Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

*edit -- Geir; minst effektive måten å gjøre noen "anonym" er å fjerne nicket til den du siterer, men ikke snapback'n!  ;)

8677084[/snapback]

Nå sa jeg vel strengt tatt at kommentarer skulle tas på PM...

 

Men for ordens skyld. Poenget var ikke å anonymisere brukerne, originalpostene sto allikevel rett ovenfor, men å ikke gjøre dem til et poeng i tråden.

 

Nok om den saken!

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva må til for at veimyndighetene skal reagere??

Dette?

 

sundspotet_bredde.JPG

 

Setter potet i fylkesvegen

 

Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Bøfjerdingen Hugo Pedersen mener å ha funnet et utmerket sted for årets potetavling – midt på fylkesveg 918 ned til Sund.

 

http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=18159

 

Tja det kav virke slik :)

Resultat:

 

Protest-poteter førte frem

 

Byggeleder Magne Berg i Statens vegvesen humrer godt av historien om potetplanting på fylkesveien til Sund. I dag ble det kjørt grus på Sundsvegen

http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=18179

Lenke til kommentar
Nordland ligger altså svært bra an i forhold til de fleste andre fylker så det må jo i så fall tyde på dårlig fordeling av midler innad i fylket.

 

nja se på kartet så ser du en del av forklaringen,nordland er vel det lengste og smaleste fylket med dertilhørende mye fjell og fjorder.

Dette gjør veibygging dyrt med mange tuneller osv osv.

Nordland er vel faktisk et av de fylkene med dårligst veistandard her i landet :hmm:

 

I tillegg er det viktig å se hva tabellene sier som feks:

 

Brutto driftsutgifter per innbygger
altså et av norges største fylker dær det er meget kostbart å bygge veier samtidig som det er et av fylkene med lavest folketall,da er det jo lett å komme høyt opp på listen Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg ser det. Det er nok også grunnen til skjevfordelinga. F.eks at Nordland får omtrent 5 ganger mer til drift av veier per innbygger enn Vestfold.

 

Men legg også merke til at Nordland ligger på oppe på 4. plass i driftsutgifter per kilometer vei.

 

Ellers så synes jeg det er ok å måle det per innbygger. Bor det 5 personer på 1km vei og det et annet sted bor 500 personer på 1km vei så vil det gi klart samfunnsmessig størst gevinst av å utbedre veien til de 500 fremfor veien til de 5. Med samfunnsmessig gevinst tenker jeg først og fremst på nytten/servicen samfunnet gir tilbake til befolkninga. Ellers så vil nok prioriteringa jeg nevner gi lavere ulykkesrisiko og bedre miljø enn om man prioriterte de 5 personene på den ene kilometeren.

 

Nå setter jeg det selvsagt på spissen i dette eksemplet. De reelle forskjellene i bebyggelse per kilometer vei er betydelig mindre. Det illustreres av den siste tabellen der Oslo ligger på bunn med 5 meter offentlig vei per kjøretøy, mens finnmark ligger på omtrent 83. Nordland ligger på omtrent 63.

Lenke til kommentar
Jeg ser det. Det er nok også grunnen til skjevfordelinga. F.eks at Nordland får omtrent 5 ganger mer til drift av veier per innbygger enn Vestfold.

 

Men legg også merke til at Nordland ligger på oppe på 4. plass i driftsutgifter per kilometer vei.

 

Ellers så synes jeg det er ok å måle det per innbygger. Bor det 5 personer på 1km vei og det et annet sted bor 500 personer på 1km vei så vil det gi klart samfunnsmessig størst gevinst av å utbedre veien til de 500 fremfor veien til de 5. Med samfunnsmessig gevinst tenker jeg først og fremst på nytten/servicen samfunnet gir tilbake til befolkninga. Ellers så vil nok prioriteringa jeg nevner gi lavere ulykkesrisiko og bedre miljø enn om man prioriterte de 5 personene på den ene kilometeren.

