Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Håper Israel blir flinkere til å rette opp egne feil som hindrer for varig fred i regionen.

 

Minnet om jødeforfølgelsene

 

Lapid, som selv overlevde holocaust, men mistet sin far, sa til israelsk radio at trakasseringen minnet ham om forfølgelsen av jøder han selv opplevde i barndommen i Jugoslavia før krigen.

 

- Det var ikke krematorier og pogromer som gjorde skapte bitterhet for oss før de begynte å drepe oss, men forfølgelse, trakassering, steinkasting, rasering av forretninger, skremsler, spytting og hån, sier Lapid.

 

- Jeg var redd for å gå til skolen på grunn av de små antisemittene som lå og ventet for å banke oss opp. Hvor forskjellig er det fra det som et palestinsk barn opplever i Hebron, sa han videre.

 

Link

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvis du dreper en annen person, er det staten som har skylden da?

7794465[/snapback]

 

Ja, hvis ikke staten straffer meg og gjør sitt ytterste for at det ikke kan gjenta seg.

Lenke til kommentar
Hvis du dreper en annen person, er det staten som har skylden da?

7794465[/snapback]

 

Ja, hvis ikke staten straffer meg og gjør sitt ytterste for at det ikke kan gjenta seg.

7794488[/snapback]

Israelske myndigheter straffer jo faktisk israelere som utfører kriminelle handlinger, enten det er mot palestinere eller svensker, i motsetning til palestinske myndigheter som faktisk støtter terrorangrep :nei:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikke dra inn sammenligninger med hva andre måtte foreta seg eller ikke. Denne saken gjaldt bare denne artikkelen, og dens relevans. Jeg går ut fra at Lapid vet hva han snakker om når han sier det "minner" om den type trakasserier som jødene ble utsatt for. At staten Israel kanskje nå virkelig griper fatt i problemet er og håpe. Trakasseriene fra jødiske bosettere har tidligere vært rapportert i Norske media.

 

Israels statsminister Ehud Olmert satte i forrige uke i gang en undersøkelse som følge av anklager om at mishandling av palestinere er vanlig og at israelske soldater rutinemessig godtar mishandlingen.

 

Hebrons ordfører Afif Jabari sier at hvis Israel mener alvor med å leve i fred side om side med en palestinsk stat, må Israel gripe inn mot de hundrevis av krenkelser som finner sted mot palestinerne hver eneste dag i Hebron.

 

Hundrevis av hendelser hver dag er ikke peanuts.

Lenke til kommentar
Mannen mangler sans for proporsjoner. Eventuell trakassering utføres ikke av staten Israel, men av enkeltindivider. Holocaust var noe helt annet enn dette. For en tulling.

7794387[/snapback]

Nå står det ikke et eneste sted at han sammenligner det som skjer i Israel med holocaust. Ordet brukes kun i forbindelse med at mannen selv var holocaust-offer. Og minnene han forteller om er jo trakassering utført av enkeltindivider, slik som i dagens situasjon.
Lenke til kommentar

Er vel en av våre mest kjente nordmenn. Ble jo kåret til "en av 100 som har formet vår verden" av Time Magazine

 

http://www.time.com/time/magazine/article/...1187363,00.html

 

To be sure, it isn't an easy job. He entered the glaring and unforgiving international spotlight at the end of 2004 when he berated countries, including the U.S., for being stingy after a tepid response of $15 million in aid to the tsunami-devastated regions. For his part, he clarifies that he singled out no particular country but wondered out loud if the entire world should be giving more in foreign aid. And whether it was because of Egeland or not, the world did start doing more, including an additional $350 million in aid from the U.S. It is probable he will still be described as a pesky European who is more than slightly anti-American, but I have a feeling Jan Egeland doesn't worry too much about things like that. He is too busy visiting the worst places on earth, like earthquake-shaken Pakistan, war-torn eastern Congo or flooded Guyana. You will surely hear his voice when our conscience needs a little reminder.

 

Ble jo spekulert i at han ville ende opp i Stoltenberg sin regjering etter valget. Heldigvis sa han nei, tror han får gjort mer der han er nå :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tror ikke Jan er noen politikertype, han er heller en "statsmann" i likhet med størrelser som MLK, Nelson Mandela osv. Uannsett er det en type som gjør meg stolt av å si at jeg er også Norsk.

Lenke til kommentar
Hvis du dreper en annen person, er det staten som har skylden da?

7794465[/snapback]

Ja, hvis ikke staten straffer meg og gjør sitt ytterste for at det ikke kan gjenta seg.

7794488[/snapback]

Sitat:

 

"Israels statsminister Ehud Olmert satte i forrige uke i gang en undersøkelse som følge av anklager om at mishandling av palestinere er vanlig og at israelske soldater rutinemessig godtar mishandlingen."

 

Poeng å lese artiklene man limer inn kanskje? ;)

 

 

Mannen mangler sans for proporsjoner. Eventuell trakassering utføres ikke av staten Israel, men av enkeltindivider. Holocaust var noe helt annet enn dette. For en tulling.

7794387[/snapback]

Nå står det ikke et eneste sted at han sammenligner det som skjer i Israel med holocaust. Ordet brukes kun i forbindelse med at mannen selv var holocaust-offer. Og minnene han forteller om er jo trakassering utført av enkeltindivider, slik som i dagens situasjon.

7796374[/snapback]

Sitater:

 

"Minnet om jødeforfølgelsene"

 

"- Det var ikke krematorier og pogromer som gjorde skapte bitterhet for oss før de begynte å drepe oss"

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvis du dreper en annen person, er det staten som har skylden da?

7794465[/snapback]

Ja, hvis ikke staten straffer meg og gjør sitt ytterste for at det ikke kan gjenta seg.

7794488[/snapback]

Sitat:

 

"Israels statsminister Ehud Olmert satte i forrige uke i gang en undersøkelse som følge av anklager om at mishandling av palestinere er vanlig og at israelske soldater rutinemessig godtar mishandlingen."

 

Poeng å lese artiklene man limer inn kanskje? ;)

 

 

 

7801037[/snapback]

 

Jeg leste hele artikkelen, samtidig har jeg i poster etter den refrert til at trakkaseriene ikke startet "igår". Dette har vært i rapportert i media mange ganger gjennom de siste 10 årene (nå bruker jeg hukommelsen), uten at staten Israel har gjort noe seriøst for å stoppe mobbingen. Det tror jeg er fordi meldingene har kommet enten fra Palestinere, tyttebæret Willoch, Odd Karsten ARK Tveit, Amnesty og lignende "useriøse" kilder.

Nå når det kommer fra en overlevende av jødeforfølgelse/utryddelse blir det visst noe annet ...? Uannsett får vi håpe at svineriet opphører.

 

Lurer på hvilken troverdighet Israelske statsministre/presidenter har innad?

Lenke til kommentar

Interessant artikkel i BT idag, der kommunelegen i Granvin (den kommunen i Norge med færreste hjertesyke i forhold til befolkningen, forøvrig) mener at det er feil ressursbruk å gjøre storutrykning av at 80 år gamle, institusjonaliserte folk får hjertestans, og at man må spørre seg hvilket liv det er man "redder" dem til.

 

http://www.bt.no/lokalt/article335068.ece

 

Selv om jeg til en viss grad forstår tankegangen hans, så syns jeg det er litt forkastelig at han som lege kommer med slike utspill. Jeg trodde legers jobb var å hjelpe og prøve å redde folk så langt det var mulig, ikke velge hvem som fortjener en sjanse til og hvem som ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...