Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg svarte på spørsmålet om valgfrihet som du stilte.

8701718[/snapback]

Har vi valgfrihet i en slik situasjon eller ikke?

 

Det som er poenget er at noen spiller politisk mynt på dette og sier i sitt valgprogramm at det skal være fritt sykehjemsvalg for alle .

Det er fortsatt fritt valg mellom utesteder der du bor selv om stedet du i utgangspunktet ville på er fullt akkurat når du kommer.

Lenke til kommentar
Det som er poenget er at noen spiller politisk mynt på dette og sier i sitt valgprogramm at det skal være fritt sykehjemsvalg for alle .

Det er fortsatt fritt valg mellom utesteder der du bor selv om stedet du i utgangspunktet ville på er fullt akkurat når du kommer.

8705183[/snapback]

 

Ja det er det og det er det også på sykehjem i dag,dermed blir argumentene til FRP feil om vi tolker dette slik du nå gjør . :cool:

Lenke til kommentar
Alt med det norske ølsalget er i mine øyne latterlig. Det burde være opp til butikkene og bestemme hvor lenge ølsalget skal være åpent. Jeg kunne tenkt meg å kjøpe øl klokken halv 2 om natten.

8704869[/snapback]

Det kunne jeg også. Men en slik liberalisering vil med meget stor sannsynlighet føre til økt forbruk av alkohol og dermed økt misbruk. Jeg tror ikke det er verd prisen.

 

På den annen side så kunne jeg gjerne sett at man utvidet tidsrommet man kan selge øl i butikk. Gjerne frem til normal stengetid, altså ca 2200 på hverdager og 2000 på lørdager.

 

Også lurer jeg på hva pinse er for noe og hvorfor det er en helligdag :blush:

Lenke til kommentar
Jeg kunne tenkt meg å kjøpe øl klokken halv 2 om natten.

8704869[/snapback]

Hvorfor kjøper du ikke en sixpack, kasse en palle, og har stående?

Da betyr ikke åpningstidene noe som helst!

Og for de som ikke klarer å ha noe stående, så er vel begrensninger i åpningstidene egentlig kun til det bedre! :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker bestandig å ha et par sixpacker stående i kjøleskapet, men jeg kunne tenkt meg å ha muligheten til å kjøpe øl når jeg har lyst på det (om butikkene vil utvide salgstidene). Det er prinsippet jeg forsvarer.

 

Om enkelte ikke klarer å begrense seg så får det være deres sak.

Lenke til kommentar
Tror du virkelig vi hadde blitt alkoholikere om det hadde vært ølsalg hele døgnet?

8708346[/snapback]

Vi? Vi som i alle i Norge? Nei, over hode ikke!

Vi, som noen? Vil sterkt anta at noen flere hadde blitt alkoholisert! Vi ser allerede at det finnes folk med alkohol problemer, med de begrensningene vi har idag. Vi vet også at tilgjengelighet og misbruk har en sterk korrelasjon. Så at lengre åpningstider hadde ført til mer bruk, og for noen økt misbruk, tror jeg på.

Og da er min pris å betale, for å kjøpe inn og ha stående faktisk er ubetydelige for at andre skal lettere unngå å gå på en smell!

Lenke til kommentar

En blir ikke alkis av å kjøpe øl midt på natten. En blir det av å drikke for mye kontinuerlig over lengre tid. Å kontrollere når en selger alkohol vil ikke forrandre noe på dette, da det er liten kontroll på hvor mye en kan kjøpe. Tilgjengeligheten er like stor selv om ølsalget stenger før butikken gjør det.

Lenke til kommentar
En blir ikke alkis av å kjøpe øl midt på natten. En blir det av å drikke for mye kontinuerlig over lengre tid. Å kontrollere når en selger alkohol vil ikke forrandre noe på dette, da det er liten kontroll på hvor mye en kan kjøpe. Tilgjengeligheten er like stor selv om ølsalget stenger før butikken gjør det.

8708759[/snapback]

 

nei det er riktig,men en forenkler tilgangen til de som er avhengig og får da mere fyll og bråk.

Dette så jeg klart i min flerårige karriere som drosjesjåfør , dær de som var avhengige av sorten brukte Taxi for å farte rundt på søken etter noe å drikke,hadde da butikkene vært åpne for salg så hadde jo feten/bråket,ubehaget for de hjemme osv osv fortsatt :hmm:

Lenke til kommentar
En blir ikke alkis av å kjøpe øl midt på natten. En blir det av å drikke for mye kontinuerlig over lengre tid. Å kontrollere når en selger alkohol vil ikke forrandre noe på dette, da det er liten kontroll på hvor mye en kan kjøpe. Tilgjengeligheten er like stor selv om ølsalget stenger før butikken gjør det.