 

Nå setter jeg det selvsagt på spissen i dette eksemplet. De reelle forskjellene i bebyggelse per kilometer vei er betydelig mindre. Det illustreres av den siste tabellen der Oslo ligger på bunn med 5 meter offentlig vei per kjøretøy, mens finnmark ligger på omtrent 83. Nordland ligger på omtrent 63.

8677721[/snapback]

 

 

Jepp,men uansett om det er færre pers pr meter vei så bør det iallefall være en minimumsstandard som bør holdes da alle betaler de samme avgifter for å ha bil + at drivstoff er dyrere i distriktene og dårligere veier gir økte kostnader til vedlikehold.

Mulig vi får kreve bilavgiftene etter hvordan veistandarden er :)

Lenke til kommentar
Jepp,men uansett om det er færre pers pr meter vei så bør det iallefall være en minimumsstandard som bør holdes da alle betaler de samme avgifter for å ha bil + at drivstoff er dyrere i distriktene og dårligere veier gir økte kostnader til vedlikehold.

Mulig vi får kreve bilavgiftene etter hvordan veistandarden er  :)

8677870[/snapback]

Det er som at man har lyst til å betale for å få se den type samfunn man vil ha med det aller siste og ha de tingene man har lyst til at det skal bli løsning i rett og slett som å få den norske veistandarden i orden...Få en ordentlig infrastruktur på det norske transportnettet.
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/05/23/501432.html

Vil forby bensinbiler:

Regjeringen vurderer å forby salg av nye biler som kun kan gå på bensin. Forbudet kan innføres om bare syv år.

 

Samferdselsdepartementet jobber etter det VG kjenner til intenst med å avklare om de kan komme med et forbud mot salg av bensinbiler.

 

AP, SV og Sps transportfraksjon på Stortinget har foreslått et forbud mot bensinbiler fra 1. januar 2015.

 

- Dette forslaget er aktuelt. Det er ikke sikkert at vi forplikter oss til et konkret år som 2015, men planen gjelder jo fram til 2020, sier en sentral regjeringskilde til avisen.

 

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) vil vente med å kommentere saken til den er mer avklart.

 

Transportsektoren står i dag for 25 prosent av Norges CO2-utslipp, og bensinbilen er en av klimaverstingene.

 

Et lignende forbud skal innføres i den amerikanske delstaten California, og EU vurderer også et tilsvarende forbud.

 

Det og en enda større fordel for de som kjøper andre mer miljøvennlige alternativer så begynner man å komme på rett vei..

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg ser det. Det er nok også grunnen til skjevfordelinga. F.eks at Nordland får omtrent 5 ganger mer til drift av veier per innbygger enn Vestfold.

 

Men legg også merke til at Nordland ligger på oppe på 4. plass i driftsutgifter per kilometer vei.

 

Ellers så synes jeg det er ok å måle det per innbygger. Bor det 5 personer på 1km vei og det et annet sted bor 500 personer på 1km vei så vil det gi klart samfunnsmessig størst gevinst av å utbedre veien til de 500 fremfor veien til de 5. Med samfunnsmessig gevinst tenker jeg først og fremst på nytten/servicen samfunnet gir tilbake til befolkninga. Ellers så vil nok prioriteringa jeg nevner gi lavere ulykkesrisiko og bedre miljø enn om man prioriterte de 5 personene på den ene kilometeren.

 

Nå setter jeg det selvsagt på spissen i dette eksemplet. De reelle forskjellene i bebyggelse per kilometer vei er betydelig mindre. Det illustreres av den siste tabellen der Oslo ligger på bunn med 5 meter offentlig vei per kjøretøy, mens finnmark ligger på omtrent 83. Nordland ligger på omtrent 63.

