Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det blir markedsført som at det er det som er poenget. Det er det ikke, mener jeg.

 

Mener JEG ;)

Sånn rent bortsett fra at all empiri taler for at markedet er en effektiv mekanisme, har du egentlig noe grunnlag for konspirasjonsteorien din på akkurat dette feltet? Det å generelt være mot markeder og frihandel teller ikke som et godt bevis på at markeder er fæle greier. Om det ikke hadde vært for dette skulle jeg sett den teoretiske åpningen for at argumentet ditt kunne vært legitimt, det skal innrømmes.

 

Mener jeg. :)

Lenke til kommentar

Kom nettopp i skade for å se en SV-reklame som oppsummerer alt som har med å sette grenser for politikk å gjøre -- budskapet var "det som er viktigst i livet må være det viktigste i politikken." Dette er en feilslått retorikk; det viktigste i politikken må være de tiltakene som hjelper folk til å få et bedre liv, ikke de tiltakene som hindrer folk i å leve ut sine drømmer.

Lenke til kommentar
det viktigste i politikken må være de tiltakene som hjelper folk til å få et bedre liv, ikke de tiltakene som hindrer folk i å leve ut sine drømmer.

 

Riktig og det er jo her problemet med høyresiden ligger der de innfører tiltak som økt skattelette til de rike så de skal kunne leve ut enda flere av sine drømmer, samtidig som de belaster de fattigste med økte egenandeler for å sikre seg at de IKKE skal kunne leve ut sine drømmer.

 

:thumbdown:

Lenke til kommentar

At du sporer av helt håpløst og ikke engang tenker på å prøve på å svare på argumentet mitt, tyder vel ikke på annet enn at du ikke har noe godt svar, men jeg skal la det ligge for nå.

 

Skatteletten har ikke blitt gitt til de rike -- tvert imot -- og det har blitt færre med betalingsproblemer i Norge. Det har blitt innført midler på omtrent 4 milliarder kroner spesifikt til bekjempelse av fattigdom, er det dette som ødelegger livet for fattige mennesker i Norge?

Lenke til kommentar
At du sporer av helt håpløst og ikke engang tenker på å prøve på å svare på argumentet mitt, tyder vel ikke på annet enn at du ikke har noe godt svar, men jeg skal la det ligge for nå.

 

Skatteletten har ikke blitt gitt til de rike -- tvert imot -- og det har blitt færre med betalingsproblemer i Norge. Det har blitt innført midler på omtrent 4 milliarder kroner spesifikt til bekjempelse av fattigdom, er det dette som ødelegger livet for fattige mennesker i Norge?

Er ikke skatteletten til de som har mest?

Hvorfor far de fattigste noen hundre kroner menst de som tjener fett får flere titallstusen kroner.

Når skal dere begynne å bli så erlige at dere innrømmer deres egne tall??

Det er riktig at minstefradraget er øket,men det hjelper ikke de som har minst for har du ikke noe å trekke fra så nytter det lite,dermed siter de svakeste med en skattelette på ca 300 kr i ÅRET menst en som tjener nermere en million får flere titalltusen, samtidig har egenandelene doblet seg de siste årene og Høyre varsler nye økninger, dermed vil et sykebesøk eller to koste mere enn hele skatteletten. for de fattigste.menst det ikke merkes for de som tjener godt.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

De som merker mest til skatteletten er de som tjener lite eller har middels inntekter. At de som virkelig har høye inntekter har fått litt skattelette er ikke annet enn rimelig, da disse har betalt desidert mest fra før av, men det er ikke disse menneskene man har brukt noe særlig med penger på å gi skattelette til, og det er ikke disse som har vært prioritert (det er 10000 mennesker som tjener en million eller mer i Norge, det blir ikke penger av å gi noen tusenlapper i skattelette til disse).

 

De store summene har gått til;

-skattelettelser for de med lav inntekt

-skattelettelser for de med middels inntekt

-skattelettelser til bedrifter, som igjen skaper arbeidsplasser

 

...for øvrig noterer jeg meg fortsatt at du velger å ikke svare på de delene av mine innlegg med hardtslående argumenter, kan det ha noe med at du ikke har gode motargumenter, kanskje?

Lenke til kommentar
De som merker mest til skatteletten er de som tjener lite eller har middels inntekter. At de som virkelig har høye inntekter har fått litt skattelette er ikke annet enn rimelig,

 

Du er ikke sann, her sitter det uavhengige eksperter på tv for en uke siden og forklarer hvorfor da dårligst stilte ikke nyter godt av dette så klarer du å si det motsatte. I tilleg vrir du det til en liten økning til de rike.

