Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
magicus, hva er det som er så dumt?

7889209[/snapback]

Det lurer jeg også på.

Det er ikke sikkert det vil fungere i et norsk system, og at det derfor vil kreve for store systemendringer. Men tanken er interessant og verdt å vurdere.

Folk som bare forkaster en idé som dum uten videre, når den fungerer andre steder (krimialiteten i USA er på vei nedover), .... :shrug:

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/06/491195.html

Dette må være det dummeste jeg har hørt fra frp på en stund...

7888868[/snapback]

Dette er ingenting mot det som kommer fra Frp-motstandere. Det er trist å lese kommentarene til artikkelen. Tenk at folk kan være så dumme og kunnskapsløse.

7889161[/snapback]

Enig.... kunnskapskløsheten og fordommene er helt hinsides.

«The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.» - Winston Churchill

Lenke til kommentar

Dagens regjering graver sin egen grav, ser jeg.

Bilistene får svi

Her er hestekuren miljøvernminister Helen Bjørnøy må pålegge Norge for å redusere klimautslippene med 20 prosent. Bilistene kommer til å kjenne det.

Miljøvernminister Helen Bjørnøy lovte i starten av januar at Norge skal redusere CO2-utslippene med 20 prosent fra 1990-nivå innen 2020.

Forrige uke fikk Bjørnøy massiv kritikk fra opposisjonen etter at hun ikke lenger ville tallfeste hvor mye CO2-utslippene skal reduseres med.

- Norge skal være et foregangsland i klimapolitikken og ha en minst like ambisiøs klimapolitikk som EU, var alt miljøvernministeren ville si.

Dette vil da si at bensinprisene skal opp, opp og atter opp. Lurer på hva regjeringen skal gjøre med disse inntekene.

Hvis dette blir gjennomført er det vel også ganske lett å annta at FrP får et overvelmende flertall ved nesten stortingsvalg? :)

Lenke til kommentar

Må nok dessverre skuffe deg smoothie, men tror ikke Frp får et overveldende flertall etter stortingsvalget i 2009, ei heller i høst. Fordi på lang sikt vil folk flest se konsekvensene av den miljøpolitikken Frp fører, eller lack there of. Syns det er bra at Bjørnøy tar dette alvorlig. Nordmenn ser sikkert på dette som hardt for deres hverdag når besinprisene øker, men tror ikke folk kommer til å se det som spesielt mindre hardt når det kommer forferdelige orkaner verden over i framtiden og øyer forsvinner under havet. Og spesielt kyst-Norge kommer til å oppleve dette hardt. Nordmenn ser sikkert på det som noe møkk akkurat nå, og det kan jeg godt forstå for er jo ikke noe gøy å oppleve dyre priser uansett hvor du er i hverdagen, men tror nok på langsikt så kommer nordmenn flest se nytten av dette og nesten takke Helen Bjørnøy for det ansvaret hun tar, og de ambisjonsnivåene hun satte seg under sin regjeringsperiode.

Lenke til kommentar

Og hvis noen betvilte at Iran blir styrt av en gjeng rabiate tullinger:

Iran challenges Europe to hand over Holocaust 'proof'

An Iranian government-sponsored body set up to probe the veracity of the Holocaust has challenged Europe to hand over documents about the mass slaughter of Jews in World War II.

Mohammad Ali Ramin, the head of the "World Holocaust Foundation" created after Iran's controversial Holocaust conference last year, said Austria, Germany and Poland in particular should supply documents.

"They should hand over the proof for the dossier on the organized massacre of Jews in Europe during World War II to the independent international fact-finding committee affiliated to this foundation," the IRNA state news agency quoted him as saying on Tuesday.

President Mahmoud Ahmadinejad ordered the creation of the foundation after inviting a number of controversial revisionist Holocaust researchers to a conference in Tehran in December that caused an international outcry.

Ahmadinejad has repeatedly questioned the scale of the Holocaust, described the mass killing of six million Jews in World War II as a "myth" and also called for Israel to be "wiped from the map".

Enda litt mer breaking news fra Iran:

Iran: Giant achievements coming soon

"Giant achievements" by Iran will be unveiled by its president, Mahmoud Ahmadinejad, in the coming days, the Iranian Fars news agency reported on Saturday.

