Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Det kan ikke stemme helt for som du ser så hadde jeg en  annen erfaring som mangeårig drosjesjåfør,hadde det vært handlet mer som du sier så hadde de neppe leid Taxi for å farte rundt etter stengetid for å få tak i mer å drikke, tror ikke du og det??

8710556[/snapback]

Ser ikke problemet her. Denne fartingen vil forekomme uansett, det kalles å dra ut på byen.

Tilgangen er like stor, så lenge det ikke ligger noen restriksjoner på hvor mye en kan kjøpe. Det er det ikke, og at noen ikke klarer å handle nok for en dag/kveld sier litt mer om personen, enn at det å stenge ølsalget en time før butikken stenger faktisk minker tilgangen.

8712821[/snapback]

Poenget mitt og erfaringen min er som sagt at få av de jeg nevner fikk tak i mere alkohol etter stengetid og dermed måtte hjem og legge seg og våknet edru på morran etterpå til stor glede for andre berørte i husstanden.

Hadde ølutsalget/butikken vært åpen kl 0200 om natten hadde de fått tak i drikke og drikkingen kunne fortsatt :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget mitt og erfaringen min er som sagt at få av de jeg nevner fikk tak i mere alkohol etter stengetid og dermed måtte hjem og legge seg og våknet edru på morran etterpå til stor glede for andre berørte i husstanden.

Hadde ølutsalget/butikken vært åpen kl 0200 om natten hadde de fått tak i drikke og drikkingen kunne fortsatt  :hmm:

8713170[/snapback]

Men nå er det jo slik at en kan få kjøpt alkohol klokka 02.00 på natta... Eneste forskjellen er at disse folkene du snakker om samler seg opp på brune puber rundt omkring.

Lenke til kommentar

Hadde ølutsalget/butikken vært åpen kl 0200 om natten hadde de fått tak i drikke og drikkingen kunne fortsatt  :hmm:

8713170[/snapback]

Men nå er det jo slik at en kan få kjøpt alkohol klokka 02.00 på natta... Eneste forskjellen er at disse folkene du snakker om samler seg opp på brune puber rundt omkring.

8713929[/snapback]

I byer kan en få det ja,men det betinger at en går på et utested/pub og drikker dær, jeg snakker hær om de som er avhengige og brorparten av disse sitter hjemme og super , dessuten så er det slutt på alkoholtilgangen når puben stenger,menst om ølutsalget er åpent kan en kjøpe nye forsyninger for hele natta .

Lenke til kommentar
Ser ikke problemet her. Denne fartingen vil forekomme uansett, det kalles å dra ut på byen.

Tilgangen er like stor, så lenge det ikke ligger noen restriksjoner på hvor mye en kan kjøpe. Det er det ikke, og at noen ikke klarer å handle nok for en dag/kveld sier litt mer om personen, enn at det å stenge ølsalget en time før butikken stenger faktisk minker tilgangen.

8712821[/snapback]

Selve kausalmekanismene er det ingen vits i å benekte. Det er en bevist sammenheng mellom tilgjengelighet og misbruk, akkurat som det er en sammenheng mellom pris og misbruk.

Det betyr ikke at alle og en hver, du og meg, kommer til å bli misbrukere av verken lavere pris eller økt tilgjengelighet, selv om det er rimelig å anta at forbruket også for "vanlige" konsumenter går opp, men i et større lys vil det føre til mer misbruk.

Når det er sagt så har jeg naturligvis ergret meg over disse bestemmelsene selv mang en gang. Det man likevel må anerkjenne er de ulike hensynene, og at vektingen av dem ikke alltid er lett. I hvor stor grad skal man bruke tilgjengelighet som et middel for å redusere misbruk (og det er et bevist fungerende middel), når man også vet at er en negativ inngripen i "vanlige" personer som ikke har noe problem med alkohol, eller kommer til å utvikle det?

Det er ikke nødvendigvis en veldig lett avveining å foreta, men man burde i det minste erkjenne at det er nettopp det: økt tilgjengelighet vil føre til økt misbruk. Jeg heller likevel mot en viss grad for liberalisering, men ikke totalt frislipp heller. Alkoholmisbruk er et stort problem, og derfor burde man seriøst overveie de mekanismene som finnes for å redusere det. Noe som beviselig fungerer er pris og tilgjengelighet.

Lenke til kommentar
Om enkelte ikke klarer å begrense seg så får det være deres sak.

8708355[/snapback]

I tillegg til ungene, samboer/ektefelle, jobben, trafikkofferene, helsevesenet etc etc....?

8708412[/snapback]

Om de klarer å bli alkis pga utvidet ølsalg, så hadde det vel bare vært et spørsmål om tid før det hadde skjedd likevel. Skal landet styres av de svake?

8711571[/snapback]

Det er selvsagt ikke snakk om at resten av samfunnet skal bli alkoholikere. Det er snakk om konsekvensene for familien, og samfunnet forøvrig å ha et alkoholisert medlem.

Og ja, tilgjengelighet og misbruk er en sterk korrelasjon!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Tror du virkelig vi hadde blitt alkoholikere om det hadde vært ølsalg hele døgnet?

8708346[/snapback]

Det er ganske selvsagt at det hadde blitt flere. Jeg leste en artikkel i dag om at konseptet "et glass vin til dagen er sunt" har forårsaket uhyre mange med alkoholproblemer og da tror jeg neppe døgnåpent ølsalg hadde vært noe bedre.

Lenke til kommentar
Om ølsalgtidene er et problem, drikker man antakelig for mye øl.  :whistle:

8718222[/snapback]

Nei, ølsalget oppfordrer faktisk til å drikke mer i hverdagene, i og med at det er åpent lengre da. Vanligvis er konsumet høyt i helgene, dvs lørdager. Men her er det mest "problematisk" å handle øl.