Altså i din regnemåte er ca 300 kr året mye og 20-30 000 lite.

Ja da begynner jeg å skjønne høyresidens regnemåte :cry:

 

..for øvrig noterer jeg meg fortsatt at du velger å ikke svare på de delene av mine innlegg med hardtslående argumenter, kan det ha noe med at du ikke har gode motargumenter, kanskje?

 

Hvilke hardtslående argumenter??

Mine argumenter går iallefall glatt utenpå dine, da alle eksperter er enige om at det er de som tjener mest som får mest i skattelette, men du er vel hevet over disse da :hmm:

 

OM du ser her litt:

 

De laveste inntektene

 

Sum skattelette (kroner per år):

* økt personfradrag: 364 kroner

* økt minstefradrag: max 1680 kroner

* Sum skattelette: ca 2.000 kroner

 

Dette fordrer at du da kan nyttiggjøre deg minstefradragsordningen, for de med minst blir det ingen endring der og de får dermed ca 364 kr pr år.

 

Inntekter mellom 381.000 og 906.900

 

*Inntekt 400.000, skattelette ca 4.000

*Inntekt 500.000, skattelette ca 6.500

*Inntekt 600.000, skattelette ca 9.000

 

I tillegg kommer skatteletten på 2,744 kroner årlig, som gjelder for alle med årsinntekt over 207.000 kroner.

 

En person med inntekt 500.000, får følgende regnestykke:

 

Sum skattelette (kroner per år):

* økt personfradrag: 364 kroner

* økt minstefradrag: 2.380 kroner

* redusert toppskatt: 6.580 kroner

* Sum skattelette: 9.324 kroner

 

Inntekter over 906.900

 

Sum skattelette (kroner per år):

* økt personfradrag: 364 kroner

* økt minstefradrag: 2.380 kroner

* redusert toppskatt: 22.110 kroner

* Sum skattelette: 24.854 kroner

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Såvidt jeg veit så har han nå solgt seg helt ut og har ikke noe mere med Rimi/Ica å gjøre. Og er jo kjempe rettferdig att en deltidsarbeidende kassadame betaler mer i skatt enn milliardæren Hagen.

Vås. Uten folk som Hagen hadde ikke Norge vært så fint. Han bidrar med mye annet enn direkte personsskatt.

Det har lite med saken å gjøre, her diskuterer vi skatt, det er ingen som har benektet at ikke hagen har skapt arbeidsplasser,men det fritar ikke han eller andre fra å vere med i fellesskapet.

Han og resten av de rikeste fikk jo en ekstragave fra Høyre der de kan ta ut et betydelig anntall millioner pr år i utbytte uten noen form for skatt, det burde vel holde og da kan de vel vere med å yte av sin vanlige inntekt,men nei her er de tilnermet nullskatteytere.

Lenke til kommentar

Fire milliarder kroner i støtte til kamp mot fattigdom i Norge, men det er vel bare småpenger det, i følge deg? Jeg sikter da også til din tendens til å ta et enkelt argument fra en post, svare på kun dette argumentet, for så å ignorere resten av innholdet i posten.

 

En 'uavhengig' ekspert er i valgkampsammenheng ikke annet enn en person som velger å ikke assosiere seg opp mot et bestemt parti, det betyr ikke at de blir noe mer allvitende av den grunn. En oversikt over skattelettene som har blitt gitt kan du finne her.

Lenke til kommentar
Fire milliarder kroner i støtte til kamp mot fattigdom i Norge, men det er vel bare småpenger det,

 

Problemert er bare at disse IKKE når de fattigste,men de med midlere og høyere inntekt,se eksemplet i min post over.

 

Jeg sikter da også til din tendens til å ta et enkelt argument fra en post, svare på kun dette argumentet, for så å ignorere resten av innholdet i posten.

 

Da er vi vitterlig i samme båt der da :!:

 

En 'uavhengig' ekspert er i valgkampsammenheng ikke annet enn en person som velger å ikke assosiere seg opp mot et bestemt parti, det betyr ikke at de blir noe mer allvitende av den grunn. En oversikt over skattelettene som har blitt gitt kan du finne her

 

Nok en gang vrir du det til, dette var et panel med de 5 fremste politiske ekspertene i Norge, men hva får du det til :!:

 

En oversikt over skattelettene som har blitt gitt kan du finne her.

 

Ja og HER ser du hvor sjevt den slår ut :no:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

De fire milliardene jeg snakker om er støtte til fattige mennesker, ikke skattelette. Støtte til fattige mennesker går faktisk til fattige mennesker. Skattelettene som har vært innført er på 23,5 milliarder, som du kan finne flere detaljer om i linken jeg ga deg over.

