Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Flere gode argumenter

Mange av leserne hans ligner på hovedpersonen Svenne: En ung gutt fra landet som ikke ser på seg selv som rasist, han har mange venner med minoritetsbakgrunn. Samtidig har han hørt flere historier om kriminelle innvandrere.

 

Han regner med at mange av dem vil se på Dackermanns argumenter som gode, iallfall i starten. Nilsson er selv sterkt imot nasjonalisme, men synes likevel at romanfiguren har mange flotte, radikale ideer.

 

- Da jeg snakket med Tor Fretheim, som har oversatt boka til norsk, sa han at han syntes flere av Dackermanns argumenter minnet om Fremskrittspartiet. Det hadde jeg ikke tenkt på. Men det kan hende at boka blir lest på en annen måte i Norge enn i Sverige, sier han.

 

Vi kunne alle fulgt Hitler ...

 

Nå venter jeg bare på den første som skal plassere skribenten på den politiske aksen ... :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Da jeg snakket med Tor Fretheim, som har oversatt boka til norsk, sa han at han syntes flere av Dackermanns argumenter minnet om Fremskrittspartiet. Det hadde jeg ikke tenkt på. Men det kan hende at boka blir lest på en annen måte i Norge enn i Sverige, sier han.

Vi kunne alle fulgt Hitler ...

Nå venter jeg bare på den første som skal plassere skribenten på den politiske aksen ... :whistle:

8155310[/snapback]

Personlig synes jeg kanskje ikke sosialisme og borgerlønn (som nevnes som eksempler i linken din) ligner spesielt på FrP-politikk, men men. Hvor skribenten holder hus på skalaen får noen andre gjette på. :)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du var såpass snar at det ble et salig kaos med siteringsfunksjonen. Takk for hjelpen! :p

 

Gjette på, hehe! Knock yourself out ... I know you want to! :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ifølge en utskrift som ble offentliggjort av Pentagon onsdag, kom Mohammed med tilståelsen i forrige uke i et avhør bak lukkede dører på Guantánamo-basen, dit han ble brakt i fjor etter å ha blitt tatt til fange i Pakistan i 2003.

 

- Jeg var ansvarlig for 9/11-operasjonen fra A til Z, sa han ifølge utskriften, der han også tok på seg ansvaret for til sammen 28 terrorangrep, hvorav mange ble avverget.

 

Pakistaner tilstår ansvar for ...

 

Fine greier, stå på storebror! Hvis dere ikke gir opp med denne tilståelsen, så kan det hende han innrømmer at det egentlig var han som mobbet Yssen, Ålesundbrannen, global oppvarming, og overfisket i Barentshavet.

 

 

(Dagbladet.no): Håvard Lilleheies sexparodi på «Emil i Lønneberget» skaper bølger i Sverige. Broderfolket mener at Lilleheie skjender arven etter Astrid Lindgren.

 

Haha, går det an å håpe på en liten disputt med broderfolket? :D

Svenskene rystes av norsk Emil.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Pakistaner tilstår ansvar for ...

 

Fine greier, stå på storebror! Hvis dere ikke gir opp med denne tilståelsen, så kan det hende han innrømmer at det egentlig var han som mobbet Yssen, Ålesundbrannen, global oppvarming, og overfisket i Barentshavet.

8158147[/snapback]

Det eneste jeg kan lese mellom linjene her, er at han må være uskyldig og at han er en kjernekar som stiller opp for andre. Dvs. Han har jo ofret seg selv til ulvene for å lette presset på de andre torturerte fangene. Fanger han ikke har fått lov til å se i ansiktet eller prate med. Dette må være en fyr med medfølelse, omtanke og dermed være uskyldig i 9.november-angrepet. (9/11)

 

PS. Gi mannen en kasse hårfjerningsvoks!

Lenke til kommentar

Fra papirutgaven av Dagens Næringsliv i dag (s24-25):

 

Senterpartiet er som kjent for opprettholding av spredt bosetting og er glad i desentralisering av bedrifter og offentlige institusjoner. Nå vil de flytte veterinærhøyskolen og veterinærinstituttet helt fra Oslo og så langt som 3 mil unna, til en av Oslos forsteder, Ås. Kostnaden for desentraliseringa er beregnet til 1,7 milliarder kroner. 1,2 milliarder dyrere enn å ruste opp institusjonene i Oslo. Flyttinga vil omfatte 750 ansatte.

 

Hvorfor akkurat til Ås? Tja, "Universitetet for miljø- og bioteknologi" er jo en grunn, men det at PS-leder Åslaug Haga er fra Ås er neppe noen motvirkende faktor.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Pakistaner tilstår ansvar for ...

 

Fine greier, stå på storebror! Hvis dere ikke gir opp med denne tilståelsen, så kan det hende han innrømmer at det egentlig var han som mobbet Yssen, Ålesundbrannen, global oppvarming, og overfisket i Barentshavet.

