Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

DN er gode til å komme med aktualiteter i finansmarkedet, selv om noe av analyse arbeidet deres er veldig tynt.

Dybdereportasjene deres varierer veldig, dessverre mer i en dårlig retning.

Historier om hvor høye champagne regninger nyrike skandinaver får på Snorreplan, kan i bestefall karakteriseres som Se & Hør for fiffen!

Men det må også påpekes at DN har avdekket endel viktige saker, feks natal-saken og psykolog-saken.

De store regionalavisene synes jeg viser en god edruelighet. Tenker på Aftenposten, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidene!

8763539[/snapback]

DN har glimtet til iblant, men du har rett i at champagneregninger er uinteressant.

Forøvrig tror jeg vi kan si oss enige i at Dagbladet og VG synker til nye lavmål hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forøvrig tror jeg vi kan si oss enige i at Dagbladet og VG synker til nye lavmål hver eneste dag.

8763647[/snapback]

Uten tvil!

Om ikke blabladet legger om kursen sin snart tror jeg de forsvinner. VG klarer å holde seg, men det er fordi de de faktisk utgir seg for det de er og at de rendyrker konseptet sitt.

Lenke til kommentar

Forøvrig vil jeg gjerne sitere meg selv fra en tråd hvor VGs stand i mediebildet er i dag.

Det er to sider av denne saken, etter min mening.

På den negative siden er jeg sterkt imot den typen journalistiskk VG (med flere) fører i dag. Kjendisstoff som hvem som puler hvem, hvem puler mest, hvem gifter seg med hvem, hvem slår opp med hvem og den rekken der er noe av det mest uinteressante jeg vet. Ifølge Vær Varsom-plakaten står det jo også at det er en journalists plikt å avdekke kritikkverdige forhold i samfunnet, men det ser ut som at dette faller mer og mer fra i dagens moderne samfunn. Det eneste stedet man finner god, gravende og avslørende journalistikk i dag er Dagens Nærlingsliv og i en viss grad Aftenposten.

På det positive planet ser vi at VG (som jeg mener å huske at har størst opplag) absolutt utfyller en del av mediebildet som folk flest vil ha. Det som tydeligvis er interessant for meningmann er kjendis- og sportsstoff, i mindre grad politikk og avslørende/injurerende forhold i samfunnet. Hvis vi ser på det markedsøkonomiske modellene passer jo dette perfekt inn i modellen som er basert på tilbud og etterspørsel. Folket vil ha denne typen nyhetsstoff, VG gir dem det. Jeg vil se på det som unødvendig å "nekte" VG å bedrive denne typen journalistikk, da det ikke er formålsnyttig eller noe som helst slags overordnet mål å nekte deler av mediene i å følge markedsøkonomiske modeller.

Det som kan bli et problem, er når disse "useriøse" aktørene i mediebildet får høyere integritet og troverdighet enn de kanskje fortjener, da de kan ha lavere terskel for å skrive stoff som ikke er helt korrekt. VG fikk seg et rykte gjennom årene for å være en seriøs aktør og fikk med det høy troverdighet hos meningmann. De surfer nok en del på dette enda, og det er kanskje noe vi må ta tak i, for i dagens digitale mediehverdag gjør det enklere å fabrikere "fakta" og på den måten fremstille saker i et dårlig og direkte ukorrekt perspektiv.

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/06/02/502359.html

Myndighetene i Brasil har funnet en indianerstamme som aldri tidligere har hatt kontakt med sivilisasjonen.[...]

De kunne ikke bare få lov til å leve i fred liksom?

Påtvinge de andre levemåter...alle leve som oss...ftw..

8763042[/snapback]

Det var indianerne selv som tok kontakt. Ser ikke noen grunn til at brasilianske myndigheter ikke skal opprettholde den kontakten. Ingen som har tvunget noen til noe som helst enda.

Lenke til kommentar

Jeg kom over denne artikkelen som sammenliknet Bush-administrasjonens "enhanced interrogation techniques" med Nazi-tysklands "Verschärfte Vernehmung" ("enhanced interrogation"):

http://andrewsullivan.theatlantic.com/the_...hfte_verne.html

Jeg ble ganske provosert av dette, for å si det slik. Det står klart for meg at enhver form for tortur, uavhengig av gode intensjoner, reguleringer, manipulerende begrep en bruker, er fullstendig forkastelig. Dessuten, slik det kommer frem i artikkelen, har tortur ofte det med å eskalere og komme ut av kontroll når den den først er blitt tatt i bruk. Å synke ned til terroristenes nivå (eller i hvert fall tilbøyelighet til å anvende vold) er vel heller ikke like heldig. Det beste USA kan gjøre er etter min mening å statuere et godt eksempel på frihet demokrati, ikke begå krigsforbrytelser og initiere stridigheter over grunner som i ettertid viser seg å være feilaktige.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/06/02/502359.html

Myndighetene i Brasil har funnet en indianerstamme som aldri tidligere har hatt kontakt med sivilisasjonen.[...]
De kunne ikke bare få lov til å leve i fred liksom?

Påtvinge de andre levemåter...alle leve som oss...ftw..

8763042[/snapback]

Det var indianerne selv som tok kontakt. Ser ikke noen grunn til at brasilianske myndigheter ikke skal opprettholde den kontakten. Ingen som har tvunget noen til noe som helst enda.

