Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Hva med en fast skatt for alle,feks at alle betalte 35% skatt av brutto inntekt,ingen fradragsmuligheter som gjorde at de med mest penger ble nullskatteyter osv, og så ingen avgifter på ting en kjøper som feks bil,mat,klær osv  :hmm:

8368450[/snapback]

Hehe, dette har blitt foreslått før, av FrP. Med en flat skattesats på mellom 22 og 28%, null fradragsmuligheter.

Ett av motargumentene de ble møtt med var alle byråkratene som da måtte finne seg en annen jobb! :!:

8368783[/snapback]

Heh, og dét skal være et mot-argument? :D

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med en fast skatt for alle,feks at alle betalte 35% skatt av brutto inntekt,ingen fradragsmuligheter som gjorde at de med mest penger ble nullskatteyter osv, og så ingen avgifter på ting en kjøper som feks bil,mat,klær

8368450[/snapback]

 

Ja, stem FrP så blir dette kanskje en realitet en dag.

 

Jeg tror dog ikke vi kommer utenom momsen med det første.

Men, man kunne f.eks. satt moms til 20% på alt (sparer masse ekstra byråkratisk arbeid), og skatt til fast 30% (sparer masse byråkrati), bunnfradrag på f.eks. 2G og minst mulig andre fradrag.

 

Blir nesten så enkelt at én person kunne tatt seg av likningene for hele Norge. :thumbup:

Lenke til kommentar
Hva med en fast skatt for alle,feks at alle betalte 35% skatt av brutto inntekt,ingen fradragsmuligheter som gjorde at de med mest penger ble nullskatteyter osv, og så ingen avgifter på ting en kjøper som feks bil,mat,klær osv  :hmm:

8368450[/snapback]

Haha. Flat skatt blir det populært kalt, og har ofte blitt, hvis ikke foreslått ihvertfall luftet av en del fra høyresiden ;)

 

Ideologisk støtter jeg flat skatt på alle måter, men det vil nok være vanskelig å gjennomføre i praksis.

Lenke til kommentar
Men er dette tilfellet i dag? Jeg kan ikke akkurat se at diverse avgifter på bil som overhodet ikke står i forhold til kostnadene bil medfører samfunnet, samt eksempelvis en mindre avgift som NRK lisensen er til hjelp for fattige.

8366083[/snapback]

Avgifter har ofte flere formål enn inntekt til staten. Kostnadene bilbruk påfører samfunnet er også langt mer enn hva som kan måles ved å se hvor mye penger som brukes på veibygging mm. Forurensing i form av CO2, dårligere luft og også noe så banalt som støynivå er en åpenbar kostnad, ulykker en annen.

 

Poenget er at avgifter kan brukes for å sørge for at det tas hensyn til slike kostnader. Det er riktig at det har visse fordelingseffekter; blant annet vil en rushtidsavgift, som lett kan begrunnes ut fra effektivitetshensyn, føre til at de som ikke har råd til å kjøre bil da ikke får gjort det; men det at man får slike effekter diskvalifiserer ikke avgifter fullstendig - det er snarere et tilleggshensyn man kan ta med i vurderingen. Så får man lagt helheten til grunn i vurderingene.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, avgifter bidrar også til å påvirke forbrukernes adferd. Eksmepelvis til å velge mer miljøvennlige biler, avgift på røyk for å redusere røykere osv.

 

Jeg tror skatteprosenten, om det var flat skatt og ingen avgifter, ville blitt meget høy med dagens utgifter for staten.

 

Men at de samlede avgiftene på eksempelvis bil bør tilsvare noenlunde kosntandene for veiutbygging og miljøskader bil påfører mener jeg. I dag er dette langt fra tilfellet og store deler av avgiftene bilister betaler går også til andre formål. Jeg vil påstå at over halvparten av det gjør det.

Lenke til kommentar
Om det skulle være en fast skatt så måtte man rett og slett ta dagens inntekter for staten som innebefatter skatt (X) og avgifter (Y) og så regne ut hvor mye prosentsatsen måtte være for å tilsvare x+y.

 

En veldig forenkling med en god del uheldige virkninger (man tjener ikke på å kjøpe miljøvennlig bil osv). Og jeg tror det blir langt høyere enn 35% skatt i så måte :)

8368504[/snapback]

 

de 35% var bare et tall ut fra løse luften da,selv 40-45% skatt hadde vel betydd mindre utgifter for oss totalt sett :hmm:

Lenke til kommentar
Ja, stem FrP så blir dette kanskje en realitet en dag.

 

Vel dette har jo FRP lovet lenge så jeg regner med at dette blir deres løftebrudd nr en etter neste valg :D

8372264[/snapback]

 

Jeg håper at de faktisk gjør det. Å se samtlige sosialdemokratiske, sosialistiske og kommunistiske partier ligge i fosterstilling fordi FrP ga dem et slag under beltestedet hadde jeg funnet høyst underholdende, og ville mest sannsynlig tatt med popcorn. :)

Lenke til kommentar
Ja, stem FrP så blir dette kanskje en realitet en dag.

