Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Det er vel trend i tiden at strøm ikke lenger er optimal energi kilde.

7836144[/snapback]

Jeg tror ikke det er en trend, men en mer bevisst måte å skille på lavverdig og høyverdige energiformer. Elektrisitet kan man omdanne til omtrent hva det skal være med høy virkningsgrad, mens gass, olje, kull og ved bare kan omdannes til en energiform med rimelig høy virkningsgrad: varme (Over 80% energiutnyttelse). Hvis man skulle brukt de sistnevnte energibærerne til å lage lys, lyd, drive motorer etc. så ville virkningsgraden vært langt mindre. Det er derfor energiøkonomisk smartere å bruke gass, olje, kull og ved til oppvarmingsformål i boliger og strøm til det som krever strøm. (Stereoanlegg, TV, PC, mikrobølgeovn, mobilladere, belysning etc)

 

Norge har tidligere hatt overflod av strøm og har dermed kunne bruke som vi vil til oppvarming. Samtidig har land i nærområdet (Sverige, Finland, Danmark) hatt dårlig tilgang på strøm men langt bedre tilgang på andre energikilder. Etter at den internasjonale energihandelen har tatt seg opp så har Norge eksportert mer strøm og på sikt ser jeg for meg at vi må kutte ytterligere ned på strøm som oppvarmingskilde. Ser man Skandinavia under ett så betyr det smartere en fordeling av hvor man bruker hvilke energikilder. Jeg tror ikke dette er en trend som om det var en klesstil som er in nå og helt ut til neste år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ved som råtner opp i skogen frigjør akkurat like mye CO2 som ved som brennes i ovnen. Dersom ovnen har etterbrenningskammer (som alle nye ovner produsert etter 2004 må ha) fjernes faktisk en del av CO2'en.

7836862[/snapback]

Ved som råtner i skogen blir hovedsaklig til jord. Hvis alt karbonet skulle blitt til CO2 så måtte det betydd at kun vannet og mineralene (noen promille av vekta til trevirke) ville blitt igjen. Trær, gress, mose osv som råtner blir hovedsaklig til karbonrike materialer som jord, torv, tas opp i dyr og planter osv.

 

Etterforbrenningskammeret i nye ovner fjerner over hodet ingen CO2. Det gir faktisk mer CO2. Poenget er at det gir en etterforbrenning av den halvbrennte gassen CO til helforbrennt CO2. Det er to poenger med det: Bedre energieffektivitet og mindre drivhuseffekt. (CO2 gir en mindre drivhuseffekt enn CO.)

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=181034

 

"- Vinduene på bilen var knust, og dashbordet smadret. Men jeg har montert overvåkingskamera med høy oppløsning, så hele hærverket ble filmet, sier Michalsen, til VG Nett.

...

To unge gutter ble identifisert, og filmen plukket også opp registreringsnummeret på mopedene som ble brukt.

Han leverte filmen til politiet, og regnet med at saken skulle bli en enkel oppgave å løse for lovens lange arm.

 

Det ble den ikke.

...

Politistasjonssjef i Grimstad, Dagfinn Fløystad, sier i følge Agderposten at han har stor forståelse for at Bengt Michalsen stiller spørsmål ved politiets vurderinger.

 

- Jeg skjønner at han reagerer. Men folk må venne seg til at det blir brukt mindre ressurser på hverdagskriminalitet. Politiet avslutter oftere og oftere saker med begrunnelsen at de ikke har kapasitet. Det er et faktum, sier Fløystad."

 

Må folk VENNE SEG TIL at politiet driter i å oppklare saker der bevisene er fullstendig klare, og det bare er å huke inn gjerningspersonen? Hvis politiet ikke har kapasitet til slike SUPERENKLE saker, hva HAR de da kapasitet til? Hva DRIVER de egentlig med?

 

Enten må politiet ta seg kraftig sammen og se nøye på sine prioriteringer, eller så må bevillingene økes kraftig, dersom det er ressursmangel som er problemet. Slike forhold som dette er totalt uakseptable på alle måter.

