Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Hehe, slik går det når politikere skal avgjøre navn :wee:

 

Leave it to the pros. StatoilHydro er noe av det latterligste jeg har hørt. Fint å se at vår statsminister vet å kaste bort tiden sin. Har han i det hele tatt fått tid til noe annet de siste par månedene hvor han løper fra Statoil/Hydro saken og over til Valla saken og trekker i trådene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det hadde faktisk vært en genial måte å demonstrere på. Litt barnslig, men uansett genial :wee:

 

For det er jo helt klart kjønnet som er den avgjørende faktoren her. Dessverre. Den burde ikke vært en faktor i det hele tatt.

8102280[/snapback]

 

Nei den burde ikke være det,men årsaken kan jo væra at like godt kvalifiserte kvinner bli forbigått ved valg .

Lenke til kommentar
Nei den burde ikke være det,men årsaken kan jo væra at like godt kvalifiserte kvinner bli forbigått ved valg.

8102960[/snapback]

Bieffekten av et tvunget system på kjønnsfordeling er at man i andre tilfeller vil forbigå klart bedre kvalifiserte mannlige kandidater til fordel for en kvinne.

 

En tvunget kjønnsfordeling vil sikre at man får en skjev fordeling av best kvalifiserte kandidater i forhold til kjønn. Bare de få tilfellene der kjønnsfordeling og kvalifikasjonsfordeling stemmer over ens vil man få de beste kandidatene. I resten av tilfellene får man unødvendig dårlige kandidater.

 

Resultatet av en tvungen kjønnsfordeling er at vi kan få se CVer som dette:

CV

 

Personalia:

Navn

Adresse

Telefon

e-post

bla bla

 

Utdanning:

Vidregående: bla bla

Høyskole/universitet: ørten uinteressante grunnfag + hovedfag i sure sokker og hekling

 

Tidligere jobber:

kiosk bla bla

butikk bla bla

 

Øvrige kvalifikasjoner:

En velfungerende Vagina

Kan blåse veldig store tyggigummibobler

Legges øyeblikkelig i Ja-bunken i første gjennomsiling grunnet den uthevede kvalifikasjonen. Mannlige kandidater med god utdannelse og relefant arbeidserfaring går rett i nei-bunken fordi det vil ødelegge den lovpålagte kjønnsbalansen.

 

Snekker`n: Skjønner du at kjønnskvotering vil tvinge mange styrer til å forkaste den beste kandidaten? I så fall, hvem mener du er slik forkasting av den beste kandidaten til beste for? (Bedriften? Samfunnet? ..)

Lenke til kommentar
Om så er så har vi menn oss selv å takke, for hvem er det som har overestt7forbigått det andre kjønn og dermed skapt lover som dette.

8103697[/snapback]

Ser ikke logikken i dette gitt. Jeg er ikke helt bastant på at målet aldri helliggjør midlene. Men i dette tilfellet synes jeg det ikke er i nærheten av å gjøre det en gang. Man skal diskriminere ett kjønn og sørge for urettferdige ansettelser, bare fordi man på død og liv må ha en bestemt % av hvert kjønn representert. Dette er virkelig feminisme som går helt over stokk og stein i mine øyne.

 

[edit] Denne problemstillingen drøftes forøvrig i min gode gamle tråd om Likestilling - for menn!

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Snekker`n: Skjønner du at kjønnskvotering vil tvinge mange styrer til å forkaste den beste kandidaten? I så fall, hvem mener du er slik forkasting av den beste kandidaten til beste for?

 

Det kan selvsagt forekomme,men jeg betiviler at det skal være noe stort problem om bedriftene vil, de har hatt tid på seg,et styre består av flere personer og om de skifter ut den "dårligste" mann med en kvinne så blir det neppe et problem for bedriften.

Når jeg sier dårligste mann så er det ikke ment negativt overfor kvinner,men at ved en utskifting så er det naturlig at den dårligste eller rettere sagt den med minst erfaring/utdanning går.

Vi har nå engang denne loven og vi har hatt den en stund nå så jeg klarer faktisk ikke se at bedrifter i de aller fleste tilfeller skulle klart dette nå .

Så nei jeg tror ikke og har heller ikke hørt at noen har måttet forkaste den beste pga dette.