Lenke til kommentar
Nei, ølsalget oppfordrer faktisk til å drikke mer i hverdagene, i og med at det er åpent lengre da. Vanligvis er konsumet høyt i helgene, dvs lørdager. Men her er det mest "problematisk" å handle øl.

8718900[/snapback]

Om du ikke rekker ølsalget før 18.00 på lørdagene, så enten planlegger du litt og handler inne noen dager i forveien og har stående, eller du snakker med noen av de du skal drikke med, naboen, en kompis eller noen andre som er i stand til å gå på butikken!

Lenke til kommentar

8718900[/snapback]

Om du ikke rekker ølsalget før 18.00 på lørdagene, så enten planlegger du litt og handler inne noen dager i forveien og har stående, eller du snakker med noen av de du skal drikke med, naboen, en kompis eller noen andre som er i stand til å gå på butikken!

8720440[/snapback]

Akuratt dette kan du jo si til en alkoholisert person også, så hvor mye hjelper reguleringene på ølsalget?

Lenke til kommentar
Akuratt dette kan du jo si til en alkoholisert person også, så hvor mye hjelper reguleringene på ølsalget?

8720582[/snapback]

Det er vel ikke å "straffe" alkoholikeren som er formålet med reguleringen. Derimot å forhindre, og drive preventivt arbeid for å hindre alkoholisme?

8720687[/snapback]

Og det å stenge ølsalget 20.00 i hverdager og 18.00 på lørdager har vist seg å være prevantivt? Som jeg har påpekt tidligere, så er tilgjengeligeheten like stor, forskjellen er at en i verste fall må dra på butikken et par timer før en "ellers måtte". For det er jo ingen reguleringer på hvor mye en kan kjøpe.

Lenke til kommentar
Og det å stenge ølsalget 20.00 i hverdager og 18.00 på lørdager har vist seg å være prevantivt? Som jeg har påpekt tidligere, så er tilgjengeligeheten like stor, forskjellen er at en i verste fall må dra på butikken et par timer før en "ellers måtte". For det er jo ingen reguleringer på hvor mye en kan kjøpe.

8720998[/snapback]

Forskning på begrensning av tilgjengeligheten av alkohol har vist at en reduksjon av

åpningstider og salgsdager og en begrensning av antallet alkoholutsalg og av tilgangen

til alkohol er forbundet med en nedgang både i bruken av alkohol og i alkoholrelaterte

problemer.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Lovgivning som hever minstealderen for kjøp av alkohol fører

til redusert salg og færre problemer blant unge alkoholbrukere. Forskrifter om

næringsdrivende som selger alkohol til mindreårige eller bryter andre restriksjoner,

kan også være effektive, forutsatt at man kan inndra en bevilling ved brudd på vilkårene

for salg av alkohol. Forskningsmaterialet tyder på at det å markedsføre og tilby

drikkevarer med lavt alkoholinnhold kan være en effektiv strategi. En slik strategi kan

både redusere alkoholforbruket og redusere rusnivået og dermed risikoen for skader.

En omfattende regulering av tilgjengeligheten av alkohol er gjennom statseide alkoholutsalg.

Det er godt dokumentert at monopolordninger med alkoholutsalg begrenser

alkoholforbruket og de alkoholrelaterte problemene, og at en oppheving av statlige

monopolordninger kan føre til en økning i det totale alkoholforbruket.

Generelt kan endringer i tilgjengelighet ha stor effekt i land og samfunn hvor slike tiltak

har bred støtte i befolkningen. Kostnadene ved å begrense den fysiske tilgjengeligheten

av alkohol er små i forhold til de helsemessige konsekvensene av alkoholbruken,

særlig når alkoholforbruket er stort. De største negative konsekvensene av

begrensninger på tilgjengeligheten omfatter en økning i det illegale alkoholmarkedet

(f.eks. hjemmeproduksjon, ulovlig import). Likevel er vanligvis ikke økningen i et

slikt marked omfattende nok til å erstatte reduksjonen i det lovlige markedet og frambringe

tilsvarende nivåer av alkoholrelaterte problemer.

Kilde

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/05/28/501882.html <- skammelig. Rett og slett skammelig.

8722507[/snapback]

Ja det er skammelig,men eneste måten jeg ser for å få slutt på dette er at det landet som plukker dem opp får rett til å frakte dem tilbake til dær de kom fra, for problemet er vel nettop at lovverket er slik at det landet skipet er reg i automatisk får annsvar for disse flyktningene :hmm:

Lenke til kommentar
Det er fortsatt fritt valg mellom utesteder der du bor selv om stedet du i utgangspunktet ville på er fullt akkurat når du kommer.

8705183[/snapback]

Ja det er det og det er det også på sykehjem i dag,dermed blir argumentene til FRP feil om vi tolker dette slik du nå gjør . :cool:

8705350[/snapback]

På hvilken måte?

Vær litt mer konkret, er du snill.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt fritt valg mellom utesteder der du bor selv om stedet du i utgangspunktet ville på er fullt akkurat når du kommer.

8705183[/snapback]

Ja det er det og det er det også på sykehjem i dag,dermed blir argumentene til FRP feil om vi tolker dette slik du nå gjør . :cool:

8705350[/snapback]

På hvilken måte?

Vær litt mer konkret, er du snill.

8725489[/snapback]

Du har i dag full rett til å søke plass på et hvilket som helst sykehjem i dag, dermed faller FRPs argument i grus om vi følger din logikk,men sannheten er at FRP foreslår fritt valg til alle og da må en ha overkapasitet som jeg har nevnt tidligere og da hadde det vært fint å få se prislappen ikke bare løftet .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...