 

Jeg kunne glatt plukket ut fem av de 'fremste politiske ekspertene i Norge,' og alle sammen ville ment at en god løsning på samtlige problemer i landet var å fjerne eiendomsrett og brenne alle rike på et bål på slottsplassen.

 

Poenget er imidlertid mer saklig enn som så; jeg kan glatt sette opp at en rik har fått 'mye' i skattelette, det skal ikke mer til enn at man kjøper hjemme-PC, gir 12000 kroner til en veldedig organisasjon og eier en helt gjennomsnittlig bolig, så er man oppe i rimelig mange tusenlapper. Bare velg syke nok kriterier å velge ut fra i begge ender, så ender man glatt opp med at fattige knapt har fått skattelette og at de rike har fått ekstreme summer.

 

Men de fire milliardene er altså støtte til fattige, ikke skattelette til de rike. Støtte.

 

Da er vi vitterlig i samme båt der da

Jeg har faktisk svart på alle argumentene du har rettet mot meg etter tur, uansett hva du måtte innbille deg. Les litt oppover, så står de der alle som en.

Lenke til kommentar
De fire milliardene jeg snakker om er støtte til fattige mennesker, ikke skattelette. Støtte til fattige mennesker går faktisk til fattige mennesker. Skattelettene som har vært innført er på 23,5 milliarder, som du kan finne flere detaljer om i linken jeg ga deg over.

 

Og hvorfor er det da bekreftet at vi i dag har flere fattige enn ved forrige valg, kan det vere fordi at feks ting som rammer de fattige hårdest er det som har økt mest feks egenandelene :hmm:

Lenke til kommentar
Og hvorfor er det da bekreftet at vi i dag har flere fattige enn ved forrige valg, kan det vere fordi at feks ting som rammer de fattige hårdest er det som har økt mest feks egenandelene :hmm:

Hovedsaklig fordi det er snakk om to forskjellige måter å definere fattige på, i tillegg at det tar tid før en ser effektene av tiltak.

Lenke til kommentar
Artig forsøk på å latterliggjøre en debatt du har tapt, det skal du ha. Enkel økonometri er det egentlige debattområdet.

Nei jeg latterliggjør ikke debatten,men må si jeg finner noen av argumentene dine morsomme.

 

Enkel økonometri er det egentlige debattområdet.

 

Kall det hva du vil men jeg ga deg jo en link i sted som viser hvor skjev fordelingen er, samtidig viste jeg til en debatt med 5 av de fremste ekspertene på området i Norge, denne avfeide du glatt, hvem latterligjør hva da :hmm:

 

Men nå skal jeg ned til sentrum å stemme og så kan du jo gjette på hvem som får denne stemmen :-)

 

Godt Valg

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Høyre-opprør

mot Ernas holdning til Frp

 

Massivt krav om Frp-samarbeid

 

Lokale Høyre-topper vil ha avtale med Hagen etter valget

 

På selveste valgdagen kommer opprøret mot Erna Solbergs holdning til Frp. Høyre-topper landet rundt krever nå en forpliktende avtale med Frp.

Det er vel ikke riktig å kalle det et opprør. Det er nemlig ikke slik at 18 ordførere/ledere har kommet sammen og bestemt seg for å trosse Solberg. Det hadde vært et "opprør". Det er derimot VG som på eget initiativ har tatt en ringerunde i landet og stilt 24 av disse lederne hva de mener om saken. Og de har altså sagt sin mening.

 

En helt annen sak er at dette ikke nødvendigvis er negativt for Høyre-ledelsen. Det gir dem ryggdekning for å vurdere situasjonen som oppstår når stemmene er talt opp. Dermed kan de både stå for dagens alternativ og vise at de støtter sine partnere til siste stund, og så hvis velgerne vil det anderledes så har de faktisk støtte i organisasjonen for å tenke alternative løsninger.

 

Det er en misforståelse at dette er noe slags nederlag for Solberg personlig og hennes linje. Hun har hele tiden sagt at det viktigste for henne er at Høyre får gjennomført sin politikk, ikke hvem som er statsminister etc. Det hun har sagt er at det på flere områder er for stor avstand mellom Høyres og FrPs politikk til at et samarbeid er naturlig. Nå har jo Siv Jensen sagt at FrP vil være til å snakke med og ikke stiller ultimatum (bortsett fra Bondeviks avgang), så da kan det hende at man kan bygge bro over denne kløften i dagene som kommer.

 

Men at Høyreledelsen i mellomtiden står fast på det alternativet de gikk til valg på står det respekt av. Taktisk klokt var det kanskje ikke...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...