Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nordmenn er villig til å bruke en ganske stor del av lønna si for å dekke boligutgifter. Har vi nådd taket i denne sammenheng?

8756249[/snapback]

Tja, jeg tror ikke alle nordmenn har nådd sitt tak enda. Sammenligner man f.eks. med byer som London, så er det fortsatt mye å gå på.

Men, selvom et slikt tak hadde vært nådd så kunne prisene på boligene fortsatt steget i takt med lønnstigninger...

:)

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Nå har jo først og fremst eiendomsmeglere spunnet opp kjøpekarusellen og prisspiralen på boliger. Bolig er svindyrt og jeg tror ikke nivået kan øke noe særlig de neste årene. Særlig med tanke på renten. Det siste halvåret/året har jo rentene økt samtidig som boligprisene har økt. Det har skapt et en ubalanse i pris vs. rente-forholdet.

Selv tror jeg på utflating, ikke noe merkbar nedgang. Prisvekst kommer av gode tider og mangel på boliger. Eiendomsmeglere gjør den samme jobben de alltid har gjort. Men, om prisene flater ut kan vi riktignok få en liten nedgang i realpris.

For 15-20 år siden kostet en gjennomsnittlig bolig ca 3 årslønner. Nå koster den ca 10 årslønner. Dette forholdet tror jeg vil gå litt på retur. F.eks at prisen går ned til 7-8 årslønner om 5-10 år.

For å ta argument for argument:
Jeg har tro på en nedgang i prisene av tre grunner:

- Gi balanse i rente-pris-forholdet (kortvarig og liten nedgang).

Det er flere ting som spiller inn en rente-pris. F.eks. hvordan det går i økonomien. De økte rentene kommer fordi det er gode tider og derfor stiger boligprisene. Ingen ubalanser her tror jeg.
- Prisspiralen vil få en retur (Ingenting vokser inn i himmelen, langvarig nedgang).

...

"What goes up must come down"

Nei, ting må ikke komme ned igjen. Det blir som å si at Oslo Børs skal ned til 0.

Det var ikke det jeg mente. Oslo Børs blir aldri 0. Boligprisene blir heller aldri 0. Oslo børs har hatt en gjennomsnittlig økning på 17% per år siden starten for ca 30 år siden. Dersom det ett år har økt 100% så kan man forvente at man får et fall ned mot eller under normalkurven igjen. Børsverdien har slynget seg rundt denne 17%-linjen de siste 30 årene. Sånn er det med boligprisen også. Nå tror jeg boligprisene er godt over en slik normalkurve og at den vil svinge seg inn igjen.

- Fortsatte renteøkninger de neste 2-5 årene grunnet rødgrønn politikk. (langvarig nedgang)

8756064[/snapback]

Renteøkningen vi har nå var varslet under forrige regjering, og skyldes at det er gode tider. Jeg har liten tro på at den rødgrønne regjeringen vil påvirke den videre utviklingen noe særlig i negativ grad. Jeg den vil stabilisere seg rundt 6%.

Den varslede renteoppgangen på grunn av gode tider kunne blitt dempet noe med blå politikk, mens rødgrønn politikk aksellererer den. Med blå politikk ville kanskje renta gått opp til 4%, mens med rødgrønn havner den kanskje på 6-7% om få år.

Eneste partiet jeg tror ville påvirket renten i særlig grad er FRP, og det er jo en fare for at de danner regjering med Høyre etter neste valg...

8756220[/snapback]

Vel, får vi den kombinasjonen så får vi to partier som vil dra i hver sin retning og resultatet blir kanskje på stedet hvil.

Nordmenn er villig til å bruke en ganske stor del av lønna si for å dekke boligutgifter. Har vi nådd taket i denne sammenheng?

8756249[/snapback]

Jeg tror ikke det er faretruende nært taket ennå, men om vi får en rente på 6-7% så blir det nok det for mange. Da vil det nok bli betalingsproblemer og det blir kjøpers marked (= lave priser).

Lenke til kommentar
Eneste partiet jeg tror ville påvirket renten i særlig grad er FRP, og det er jo en fare for at de danner regjering med Høyre etter neste valg...

8756220[/snapback]

Tror du virkelig det? Har du ikke fått med deg at SSBs MODAG-modell faktisk viser at FrPs alternative statsbudsjett vil gi høyere arbeidsledighet, men samtidig lavere rente? :)

Edit:

Det har såklart vært ganske heftig debatt rundt dette.

Lavere rente

Den viktigste konsekvensen, politisk, er utvilsomt at prisstigningen vil bli betydelig lavere. Det skyldes blant annet et betydelig avgiftskutt, som etter hvert vil smitte over på mer fundamentale priser. I tillegg øker ledigheten noe.

Med lavere inflasjon er det all grunn til å tro at Norges Bank vil sette ned styringsrenten. Konsekvensen av Frps politikk er med andre ord lavere, ikke høyere rente.

Og de ansvarliges partienes forsøk på å tilbakevise Frps nye og gode kort på hånden er svært dårlige. Det er fristende å kalle dem uansvarlig dårlige.

Mest uansvarlig er finansminister Kristin Halvorsen.

