Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samfunnsnyttig piratkopiering

 

MUSIKKBRANSJEN: Blant ungdom anses det som som mindre kriminelt enn å gå på epleslang hos naboen. Likevel bruker norsk og internasjonal platebransje et ukjent antall millioner på holdningskampanjer. Vi bombarderes med TV- og kinoreklamenes slagord som skal få fart på ungdommens nagende dårlige samvittighet: «Piracy is a Crime» , «Would you steal from a supermarked?». Siste innspill i kampen mot piratkopiering var å lese i Dagbladet torsdag. 120 norske artister fra norsk platebransje har samlet til hylekor på By:larm for å jamre over det som i følge EMI-sjef, Bjørn Rogstad, er «200 millioner kroner i direkte tap». Direktøren sier i samme åndedrag at det totalt dreier seg om ulovlig nedlastning for inntill 12 millarder kroner. Han har sikkert rett.

 

Det som imidlertid sjelden tas med i disse regnestykkene er den nytelsen som piratene, en kategori som de fleste av oss ser ut til å falle inn under, har av musikken. Kan den måles i penger?

 

...

 

La oss ta tak i tallene til Rogstad: Anta at piratene i gjennomsnitt har en nytte av den nedlastede musikken tilsvarende 10 prosent av markedspris. Dette vil i såfall gi en nytteverdi på 1,2 milliarder kroner av den nedlastede musikken. Trekker vi fra platebransjens tap på 200 millioner, sitter vi igjen med en gevinst for samfunnet som helhet på 1 millard. Peer-to-peer nettverkene står altså for et formidabelt bidrag til verdiskapningen her til lands!

 

 

 

JEG SKULLE GJERNE sett at flere politikere tok med seg disse argumentene og jobbet for en mer liberal lovgining på dette området. Et nytt lovverk som tillater nedlasting til privat bruk hadde gitt musikere muligheten til å finne mer fremstidsrettede måte å tjene penger på. Samtidig hadde vi hatt mulighet til å avkriminalisere en hel generasjon ungdom. Platebransjen derimot, må uansett bite i det sure eplet. Slaget mot piratkopiering er snart tapt likevel.

 

Et meget godt bidrag i debatten om priatkopiering!

Lenke til kommentar
Slaget mot piratkopiering er snart tapt likevel.

7925163[/snapback]

Slaget var vel tapt på forhånd allerede i 1998, men platebransjen har klart å hale ut dødsprosessen imponerende lenge. Nesten som det gigantiske monstret i slutten av enkelte dataspill. Utholdende og seige, men helse-telleren kryper nedover.

Lenke til kommentar
Det som er litt moro med klistremerket er at det kan oppfattes på to måter. :)

Så det kan jo like godt være en Bushsympatisør som har gått amok. :ohmy:

7925083[/snapback]

 

Jeg forsto også klistermerket som ironisk :p

7925109[/snapback]

Etter å ha lest artikkelen klarer jeg ikke å bestemme meg for om fyren er en fanatisk Bush-supporter, eller vandrende ironi. Jeg heller faktisk litt mot det siste. Klistremerket skal det iallfall mye til å se på som noe annet enn ironisk.

Lenke til kommentar
Kom over denne på windows oppdateringer. Det finns en fix for alt!  :!:

7945991[/snapback]

HeHe.. Viste ikke at Microsoft rettet feil på andres produkter også :p

 

Men neste gang prøv å post i OT eller "Café la Windows" neste gang. Jeg vet undertittelen sier "..Når du har noe å si!". Men dette er egentlig en tråd for politikk og andre samfunnspørsmål.

 

Jeg er selv veldig skeptisk til dagens militære tilstedeværelse i Afghanistan, men klarer ikke å se det helt store politiske poenget i om styrkene er i sør eller ei. Når Norge sender styrker til Afghanistan så vil disse frigjøre britiske og amerikanske styrker som kan kjempe i sør. Om det er amerikanske eller norske styrker i sør er da et fett for afghanerne.

7946045[/snapback]

Enig.

Dessuten kan vi ikke bare la andre ta seg av drittjobbene. Har vi først sakt ja til å være med å drive taliban ut av Afganistan får vi være med på å rydde opp og sikre en varende fred. Og det innebærer både å hjelpe til i nord, og sør!

Lenke til kommentar

Halvorsen truet med å forlate TV 2-studio

 

halvorsen2_1171484239.jpg

 

- Jeg nekter å sette meg før den plakaten er byttet ut. Enten så fjerner dere den, eller så går jeg, sa Halvorsen.

 

Bare sekunder før hun skulle på lufta, fikk hun viljen sin og direktesendingen kunne starte.

