Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

At styrerom er fulle av gamle menn som diskriminerer skulle jeg gjerne sett dokumentert. Ikke det at det legimiserer diskriminering av yngre menn, via norsk lov. Men uansett, du fremmer påstanden.

8106740[/snapback]

 

Reell verdiskaping

Direktørmakt og venner i styret antas å føre til dårligere lønnsomhet fordi det kan bli enkelt å trekke verdier ut av bedriften. Solid forskning støtter dette.

 

De økte lønnsforskjellene viser at beslutningstakere trekker til seg en større andel av kaka nå enn før. Det er ikke sunt, verken for samfunnet eller økonomien. Dersom det er slik, vil personer utenfor gutteklubben Grei, som kvinner og ansatte, kunne øke verdiskapingen og den bedriftsøkonomiske lønnsomheten dersom de rekrutteres til styrene.

 

Mer forskning!

Dersom forskningsfunnene betyr at mektige direktørers innflytelse er så stor at det slår ut statistisk, kan det være et varsku. Da bør vi forske mer på årsaker. Nettverk av ensartede menn i posisjon kan være svært lønnsomt for de involverte… bare. I så fall kan kanskje kvinner og ansatte øke den bedrifts- og samfunnsøkonomiske lønnsomheten, velferden og livskvaliteten. Det kan også eierne tjene på.

 

Mest lønnsomt med Gutteklubben Grei?

 

Gutteklubben Grei var det tradisjonelle navnet på kompismiljøet som gikk igjen i alle styrer og posisjoner i norsk næringsliv. Forslaget om å plassere Johan Fr. Odfjell som ny styreleder i Statoil viser at dette miljøet på ingen måte er avgått ved døden, selv om det er supplert med et par kvinner. Det nye er at Gutteklubben Grei nå også har tatt makten i de statlige selskapene.

Gutteklubben.

Lenke til kommentar
Snekker`n: Skjønner du at kjønnskvotering vil tvinge mange styrer til å forkaste den beste kandidaten? I så fall, hvem mener du er slik forkasting av den beste kandidaten til beste for?

 

Det kan selvsagt forekomme,men jeg betiviler at det skal være noe stort problem om bedriftene vil, de har hatt tid på seg,et styre består av flere personer og om de skifter ut den "dårligste" mann med en kvinne så blir det neppe et problem for bedriften.

Når jeg sier dårligste mann så er det ikke ment negativt overfor kvinner,men at ved en utskifting så er det naturlig at den dårligste eller rettere sagt den med minst erfaring/utdanning går.

Vi har nå engang denne loven og vi har hatt den en stund nå så jeg klarer faktisk ikke se at bedrifter i de aller fleste tilfeller skulle klart dette nå .

Så nei jeg tror ikke og har heller ikke hørt at noen har måttet forkaste den beste pga dette.

8104585[/snapback]

Vel, nå er det ikke sånn at den eneste måten man kan slutte i et styre på er å bli kastet ut. Det vanligste vil jeg tro er frivillig avgang, f.eks grunnet pensjonsalder, flytting til en annen plass, mer tid til familien, helseproblemer, indre stridigheter i styret, etc. For å gjette litt vil jeg tippe at 8 av 10 avganger er selvbestemte og bare 2 av 10 bestemt av styret. (oppsigelse) Jeg vil videre anslå at i ca 80% av tilfellene er det ikke den dårligste mannen som forsvinner fra styret.

 

Et realistisk scenario kan være at det er 8 mannlige og 2 kvinnlige søkere til en styrepost. Jeg gjetter på at alle har lik sansynlighet for å være den beste kandidaten. Dvs. at det bare er i 20% av tilfellene en kvinne som er den beste kandidaten til stillinga. Skal styrene da tvinges til i 80% av tilfellene å ikke velge den beste kandidaten?

8104940[/snapback]

 

kort sagt ja,fordi loven pålegger en en viss andel kvinner en lov som er kommet grunnet menns aroganse der de bla har oversett varslene og ikke sluppt til kvinner.

jeg betviler imidlertid at selv ditt senario vil ha neon avgjørende innvirkning på en bedrift og dets styre .

Hus årsake er at i årevis har det vært slik at om 8 menn og 2 kvinner søkte en stilling og begge kvinner var bedre kvalifisert enn mennene så gikk som regel jobben til en mann.