Lenke til kommentar

Hvordan skal respekten for politiet bli i framtida dersom de gir inntrykk av å ikke gjøre en dritt i de sakene folk trenger dem oftest i: hverdagskriminaliteten?

 

Forøvrig har jeg et helt annet inntrykk av Politiet i Trondheim. Her har ihvertfall en ganske liten sak (hverdagskriminalitet) fra mitt nærområde blitt tatt seriøst og oppklart.

Lenke til kommentar
Må nesten gratulerer dagbladet.no med denne slageren:

- Narkotatt filmkjendis sjokkert og fortvilet

 

Så gått som alle ordene i overskriftene er det som kjennetegner en viktig og, fremfor alt, moderne nyhetssak. Få nordmenn vil klare å motstå fristelsen til å klikke seg inn på denne godbiten. Flott altså!

7843070[/snapback]

Det er en grunn til at jeg holder meg mest til Aftenposten, DN og e24.

Heldigvis er Dagbladet litt bedre enn VG.

Lenke til kommentar
Må nesten gratulerer dagbladet.no med denne slageren:

- Narkotatt filmkjendis sjokkert og fortvilet

 

Så gått som alle ordene i overskriftene er det som kjennetegner en viktig og, fremfor alt, moderne nyhetssak. Få nordmenn vil klare å motstå fristelsen til å klikke seg inn på denne godbiten. Flott altså!

7843070[/snapback]

 

Har du ikke fått med deg papirutgavens forside?

 

post-44848-1170278769_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Har nok det. Fin den, men det står hverken sex, kjendis eller narko i det svarte feltet. Ordvalget er i tillegg ganske konservativt. Ingen nykomlinger à la narkotatt eller sexdrept.

7844173[/snapback]

Nå er vel denne saken ganske ny, så det kan godt hende Dagbladet ikke viste nok om saken til at de lagde noen artikkel om den da avisen gikk på trykk i natt.

Lenke til kommentar
Har du ikke fått med deg papirutgavens forside?

7843981[/snapback]

Har nok det. Fin den, men det står hverken sex, kjendis eller narko i det svarte feltet. Ordvalget er i tillegg ganske konservativt. Ingen nykomlinger à la narkotatt eller sexdrept.

7844173[/snapback]

 

Store truende røde bokstaver var nok til at jeg bare *måtte* kjøpe avisen :!:

Lenke til kommentar
"Narkokjendis DØMT for FRYKTSEX!"

 

Antar den overskriften ville solgt et par aviser. Huff, avisene blir bare dårligere og dårligere (dette gjelder selvsagt ikke for Adresseavisen).

7846146[/snapback]

"Avslørt: Narkokjendis DØMT for hemmelig FRYKTSEX!"

 

Ikke undervurder hemmeligheter og avsløringer.

Lenke til kommentar
Huff, avisene blir bare dårligere og dårligere (dette gjelder selvsagt ikke for Adresseavisen).

7846146[/snapback]

Adresseavisen har som de alltid har hatt ca 100-200 gram godt innhold. Men totalvekta har de siste 10 årene økt fra ca 300 gram til ca 6-800 gram. Med andre ord har innholdet av søppel økt betraktelig. Det gjør at jeg har helt sluttet å kjøpe den. Nettutgaven leser jeg derimot av og til. Den er langt lettere. (Med noen triks blir innholdet av søppel også betydelig redusert).

 

 

"Avslørt: Mindreårig sexkjendis dømt for narkodrap i hemmelig orgie-klan"

Lenke til kommentar
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1626283.ece

 

Norge må lede an

 

Kan egentlig bare le av slik propaganda.

7860086[/snapback]

Og hva er det som er så galt med det?

Selv syns jeg det er fint det er noen som tar intiativ og trokker stier (selfølgelig med sammarbeid med andre). Bare se på hvor mye Arnold Schwarzenegger har fått verden til å tenke på miljøet etter at han gikk inn for senke CO2 utslippene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...