The Iranian news agency said an upcoming dramatic announcement on Iran's nuclear "rights" would be made on February 11. The report was accompanied by a series of announcements heralding alleged Iranian technological and medical breakthroughs, including an "AIDS cure."

Ahmadinejad's "administration is going to publicize the country's remarkable progresses and achievements within the coming days," the Fars news agency said.

...

The Iranian government's boasts of "great achievements" included an announcement on Saturday that Iranian scientists have "introduced an AIDS cure".

"After seven long years of arduous work, Iranian scientists here on Saturday introduced a herbal medicine which cures Acquired Immune Deficiency Syndrome (AIDS)," Fars reported.

"The drug named 'IMOD' is completely effective and safe with no proven side effects," Iran's Minister of Health Kamran Bagheri Lankarani claimed during a ceremony.

"The world should know today that the capable Iranian nation, relying on its own youths and scientists, has now conquered the peaks of knowledge and science," Ahmadinejad declared during his speech.

Endret av smoothie
Lenke til kommentar
Må nok dessverre skuffe deg smoothie, men tror ikke Frp får et overveldende flertall etter stortingsvalget i 2009, ei heller i høst. Fordi på lang sikt vil folk flest se konsekvensene av den miljøpolitikken Frp fører, eller lack there of.

Ola Nordmann er ingen miljøidealist. Det er ikke miljøsakene som fikk dagens regjering på stortinget.

Syns det er bra at Bjørnøy tar dette alvorlig.

Det gjorde ikke Stoltenberg og Halvorsen :!:

Nordmenn ser sikkert på dette som hardt for deres hverdag når besinprisene øker, men tror ikke folk kommer til å se det som spesielt mindre hardt når det kommer forferdelige orkaner verden over i framtiden og øyer forsvinner under havet. Og spesielt kyst-Norge kommer til å oppleve dette hardt. Nordmenn ser sikkert på det som noe møkk akkurat nå, og det kan jeg godt forstå for er jo ikke noe gøy å oppleve dyre priser uansett hvor du er i hverdagen, men tror nok på langsikt så kommer nordmenn flest se nytten av dette og nesten takke Helen Bjørnøy for det ansvaret hun tar, og de ambisjonsnivåene hun satte seg under sin regjeringsperiode.

7893915[/snapback]

Ola Nordmann kunne ikke brydd seg så stort om klimaendringene. Ser jo at det er lite med aktivitet hos vanlig folk på dette området, det er jo tross alt kun miljøorgansisasjoner, venstresiden og FN som nå kjører virkelig skremselspropaganda på dette området. Kanskje frykten slår inne hos noen, men for andre som ikke har så mye penger så vil økte avgifter ødelegge så mye av hverdagen at dagens regjering blir kastet rett ut.

Lenke til kommentar
Nordmenn ser sikkert på dette som hardt for deres hverdag når besinprisene øker, men tror ikke folk kommer til å se det som spesielt mindre hardt når det kommer forferdelige orkaner verden over i framtiden og øyer forsvinner under havet. Og spesielt kyst-Norge kommer til å oppleve dette hardt.

7893915[/snapback]

Jeg tror strengt talt at hvordan fremtidens klima ender opp er noe som ikke vil endre seg det spor enten det er AP, SV eller FRP som styrer.

Ser at fiskerinæringen kan tjene rundt 1,6 milliarder mer i året om klimaspådommene slår til. Er nå kjekt det i hvert fall.

Jeg regner ikke med at noen tror at hvilken regjering vi har i Norge vil ha noen effekt på hvilken grader man får i fremtiden. Det er politikere for et lite land man velger frem, ikke værguder. :)

Lenke til kommentar
Ola Nordmann er ingen miljøidealist. Det er ikke miljøsakene som fikk dagens regjering på stortinget.

Nei, men miljøsakene er noe denne regjeringen vil bli husket for. Dessverre har SV måttet svelge noen kameler i Stoltenberg II regjeringen, og det er jo fordi Arbeiderpartiet har mest innflytelse, dessverre. Men det er bra at SV er der, for da kan de iallfall få komprisser i mange saker som hadde blitt totalt kontrollert av Arbeiderpartiet hvis SV ikke hadde vært tilstede, der er også Senterpartiet en god drahjelp.