Da skulle det jo tilsi at det sitter en del dårligere kvalifiserte menn som lett kan skiftes ut :)

Lenke til kommentar
Hus årsake er at i årevis har det vært slik at om 8 menn  og 2 kvinner søkte en stilling og begge kvinner var bedre kvalifisert enn mennene så gikk som regel jobben til en mann.

8107084[/snapback]

Det er jo isåfall bedriftens tap. Den konkurrerende bedriften som ansetter kvinnene, vil jo da etterhvert utkonkurrere den korttenkte bedriften. Eventuelt kan de dyktige kvinnene starte for seg selv, og knuse konkurransen fra de underkvalifiserte mennene. Mener å ha lest at en stor andel av dagens gründere er kvinner. Skal bli spennende å se hvordan sammensetningen i næringslivet ser ut om 20-30 år!

Lenke til kommentar
Hus årsake er at i årevis har det vært slik at om 8 menn  og 2 kvinner søkte en stilling og begge kvinner var bedre kvalifisert enn mennene så gikk som regel jobben til en mann.

8107084[/snapback]

Det er jo isåfall bedriftens tap. Den konkurrerende bedriften som ansetter kvinnene, vil jo da etterhvert utkonkurrere den korttenkte bedriften. Eventuelt kan de dyktige kvinnene starte for seg selv, og knuse konkurransen fra de underkvalifiserte mennene. Mener å ha lest at en stor andel av dagens gründere er kvinner. Skal bli spennende å se hvordan sammensetningen i næringslivet ser ut om 20-30 år!

8107220[/snapback]

 

Joda det finns muligheter og det er gledelig at kvinner er på fremmarsj,men denne loven måtte komme fordi 99% av kapital og makt innen bedrifter styres av menn da blir det vanskelig for andre å trenge gjennom.

Vi ser jo diskusjoner der feks MS kritiseres til de grader for sin monopolsituasjon,ser vi ikke noe av det samme i bedriftsmarkede,der menn værner om menn og at det har vært svært vanskelig for kvinner å slippe gjennom .

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Gutteklubben Grei :wee:

 

Lurer på om vi finner de her inne også.

8106937[/snapback]

 

GG består av medlemmer fra hele Norge, - mennesker med felles, stor interesse for foto og billedskaping. Medlemmene har stor spredning i bildesyn og tematikk, men deler syn på bildekritikk. Vi begrenser oss ikke til foto.no, men er pr. i dag alle brukere av "Dotten".

 

 

 

 

Hvilken nedrig og ufyselig bruk snakker vi om her? :ph34r:

Lenke til kommentar
Gutteklubben Grei :wee:

 

Lurer på om vi finner de her inne også.

8106937[/snapback]

 

GG består av medlemmer fra hele Norge, - mennesker med felles, stor interesse for foto og billedskaping. Medlemmene har stor spredning i bildesyn og tematikk, men deler syn på bildekritikk. Vi begrenser oss ikke til foto.no, men er pr. i dag alle brukere av "Dotten".

 

 

 

 

Hvilken nedrig og ufyselig bruk snakker vi om her? :ph34r:

8107528[/snapback]

:lol:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Må i fengsel

 

Oliver Jufer ble mandag ført til retten iført orange fangedrakt og påsatt benlenker. Han ville ikke snakke med pressefolk og rettsmøtet ble holdt for lukkede dører.

 

- At han erkjenner skyld, vil hjelpe på straffeutmålingen. Men han vil helt sikkert tilbringe en del tid i fengsel, sier hans advokat Komkrit Kunyodying.

 

Ifølge politirapportene skal Jufer ha vært full da han gikk løs på portrettene av kongen 5. desember i fjor.

 

 

Her har vi en av våre landsmenn som bekrefter sammenhengen mellom alkohol og idioti.

 

Tagget bilde av kongen.

Lenke til kommentar
Jeg personlig har tegnet hoggtenner på bilde av finansministeren. Bør jeg i fengsel sammen med kakekasteren? :cool:

8136506[/snapback]

Jeg kom akkurat på at jeg har gjort noe lignende selv, men da med KRf-politikeren Valgerd Svarstad Haugland. Jeg la til og med bildet ut på nettet og det kan sees her.

 

Glad jeg bor i Norge :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...