8708759[/snapback]

 

nei det er riktig,men en forenkler tilgangen til de som er avhengig og får da mere fyll og bråk.

8708893[/snapback]

 

Tilgangen er like bra/dårlig selv om vi har plagsome reguleringer om når på tiden av døgnet vi kan kjøpe alkohol i butikken. Eneste denne reguleringen fører til er at en handler mye når en først kjøper alkohol. Fyll og bråk er det uansett, fordi en ender opp med å dra på pub og andre utesteder for å kjøpe alkohol.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Lurer på hvordan man bestemte disse åpningstidene. Ser man for seg at hvis åpningstiden utvides fra 09-20 til 00-00, circa en fordobling av salgstiden, vil antallet ødelagte levre fordobles/antallet slåsskamper fordobles/antallet ulykkelige barn fordobles/antallet fyllekjøringer fordobles/elns? Vil ikke i alle tilfelle de negative samfunnsmessige konsekvensene veies opp for ved økte inntekter for dagligvarebransjen og minsket irritasjon for... meg? :innocent:

Lenke til kommentar
En blir ikke alkis av å kjøpe øl midt på natten. En blir det av å drikke for mye kontinuerlig over lengre tid. Å kontrollere når en selger alkohol vil ikke forrandre noe på dette, da det er liten kontroll på hvor mye en kan kjøpe. Tilgjengeligheten er like stor selv om ølsalget stenger før butikken gjør det.

8708759[/snapback]

 

nei det er riktig,men en forenkler tilgangen til de som er avhengig og får da mere fyll og bråk.

8708893[/snapback]

 

Tilgangen er like bra/dårlig selv om vi har plagsome reguleringer om når på tiden av døgnet vi kan kjøpe alkohol i butikken. Eneste denne reguleringen fører til er at en handler mye når en først kjøper alkohol. Fyll og bråk er det uansett, fordi en ender opp med å dra på pub og andre utesteder for å kjøpe alkohol.

8709374[/snapback]

 

Det kan ikke stemme helt for som du ser så hadde jeg en annen erfaring som mangeårig drosjesjåfør,hadde det vært handlet mer som du sier så hadde de neppe leid Taxi for å farte rundt etter stengetid for å få tak i mer å drikke, tror ikke du og det??

Lenke til kommentar
Om enkelte ikke klarer å begrense seg så får det være deres sak.

8708355[/snapback]

I tillegg til ungene, samboer/ektefelle, jobben, trafikkofferene, helsevesenet etc etc....?

8708412[/snapback]

Om de klarer å bli alkis pga utvidet ølsalg, så hadde det vel bare vært et spørsmål om tid før det hadde skjedd likevel. Skal landet styres av de svake?

Lenke til kommentar
Om enkelte ikke klarer å begrense seg så får det være deres sak.

8708355[/snapback]

I tillegg til ungene, samboer/ektefelle, jobben, trafikkofferene, helsevesenet etc etc....?

8708412[/snapback]

Om de klarer å bli alkis pga utvidet ølsalg, så hadde det vel bare vært et spørsmål om tid før det hadde skjedd likevel. Skal landet styres av de svake?

8711571[/snapback]

 

Nei det skal beskytte de svake og en måte er å regulere tilgang til alkohol og jeg kan ærlig talt ikke se problemet for de uten dette problemet som ikke klarer å handle sin kvote alkohol med dagens åpningstider .

Lenke til kommentar
Det kan ikke stemme helt for som du ser så hadde jeg en  annen erfaring som mangeårig drosjesjåfør,hadde det vært handlet mer som du sier så hadde de neppe leid Taxi for å farte rundt etter stengetid for å få tak i mer å drikke, tror ikke du og det??

8710556[/snapback]

 

Ser ikke problemet her. Denne fartingen vil forekomme uansett, det kalles å dra ut på byen.

 

Tilgangen er like stor, så lenge det ikke ligger noen restriksjoner på hvor mye en kan kjøpe. Det er det ikke, og at noen ikke klarer å handle nok for en dag/kveld sier litt mer om personen, enn at det å stenge ølsalget en time før butikken stenger faktisk minker tilgangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...