 

Vel dette har jo FRP lovet lenge så jeg regner med at dette blir deres løftebrudd nr en etter neste valg :D

8372264[/snapback]

 

Jeg håper at de faktisk gjør det. Å se samtlige sosialdemokratiske, sosialistiske og kommunistiske partier ligge i fosterstilling fordi FrP ga dem et slag under beltestedet hadde jeg funnet høyst underholdende, og ville mest sannsynlig tatt med popcorn. :)

8372518[/snapback]

 

Du glemte høyresiden,det er jo bare FRP som vil dette :!:

Lenke til kommentar
Ja, stem FrP så blir dette kanskje en realitet en dag.

 

Vel dette har jo FRP lovet lenge så jeg regner med at dette blir deres løftebrudd nr en etter neste valg :D

8372264[/snapback]

Vet du egentlig hva et løfte er?

 

Verken legge inn forslag, være for en sak eller ha det i partiprogrammet utgjør et løfte.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Ja, stem FrP så blir dette kanskje en realitet en dag.

 

Vel dette har jo FRP lovet lenge så jeg regner med at dette blir deres løftebrudd nr en etter neste valg :D

8372264[/snapback]

 

Jeg håper at de faktisk gjør det. Å se samtlige sosialdemokratiske, sosialistiske og kommunistiske partier ligge i fosterstilling fordi FrP ga dem et slag under beltestedet hadde jeg funnet høyst underholdende, og ville mest sannsynlig tatt med popcorn. :)

8372518[/snapback]

 

Du glemte høyresiden,det er jo bare FRP som vil dette :!:

8375632[/snapback]

Nei. Venste ønsker flat skatt. Unge høyre likeså, så man skal ikke se bort fra at moderpartiet kommer etter over tid.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Har du noe grunnlag for denne påstanden? :)

8371503[/snapback]

 

Var faktisk her inne noen linket til dokumentasjon på at rundt 20% av veiavgiften (eller var det 15%?) gikk til veiutbygging o.l. Nå vet jeg ikke hvor mye kostnader Norge har på å rette opp på miljøskader gjort av bil, men jeg tviler på at det utgjør de resterende 80%. Nå har jeg ikke tid til å google meg frem til dette, men om ingen andre gjør det ila de neste timene så skal jeg se om jeg tar meg tiden til det senere. Intil da kan du anse det som en ubegrunnet påstand.

 

Ellers, så har jeg også lest at når jeg kjøper bil så er rundt halve prisen diverse avgifter og moms. Det vil si at når jeg kjøpte bilen til madammen til 240.000 så gikk grovt regnet rundt halvparten til staten. Men dette er hentet fra Dinside, så ta det for det det er.

 

Halve bilprisen er avgifter

 

Bilistene betaler langt mer enn for veiutbygging og miljøskadene det påfører. Jeg kan ikke fatte og begripe annet, utifra tallene som er :)

 

Det finnes knapt noen større melkeku for staten enn bilistene. Noen som er uenig?

Lenke til kommentar

Hudfletter Siv Jensen

 

Hvordan kan du om tjue år se mennesker i øynene som flyktet på grunn av klimaendringene. Det er direkte pinlig å se det partiet som er mest redd for flyktninger, ikke tørre å se problemene som kommer til å skape flest flyktninger, tordnet Venstre-lederen mot Frps Siv Jensen. 

 

Han sparte heller ikke på kruttet mot Stoltenberg og regjeringen.

 

- Det er akkurat som regjeringen er full av b-mennesker, som står opp for tidelig, sa Venstre-leder Lars Sponheim da han åpnet landsmøte 14.00 i dag.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/04/13/497674.html

Lenke til kommentar

Det største klimaproblemet er overbefolkning. (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=713251)

 

Det er overbefolkning som tvinger folk til å bo steder som vil rammes av klimaendringene. Årsaken til at så mange rammes av katastrofer nå i forhold til tidligere er ikke fler katastrofer, men fler folk som bor på utsatte steder.

 

Overbefolkning henger sammen med mangel på blant annet økonomisk utvikling. Som igjen henger sammen med vestlige tollmurer. Som jeg ikke har hørt Venstre ønsker å gjøre noe med.

 

Miljøet endrer seg uansett. Problemet vil derfor eksistere uansett. At noe av endring i miljøet er et resultat av menneskelig påvirkning er således bare en forsterker på problemet. Ikke en årsak til det.

 

Vi kan klimanøytralisere hver eneste handling vi bedriver. Det vil ikke hjelpe før vi får løst det virkelige problemet: Overbefolkning og fattigdom.

 

Jeg forresten om et parti på stortinget som ønsker å bygge ned tollmurene for å hjelpe ulandene frem. Gjett hvilket jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Jeg forresten om et parti på stortinget som ønsker å bygge ned tollmurene for å hjelpe ulandene frem. Gjett hvilket jeg tenker på.

8375943[/snapback]

Tollmurene for de aller fattigste landene (MULs) er bygd ned. At de må konkurrere med det industrielle landbruket i USA og Brasil er ikke helt gavnlig, samtidig som utviklingsproblematikken er langt mer sammensatt enn et kutt i tollmurene. Kutt som for de fattigste landene allerede er gjennomført.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...