8677721[/snapback]

Jepp,men uansett om det er færre pers pr meter vei så bør det iallefall være en minimumsstandard som bør holdes da alle betaler de samme avgifter for å ha bil + at drivstoff er dyrere i distriktene og dårligere veier gir økte kostnader til vedlikehold. Mulig vi får kreve bilavgiftene etter hvordan veistandarden er :)

8677870[/snapback]

Eller kanskje staten burde investere etter inntektene? I så fall så vil betaling etter veistandard gi en selvaksellererende nedleggelse av veinettet i grisgrendte strøk.

 

Folk som bor på øde tettsteder med kanskje 10 personer som bidrar med 100.000 til statskassa hver (der kanskje 5% er ment for veiformål) så er de kanskje litt kravstore når de ber som tunneler og broer i prisklassen 100 millioner. :hmm:

 

Det er bare et faktum at det hverken er samfunnsøkonomisk, rettferdig, effektivt eller miljøriktig å legge brede 4-feltsveier med 100 km/t fartsgrense til en hver liten bygd i landet.

 

Jeg mener investeringene bør stå noen lunde i stil til bruken av veien. Dagens fordeling synes jeg er ok, selv om folk i enkelte deler av landet blir verdsatt av samferdselsdepartementet opp mot 7 ganger mer enn andre. Kanskje man burde krevd at de også betaler litt ekstra for denne VIP-servicen?

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/05/23/501432.html

Vil forby bensinbiler:

Regjeringen vurderer å forby salg av nye biler som kun kan gå på bensin. Forbudet kan innføres om bare syv år.

 

Samferdselsdepartementet jobber etter det VG kjenner til intenst med å avklare om de kan komme med et forbud mot salg av bensinbiler.

 

AP, SV og Sps transportfraksjon på Stortinget har foreslått et forbud mot bensinbiler fra 1. januar 2015.

 

- Dette forslaget er aktuelt. Det er ikke sikkert at vi forplikter oss til et konkret år som 2015, men planen gjelder jo fram til 2020, sier en sentral regjeringskilde til avisen.

 

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) vil vente med å kommentere saken til den er mer avklart.

 

Transportsektoren står i dag for 25 prosent av Norges CO2-utslipp, og bensinbilen er en av klimaverstingene.

 

Et lignende forbud skal innføres i den amerikanske delstaten California, og EU vurderer også et tilsvarende forbud.

Det og en enda større fordel for de som kjøper andre mer miljøvennlige alternativer så begynner man å komme på rett vei..

8678306[/snapback]

Jepp, men jeg er ikke sikker på hva som egentlig er best for miljøet av bensin og alternativene. Det er jo så mange faktorer å ta hensyn til og CO2 er jo bare en av mange miljøfarer. Og vi vet ennå ikke sikkert om CO2 faktisk er et problem. Faktisk er det mange miljøforskere som har snudd mening og peker på H2O som den direkte årsaken til global oppvarming (med forskjellige teorier på om og hvordan mennesker påvirker mengden H2O i atmosfæren)

 

HilRam: Det finnes flere alternativer til bensin enn tradisjonell diesel. For å nevne i fleng: Biodiesel, etanol, naturgass (metan), hydrogen, batteri. Hva som er best for miljøet er jeg usikker på. Jeg skulle gjerne sett en grundig livsløpsanalyse på alle disse.

Lenke til kommentar
Eller kanskje staten burde investere etter inntektene? I så fall så vil betaling etter veistandard gi en selvaksellererende nedleggelse av veinettet i grisgrendte strøk.

 

Folk som bor på øde tettsteder med kanskje 10 personer som bidrar med 100.000 til statskassa hver (der kanskje 5% er ment for veiformål) så er de kanskje litt kravstore når de ber som tunneler og broer i prisklassen 100 millioner. 

 

Det er bare et faktum at det hverken er samfunnsøkonomisk, rettferdig, effektivt eller miljøriktig å legge brede 4-feltsveier med 100 km/t fartsgrense til en hver liten bygd i landet.