Det gjorde ikke Stoltenberg og Halvorsen  :!:

Nei, men det Kristin Halvorsen gjorde 31. januar på Stortinget var å snakke om regjeringens vegne. Og da kan hun ikke snakke om noe som ikke regjeringen hadde gått igjennom engang. Men på landsstyremøte ga både Kristin Halvorsen og Audun Lysbakken full støtte til Helen Bjørnøys ambisjoner.

Ola Nordmann kunne ikke brydd seg så stort om klimaendringene. Ser jo at det er lite med aktivitet hos vanlig folk på dette området, det er jo tross alt kun miljøorgansisasjoner, venstresiden og FN som nå kjører virkelig skremselspropaganda på dette området. Kanskje frykten slår inne hos noen, men for andre som ikke har så mye penger så vil økte avgifter ødelegge så mye av hverdagen at dagens regjering blir kastet rett ut.

Tror du disse menneskene ville fått stort mer penger hvis det skulle blitt enorme værkatastrofer rundt om andre steder i verden, også på kysten av Norge? Nei, vi må altså da sende mer og mer og atter mer i bistand, og der ville Norge spilt en viktig rolle som en av verdens rikeste nasjoner. Det vil bety altså økte skatter og avgifter, mindre til den vanlige familie. Jeg støtter økt bistand, men ikke så dramatisk som det vil bli i framtiden hvis det fortsetter sånn som det er nå. Og tror ikke du skal undervurdere den vanlig nordmann, tror mange nordmenn tar dette alvorlig. Og når det fortsatt står i Frp's partiprogram at de mener det er for tidlig å konkludere om grunner til klimaendringene så er det jo opplagt at de snakker imot bedre vitende. Tilogmed George Bush har etterhvert nå begynt å endre i dette spørsmålet. Jeg kan gjerne se Frp sitter i regjering fra 2009, for så å bli kastet igjen i 2013 for dems manglende miljøpolitikk.

Jeg tror strengt talt at hvordan fremtidens klima ender opp er noe som ikke vil endre seg det spor enten det er AP, SV eller FRP som styrer.

Ser at fiskerinæringen kan tjene rundt 1,6 milliarder mer i året om klimaspådommene slår til. Er nå kjekt det i hvert fall.

Jeg regner ikke med at noen tror at hvilken regjering vi har i Norge vil ha noen effekt på hvilken grader man får i fremtiden. Det er politikere for et lite land man velger frem, ikke værguder. :)

7894096[/snapback]

Ja, såklart. Men nå har faktisk Norge mulighet til å gi innflytelse over på andre land, og da kanskje andre land kan se på Norge som et eksempel. FN vil sikkert også, hvis vi virkelig får gjort dette uten stopp fram til 2020, bringe Norge fram som prakteksempelet på hvordan vi skal løse disse utfordringene. Selvom mange småflirer av det nå, så er det faktisk ganske alvorlig for framtiden til, ja, oss her på forumet som er unge og mange andre som er småbarn nå som kan ende opp med å oppleve dette hardt på kroppen.

Lenke til kommentar

Nei, men miljøsakene er noe denne regjeringen vil bli husket for. Dessverre har SV måttet svelge noen kameler i Stoltenberg II regjeringen, og det er jo fordi Arbeiderpartiet har mest innflytelse, dessverre. Men det er bra at SV er der, for da kan de iallfall få komprisser i mange saker som hadde blitt totalt kontrollert av Arbeiderpartiet hvis SV ikke hadde vært tilstede, der er også Senterpartiet en god drahjelp.

Nå må du ikke glemme at SV bare fikk ~16% av stemmene, og det er en grunn til at AP kan bestemme mest i regjeringen. Det kalles demokrati, og heldigvis er Ola Nordmann noen SV-stemmer :)

Det gjorde ikke Stoltenberg og Halvorsen  :!:

Nei, men det Kristin Halvorsen gjorde 31. januar på Stortinget var å snakke om regjeringens vegne. Og da kan hun ikke snakke om noe som ikke regjeringen hadde gått igjennom engang. Men på landsstyremøte ga både Kristin Halvorsen og Audun Lysbakken full støtte til Helen Bjørnøys ambisjoner.

Ja, det er ikke første gangen SV driter seg ut i regjeringen :)

Tror du disse menneskene ville fått stort mer penger hvis det skulle blitt enorme værkatastrofer rundt om andre steder i verden, også på kysten av Norge?

Norge vil vistnok tjene på disse katastrofene, som det enda kun spekuleres om, selv om FN har spekulert så hardt at de nå nesten har spekulert seg fram til at de er nesten helt sikker!

