Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Joda,vi er enige om at det ikke trengs 4 felts vei,noe det heller aldrig har vært snakk om,men det blir litt forskjell på det og på smale grusveier som ikke engang blir gruset,med det res at bilene faller gjennom veien og står fast .

Da er vi enige der. Jeg prøvde bare å si at det ikke nødvendigvis er samfunnsøkonomisk lønnsomt å bruke penger på en minstestandard på veier til steder med veldig liten bebyggelse og veldig få brukere av veien. Befolkningen flytter på seg. Noen steder opplever vekst mens andre opplever fraflytting. Blir det alt for få beboere og brukere av veien så kan det være like greit å la veien forfalle til det blir på tide å sperre den av og legge den helt ned. Selv om det skulle bo 1 eller 10 personer på enden.

 

Det er først de seneste 15-20 årene at nord Norge er kommet høvelig med i fordelingen av penger til veinettet før det var faktisk det meste av veiene kunn smale grusveier,ja faktisk sluttet asfalten på E6 i nord Trøndelag og det var med livet som innsats å kjøre nordover, så vi har nok utallige år å ta igjen på vegbudsjettet til tross for at norges nest største inntektskilde kommer fra nor og vest norge (fiskeri) det samme gjelder for norges største inntektskilde oljen :hmm:

8679029[/snapback]

Ja, man kan jo alltids droppe det forslaget du kom med lengre opp her: veiavgift i forhold til veistandarden i nærområdet det man bor og heller la næringslivet ta regninga for veinettet. Hvis man skal prioritere de stedene med bedrifter som gir høy inntekt til staten så vil også det gi flere "potetåkerveier" siden det er mange grisgrente strøk som ikke gir noe særlig inntekt til staten. Med en slik prioritering ville også Oslo og de andre storbyene fått et skikkelig løft i veibudsjettene grunnet høy tetthet av bedrifter og dermed mye penger til staten. Jeg sier ikke at forslaget ditt er negativt, bare at det strider litt mot hva du har gitt uttrykk for i de tidligere innleggene.

 

I følge en bilmekaniker jeg kjenner så kan ikke diselbiler med partikkelfilter bruke biodisel.

8679525[/snapback]

Gjelder det alle typer biler inkludert fremtidige? Eller er det en begrensning som gjelder bare enkelte biler? Med andre ord: En fundamental fysisk begrensning eller bare en teknisk utfordring?

Lenke til kommentar
Grotesk historie. Grotesk lav straff.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=188179

 

Skar av hudstykke. Knekker nesa. Truer med å kutte av tunga. Stapper papir i halsen og tetter neseborene.

 

Seriøs misshandling og tortur gir bare to år. Det gjør meg syk.

8670100[/snapback]

Best å holde seg i Trondheim kanskje:

Kona ringte mens mannen voldtok

Retten beskriver 41-åringens handlinger som særdeles alvorlige og krenkende.

 

Mannen er nå dømt til åtte års fengsel av Sunnmøre tingrett. Han må også betale en erstatning på 125 000 kroner til kvinnen

Lenke til kommentar
Hvordan reagerer så Astma- og allergiforbundet på dette?  :hmm:

Personlig så ser jeg bensin som mer miljøvennlig, pga. det gir ikke så mange skader og luftveisinfeksjoner som disel gjør.

8678329[/snapback]

 

Partiklene fra diesel kan enkelt fjærnes med et partikkelfilter,noe som kommer til å bli innført på dieselbiler

8679041[/snapback]

I følge en bilmekaniker jeg kjenner så kan ikke diselbiler med partikkelfilter bruke biodisel.

 

Så jeg ser frem til regjeringens miljøvennlige avgiftsføljetong fremover:

Steg 1. Lavere avgift på dieselbiler pga. lav co2-utslipp. (Januar 2007)

Steg 2. Høyere årsavgift på dieselbiler uten partikkelfilter. (Januar 2008)

Steg 3. Heve avgiften på diesel opp på bensin-nivå. (Januar 2008)

Steg 4. Tvungen innføring av biodisel og bioetanol ved landets bensinstasjoner. (Desember 2008)

Steg 5. Høyere engangs- og årsavgift på diselbiler som ikke kan kjøre på biodisel. (Dvs. den du allerede har kjøpt med partikkelfilter.) (Januar 2009)