 

I debatten sa partiveteran Berge Furre at det ligger an til full sprekk i partiet på grunn av regjeringens vedtak om å sende 150 spesialsoldater til Afghanistan.

- Fugene som holder Sosialistisk Venstreparti sammen, slår sprekker, mener tidligere partileder Berge Furre.

 

Ja, virkeligheten svir Halvorsen! Ha dere ut av regjeringen først som sist, vi er lei av skandalene deres.

Lenke til kommentar

Jeg forstår Halvorsen godt jeg. Er ingen i Frp som f.eks. likte når NRK omgjorde dems logo, slik at det ble framstilt som en swastika, som det ble gjort for en tid tilbake, det er på ingen måte en hensikt å bringe Frp inn i lyset, men for å gi et eksempel på at det er ikke bare Halvorsen som reagerer sånn. Forstår jo godt at hun ikke vil sette seg ned foran SV-logoen omgjort på den måten.

Det jeg syns er merkverdig her, det er at alle plutselig reagerer sånn nå. For dette ble jeg skrevet ned i Soria-Moria-erklæringen, SV inngikk disse kompromissene allerede da. Men det er først nå, når dette kommer på bordet at SV får alt dette over seg, det er beklagelig, når alle de som har lest igjennom Soria-Moria har sett det at disse kompromissene allerede har blitt avtalt før regjeringsperioden startet. Og jeg syns heller at SV'ere burde være litt mer frampå når de gjør noe bra, føler liksom at veldig mange SV'ere blir for passive når de gjør noe bra og ikke prøver å skryte det opp i skyene, slik som de andre partiene gjør, mens når SV må lide litt så blir det enorme medieoppslag ut av det.

Lenke til kommentar

Du sammenligner altså det å fremstille FRP-logoen som et hakekors, med de negative tanker det vil medføre.. med å fremstille SV-logoen som sprukket..? Det er jo på ingen måte en valid sammenligning. Den ene fremstiller et parti som nazistisk, rasistisk, facsistisk og totalitært.. den andre skisserer situasjonen i et splittet parti... noe som de facto er situasjonen.

 

Videre er din "analyse" av media direkte feil. Det er på ingen måte slik at SV blir hardhendt behandlet i media, eller at de IKKE skryter.

Lenke til kommentar

"- Jeg mener demokratiet i Venezuela er under angrep, og jeg tror at det finnes betydelige menneskerettslige saker i Venezuela, la hun til."

 

Sitat fra Condoleezza Rice. Blir lettere provosert når USA prøver å preke menneskerettigheter til andre land. Det blir for dumt, snakk om å kaste stein i glasshus.

Lenke til kommentar
"- Jeg mener demokratiet i Venezuela er under angrep, og jeg tror at det finnes betydelige menneskerettslige saker i Venezuela, la hun til."

 

Sitat fra Condoleezza Rice. Blir lettere provosert når USA prøver å preke menneskerettigheter til andre land. Det blir for dumt, snakk om å kaste stein i  glasshus.

7946613[/snapback]

 

Ja, alle som har noen svin på skogen må unngå å påtale menneskerettsbrudd andre steder. La oss alle sitte på hver vår haug, alene, uten å uttale oss.. :)

Lenke til kommentar
Du sammenligner altså det å fremstille FRP-logoen som et hakekors, med de negative tanker det vil medføre.. med å fremstille SV-logoen som sprukket..? Det er jo på ingen måte en valid sammenligning. Den ene fremstiller et parti som nazistisk, rasistisk, facsistisk og totalitært.. den andre skisserer situasjonen i et splittet parti... noe som de facto er situasjonen.

 

Videre er din "analyse" av media direkte feil. Det er på ingen måte slik at SV blir hardhendt behandlet i media, eller at de IKKE skryter.

7946611[/snapback]

Jeg synes sammenligningen er valid nok jeg. FRP har i mange saker vist seg å være et parti der fremmedfrykten står meget sterkt. Så om NRK legger på litt ekstra, er ikke det værre enn nå TV2 legger på litt ekstra og sier at det er full splittelse i SV.

Lenke til kommentar
"- Jeg mener demokratiet i Venezuela er under angrep, og jeg tror at det finnes betydelige menneskerettslige saker i Venezuela, la hun til."

 

Sitat fra Condoleezza Rice. Blir lettere provosert når USA prøver å preke menneskerettigheter til andre land. Det blir for dumt, snakk om å kaste stein i  glasshus.

