Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

90 prosent av studentene er pirater

 

Det jeg reagerer mest på i denne artikkelen er følgende utsagn:

De høye tallene kan ha sammenheng med at kunnskapsnivået blant studentene har blitt dårligere.

Så det er bare dumme studenter som piratkopierer? Nei ærlig talt! Snakk om å stigmatisere folk... :roll:

8458054[/snapback]

 

Nå er det vel heller du som tar dette ut av sammenheng...leser du neste setning så ser du at det ikke er snakk om generellt kunnskapsnivå, men at det er kjennskap til åndsverkloven det er snakk om:

 

Fra 53 prosent i 2005, svarer nå kun 33 prosent av studentene at de kjenner til strafferammene knyttet til brudd på åndsverksloven

Synes forøvrig ellers at artikkelen ikke er så interessant...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig sak dette...jeg liker jo, som alle andre, å handle DVD'er billigst mulig...

 

men, mannen utnytter et smutthull og skaffer seg et urettferdig konkurransefortrinn, og slikt er jeg ikke så glad i...

 

Det er jo opplagt at han tjener penger i Norge, og da synes jeg han burde betalt avgifter som alle andre...

Lenke til kommentar

Hehe, tenker med glede på SV som gikk til valg på å heve tollfritaksgrensa fra 400,- til 1000,- for å lette internetthandel.

 

Nå kommer de sikkert til å fjerne momsfritaket på 200,- i stedet, når de leser dette. Forøvrig, det er jo ikke denne slemme mannen som "utnytter et hull i lovverket". CDON gjør jo det samme, bare de har lager i Sverige. Alle som opererer fra utlandet "omgår" momsen på denne måten.

Lenke til kommentar
Hehe, tenker med glede på SV som gikk til valg på å heve tollfritaksgrensa fra 400,- til 1000,- for å lette internetthandel.

 

Nå kommer de sikkert til å fjerne momsfritaket på 200,- i stedet, når de leser dette. Forøvrig, det er jo ikke denne slemme mannen som "utnytter et hull i lovverket". CDON gjør jo det samme, bare de har lager i Sverige. Alle som opererer fra utlandet "omgår" momsen på denne måten.

8458942[/snapback]

 

Selvom andre gjør det, betyr det ikke at det er greit.

 

Men, uansett synes jeg dette en en vanskelig sak, som jeg ikke ser noen åpenbar løsning på.

Om man hever grensen så vil dette smutthullet bli enda mer attraktivt. Fjerner man fritaksgrensen så vil vi miste en del konkuranse fra utlandet...skal dette gjøres bør man ihvertfall redusere gebyrene som er på fortolling idag...

Lenke til kommentar
vil stoppe billig-dvd'er

 

hva synes folk om at Norsk filmbransje ikke liker at vi kjøper dvd'er på nett for

,-199 kr så vi slipper moms? det er jo nesten ran å kjøpe spill/filmer i Norge, og nå vil de kutte muligheten for internetthandel?

8458825[/snapback]

- Greit, de er lei av forskjellsbehandling men jeg synes de angriper feil part her. Lovene støtter Øivind Robbestad og hans Dvdstrax så vidt jeg kan se det. Hvis skattedirektoratet er uenig så er neppe flytting av bedriften til utlandet noe problem. Hvis de er så leie så får de heller angripe de som har laget og opprettholder urettferdigheten: myndighetene.

 

Jeg synes dette er en enkel sak: Proteksjonisme er en uting. Det fører til kunstige prisforskjeller og lønnsforskjeller mellom oss og utlandet. Og man er nødt til å ty til proteksjonisme for å beskytte de kunstige forskjellene. En ond sirkel som bør brytes.

8459093[/snapback]

Jeg skulle akkurat til å si meg helt enig, men ser ditt neste innlegg og må snu på flisa og si meg helt uenig. Jeg er for at bedrifter skal ha like muligheter og betingelser uansett hvilken side av grensa de har lager eller driver virksomheten fra. Altså likt momsnivå uansett plassering. Hvis det skal bli like betingelser dersom man fjerner all moms fra utlandet så må man også fjerne all moms innenlands. Det er jeg i mot. Moms er en viktig inntektskilde til staten og bidrar til å dempe handle-galoppen. Jeg synes heller at staten skulle fjerne momsfritaket på varer under 200 kr og gi likebehandling den veien i stedet for. Jeg skjønner ikke hvorfor den regelen ble til, men skjønner selvsagt at mange som tenker på sin egen lommebok og er bitter over skatter og avgifter generelt ønsker å beholde regelen eller til og med øke grensa. En egoistisk tankegang som opprettholder eller er med på å øke urettferdigheten.

 

Jepp, jeg har fått mye kritikk for det synet før men står fortsatt for at likebehandling er det eneste rettferdige og at moms bør være likt for alle varer og kjøpere uansett tilholdsted. Også sære regler som halv moms på mat og momsfritak på dagsaviser er regler jeg vil til livs.

Lenke til kommentar
Jeg synes heller at staten skulle fjerne momsfritaket på varer under 200 kr og gi likebehandling den veien i stedet for. Jeg skjønner ikke hvorfor den regelen ble til, men skjønner selvsagt at mange som tenker på sin egen lommebok og er bitter over skatter og avgifter generelt ønsker å beholde regelen eller til og med øke grensa. En egoistisk tankegang som opprettholder eller er med på å øke urettferdigheten. Jepp, jeg har fått mye kritikk for det synet før men står fortsatt for at likebehandling er det eneste rettferdige og at moms bør være likt for alle varer og kjøpere uansett tilholdsted. Også sære regler som halv moms på mat og momsfritak på dagsaviser er regler jeg vil til livs.