 

Uansett hvor mye du enn føyer deg og prøver ditt beste, så vil Staten alltid, alltid tjene mere penger på deg! Men om det svir litt i lommeboka nå, så husk at når pengene i kassen klinger, den dårlige samvittigheten ut av skjærsilden springer! :thumbup:

8679525[/snapback]

 

Er ikke sikker,men etter det jeg forstod så skulle de nye katalysatorne beregnet for diesel ta bort det aller meste,ja forstod det slik at det ble lite /ingen forurensning :hmm:

Lenke til kommentar
I følge en bilmekaniker jeg kjenner så kan ikke diselbiler med partikkelfilter bruke biodisel.

8679525[/snapback]

Gjelder det alle typer biler inkludert fremtidige? Eller er det en begrensning som gjelder bare enkelte biler? Med andre ord: En fundamental fysisk begrensning eller bare en teknisk utfordring?

8680721[/snapback]

AVIS2har en solid artikkel om dette.

Det må ikke benyttes noen type biodiesel på biler som er utstyrt med partikkelfilter.

Etterhvert som kvaliteten på biodieselen heves, så kan en del biler med partikkelfilter bruke den. Men les videre:

Dessuten gir biodiesel et høyere partikkelutslipp enn ordinær diesel. Dermed kan en større bruk av biodiesel i byene føre til økte miljøproblemer, selv om utslippene av CO2 reduseres.
Glimrende, når man allerede har sløyfet partikkelfilteret for å bruke denne særdeles "skitne" dieselen.

Skal vi ofre all lokal miljøvernpolitikk på klimahysteriets alter? :hrm: Viktigere for meg at folk ikke utvikler astma og allergi enn at kjøringen min tilfører noen kilo co2 til atmosfæren.

Lenke til kommentar

Flott at den Rød-Grønne regjeringen gjør noe for miljøet. Bare synd de bare fokuserer på CO2 utslipp og ingenting på NOx. I tillegg tror jeg det hadde vært mye bedre hvis de hadde gjort det mye gjøre det billigere å selge/kjøpe og kjøre biler som slipper ut lite CO2 og NOx, og dyrere å kjøpe og kjøre biler som slipper ut mye CO2 og NOx. Da hadde man også gjort det lønnsommere å lage, kjøpe og kjøre små biler. Og satse på teknologier som bruker lite eller renser CO2 og NOx.

 

Og det samme prinsippet burde ikke bare gjelde for biler. Men alle andre varer også. Sånn at folk produsentene hadde blitt stimulert til å produsere miljøvennlig og forbrukerne stimulert til å kjøpe miljøvennlig. Selv om man fortsatt hadde stått helt fri til å kjøpe en stor, forurensenede bil hvis man virkelig har behov for det.

 

I tillegg hadde det blitt billigere å kjøpe roser fra Afrika, som faktisk er 4 ganger mer miljøvennlig enn EU-roser, siden man i Europa krever store drivhus og mye oppvarming for å dyrke rosene.

 

 

Jepp, men jeg er ikke sikker på hva som egentlig er best for miljøet av bensin og alternativene. Det er jo så mange faktorer å ta hensyn til og CO2 er jo bare en av mange miljøfarer. Og vi vet ennå ikke sikkert om CO2 faktisk er et problem. Faktisk er det mange miljøforskere som har snudd mening og peker på H2O som den direkte årsaken til global oppvarming (med forskjellige teorier på om og hvordan mennesker påvirker mengden H2O i atmosfæren)

8678792[/snapback]

Så vidt jeg vet er det veldig stor uenighet om H2O faktisk bidrar til global oppvarming. Selv om vanndamp er den største bidraget til drivhuseffekten (noe rundt 2/3 av drivhuseffekten hvis jeg husker riktig). Men jeg har hørt lite om at vanndampt faktisk har økt veldig mye de siste årene. Og økningen som har skjedd kommer vel i all hovedsak fra økt tempartur (mest sannynlig fra drivhusgassene) som fører til at mer vann fordamper.

Hadde dog vært artig å sett noen nyere forskningsrapporter om dette.