8158147[/snapback]

Det eneste jeg kan lese mellom linjene her, er at han må være uskyldig og at han er en kjernekar som stiller opp for andre. Dvs. Han har jo ofret seg selv til ulvene for å lette presset på de andre torturerte fangene. Fanger han ikke har fått lov til å se i ansiktet eller prate med. Dette må være en fyr med medfølelse, omtanke og dermed være uskyldig i 9.november-angrepet. (9/11)

 

PS. Gi mannen en kasse hårfjerningsvoks!

8158574[/snapback]

 

Men betyr ikke disse tilståelsene at vår alles kjære KjortelKid: Osama Bin Laden er uskyldig da? :ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg hadde sikkert tilstått å stå bak terrorangrepet jeg også om jeg hadde blitt utsatt for den behandlingen der over tid. Både 9/11 og angrepet i 93(94?) selv om jeg kun var en tenåring da.

 

En tilståelse under de forholdene som fanger blir utsatt for på Guantanamo ville i de fleste rettssaler i siviliserte land vært null verdt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

En "akseptert" metode er såkalt "waterbording". Offeret blir senket under vann, og holdt der til denne tror han skal druknes. Etter at USA lempet på sine egne regler for hva som er akseptabel "tortur", har mange andre stater tatt dette som signal til å systematisk torturere sine "fiender".

Lenke til kommentar
En "akseptert" metode er såkalt "waterbording". Offeret blir senket under vann, og holdt der til denne tror han skal druknes.

8160501[/snapback]

Ikke helt korrekt. Se her.

Forøvrig bruker USA disse metodene kun på utenlandsk jord der de lokale myndighetene allerede sanksjonerer/bedriver tortur, slik at Administrasjonen ikke skal bli alt for skitne på fingrene.

 

Noen som har sett Brazil? Det heter ikke "tortur", det heter "forhør". Dessuten får man betale gildet selv. :thumbup:

Endret av fretex
Lenke til kommentar
Ifølge en utskrift som ble offentliggjort av Pentagon onsdag, kom Mohammed med tilståelsen i forrige uke i et avhør bak lukkede dører på Guantánamo-basen, dit han ble brakt i fjor etter å ha blitt tatt til fange i Pakistan i 2003.

 

- Jeg var ansvarlig for 9/11-operasjonen fra A til Z, sa han ifølge utskriften, der han også tok på seg ansvaret for til sammen 28 terrorangrep, hvorav mange ble avverget.

 

Pakistaner tilstår ansvar for ...

 

Fine greier, stå på storebror! Hvis dere ikke gir opp med denne tilståelsen, så kan det hende han innrømmer at det egentlig var han som mobbet Yssen, Ålesundbrannen, global oppvarming, og overfisket i Barentshavet.

 

8158147[/snapback]

Jeg kan ikke tenke meg at man aksepterer en tilståelse uten at den som tilstår kjenner til ting ved saken han ikke kunne kjent til om han var uskyldig.

 

Kanskje bare jeg som er naiv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei, det er bare resten av den siviliserte verden som følger internasjonale regler for fangebehandling som er naive.

 

Opplysninger fremskaffet under tortur er mindreverdige.

Lenke til kommentar

Nå er det jo kjent sak at de har holdt uskyldige på Guantanamo i månedsvis.

 

Det er en patetisk måte å holde fanger på. Kan ikke akkurat si USA oppfordrer fienden til å behandle amerikanske fanger noe særlig bra.

 

Det er flaut av verdens stormakt opptrer slik som dette overfor mistenkte. Det er hatet som har tatt styringen. "become what you fight" har gått litt vel langt.

Lenke til kommentar

Torturere noen hundre for å kanskje redde livet til mange tusen. Jeg er glad det ikke er jeg som må ta det valget.

 

Man gjør det fordi man mener det er nødvendig. Så kan man diskutere om det virkelig er hensiktsmessig i lengden. Men jeg synes ikke det er vanskelig å forstå hvorfor.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
GAO har også kommet fram til at prisen for flyene har økt med 31,6 milliarder dollar, noe som innebærer en prisøkning på 12 prosent i forhold til den antatte prisen i 2004.

 

 

Joint Strike Fighter blir forsinket.

 

Går det an å håpe at dette svineriet aldri blir ferdig? :no:

 

Jeg får akutt kvalme, med oppkast og løs mage når jeg tenker på at de lekelystne i forsvaret skal få enda et idiotisk leketøy. Gi dem dataspill for *her skulle jeg legge litt oppkast*.

Herligheten kommer til å koste minst 15 - 20 milliarder bare i innkjøp, så kommer driftingen i tillegg. :mad: Og hvilken nytte har vår lille steinrøys av et potittland av dette?