 

Om så er så har vi menn oss selv å takke, for hvem er det som har overestt7forbigått det andre kjønn og dermed skapt lover som dette.

8103697[/snapback]

Ser ikke logikken i dette gitt. Jeg er ikke helt bastant på at målet aldri helliggjør midlene. Men i dette tilfellet synes jeg det ikke er i nærheten av å gjøre det en gang. Man skal diskriminere ett kjønn og sørge for urettferdige ansettelser, bare fordi man på død og liv må ha en bestemt % av hvert kjønn representert. Dette er virkelig feminisme som går helt over stokk og stein i mine øyne.

 

[edit] Denne problemstillingen drøftes forøvrig i min gode gamle tråd om Likestilling - for menn!

8104319[/snapback]

 

Nei men denne loven er jo nettop et resulat at vi menn har diskriminert kvinner i generasjoner og om jeg ikke husker feil var det vel en frivillig ordning først der riset bak speilet var en tvungen/lovfestet ordning om ikke ting bedret seg,i dag har vi denne lovfestede ordningen og hvorfor har vi da den når det først var frivillig :hmm:

Lenke til kommentar
Snekker`n: Skjønner du at kjønnskvotering vil tvinge mange styrer til å forkaste den beste kandidaten? I så fall, hvem mener du er slik forkasting av den beste kandidaten til beste for?

 

Det kan selvsagt forekomme,men jeg betiviler at det skal være noe stort problem om bedriftene vil, de har hatt tid på seg,et styre består av flere personer og om de skifter ut den "dårligste" mann med en kvinne så blir det neppe et problem for bedriften.

Når jeg sier dårligste mann så er det ikke ment negativt overfor kvinner,men at ved en utskifting så er det naturlig at den dårligste eller rettere sagt den med minst erfaring/utdanning går.

Vi har nå engang denne loven og vi har hatt den en stund nå så jeg klarer faktisk ikke se at bedrifter i de aller fleste tilfeller skulle klart dette nå .

Så nei jeg tror ikke og har heller ikke hørt at noen har måttet forkaste den beste pga dette.

8104585[/snapback]

Vel, nå er det ikke sånn at den eneste måten man kan slutte i et styre på er å bli kastet ut. Det vanligste vil jeg tro er frivillig avgang, f.eks grunnet pensjonsalder, flytting til en annen plass, mer tid til familien, helseproblemer, indre stridigheter i styret, etc. For å gjette litt vil jeg tippe at 8 av 10 avganger er selvbestemte og bare 2 av 10 bestemt av styret. (oppsigelse) Jeg vil videre anslå at i ca 80% av tilfellene er det ikke den dårligste mannen som forsvinner fra styret.

 

Et realistisk scenario kan være at det er 8 mannlige og 2 kvinnlige søkere til en styrepost. Jeg gjetter på at alle har lik sansynlighet for å være den beste kandidaten. Dvs. at det bare er i 20% av tilfellene en kvinne som er den beste kandidaten til stillinga. Skal styrene da tvinges til i 80% av tilfellene å ikke velge den beste kandidaten?

Lenke til kommentar
Nei men denne loven er jo nettop et  resulat at vi menn har diskriminert kvinner i generasjoner og om jeg ikke husker feil var det vel en frivillig ordning først der riset bak speilet var en tvungen/lovfestet ordning om ikke ting bedret seg,i dag har vi denne lovfestede ordningen og hvorfor har vi da den når det først var frivillig  :hmm:

8104590[/snapback]

Hvorfor skal dagens menn ha skyldfølelse og gjøre bot for urett begått av tidligere generasjoner?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det som kunne hjulpet for kvinners muligheter til å konkurrere om toppjobbene er å avlive "gubbeveldet" i det norske næringslivet. Men det fritar ikke kvinnen til å utvikle seg selv til å bli dyktige ledere uten og kreve snarveien via kvotering.

Lenke til kommentar
Det som kunne hjulpet for kvinners muligheter til å konkurrere om toppjobbene er å avlive "gubbeveldet" i det norske næringslivet. Men det fritar ikke kvinnen til å utvikle seg selv til å bli dyktige ledere uten og kreve snarveien via kvotering.