 

Når det gjelder CO2 er det fortsatt et stort problem selv om det mot all formodning skulle vise seg at det ikke har like stor virkning på drivhuseffekten som man har regnet med. Det er dessverre sånn at media nesten bare har fokusert på global oppvarming. Selv om det også er mange andre problemer med all CO2-en og alle de andre stoffene vi slipper ut i atmosfæren. Bl.a. har nyere forskning vist at økt CO2 i atmosfæren vil føre til at havet blir surere, noe som kan føre til at de fleste korallrevene og mye av planteplanktonet kan forsvinne. Dette kan skape problemer for mange fiske arter som ikke får mat, i tillegg til alle de skjellartene som vil få problemer direkte siden havet blir surere (skjell er laget av kalk som ikke like lett blir dannet i surt vann.)

 

Selv om det tidligere i jordas historie har vært betydelig mer CO2 i atmosfæren enn det er i dag. Har havet faktisk hatt omtrent den samme pH-verdien som det har idag. Dette har vært grunnen til at mange forskere før ikke trudde at havet kunne bli surere. Det man har funnet ut i dag er at ofte kalkholdige havbunnen er med på å nytralisere syren. Problemet er at denne prosessen går svært langsomt, og når CO2 utslippene øker såpass raskt som de gjør idag greier ikke kalkbunnsprosessen å holde følge. Derfor havet blir surere.

 

Hvis noen ønsker å forstå prosessen nærmere er denne forskningsrapporten fin.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Er du i det hele tatt klar over hva valgfrihet vil koste?

Med konkurranse så blir man nødt til å drive mer effektivt, og man må tilby høyere kvalitet til en rimeligere penge. Eventuelt så er det mange som sikkert er villige til å betale mye for ekstra god service.

Lenke til kommentar
Er du i det hele tatt klar over hva valgfrihet vil koste?

Med konkurranse så blir man nødt til å drive mer effektivt, og man må tilby høyere kvalitet til en rimeligere penge. Eventuelt så er det mange som sikkert er villige til å betale mye for ekstra god service.

8683113[/snapback]

 

Joda en kan drive mer effektivt,men jeg frykter den effektiviteten blir spist opp og vel så det når en da må ha større enheter og muligens må kjøre med overkapasitet,for om det skal være valgfrihet må det til enhver tid være ledig kapasitet til å ta imot nye brukere, ellers er jo valgfriheten bare et ord :hmm:

Tror det er ytterst få som er villig til å betale mer enn i dag,om det blir kriteriet så blir det valgfrihet for dem med penger og nettop det frykter jeg et slikt system vil legge opp til .

Lenke til kommentar

Større enheter gir vel ofte bedre effektivitet. Og du kan selvsagt ikke velge deg et sted som allerede er fullt. Men hvis det er fullt og lang kø så er det bare å utvide, siden etterspørselen er stor. Det jevner seg ut av seg selv.

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1801051.ece

 

"Først ble det utstedt en fatwah mot Pakistans turistminister Nilofer Bakhtiar etter at hun ga sin fallskjerminstruktør en klem. De to hadde gjort et tandemhopp.

 

I et Pakistan hvor radikalsk islamisme er på fremmarsj, ble klemmen oppfattet høyst umoralsk for mange.

 

Søndag ble presset for stort. Bakhtiar trakk seg fra stillingen i den pakistanske regjeringen. "

 

Tragisk at noen kan ha et slikt menneskesyn.. :ermm:

Lenke til kommentar
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1801051.ece

 

"Først ble det utstedt en fatwah mot Pakistans turistminister Nilofer Bakhtiar etter at hun ga sin fallskjerminstruktør en klem. De to hadde gjort et tandemhopp.

 

I et Pakistan hvor radikalsk islamisme er på fremmarsj, ble klemmen oppfattet høyst umoralsk for mange.

 

Søndag ble presset for stort. Bakhtiar trakk seg fra stillingen i den pakistanske regjeringen. "

 

Tragisk at noen kan ha et slikt menneskesyn..  :ermm:

8686126[/snapback]

Er selvsagt enig med deg i den betraktningen. Men Iran er et diktatur, hvor det er veldig vanskelig å vite hva som er på fremmarsj. Allikevel har den siste tiden mange kvinner begynt å trosse regler rundt antrekk, dette skjedde merkelig nok omtrent samtidig som de fikk lov å gå med hvilke farger de vil (før var bare svart og brunt tillatt). Dette kan tyde på at det er en økende misnøye med det islamistiske regimet.

