Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
- SÅ MANGE TING med Bush-administrasjonens politikk er galt at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne. Det viktigste er likevel at problemet med USAs forhold til Iran er fullstendig selvforskyldt, skriver Matthew Yglesias i en kommentar i amerikanske Prospect Magazine.

 

Han forklarer at forholdet mellom de to landene var kjølig da Bush ble president, men ikke fiendtlig.

 

- Rett etter 11. september var det gode muligheter for å forbedre forholdet, i og med at begge parter hadde en fiende i al-Qaida, påpeker Yglesias.

 

Han beskriver hvordan Iran forsøkte å samarbeide med amerikanerne i Afghanistan i håp om å bedre forholdet. Som takk ble de innlemmet i «ondskapens akse». Og etter invasjonen i Irak prøvde Iran å få til forhandlinger for å sikre sine interesser i nabolandet.

 

- Bush-administrasjonen avviste tilbudet, og lot Iran fortsatte sitt atomprogram og støtten til Hizbollah. Administrasjonen ser ut til å forstå at de ikke kan få Kongressen med på en ny krig mot Iran, så nå prøver de å eskalere spenningen, sånn at iranerne til slutt gjør noe mot amerikanske styrker som bruke som god nok grunn for en gjengjeldelseskrig.

 

Hans spørsmål til amerikanske myndigheter er uten omsvøp:

 

- Er dere gått fullstendig fra vettet?

 

 

Gått fra vettet blir nesten for mildt ... :hrm:

 

Artikkel

Lenke til kommentar
Hehe.. "Gått fra vettet" er kanskje litt unødvendig positivt og rosende. Det indikerer jo at de har hatt vett en gang. ;)

7976965[/snapback]

 

Så kan en spørre seg om noen i det heletatt har vettet i behold. Her er det snakk om et land som til tross for "NEI!" fra FN kjører på med atomprogrammet, et land som er stolt over kvinneundertrykkelse, et land som støtter opp om terrorisme, som ønsker å utslette Israel fra kartet, som utfordrer Europa til å bevise "myten Holocaust", og et land som nå skryter over å ha funnet kuren mot AIDS.

 

Er dette i det heletatt noen som er vettug å samarbeide med?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Smoothie, har du lest hele artikkelen?

7977261[/snapback]

 

Jeg leste det du siterte. Forklarer artikkelen hvor vettug Iran er? Er noen av de tingene jeg skrev tilbakevist i artikkelen?

7977330[/snapback]

 

MEN MANGE peker nå på at konflikten mellom sunnier og sjiaer som pågår i Irak har spredd seg og er i ferd med å destabilisere regionen. 

 

I Yemen har det vært stadige kamper mellom regjeringshæren til sunniregimet og sjiamuslimske opprørere.

 

I Libanon okkuperer Hizbollah sentrum i Beirut, og den libanesiske hovedstaden er lammet både finansielt og politisk.

 

I Irak blir situasjonen stadig vanskeligere, og amerikanske myndigheter innrømmer nå at det foregår fire kriger parallelt i landet.

 

 

Slik jeg forstår hele innholdet, er at USA har satt igang noe som etter hvert ligner på en negativ dominoeffekt. Kanskje det blir for sent å gjøre noe som helst med resultatet av den. Og han vettløse i det hvite hus breker; Stedy as I go.

Lenke til kommentar
Smoothie, har du lest hele artikkelen?

7977261[/snapback]

 

Jeg leste det du siterte. Forklarer artikkelen hvor vettug Iran er? Er noen av de tingene jeg skrev tilbakevist i artikkelen?

7977330[/snapback]

 

MEN MANGE peker nå på at konflikten mellom sunnier og sjiaer som pågår i Irak har spredd seg og er i ferd med å destabilisere regionen. 

 

I Yemen har det vært stadige kamper mellom regjeringshæren til sunniregimet og sjiamuslimske opprørere.

 

I Libanon okkuperer Hizbollah sentrum i Beirut, og den libanesiske hovedstaden er lammet både finansielt og politisk.