Skal det være prisen for at fremtidige statsministre får sitte på fanget til presidenten i USA. Leketøyet er ikke bare avansert, men også så sårbart at det nesten ikke kan ligge en fluelort på rullebanen. Hvorfor ikke kjøpe russiske mig29. Det er mye billigere, og kan nesten ta av fra en "søppelfylling"?

 

Mens det i 2001 var planlagt at det skulle lages til sammen 2800 fly for mellom 37 og 47 millioner dollar stykket, har antallet sunket til 2450, til en prislapp på mellom 44,5 og 61,7 millioner dollar per fly.

 

 

Artikkel.

Lenke til kommentar

Vi må et et militær som tilfredsstiller det minimume av krav, slik at vi også kan bidra i Nato. Hvilken flytype som er nødvendig har jeg ikke tatt stilling til, men at flyvåpenet trenger å bytte ut flyparken sin er nok temmelig sikkert.

 

Flyvåpenet er nok for ordens skyld vårt viktigste kort med tanke på forsvar av oljeplatformene mot terrorangrep. Og uten et velfungerende flyvåpen mister vårt forsvar så mange dimensjoner i både slagkraft og operative muligheter at det ender på et rekordlavt nivå.

 

Vi kan ikke bare få få få i Nato, vi må også bidra. Vi har de siste årene ikke engang hatt nok forsvar til å forhindre at man kan stikke av fra Kystvakten med våre inspektører om bord. Men dette endrer seg heldigvis nå.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vi må et et militær som tilfredsstiller det minimume av krav, slik at vi også kan bidra i Nato. Hvilken flytype som er nødvendig har jeg ikke tatt stilling til, men at flyvåpenet trenger å bytte ut flyparken sin er nok temmelig sikkert.

 

Flyvåpenet er nok for ordens skyld vårt viktigste kort med tanke på forsvar av oljeplatformene mot terrorangrep. Og uten et velfungerende flyvåpen mister vårt forsvar så mange dimensjoner i både slagkraft og operative muligheter at det ender på et rekordlavt nivå.

 

Vi kan ikke bare få få få i Nato, vi må også bidra. Vi har de siste årene ikke engang hatt nok forsvar til å forhindre at man kan stikke av fra Kystvakten med våre inspektører om bord. Men dette endrer seg heldigvis nå.

8165903[/snapback]

 

Vi må vel ikke kjøpe dette flyet, for nå kunne delta positivt i Nato-sammenhenger?

Vi kan vel samarbeide med andre land i Nato om innkjøpa av en felles flypark?

 

At vi må ha jagerfly til å beskytte oljeinstallasjoner, virker på meg som å bruke kanon mot spurver. Hvilken type terroranslag tenker du på, luftveien eller sjøveien?

Jeg mener marinen kan like så godt benyttes/oppgraderes for dette formålet. I fremtiden vil vel også mere av våre oljeinteresser foregå utenfor rikets grenser.

Lenke til kommentar
Vi kan vel samarbeide med andre land i Nato om innkjøpa av en felles flypark?

 

Jepp det er sikkert mulig, men det er ingen som ser ut til å ta initiativ til slikt

At vi må ha jagerfly til å beskytte oljeinstallasjoner, virker på meg som å bruke kanon mot spurver. Hvilken type terroranslag tenker du på, luftveien eller sjøveien?

Jeg mener marinen kan like så godt benyttes/oppgraderes for dette formålet.

 

La meg bare si det slik at de mest aktuelle trusselscenarione gjør det avhengig med fly. Marinen vil ikke kunne benyttes like godt til et slikt formål, om man ikke på forhånd vet at et angrep kommer

 

 

I fremtiden vil vel også mere av våre oljeinteresser foregå utenfor rikets grenser.

 

Mer og mer av forsvarets "arbeid" vil forekomme utenfor rikets grenser. Eksempelvis eskorteoppdrag osv. Også her er det viktig å kunne bidra med fly. Men med tanke på våre egne grenser så er fly en sår nødvendighet. I hvert fall med dagens trusselbilde. Det er mye jeg ser på som "fjas" i forsvaret ihht verdenssituasjonen vi for tiden lever i, men når det kommer til flyvåpenet så forstår jeg godt at man vil oppgradere.

 

Men når det er sagt så er det ikke nødvendigvis de amerikanskproduserte flyene som er det riktige valget.

 

 

Ellers;

 

Er frustrert over dagens VG overskrift på forsiden;

Stoltenberg nekter å ta klimatesten

 

Herrejemini, er dette noe å slå opp? Og har ikke Siv Jensen viktigere ting å ta seg til enn å kritisere Stoltenberg for å ikke ville ta en nettest?

 

Helt utrolig at slikt skal oppta mediebildet. Flaut. Det finnes viktigere saker som fortjener fokus og ikke minst kritkk enn det at statsministeren ikke tar en nettest.

 

Skjerpings VG og Siv Jensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...