Nei, vi må altså da sende mer og mer og atter mer i bistand, og der ville Norge spilt en viktig rolle som en av verdens rikeste nasjoner.

Rart det har vært stille fra Norge med tanke på den siste flommen som har vært oppe i media nå, hvor USA (store stygge ulven), og et land til jeg ikke husker i farten, har meldt at de vil sende bistand. Norge har ikke ressurser til å hjelpe stort i globale katastrofer.

Det vil bety altså økte skatter og avgifter, mindre til den vanlige familie.

Og Ola Nordmann har nok med å brødfø seg selv, og ønsker ikke økte skatter og avgifter! Selv om idealistene ønsker dette.

Jeg støtter økt bistand, men ikke så dramatisk som det vil bli i framtiden hvis det fortsetter sånn som det er nå. Og tror ikke du skal undervurdere den vanlig nordmann, tror mange nordmenn tar dette alvorlig.

Vi (Ola Nordmann) har lettet på samvittigheten vår når vi gir våre ekstra kroner til bøssebærerene fra TV-aksjonen. Da kan vi bruke kvelden til å uffe oss over hvordan andre har det så fælt, så kommer neste dag og vi må fortsatt brødfø oss selv, kjøre til og fra jobb etc.

Og når det fortsatt står i Frp's partiprogram at de mener det er for tidlig å konkludere om grunner til klimaendringene så er det jo opplagt at de snakker imot bedre vitende. Tilogmed George Bush har etterhvert nå begynt å endre i dette spørsmålet. Jeg kan gjerne se Frp sitter i regjering fra 2009, for så å bli kastet igjen i 2013 for dems manglende miljøpolitikk.

7894144[/snapback]

FrP har helt rett i at det er for tidlig å konkludere at den globale oppvarmingen er menneskeskapt. FNs klimapanel har heller ikke konkludert med at den er menneskeskapt, men at det er *mest sannsynelig* er menneskeskapt. Men det er fortsatt mange ting de enda mangler å svare på, også noe så enkelt som hvorfor det pøsregner i Bergen akuratt nå, da det ikke stemmer overens med modellene de har i det heletatt!

Forøvrig har jo FrP en miljøpolitikk, men de har en som ikke er like fryktbasert og mainstream som venstresidens.

Lenke til kommentar

Ja, såklart. Men nå har faktisk Norge mulighet til å gi innflytelse over på andre land, og da kanskje andre land kan se på Norge som et eksempel. FN vil sikkert også, hvis vi virkelig får gjort dette uten stopp fram til 2020, bringe Norge fram som prakteksempelet på hvordan vi skal løse disse utfordringene. Selvom mange småflirer av det nå, så er det faktisk ganske alvorlig for framtiden til, ja, oss her på forumet som er unge og mange andre som er småbarn nå som kan ende opp med å oppleve dette hardt på kroppen.

7894144[/snapback]

Kommer det så kommer det. Vår regjering er ikke i stand til å endre dette. Det er nå ikke uten grunn at de har møtt sterk motbør fra miljøforkjemperne.

Nå ble jeg fortalt på barneskolen for snart 20 år siden om alle katastrofene som kom til å ramme oss tyve år frem i tid. Politikk som baserer seg på frykt har jeg ikke sansen for. Man må handle utifra den viten man har og samtidig sørge for at man ikke fører en politikk som går på tvers av bl.a. viktige demokratiske prinsipper.

Fokuset på klimaet er fullstendig ute av proporsjoner og alt for ensidig. Personlig finner jeg informasjonsstrømmen som alt for mangelvare og i en form som gir meg frysninger. Det minner mer om skremselspropaganda som har til hensikt å skremme oss til å godta alt myndighetene kommer med. Og det liker jeg ikke, det er selve formen på budskapet som får det til å skurre for meg.

Dette må gjøres skikkelig og ikke basert på frykt eller panikkhandlinger. Og det må ikke gå på tvers av grunnleggende rettigheter til folket. :)

Lenke til kommentar
Fokuset på klimaet er fullstendig ute av proporsjoner og alt for ensidig. Personlig finner jeg informasjonsstrømmen som alt for mangelvare og i en form som gir meg frysninger. Det minner mer om skremselspropaganda som har til hensikt å skremme oss til å godta alt myndighetene kommer med. Og det liker jeg ikke, det er selve formen på budskapet som får det til å skurre for meg.