8459651[/snapback]

Lommeboken skriker i protest, men jeg må si meg i stor grad enig: En fast sats på mva for alle mva-pliktige produkter og tjenester ville vært både forenklende og rettferdig konkurransemessig. Ulik mva på mat "spist her" eller "ta med" er et eksempel på latterlige regler som bare forvirrer og kompliserer hverdagen. Administrativt ser jeg for meg store innsparinger med én flat sats (som naturligvis bør settes kraftig ned fra dagens 25%).

 

Edit: Fikset en optimistisk Leif.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Dette er en klar adresse til vår kjære statsminister, som har en del statsvitenskap, men null arbeidserfaring. Jeg ser frem til at Jens møter meg med et vennlig smil og en Big Mac desember 2007! :p

8457899[/snapback]

 

Dette er skikkelig urederlig! Du glemmer hans vikariat som foreleser. 6 måneders arbeidserfaring er ikke til å kimse av! :wee:

Lenke til kommentar
Så det du sier er at du mener vi bør fjerne all moms på varer fra utlandet?

8459427[/snapback]

Ideelt sett, og på lang sikt, ja.

 

Men det må selvsagt være en gradvis tilnærming til dette.

8459450[/snapback]

Proteksjonisme av utenlandske produsenter er sjelden god bruk av skattepenger.

 

For det er konsekvensen om de skal slippe avgifter på sine varer, mens norske fortsatt skal betale på sine.

 

(Mva. har ingenting med proteksjonisme å gjøre. Særtoll har det (typisk for klær, matvarer), kvoteordninger har det, subsidier har delvis det. Men ikke mva., som er likebehandling av norske og utenlandske produsenter)

 

Dette er en klar adresse til vår kjære statsminister, som har en del statsvitenskap, men null arbeidserfaring. Jeg ser frem til at Jens møter meg med et vennlig smil og en Big Mac desember 2007! :p

8457899[/snapback]

 

Dette er skikkelig urederlig! Du glemmer hans vikariat som foreleser. 6 måneders arbeidserfaring er ikke til å kimse av! :wee:

8459911[/snapback]

Faktafeil 1: Stoltenberg er ikke statsviter, han er sosialøkonom.

Faktafeil 2: Stoltenberg har mer arbeidserfaring enn det dere nevner, bla a i SSB.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Faktafeil 2: Stoltenberg har mer arbeidserfaring enn det dere nevner, bla a i SSB.

8464608[/snapback]

 

Ja hvor mange måneder var det han var konsulent? Ser at siden hans til og med er oppdatert med at han jobber journalist deltid :wee:

 

Man følte vel for å spe på litt. Ja de har nok virkelig funnet en fra grasrota til å lede Arbeiderpartiet.

 

Men han har nå skikkelig arbeidsfolk rundt seg da. Kolberg med hele fire år i Kabelfabrikk, Giske som har jobbet med... Ja hva har han egentlig jobbet med? Bekemmellem har i hvert fall flere års erfaring på kontor.

 

Man kan mene mye, men det er ikke til å komme utenom at Stoltenberg er en av de som er født med størst sølvskje i munnen her til landet. Men det er jo ikke så gøy for de som fyrer løs mot rike å bli minnet på dette. Ei heller at AP er et parti for mange næringslivstopper (kun slått av Høyre). Kanskje de her "elitemenneskene" ikke er så skumle allikevel? Men man kan jo alltids løpe over til SV og Kristin Halvorsen som har hele et års erfaring som sekretær.

 

Og hva så med arbeidernes parti - FRP? Vet at Hagen var direktør for mange herrens år siden. Siv Jensen aner jeg ikke om har arbeidserfaring. Noen som vet?

 

Det slår meg at svært mange av den generasjon ledende politikere som er kommet til (de som er i aldersgruppen til Jensen, Stoltenberg og yngre) er gått nesten rett fra ferdig skole til jobb i partiet. Og så går veien derfra. Det blir jo en slags politisk innavl. Finner litt mer erfaring med hammer og co. blant de eldre politikerne.

 

Og der fikk jeg nok en gang ut litt frustrasjon mot politikere. Must blow out some steam :wee:

Lenke til kommentar

Siv Jensen

 

Personalia 

Født 01.06.1969 i Oslo.

Datter av selvstendig næringsdrivende Tore Jensen (1926-1989) og selvstendig næringsdrivende Monica Kjelsberg (1939-)

 

 

Utdanning 

Marienlyst skole 1976-1985

Oslo Handelsgymnasium 1985-1988

Diplomøkonom Norges Handelshøgskole 1992

 

 

Yrke 

Salgskonsulent Radio 1 1992-1994

Gruppesekretær i FrPs bystyregruppe 1994-1997 

 

Hmm, bare to år i "vanlig jobb" før politikken ble heltid. Men så har hun visstnok hjulpet sin mor i hennes firma fra ungdommen av. :hmm:

Lenke til kommentar
Skulle vært et krav at du hadde minimum 5 års arbeidserfaring før du kom inn på stortinget, iallefall i regering.

Da mener jeg arbeid ikke politikk .

8465254[/snapback]

For å bli en dyktig politiker, og da snakker jeg ikke om å ha de "riktige" meningene, men å kunne det politiske spillet må man ha så lang fartstid at fem års arbeidserfaring vil sette vedkommende kraftig tilbake.

Husk at våre markante politikere har holdt på siden sin ungdom, enten det måtte være Stoltenberg, eller Jensen!

 

*edit; skrivings..

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...