8764298[/snapback]

Jeg stusset litt på påstanden om at de aldri tidligere har hatt kontakt med sivilisasjonen. Hva mener de med det? Hvor kom de i så fall fra en gang i tida? Hvilket språk prater de og hvor stammer det fra? Mener de at disse indianerne ikke kan være "siviliserte" bare fordi vi betrakter oss selv som siviliserte og de som så annerledes at de ikke kan være det? Var kulturen de kom fra usivilisert?

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=140513

Når skal egentlig Russland våkne opp? Trenger vi virkelig et nytt Tsjernobyl før noen tar huet ut av ræva og innser at det kanskje er viktige å stoppe atomfarer enn å kalle en haug med brukt uran ''konfidensielt''? Dette kommer det aldri til å bli gjort noe med uten press og økonomisk støtte fra andre land. Men det er tydeligvis sånn det skal foregå i Russland, man har alle varseltegn på at en ulykke skal skje, og har den skjedd må man dra tida ut så lenge som mulig før noen får vite om den. Mens vi venter,kan vi jo skåle over et glass champagne og kaviar.

Lenke til kommentar

Miljøvernforbundet vil forby trådløse nettverk

– Nyere forskning viser at elektromagnetisk stråling fra trådløse nett påvirker hjernen og læreevnen, i verste fall kan det endre menneskets medfødte DNA-oppbygging og føre til alvorlig sykdom, skriver Miljøvernforbundet i en pressemelding.
Resultater fra denne forskningen er omstridt og risikoen er i verste fall minimal. Å bevise at trådløst nett er trygt er nærmest umulig.
De kaller den store mengden trådløse nett i Norge for «et fullskala prøveprosjekt med høyfrekvent stråling med hele befolkningen eksponert».
Kanskje de burde rive ned tårnet ved siden av kontoret mitt. Riktignok står det på avstand, men det stråler ut ultrahøye frekvenser med mange kilometers rekkevidde. Har også vært eksponert for telefonener i lang tid både mobil og DECT.
Særlig på steder der man ikke kan velge selv om man vil være, som i et klasserom, bør det være forbud, mener miljøorganisasjonen.
Slutt å tvinge barna ut i solen. Solen stråler med sterk intensistet på alle frekvenser, og det kreftfaren er påvist på langt sterkere grunnlag.

Miljøvernforbundet bør snarest ta frem læreboken i elektromagnetisme så de ikke lar seg forlede av slikt tøv. Samtidig bør de være glade for et lavere forbruk av kobber og plast.

Lenke til kommentar
Lurer på hvor mange dager det går før Paris Hilton slipper ut av fengsel? 23 dager blir nok til max en uke, kanskje mindre. Likehet for loven i USA, glem det.

Ikke at jeg leser kjendisnyheter, men dette fikk jeg med meg. :!:

You 'll see.......

8785039[/snapback]

Hvorfor denne "USA-bashingen" ? Jeg synes USA viser at det virkelig er likhet for loven i denne saken, ved at de lar henne gå i fengsel slik enhver annen amerikaner ville gjort.

Et land som IKKE har likhet for loven er f.eks. Norge. Dersom du er profilert AP-topp og FN-utsending blir du ikke straffeforfulgt enda du har unndratt en million fra skatt. Om Jørgen Hattemaker hadde gjort noe liknende hadde han åkt rett inn.

Lenke til kommentar
Dyreplaging!

Synes det er feiende flott å se på når ikke alt går etter planen!!  :w00t:

8786815[/snapback]

Synd oksen ikke fikk gjort mer skade.

8787184[/snapback]

Det er usmakelig at "siviliserte" vest-europeiske land fortsatt skader, piner og etter en god stund tilslutt avliver dyr på denne måten for underholdningens skyld.

Og at faktisk det internasjonale samfunnet (les EU) ikke forbyr det!

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
Dyreplaging!

Synes det er feiende flott å se på når ikke alt går etter planen!!  :w00t:

8786815[/snapback]

Synd oksen ikke fikk gjort mer skade.

8787184[/snapback]

Det er usmakelig at "siviliserte" vest-europeiske land fortsatt skader, piner og etter en god stund tilslutt avliver dyr på denne måten for underholdningens skyld.

Og at faktisk det internasjonale samfunnet (les EU) ikke forbyr det!

8787220[/snapback]

Samtidig så er vel de fleste okser i dag stuet inn i trange fjøs og lever fordømt kjedelige liv. Jeg skjønner synspunktet, men livet til en gjennomsnittlig okse er faktisk ikke mye bedre. Man må på en måte innfinne seg med at dyrene i dag er underlagt oss mennesker og våre tyrefektere og hamburgerkverner.

Lenke til kommentar
Samtidig så er vel de fleste okser i dag stuet inn i trange fjøs og lever fordømt kjedelige liv. Jeg skjønner synspunktet, men livet til en gjennomsnittlig okse er faktisk ikke mye bedre. Man må på en måte innfinne seg med at dyrene i dag er underlagt oss mennesker og våre tyrefektere og hamburgerkverner.

8787589[/snapback]

Er selvsagt helt enig med at dyr er underlagt vårt ernærings behov. Likefullt så har dyr rettighet til å bli ivaretatt på best mulig måte! Å pine, plage og stresse dyr til døde for underholdnings skyld kan aldri forsvares på grunnlag av noe!

Og at noen dyr blir behandlet på en grotesk måte kan aldri rettferdiggjøre at også andre dyr får en røff behandling!

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...