 

Dagens iranske vits: Hva er best av menn i dress (underforstått under shahens regime før revolusjonen) eller dagens religiøse ledere i toga? Svar: Menn i dress, fordi lommene på dressen går bare ned til der dressjakka slutter. I en toga kan lommene gå helt ned til anklene. :!:

 

Om noen skulle ha lyst til å lese mer om gærningene

 

Edit: Oi, feil land, men dem er jo like alle sammen :blush:

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Større enheter gir vel ofte bedre effektivitet. Og du kan selvsagt ikke velge deg et sted som allerede er fullt. Men hvis det er fullt og lang kø så er det bare å utvide, siden etterspørselen er stor. Det jevner seg ut av seg selv.

8685170[/snapback]

 

Det er nettop her problematikken ligger,skal det være fritt valg MÅ alle sykehjem kjøre med overkapasitet,en kan ikke si desverre fullt da er valgfriheten borte.

Nettop derfor er det få av de som fronter fritt valg av sykehjemsplasser som konkret vil si hva det innebærer og ingen som vil snakke om hva det koster eller få noen til å utrede dette, men å slå om seg med slikt er både enkelt og populært,det er når virkeligheten banker på en får se prisen :hmm:

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/05/24/501573.html

 

Tron Øgrim er død. Veldig trist. Jeg har hatt gleden av å oppleve Øgrim prate flere ganger, hver gang var en stor glede. Mannen var kanskje litt eksentrisk, men han hadde en voldsom kunnskap og en fantastisk evne til å formidle denne kunnskapen, alltid uten manus. Øgrim hadde også sin egen sære måte å skrive på. Med mange punkter, sosiolekt, STORE BOKSTAVER og som oftest veldig langt.

 

For de fleste er nok Øgrim best kjent som han som var med på å starte AKP(ml).

 

Dette var en trist start på dagen.

Lenke til kommentar
Frifunnet på alle punkter

 

Aller tiders, håper han går til tidenes søksmål mot massemediene etter tidenes forhåndsdømming.

8688276[/snapback]

 

 

Må si det var godt å se at han ikke bedrev bedrageri. Godt gjort av han å holde seg taus gjennom enveiskjøringen i media også. Enstemmig frifunnet på alle punkter, det sier nå sitt.

 

Men man får vente å se hva som finner sted mtp. det sivile søksmålet. Utrolig trist at sjefene til Karslvik ikke har gjort jobben sin, de har ikke engang kontaktet han. Men så er jo ikke det overaskende når det kommer til GIS. Karlsvik sin største "synd" var vel å være venner med Devold. Tror det har gått endel politikk i dette her.

Lenke til kommentar

Høyrelederen: - Valla kunne vært på jobb

 

Høyre-leder Erna Solberg mener Gerd-Liv Valla bør vurdere å betale tilbake sykepenger hun har fått, fordi hun er frisk nok til å skrive bok.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=167581

 

Så om en klarer å ligge i en seng å lese inn sine tanker på bånd så er en frisk nok til å gå på jobb :hmm:

Småligheten har ingen grenser .

 

Når ble politikere leger?

Heldigvis ser jeg noen setter foten ned hær.

 

Kan bli ufør

 

Vallas lege kraftig ut mot Hanssen og Solberg

 

Gerd-Liv Vallas lege, Odd Arne Daljord, går til kraftig angrep på Erna Solberg og Bjarne Håkon Hanssen. Han sier Vallas problemer er så alvorlige at hun risikerer å bli ufør.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=167581

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Smørblid Valla vil tilbake på jobb

 

Heldagsseminaret har utgangspunkt i Fougner-utvalgets rapport om Valla/Yssen-saken.Giertsen slaktet Fougner-utvalgets arbeid fra alle innfallsvinkler i sitt tre kvarter lange foredrag om gransking, inkvisasjon og rettssikkerhet.

 

 

Ingunn Yssen likte ikke det hun hørte under jusprofessor Johan Giertsens gjennomgang av Fougner-utvalgets arbeid i dag.

Foto: Håkon Mosvold Larsen.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/05/24/501603.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...