Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At det er flere abortmotstandere i USA har ingen sammenheng med om det er et frihetsforkjempende land eller ikke.

Jo.

 

Abortmotstandere er motstandere av frihet.

8147298[/snapback]

Dummeste jeg har hørt. Å mene at folk burde ta konsekvenser av egne handlinger er ikke å være motstander av frihet.

Lenke til kommentar
Dette er noe av det mest uproffe jeg har sett :hrm:

 

Drep hunden min.

8136871[/snapback]

Den svenske politimannen trengte pepperspray og 15 kuler for å stagge bikkja!

Kanskje gun-controll ikke er så viktig om det skal så mye til... :whistle:

8136889[/snapback]

Du hadde nok ikke drept det dyret med 30 skudd engang. Skytevåpen i virkeligheten og fps spill er litt annerledes.

 

Han burde egentlig ha skutt hunden da han pøse på med pepperspray.

Lenke til kommentar
Min frihet slutter der din begynner. Mors frihet slutter der barnets frihet begynner.

8147503[/snapback]

Det er ikke snakk om å abortere barn. Det er snakk om å abortere embryoer og fostre.

 

Mange vil sikkert være uenig i når man kan si at et liv har oppstått. Biologisk sett er er en hver levende sædcelle som svømmer rundt et liv, men et liv (som i et individ) er noe helt annet. Diskusjonen om det har vært oppe før men jeg mener at individet ikke blir til før hjernen begynner å sende og tolke signaler fra og til kroppen. Altså et godt stykke ut i svangerskapet. Men når blir det et barn? Etter min mening blir fosteret til baby når det blir født og går gradvis over fra å være baby til å bli barn i 1-3-årsalderen. Abort av barn høres altså svært grotesk ut i mine ører. Men jeg skjønner at det sikkert er mange som er uenige i min mening av når foster blir baby, når babyen blir barn, når et individs liv blir til osv.

Lenke til kommentar
Haha, i USA er det vist politisk ukorrekt å være for at kvinners rett til å kunne ta abort.

8143554[/snapback]

Roe vs Wade!

Høyesterettsdom fra USA, omkring temaet abort.

 

Det paradoksale med dommen at den viste sin virkning ca 15-20 år senere!

USA opplevde en voldsom bølge av ungdomskriminalitet rundt midten av åttitallet og de påfølgende årene, av typen blind vold, innbrudd, våpen, narkotika etc. Så ganske plutselig døde bølgen hen!

 

I etter tid så erkjenner man at kvinner som ble gravid, og ikke fant seg skikket til å være foreldre men i stedet tok abort, gjerne var kvinner fra lavere sosial rang. De ungdommene som stod for denne eksplosive veksten i kriminalitet var i fra dette sosiale stigetrinnet.

Det som faktisk skjedde var at de ungdommene som skulle ha fulgt denne bølgen opp aldri ble født, og kriminaliteten avtok.

 

Kontrollobservasjonen av dette viste seg i to andre stater, blant annet staten New York, som legaliserte selvbestemt abort et par år tidligere enn resten av USA. I disse statene sank også kriminalitetsraten tilsvarende tidligere enn i resten av landet.

Lenke til kommentar
Dette er noe av det mest uproffe jeg har sett :hrm:

 

Drep hunden min.

8136871[/snapback]

Den svenske politimannen trengte pepperspray og 15 kuler for å stagge bikkja!

Kanskje gun-controll ikke er så viktig om det skal så mye til... :whistle:

8136889[/snapback]

Du hadde nok ikke drept det dyret med 30 skudd engang. Skytevåpen i virkeligheten og fps spill er litt annerledes.

 

Han burde egentlig ha skutt hunden da han pøse på med pepperspray.

8148900[/snapback]

DU tok bare ikke det ironiske med utsagnet mitt?

Lenke til kommentar

Et foster er et embryo i det siste utviklingsstadiet (fra tredje måned i svangerskapet til fødselen). Barn er det ved fødsel. Barn kan det i praksis bli fra uke 24 og ut (mener det er 24 som er den yngste tidlig fødte ungen som noensinne har overlevd).

 

Retten til selvbestemt abort er i norge tidsbegrenset til innen utgangen av 12. svangerskapsuke. Etter 12. uke kan abort innvilges av en nemnd, hvis ett av disse kriteriene er oppfylt:

 

a) det er fare for kvinnens fysiske eller psykiske helse

b) kvinnen har en vanskelig livssituasjon

c) det er stor fare for sykdom hos barnet (også kalt "eugenisk indikasjon")

d) graviditeten er et resultat av voldtekt eller incest

e) mor har psykisk sykdom eller psykisk utviklingshemming

 

Etter 18 uker er abort ikke tillatt, med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Hvis graviditeten har gått så langt at fosteret kan være levedyktig (i dag ca. 23 uker), kan ikke abort innvilges på noe grunnlag.

 

Enkelte feministiske grupper ønsker å øke grensen fra 12 til 16 (eller var det 18?) uker. Men her er det uenighet og internt hos gruppene.

 

I det norske helsevesenet regnes grensen for skillet mellom abort og fødsel å gå ved den 28. svangerskapsuken. I enkelte land (Russland) kan abort foretas i sent svangerskap - da barna også vil være levedyktige uten særlige inngripen fra medisinsk personell.

 

Er det noen her som er for at man bør kunne få lov å ta abort av hvilken grunn som helst selv når fosteret kan være levedyktig?

Lenke til kommentar

Det er jo ingen hemmelighet at klimahysteriet er gått over stokk og sten for lenge siden, men tenkte jeg kunne vise til noen av effektene dette hysteriet har:

 

- Påstandene er absurde

 

Dagbladet kobler Richard Lindzen til oljeindustrien og stempler ham som klimabølle. - På amerikansk engelsk ville det referere til noen som herser med folk. Hvem har jeg gjort dette mot? sier Lindzen.

