har peiling på hvem det er fra. Legejornaler og titt og styr...tro meg..hvis man skulle ha skrevet en artikkel for hver slik fillesak som hadde blitt sendt feil så hadde det ikke været innhold i aftenposten lengre.

8867612[/snapback]

Forskjellen består vel helst i innholdet i telefaksen. Norsk Hydro har f.eks. såpass gangsyn at det er et internt regelverk som bannlyser sensitiv informasjon fra faks og e-post, nettopp fordi det er fare for at det blir sendt feil.

Når et kommersielt firma kan ha såpass gangsyn så er det kanskje ikke for mye å forlange av politiet, som er håndheveren av lov og orden?

Lenke til kommentar
Forskjellen består vel helst i innholdet i telefaksen. Norsk Hydro har f.eks. såpass gangsyn at det er et internt regelverk som bannlyser sensitiv informasjon fra faks og e-post, nettopp fordi det er fare for at det blir sendt feil.

Når et kommersielt firma kan ha såpass gangsyn så er det kanskje ikke for mye å forlange av politiet, som er håndheveren av lov og orden?

8867811[/snapback]

Og hvis du leste det jeg skrev så er det ikke bare politiet som sender slike feil med sensivit informasjon. Man får titt og stadig kunder som har fått ting de ikke skulle ha fått tilsendt som legejornaler og pasient-relaterte ting som de så absolutt ikke skulle ha hatt tilgang på. Dette er et ganske så vanlig problem faktisk, noe jeg får høre daglig siden man jobber der man jobber...

Og..Gahr-Støre var senest i går i media og fortalte at de hadde stoppet disse pengene.

Lenke til kommentar
Om prisene synker i femti år betyr jo det at du kommer til å tape penger da Simen.

8869248[/snapback]

Om det synker i 50 år så vil det nok synke lite hvert år. Ergo et lite tap per år og ikke noen dramatiske forskjeller man vil bry seg noe særlig om. Jeg håper mer på en mer markant nedgang som f.eks 10% (eller mer) det neste året. Det har steget voldsomt bratt de siste årene så jeg tror ballongen sprekker og det kommer en kraftig justering om ikke så lenge. Særlig når folk blir vantro over å se at det umulige er mulig: At boligprisene kan falle.

Lenke til kommentar
Det er lov å håpe. :whistle: (Jeg skal inn på boligmarkedet snart)

- Fare for globalt boligprisfall på 40 prosent

- Boligprisene kan falle i 50 år

Ta som vanlig en stor klype salt for medias krisemaksimering, men det er et godt poeng at det ikke finnes noen naturlov som sier at boligprisene umulig kan falle. Mange tror nettopp det.

8869011[/snapback]

Nettop,det er jo ikke så mange år siden sist prisene falt her i Norge.

Det er vel neppe tvil om at prisene i dag er kunstig høye,nettop grunnet økt etterspørsel og meglenes stadig økende honorarer . :hmm:

Lenke til kommentar
Nettop,det er jo ikke så mange år siden sist prisene falt her i Norge.

Det er vel neppe tvil om at prisene i dag er kunstig høye,nettop grunnet økt etterspørsel og meglenes stadig økende honorarer .  :hmm:

8869461[/snapback]

Får jeg føye til eiendomsspekulasjon, aka kjøpe billig og selge dyrt? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...