7894401[/snapback]

For å sikke nevne at *all* argumentasjon fra regjeringen(e) pr i dag er basert på appell til autoritet. FN sier så, derfor er det så! Mange nok mennesker deler sammen mening, derfor er meningen virkelig! Tenk om de kristne kunne vært like heldig!

Lenke til kommentar
Nå må du ikke glemme at SV bare fikk ~16% av stemmene, og det er en grunn til at AP kan bestemme mest i regjeringen. Det kalles demokrati, og heldigvis er Ola Nordmann noen SV-stemmer :)

Såklart, og det sa jeg heller ikke noe på?

Men det du sier er jo nettopp begrunnelsen til at SV må svelge noen kameler i regjering, fordi de sammen med Senterpartiet er bare halvparten så stort som Arbeiderpartiet - det er det demokratiet har krevd. Så nettopp derfor så syns jeg kritikken mot SV er litt vel, ja, hva skal jeg si, paradoksal når demokratiet har bestemt at SV nettopp må se noen få av hjertesakene dems fly forbi dem.

Ja, det er ikke første gangen SV driter seg ut i regjeringen :)

I dine øyne har de vel kanskje det, men faktum er noe annet. SV har opplevd tøffe tider i regjering. Og er det virkelig så vanskelig å forstå? De er jo helt ferske i regjeringsposisjon og samtidig så er de ikke vant til å samarbeide (heller ikke Arbeiderpartiet er det, men de har måttet akseptere nedturer i regjeringskontorene de også, dermed har de erfaring, noe ikke SV har). Og tror nok nordmenn er vant til å se at nye partier i regjering kan oppleve tøffe tider, spesielt i media. SV, sammen med Frp (pga. Siv Jensen som ny partiformann og Frp's høye oppslutning), er de to klart største omtalte partiene i media i fjor. SV trenger man jo ikke engang en begrunnelse for, fordi de nettopp har opplevd tøffe tider. Men gleder meg til å se Frp ende opp i regjering, de aner ikke hvordan SV har det engang, men de er flinke å dømme allikevel. Så Høyre/Frp-samarbeid kan bli spennende å se, spesielt måten de har dømt denne regjeringa nord og ned så skal jeg glede meg å se hvordan de blir så mye bedre. :roll:

Norge vil vistnok tjene på disse katastrofene, som det enda kun spekuleres om, selv om FN har spekulert så hardt at de nå nesten har spekulert seg fram til at de er nesten helt sikker!

90% sannsynlighet. Jeg velger å stole på det, framfor de gjenværende 10%.

Rart det har vært stille fra Norge med tanke på den siste flommen som har vært oppe i media nå, hvor USA (store stygge ulven), og et land til jeg ikke husker i farten, har meldt at de vil sende bistand. Norge har ikke ressurser til å hjelpe stort i globale katastrofer.

Nettopp! Og vi vil langt på vei bli tvunget til det. Det betyr jo nettopp at vi må rett og slett stjele mer fra oljefondet og også fra folk flest gjennom økte skatter og avgifter. Dette er en beklagelig sannhet, hvis det fortsetter.

Og Ola Nordmann har nok med å brødfø seg selv, og ønsker ikke økte skatter og avgifter! Selv om idealistene ønsker dette.

Det regjeringen har lagt seg på for 2004, er rett. Jeg ønsker ikke heller noe drastiske tak over det, men hadde ikke blitt direkte skuffet om det skulle øke. Men hadde jo rammet noe av hverdagsøkonomien til folk flest, også min.

Vi (Ola Nordmann) har lettet på samvittigheten vår når vi gir våre ekstra kroner til bøssebærerene fra TV-aksjonen. Da kan vi bruke kvelden til å uffe oss over hvordan andre har det så fælt, så kommer neste dag og vi må fortsatt brødfø oss selv, kjøre til og fra jobb etc.

Såklart, jeg gir til alle bøssebærere også, og det føles flott. Jeg har gått flere ganger selv og det er mange som er villige til å gi, og da blir jeg kjempeglad. Men jeg sier ikke at vi skal tenke på det hele tiden. Men at vi skal være obs på det, og det er en viktig forskjell. Jeg vil ikke at folk skal tenke på det hele tiden, da blir vi jo så lei av det etterhvert at vi ikke gidder mer, så det er jo såklart ikke rett metode.