 

Overfor forskning.no tilbakeviser han påstandene om koblinger til oljeindustrien.

 

Richard Lindzen er professor i meteorologi ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Cambridge, USA.

 

Blant de såkalte klimaskeptikerne er han en av verdens mest respekterte. Som atmosfæreforsker er han meget anerkjent.

http://www.forskning.no/Artikler/2007/mars/1173436376.97

 

Føler seg hengt ut som klimabøller

 

Flere norske forskere føler seg uthengt som klimabøller av Dagbladet. De uttrykker frustrasjon over debattklimaet.

 

Nyhetssaken Får råd av klimabøller ble lagt ut på Dagbladets nettsider mandag 5. mars.

 

Som basis for saken bruker avisen et Frp-notat med en liste over ”forskere Frp mener ikke er hørt av klimapanelet”. Dagbladet forsøker å knytte mange av disse forskerne til oljeselskapet ExxonMobil.

 

...

 

Ingen av de norske forskerne knyttes til det aktuelle Greenpeace-registeret. Det gjør derimot flere utenlandske forskere. Du kan lese mer om hvordan en av dem reagerer i denne saken.

 

Flere av disse norske forskerne har vært i kontakt med forskning.no, og uttrykker sinne og frustrasjon over at avisa trykker navnene deres i denne sammenhengen.

 

- Jeg ble sint

 

- Umiddelbart føles det ubehagelig fordi det kommer i en sammenheng hvor overskrifter og tekst omhandler påståtte snuskete forhold og insinuerer ved assosiasjon at dette er noe som gjelder for alle navnene på lista, sier Olav Kjeldseth-Moe, professor ved Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitetet i Oslo.

 

- Et ord som klimabølle er uansett bare vrøvl for alle de personene på lista jeg kjenner, fortsetter han.

http://www.forskning.no/Artikler/2007/mars/1173437152.23

Lenke til kommentar
Mors frihet slutter der barnets frihet begynner.

Et embryo eller et foster er ikke et barn.

 

 

Abortmotstandere er motstandere av frihet.

8147298[/snapback]

Dummeste jeg har hørt. Å mene at folk burde ta konsekvenser av egne handlinger er ikke å være motstander av frihet.

8147849[/snapback]

Ingen mener at folk ikke bør ta konsekvensene av egne handlinger, og dermed er argumentet ditt som vanlig ugyldig.

Lenke til kommentar
Ingen mener at folk ikke bør ta konsekvensene av egne handlinger, og dermed er argumentet ditt som vanlig ugyldig.

Når man har fri abort så trenger man ikke ta konsekvensen, et lite inngrep er nok til å ordne det hele.

 

Merk forøvrig at "abortmotstandere" ikke nødvengvis er helt mot abort, men mot fri abort slik det praktiseres i dag. En abortnemd er nok ønsket av mange.

Lenke til kommentar
Mors frihet slutter der barnets frihet begynner.

Et embryo eller et foster er ikke et barn.

8150467[/snapback]

Forklar! For meg så er et foster et ufødt, ikke ferdig utviklet barn.

8151292[/snapback]

Et ikke ferdig bygd hus er ikke et hus.

 

Men folk opplever dette forskjellig, og det er ikke definisjonen av hva et barn er som avgjør det etiske i dette dilemmaet.

 

Handlingen er akkurat den samme, uavhengig av om man definerer fosteret som et barn eller ikke.

 

Edit: Folk som nå har lyst til å si 'man kan ikke sammenligne et barn med et hus' har ikke skjønt argumentet, og oppfordres til å tenke seg om før de kommer med noen kommentarer.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Ingen mener at folk ikke bør ta konsekvensene av egne handlinger, og dermed er argumentet ditt som vanlig ugyldig.

Når man har fri abort så trenger man ikke ta konsekvensen,

Selvsagt trenger man det. Å ta abort er ikke noe man gjør for moro skyld.

 

et lite inngrep er nok til å ordne det hele.

Det kommer helt an på hvor langt man har kommet i svangerskapet. På et tidlig stadium kan man ta medisinsk abort. Senere må man foreta et inngrep. Begge deler er smertefullt, og for mange en psykisk påkjennelse.

 

Merk forøvrig at "abortmotstandere" ikke nødvengvis er helt mot abort, men mot fri abort slik det praktiseres i dag. En abortnemd er nok ønsket av mange.

8150658[/snapback]

Nei, det er den nok ikke. Ikke blant ikke-religiøse, rasjonelle mennesker i allefall.

Lenke til kommentar
- Bare tenk deg hvilke konsekvenser det hadde fått dersom en kvinne viste frem skrukken sin. Det ville ikke blitt kalt underholdning, det ville blitt kalt pervertert kunst eller sinnssykdom, sier Lindmo.

Det kan så godt være, og hvorfor det?

Hadde det vært humor om ...

8155063[/snapback]

At kvinner og menn kan tillate seg å spøke med litt ulike ting, får så være.

 

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor denne "Mina Hadjian" (programlederen), får

så mye pes? Hun har jo særdeles lite kontroll over hva som blir sagt på et direktesendt program - det er jo noe av sjarmen med direktesendinger! Noen som kan utdype?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Har jenter skrukk?

8155141[/snapback]

 

Vet sannelig ikke :blush: Kanskje ta en nærmer titt, forutsatt at jeg ikke plutselig får det for travelt da. :whistle:

 

Jeg ser liksom ikke for meg at en jente ligger og bretter frem stasen sin i beste sendetid, og skjønner ikke hva som egentlig er forskjellen på hva denne humoren er kontra Eia-humor ... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...