 

Jeg mener investeringene bør stå noen lunde i stil til bruken av veien. Dagens fordeling synes jeg er ok, selv om folk i enkelte deler av landet blir verdsatt av samferdselsdepartementet opp mot 7 ganger mer enn andre. Kanskje man burde krevd at de også betaler litt ekstra for denne VIP-servicen?

 

Joda,vi er enige om at det ikke trengs 4 felts vei,noe det heller aldrig har vært snakk om,men det blir litt forskjell på det og på smale grusveier som ikke engang blir gruset,med det res at bilene faller gjennom veien og står fast .

Det er først de seneste 15-20 årene at nord Norge er kommet høvelig med i fordelingen av penger til veinettet før det var faktisk det meste av veiene kunn smale grusveier,ja faktisk sluttet asfalten på E6 i nord Trøndelag og det var med livet som innsats å kjøre nordover, så vi har nok utallige år å ta igjen på vegbudsjettet til tross for at norges nest største inntektskilde kommer fra nor og vest norge (fiskeri) det samme gjelder for norges største inntektskilde oljen :hmm:

Lenke til kommentar
Hvordan reagerer så Astma- og allergiforbundet på dette?  :hmm:

Personlig så ser jeg bensin som mer miljøvennlig, pga. det gir ikke så mange skader og luftveisinfeksjoner som disel gjør.

8678329[/snapback]

 

Partiklene fra diesel kan enkelt fjærnes med et partikkelfilter,noe som kommer til å bli innført på dieselbiler

Lenke til kommentar
Hvordan reagerer så Astma- og allergiforbundet på dette?  :hmm:

Personlig så ser jeg bensin som mer miljøvennlig, pga. det gir ikke så mange skader og luftveisinfeksjoner som disel gjør.

8678329[/snapback]

Partiklene fra diesel kan enkelt fjærnes med et partikkelfilter,noe som kommer til å bli innført på dieselbiler

8679041[/snapback]

Men hva med bensinmotorer med lavt forbruk (ja det finnes jo noen av dem), som uansett ikke slipper ut slike partikler?

 

På meg virker dette forslaget merkelig og ikke minst miljøpopulistisk.

 

Det er en rekke andre tiltak man heller kunne satt i gang for å stimulere utfasingen av fossilt drivstoff.

Lenke til kommentar
Hvordan reagerer så Astma- og allergiforbundet på dette?  :hmm:

Personlig så ser jeg bensin som mer miljøvennlig, pga. det gir ikke så mange skader og luftveisinfeksjoner som disel gjør.

8678329[/snapback]

 

Partiklene fra diesel kan enkelt fjærnes med et partikkelfilter,noe som kommer til å bli innført på dieselbiler

8679041[/snapback]

I følge en bilmekaniker jeg kjenner så kan ikke diselbiler med partikkelfilter bruke biodisel.

 

Så jeg ser frem til regjeringens miljøvennlige avgiftsføljetong fremover:

Steg 1. Lavere avgift på dieselbiler pga. lav co2-utslipp. (Januar 2007)

Steg 2. Høyere årsavgift på dieselbiler uten partikkelfilter. (Januar 2008)

Steg 3. Heve avgiften på diesel opp på bensin-nivå. (Januar 2008)

Steg 4. Tvungen innføring av biodisel og bioetanol ved landets bensinstasjoner. (Desember 2008)

Steg 5. Høyere engangs- og årsavgift på diselbiler som ikke kan kjøre på biodisel. (Dvs. den du allerede har kjøpt med partikkelfilter.) (Januar 2009)

 

Uansett hvor mye du enn føyer deg og prøver ditt beste, så vil Staten alltid, alltid tjene mere penger på deg! Men om det svir litt i lommeboka nå, så husk at når pengene i kassen klinger, den dårlige samvittigheten ut av skjærsilden springer! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...