7946613[/snapback]

 

Ja, alle som har noen svin på skogen må unngå å påtale menneskerettsbrudd andre steder. La oss alle sitte på hver vår haug, alene, uten å uttale oss.. :)

7946616[/snapback]

Det er ikke det jeg mener. Synes det bare er påfallende at de snakker nedsettende om Venezuelas menneskerettigheter, når de viser seg å være elendige på dette punktet selv. Hun sier ikke hva bruddene dreier seg om. Det virker nesten som hun bare går ut i fra at noe er galt borti der. USA har null kredibilitet i slike saker. Før de skal få det må de fikse opp en del av sine egne problemer først, f.eks. Guantanamo-fengselet.

Lenke til kommentar
"- Jeg mener demokratiet i Venezuela er under angrep, og jeg tror at det finnes betydelige menneskerettslige saker i Venezuela, la hun til."

 

Sitat fra Condoleezza Rice. Blir lettere provosert når USA prøver å preke menneskerettigheter til andre land. Det blir for dumt, snakk om å kaste stein i  glasshus.

7946613[/snapback]

 

Ja, alle som har noen svin på skogen må unngå å påtale menneskerettsbrudd andre steder. La oss alle sitte på hver vår haug, alene, uten å uttale oss.. :)

7946616[/snapback]

Det er ikke det jeg mener. Synes det bare er påfallende at de snakker nedsettende om Venezuelas menneskerettigheter, når de viser seg å være elendige på dette punktet selv. Hun sier ikke hva bruddene dreier seg om. Det virker nesten som hun bare går ut i fra at noe er galt borti der. USA har null kredibilitet i slike saker. Før de skal få det må de fikse opp en del av sine egne problemer først, f.eks. Guantanamo-fengselet.

7946621[/snapback]

 

 

Tja, nå har Venezuela ganske mange svin på skogen, men de som misliker USA er ofte av rød farge, og den kommende diktatoren i Venezuela er jo også rød.. ;)

Lenke til kommentar

Kommende diktator er å trekke forhastede beslutninger. Demokratiet er muligens svekket, men det trenger ikke bli diktatur ut av det. Venezuela er et land med en sosialistisk politikk, ja. Det sammen med Hugo Chavez antiamerikanske holdning er nok det som gjør at USA velger å uttale seg om de eventuelle menneskerettighetsproblemene til Venezuela. Noe de som sagt gjør uten et fnugg av kredibilitet. De hadde oversett saken hvis det var et kapitalistisk land med en leder som sendte styrker til Irak for å hjelpe USA, det kan jeg love deg.

Lenke til kommentar
Du sammenligner altså det å fremstille FRP-logoen som et hakekors, med de negative tanker det vil medføre.. med å fremstille SV-logoen som sprukket..? Det er jo på ingen måte en valid sammenligning. Den ene fremstiller et parti som nazistisk, rasistisk, facsistisk og totalitært.. den andre skisserer situasjonen i et splittet parti... noe som de facto er situasjonen.

 

Videre er din "analyse" av media direkte feil. Det er på ingen måte slik at SV blir hardhendt behandlet i media, eller at de IKKE skryter.

7946611[/snapback]

 

Nei, ærlig talt. Jeg satte ikke noe opp mot hverandre her, nå må du slutte å pålegge meg ansvaret for det. Jeg bare framstilte noe som skjærer sjelen på et parti hardest. Fremskrittspartiet har alltid visst at de har blitt sett på av noen som et parti som er nazistisk, selvom de såklart ikke er det, så har noen likt å framstille de som det, og derfor blir Frp såret på den måten. Samme som at SV's verdier ligger så inni sjelen dems, at hvis de blir latterliggjort på dems politikk så er det veldig sårende. Jeg ser ikke helt forskjellen her. Hvis f.eks. noen skulle misforstå Frp's politikk å dra masse teorier som skjærer hardt inni den politiske sjelen dems, er jo akkurat det samme som SV nå har opplevd. Det med swastiska-logoen var et eksempel, ingen sammenligning. Bare så vi har gjort det klart.

 

Hva har de isåfall skrytet av?

Og, jo, de blir hardt skåret ut i media. Smoothie brakte jo prakteksempelet i denne tråden fram, kunne egentlig ikke spurt om noe bedre eksempel levert rett i hendene. Det er altså slik at media nå prøver på alle måter å framstille noe som ikke er sant, fordi dette kompromisset ble allerede innført i 2005, i Soria-Moria erklæringen, og media hadde all mulighet til å henge ut SV da, men hvorfor tror du de gjør det nå? Jo, for det er nå SV er her, det er nå SV ligger nede, og da vet jo media å utnytte det. Å si noe annet vil jo nesten bli tolket som en spøk, med tanke på det vi alle har lest i media under den seneste tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...