FrP har helt rett i at det er for tidlig å konkludere at den globale oppvarmingen er menneskeskapt. FNs klimapanel har heller ikke konkludert med at den er menneskeskapt, men at det er *mest sannsynelig* er menneskeskapt. Men det er fortsatt mange ting de enda mangler å svare på, også noe så enkelt som hvorfor det pøsregner i Bergen akuratt nå, da det ikke stemmer overens med modellene de har i det heletatt!

Forøvrig har jo FrP en miljøpolitikk, men de har en som ikke er like fryktbasert og mainstream som venstresidens.

7894301[/snapback]

Fryktbasert?! :ermm:

Altså, så er Venstre og Kristelig Folkeparti også Høyre til tider, partier som mener miljøet er i endring og vi må gjøre noe. De har omtrent likt syn på det, som venstresiden har. SV, Venstre og Senterpartiet er vel de største miljøforkjemperne på Stortinget, men de holder da alldeles meg ikke på med fryktbasert miljøpolitikk. Det viser jo hvor lett du avfeier disse endringene. Og såklart regner det i Bergen. Været blir mer ekstremt på alle mulige måter. Og jeg merker at Frp og også de som avfeier "mulige klimaendringer", de benytter hver mulighet været er på en måte som miljøendringene ikke skulle tilsi, til å si: "Ja, idag regner det for mye, eller snør det for mye etc..." Ærlig talt. Vi er da bare i 2007. Dette er ikke snakk om en forandring som skjer over dagen, det er snakk om en endring vi kommer til å se en økning av i årene og også tiårene framover.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Såklart, og det sa jeg heller ikke noe på? 

Men det du sier er jo nettopp begrunnelsen til at SV må svelge noen kameler i regjering, fordi de sammen med Senterpartiet er bare halvparten så stort som Arbeiderpartiet - det er det demokratiet har krevd. Så nettopp derfor så syns jeg kritikken mot SV er litt vel, ja, hva skal jeg si, paradoksal når demokratiet har bestemt at SV nettopp må se noen få av hjertesakene dems fly forbi dem.

SV har ingen krav på å få noen hjertesaker igjennom i det heletatt. SV for fremme sine ting når de forhandler med de andre partiene om å bli enig som regjering, så får SV, som regjeringsparti, stå for de sakene. Alt annet er useriøst.

I dine øyne har de vel kanskje det, men faktum er noe annet. SV har opplevd tøffe tider i regjering. Og er det virkelig så vanskelig å forstå? De er jo helt ferske i regjeringsposisjon og samtidig så er de ikke vant til å samarbeide (heller ikke Arbeiderpartiet er det, men de har måttet akseptere nedturer i regjeringskontorene de også, dermed har de erfaring, noe ikke SV har). Og tror nok nordmenn er vant til å se at nye partier i regjering kan oppleve tøffe tider, spesielt i media. SV, sammen med Frp (pga. Siv Jensen som ny partiformann og Frp's høye oppslutning), er de to klart største omtalte partiene i media i fjor. SV trenger man jo ikke engang en begrunnelse for, fordi de nettopp har opplevd tøffe tider. Men gleder meg til å se Frp ende opp i regjering, de aner ikke hvordan SV har det engang, men de er flinke å dømme allikevel. Så Høyre/Frp-samarbeid kan bli spennende å se, spesielt måten de har dømt denne regjeringa nord og ned så skal jeg glede meg å se hvordan de blir så mye bedre.  :roll:

Nåmen, stakar SV som faktisk får høre kritikk av det de gjør! Herregud mann, alle regjeringspartiene fortjener kritikk, uansett hvilke parti som sitter der. Men SV kan en godt fokusere litt ekstra på, de har ikke vært annet enn et hyleparti i stortinget og har ikke gjort mye som er noe å skryte av. Når de ikke klarer å oppføre seg må de forvente å få kraftig kritikk tilbake. De skal tross alt styre landet vår, og jeg ønsker ikke at Norge skal bli styrt av noen imkompentene idioter, ønsker du det? Jeg tviler.

90% sannsynlighet. Jeg velger å stole på det, framfor de gjenværende 10%.