 

I Irak blir situasjonen stadig vanskeligere, og amerikanske myndigheter innrømmer nå at det foregår fire kriger parallelt i landet.

 

 

Slik jeg forstår hele innholdet, er at USA har satt igang noe som etter hvert ligner på en negativ dominoeffekt. Kanskje det blir for sent å gjøre noe som helst med resultatet av den. Og han vettløse i det hvite hus breker; Stedy as I go.

7977399[/snapback]

 

En kan jo spørre seg om USA egentlig var den utløsende faktoren. Artikkelen linker til en annen artikkel som omhandler de fire krigene amerikanerene observerer i Irak nå, og det påpekes at Al-Quida er med på å ødelegge på alle fronter. Al-Quida oppsto jo som en motstandsgerillja mot Sovet da Sovjet gikk inn i Afghanistan, og ble støttet av USA.

 

Det er jo også slik at Saddam ikke var noen stabiliserende part i Midtøsten, da han gikk til krig på både Iran og Kuwait, og gudene vet hva han ville gjort neste. Jeg syns det å være aktivt mot (sier ikke at du er det) både invasjonen av Irak og Afghanistan er fulstendig moralsk forkastelig, og sier litt om hvor lite en har til overs for menneskerettigheter.

 

Jeg er enig i det JBlack skriver her også, problemene forsvinner ikke av seg selv. Hvorfor skal det være ønskelig å gjemme de bort, snarere enn å gjøre noe med de? Jeg sier med blanded følelser at det er positivt at vi nå blir vitne til hvordan forskyvningen av midtøstenproblemet har blitt. Kanskje vi lærer noe til neste gang, men du vet hva de sier. Det eneste vi kan lære av historien er at vi ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvorfor er det slik at å legge lokket på en konflikt lengst mulig anses som en god løsning av enkelte?

7977537[/snapback]

 

"Lokket" kan løftes av på forskjellige måter. Som eksempel kan du ta boksen med makrell i tomat, brekke opp ringen og røske av lokket, boksen er åpen og du er spettet med tomatsaus fra issen og ned til navlen. Du kan også brette opp ringen, og forsiktig dra lokket helt ut til kanten, så bøyer du lokket forsiktig frem og tilbake til det "slipper" sveisekanten. Boksen er nå åpen og du slipper å dusje før du skal innta herligheten, bon apetit! :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvorfor er det slik at å legge lokket på en konflikt lengst mulig anses som en god løsning av enkelte?

7977537[/snapback]

 

"Lokket" kan løftes av på forskjellige måter. Som eksempel kan du ta boksen med makrell i tomat, brekke opp ringen og røske av lokket, boksen er åpen og du er spettet med tomatsaus fra issen og ned til navlen. Du kan også brette opp ringen, og forsiktig dra lokket helt ut til kanten, så bøyer du lokket forsiktig frem og tilbake til det "slipper" sveisekanten. Boksen er nå åpen og du slipper å dusje før du skal innta herligheten, bon apetit! :thumbup:

7978358[/snapback]

 

Bare synd at datoen har gått ut på boksen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvis datoen er overskredet så åpner man ganske enkelt ikke lokket :thumbup:

7978744[/snapback]

 

Men det er ønskelig å ta hensyn til fisken som ligger der og råttner sammen med alt det andre gørra.

7978798[/snapback]

 

Hvorfor det?

Lenke til kommentar

Mange mennesker skjærer alle muslimer under en kam.

 

Det er tydelige forskjeller på vestlige muslimer, og muslimer fra midtøsten. Også muslimer som kommer til vesten skiller seg ut da de tilpasser seg vestlig samfunn.

 

Med dette vil jeg si at det er fundamentalister og ekstremister som overdriver og representerer Islam som et farlig/ondt religion. Ikke alle er slik.

 

Mange ser for seg da at muslimer er farlige og absolutt alle er terrorister. Usikkerheten er også stor blandt mange. Dette setter Islam i en feil perspektiv.

 

Sånn, det var alt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...