8106541[/snapback]

 

Tror du ikke gubbene på toppen etterhvert dør ut?

Lenke til kommentar
Det som kunne hjulpet for kvinners muligheter til å konkurrere om toppjobbene er å avlive "gubbeveldet" i det norske næringslivet. Men det fritar ikke kvinnen til å utvikle seg selv til å bli dyktige ledere uten og kreve snarveien via kvotering.

8106541[/snapback]

 

Dette er et naturlig generasjonsskifte som vil komme i årene fremover. Når det fremprovoseres på denne måten vil nok "gubbeveldet" bestå i enda høyere grad, da misnøyen over at staten forteller deg hvem du skal ansette fører til mindre frihet for arbeidsgiveren.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det som kunne hjulpet for kvinners muligheter til å konkurrere om toppjobbene er å avlive "gubbeveldet" i det norske næringslivet. Men det fritar ikke kvinnen til å utvikle seg selv til å bli dyktige ledere uten og kreve snarveien via kvotering.

8106541[/snapback]

 

Dette er et naturlig generasjonsskifte som vil komme i årene fremover. Når det fremprovoseres på denne måten vil nok "gubbeveldet" bestå i enda høyere grad, da misnøyen over at staten forteller deg hvem du skal ansette fører til mindre frihet for arbeidsgiveren.

8106553[/snapback]

 

Nå ble jeg misforstått, tror jeg. Jeg er ikke tilhenger av tvangsmidler. Jeg er for at næringslivet selv skal få opp øynene for hva innavl gir av negative konsekvenser. Næringslivet, og samfunnet forøvrig tjener på "rotasjon", og flest mulig forskjellige synspunkter for å kunne treffe balanserte avgjørelser. I kvinnene ligger det masse ressurser, men disse blir forhindret både av "gutteklubben", og kvinnenes mulighet for å bli kvotert inn i viktige stillinger, uten og måtte "slite" for det.

Jeg tror ikke det har med generasjoner og gjøre, heller med holdninger og kulturer å gjøre.

Lenke til kommentar
Det som kunne hjulpet for kvinners muligheter til å konkurrere om toppjobbene er å avlive "gubbeveldet" i det norske næringslivet.

8106541[/snapback]

 

Dette er en påstand som gjentas til det uendelige. Er det riktig å stigmatisere eldre herrer i styrer på denne måten her? Jeg vil påstå at eldre kvinner er minst like diskriminerende. Eller lite diskriminerende alt etter. Men det er eldre kvinner som messer om kvotering og det er den eldre generasjon kvinner som har gjort det påbudt ved lov å kjønnsdiskriminere.

 

Og hva er egentlig gjenomsnittsalderen for mannlige styremedlemmer?

 

Det værste med likestillingskampen er at man bruker prosentvis forskjell mellom kjønn som synonymt med at diskriminering eksisterer. Det er temmelig hjernedødt og det største problemet med likestilling. Det er prosentsats som er styrende over alt annet. Man diskriminerer gjerne på bakgrunn av kjønn i likestillingens navn for å oppnå en viss prosent.

 

Og det rammer både kvinner og menn.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Mener du at det ikke er negativt at de samme gubbene (kunne kalt den for gutteklubben Grei) i en endeløs sirkel fordeler hattene seg imellom?

For meg er det bare et ord som dekker slikt:

kameraderi -et, -er utilbørlig begunstigelse som personer innen samme vennekrets yter hverandre; klikkevesen

Etym.: fr., avl.; ○kamerat, se -eri

 

Lenke til kommentar
Mener du at det ikke er negativt at de samme gubbene (kunne kalt den for gutteklubben Grei) i en endeløs sirkel fordeler hattene seg imellom?

 

8106680[/snapback]

 

Nei. Hvordan du kan tro det er for meg ubegripelig, siden jeg regner med du har lest mye av hva jeg syntes om kjønnsdiskriminering. Men jeg ser du fremmer en påstand, men jeg ser intet som utdyper påstanden.

 

At styrerom er fulle av gamle menn som diskriminerer skulle jeg gjerne sett dokumentert. Ikke det at det legimiserer diskriminering av yngre menn, via norsk lov. Men uansett, du fremmer påstanden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...