Så klimadiskusjonen kan demokratisk bestemmes? Flertallet har rett? :!:

For 30 år siden var det frykt for menneskets overlevelse på grunn av en global nedkjøling. Nå i dag er vårt største problem en global oppvarming! Likevel opplever West Virginia sin kaldeste vinter på 11 år og forskere sliter med å forklare den enorme nedbørsmengden i Bergen.

Det er en *grunn* til at FNs klimapanel ikke konkluderer med at den globale oppvarmingen er menneskekskapt. Vi mangler både sikker data og skikkerlige modeller til å kunne gjøre det. Alt FrP gjør er å konstantere at dette er et faktum, at det ligger usikkerhet ved de sluttningene en tar, og legger opp sin standpunkt deretter.

Nettopp! Og vi vil langt på vei bli tvunget til det. Det betyr jo nettopp at vi må rett og slett stjele mer fra oljefondet og også fra folk flest gjennom økte skatter og avgifter. Dette er en beklagelig sannhet, hvis det fortsetter.

Nei, vi må ikke bli tvunget til det. Ola Nordmann verdsetter sin pensjon framfor å bruke mer penger på *redusere* naturkatastrofer vi ikke har kontroll på i det heletatt. For du må huske at FNs klimapanel kan konkludere så mye de vil om at oppvarmingen er menneskeskapt, men faktumet er at selv om vi stopper alt av utslipp av co2, så vil ikke dette forrandre på stort uansett. Vi snakker om ting vi ikke har kontroll over i det heletatt. Pengene kunne blitt brukt på å forbedrede seg på flommer osv, men uheldigvis er avgiftskåte SV og co kun ute etter å drepe økonomien samt hindre mer utslipp, uten at det har noe mål i seg selv.

Det regjeringen har lagt seg på for 2004, er rett. Jeg ønsker ikke heller noe drastiske tak over det, men hadde ikke blitt direkte skuffet om det skulle øke. Men hadde jo rammet noe av hverdagsøkonomien til folk flest, også min.

Artikkelen jeg linket til forteller om *drastiske tak*. Det hadde ikke rammet noe av hverdagsøkonomien, det hadde rammet veldig mye av hverdagsøkonomien.

Såklart, jeg gir til alle bøssebærere også, og det føles flott. Jeg har gått flere ganger selv og det er mange som er villige til å gi, og da blir jeg kjempeglad. Men jeg sier ikke at vi skal tenke på det hele tiden. Men at vi skal være obs på det, og det er en viktig forskjell. Jeg vil ikke at folk skal tenke på det hele tiden, da blir vi jo så lei av det etterhvert at vi ikke gidder mer, så det er jo såklart ikke rett metode.

Så hva får deg til å tro at Ola Nordmann bryr seg så fryktelige mye at han er villig til å oppgi ganske mye av sin gamle hverdag fordi SV er på banen med flere avgifter?

Fryktbasert?! :ermm:

Altså, så er Venstre og Kristelig Folkeparti også Høyre til tider, partier som mener miljøet er i endring og vi må gjøre noe. De har omtrent likt syn på det, som venstresiden har. SV, Venstre og Senterpartiet er vel de største miljøforkjemperne på Stortinget, men de holder da alldeles meg ikke på med fryktbasert miljøpolitikk. Det viser jo hvor lett du avfeier disse endringene. Og såklart regner det i Bergen. Været blir mer ekstremt på alle mulige måter. Og jeg merker at Frp og også de som avfeier "mulige klimaendringer", de benytter hver mulighet været er på en måte som miljøendringene ikke skulle tilsi, til å si: "Ja, idag regner det for mye, eller snør det for mye etc..." Ærlig talt. Vi er da bare i 2007. Dette er ikke snakk om en forandring som skjer over dagen, det er snakk om en endring vi kommer til å se en økning av i årene og også tiårene framover.

7894730[/snapback]

Det er i høyeste grad fryktbasert når en begynner å dra inn for eksempel filmer som "An Inconvenient Truth", en begynner å snakke om at vi må gjøre ditt og datt, ellers kommer det til å bli storm osv (dette er det du som har argumentert for).

Ellers kan jeg opplyse deg om at jeg ikke avfeier noen endringer. Ikke FrP heller. FrP har heller ikke sakt noe om denne saken om regner i Bergen, hvorfor kommer du med så søkte påstander?

Og ærlig talt, nå skal denne grusomme globale oppvarmingen har foregått siden 1700tallet, hvorfor er det først nå (evt om 100 år) at vi ser endringer i naturen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...