Ifølge Avisenes Nyhetsbyrå sier Halvorsen at sentralbanksjef Svein Gjedrem har slått fast at Norges vil sette opp renten dersom staten bruker 20-30 milliarder kroner utover handlingsregelen (i år sier denne regelen at vi skal bruke 70 milliarder kroner, regjeringen bruker 71 milliarder). Hun sier videre at regjeringen ville brukt 20-30 milliarder kroner ekstra dersom det hadde vært forsvarlig å gjøre det.

http://e24.no/kommentar/n24-kommentar/article1597110.ece

Endret av smoothie
Lenke til kommentar

8756220[/snapback]

Tror du virkelig det? Har du ikke fått med deg at SSBs MODAG-modell faktisk viser at FrPs alternative statsbudsjett vil gi høyere arbeidsledighet, men samtidig lavere rente? :)

Ja det tror jeg, fordi FRP er det partiet som skiller seg klart mest ut med tanke på pengebruk.

Edit:

Det har såklart vært ganske heftig debatt rundt dette.

8756491[/snapback]

Jupp, og visesentralbanksjefen sa blandt annet følgende:

– Generelt tror jeg den normale og naturlige reaksjonen i en sentralbank, i en situasjon med etterspørselstimulans og full kapasitetsutnyttelse og press på ressursene, vil være å stramme til i pengepolitikken gjennom å øke renten. Det vil være i samsvar med vårt tenkesett, og vår vurdering av økonomiens virkemåte

kilde

Når det er sagt, så er jeg ikke så redd denne renten. Høy rente betyr stort sett at norsk økonomi går bra, og da er det få problemer for de fleste. Lav rente tyder ofte på det motsatte.

Ekstrem-renter ala 20% er skummelt, men jeg kan aldri tenke meg at vi kommer opp i noe sånt på en stund.

Når det gjelder FRP, så er det ikke renten jeg er redd for når de vil bruke mer penger, men heller mangel på langsiktig tenking. Men, det er en annen debatt.

Lenke til kommentar
For en tid tilbake var det oppe i tråden her at Lefdal hadde rett og slett avbrutt et interju fordi en ung mann hadde øreringer.

Nå har likestillingsombudet uttalt seg i saken og mener at menn har lovt å gå med øreringer når også kvinner har det!

Likestilling er det! Men skjønner godt at Lefdal ikke ønsker å ha menn med rare(?) ting i øre i sine butikker.

8729849[/snapback]

Det at arbeidsgiver har en kleskodeks som er slik eller sånn er jo noe som selvfølgelig er arbeidsgivers rett. Dersom han ikke kan leve med å se normal ut, men på død og liv må se ut som en dass, kan han jo jobbe med dotømming i stedet for!

Det er tross alt et arbeidsmarked man snakker om her, og da er det arbeidstageren som selger seg til arbeidsgiver. Det at han ikke var villig til å fire på det med øreringene, vitner dessuten om at han mangler ett eller annet i toppen også.

Som arbeidsgiver ville jeg kviet meg veldig for å ansette en som både ser ut som en dass og attpåtil er tjukk i hue'. Skjønner godt at de avbrøt intervjuet, og ikke ville kaste bort mer tid på ham.

Lenke til kommentar
Sherlock Holmes er på ferde:
- Mystisk DNA-funn på Madeleines rom

ZOMG! Fremmed DNA på et hotellrom! :ermm:

Kunsten å ta en liten politiopplysning og blåse den opp til det ugjenkjennelige?

8759932[/snapback]

Vel...det er VG..sier seg selv kindoff.

Jeg savner et godt norsk media som ikke benytter majoriteten av tiden sin på bullshithistorier.

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/06/02/502359.html

Myndighetene i Brasil har funnet en indianerstamme som aldri tidligere har hatt kontakt med sivilisasjonen.

Metyktira-stammen skal bestå av 87 medlemmer som i forrige uke ble oppdaget i et avsidesliggende område i regnskogen i Amazonas, rundt 2.000 kilometer nord for Rio de Janeiro.

Ettersom det ikke fins større elver i området, har det nærmest vært umulig å ta seg fram til stammen som har levd isolert dypt inne i regnskogen.

Stammen ble oppdaget da to av medlemmene plutselig dukket opp i en av landsbyene til Kayapo-stammen, som lever i det nærmere 5 millioner hektar store Menkregnoti-reservatet i Amazonas.

– Vi vet ikke hvorfor de valgte å ta kontakt nå. Det vil bare tiden vise. Dette er en svært langsom prosess, sier en talsmann for det føderale brasilianske kontoret for indianerspørsmål, Mario Moura.

Medlemmene av den nyoppdagede indianerstammen går nakne, men mennene bruker penisfutteral. Kvinnene barberer toppen av hodet.

For å beskytte Metyktira-stammens medlemmer fra sykdommer utenfra, har myndighetene forbudt alle kontakt med dem, med unntak av et legeteam som er sendt inn i området.

Det bor rundt 700.000 indianere i Amazonas, 400.000 av dem i reservater der de forsøker å beskytte sin tradisjonelle kultur, språket og måten å leve på. (©NTB)

De kunne ikke bare få lov til å leve i fred liksom?

Påtvinge de andre levemåter...alle leve som oss...ftw..

Lenke til kommentar
Dagens Næringsliv og Aftenposten til en viss grad. DN har fortsatt ganske god kvalitet.

8763260[/snapback]

DN er gode til å komme med aktualiteter i finansmarkedet, selv om noe av analyse arbeidet deres er veldig tynt.

Dybdereportasjene deres varierer veldig, dessverre mer i en dårlig retning.

Historier om hvor høye champagne regninger nyrike skandinaver får på Snorreplan, kan i bestefall karakteriseres som Se & Hør for fiffen!

Men det må også påpekes at DN har avdekket endel viktige saker, feks natal-saken og psykolog-saken.

De store regionalavisene synes jeg viser en god edruelighet. Tenker på Aftenposten, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...