Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Bare det er bra for industrien så gjør de det.

Har de noen annen grunn til å drive virksomheten?

 

Jeg synes det er flott at de går til verks mot reklame, særlig reklame rettet mot unger som ikke har noen fullt utviklet kritisk sans ennå. At det i tillegg gjelder reklame for produkter som har negativ effekt på barna gjør tiltaket ennå bedre.

 

Men jeg synes de går for kort. Det burde også ha flere tiltak mot reklame som går ut over voksne. Ikke bare forbud mot alkohol-/tobakks-reklame som nå men også tiltak mot gambling-reklame og en rekke andre ting som har negativ effekt.

 

Men jeg kom til å lure på: Har vi ikke allerede et totalforbud i Norge mot reklame som er rettet mot barn?

7763732[/snapback]

For det første er det umulig å trekke en grense for når reklamen plutselig er rettet mot barn. Dessuten, som Dotten mener, ville de fleste mennesker sett på et slik forbud som en krenkelse av ytringsfriheten, gitt at ytringen kom fra dem selv - for hvis hensikten er å dempe upopulære innspill, har ikke ytringsfrihet noen verdi.

 

Det får være opp til hver enkelt å avgjøre viktigheten av et sunt kosthold. Hvis foreldre synes det er problematisk at ungene kjøper brus, så får det være en sak mellom dem og barna.

 

Men nå skal jeg sprette en herlig, usunn og på randen til iskald boks med Coca Cola og nyte effekten av at blodsukkeret stiger :tease:

 

Å forby markedsføring av brus har tross alt mer for seg enn å forby frokostblanding. Føler ikke helt at Axa har samme svjungen over budskape sitt som CocaCola har, med den påvirkningen det gir. Og sukkerholdige leskedrikker begrenser ikke akkuratt et økende fedmeproblem blant landets unge garde.

Vi skal ikke se bort ifra at Axa ville vært vel så aggressive i markedsføringen hvis de hadde ment at det var hensiktsmessig. At Coca Cola er større en Axa betyr jo bare at kundene faktisk vil ha produktene. En god handel med andre ord.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forbyr brusreklame(mot barn under 12 år

Dumhet er bare begrenset av kreativiteten. Forbrukerombudet burde kanskje se på den karborike og næringsfattige norske kosten, og forby reklame for frokostblandinger, fine kornprodukter og ikke minst melk

 

7763414[/snapback]

 

Er en sannhet i det. Jeg merket godt hvordan kiloene kom dettende på da jeg begynte å drikke melk daglig på rekruttskolen. Måtte jo løpe ekstra mye for å holde kiloene unna. :wee:

 

Skal det være slik får man være konsekvent. Forby reklame av alt som kan spises og drikkes.

 

Selv om det er idioti i høysetet.

7763681[/snapback]

 

Leste faktisk en kronikk eller debattinnlegg i dagbladet her om dagen at det var brødet som gjorde deg feit. Dette fordi det var så mye energi i brød eller noe i den duren. Innlegget var skrevet av en professor i ernæring tror jeg. Kanskje et forbud mot reklame av brød hadde vært på sin plass også?

 

Kanskje forbud mot all reklame som reklamerer for et produkt politikerene mener er dårlig for oss!

Lenke til kommentar
Synes Forbrukerombudet gjør en bra jobb, først og fremst for å forhindre at jeg skal bli plaget av innpåsliten reklame. Hadde CCC ringt meg i tide og utide for å kjøpe brus abonnement kunne jeg forstått saken mye bedre.

7763717[/snapback]

 

Det eneste forbrukerrådet her gjør er jo at colareklamen blir erstattet med Libress, Pampers, Snickers eller andre reklamer. Så hvordan i all verden dette hindrer at du blir plaget av innpåsliten reklame ser jeg ikke helt :)

7763861[/snapback]

Jeg mente først og fremt oppsøkende annonsering typisk telefonsalg. Det som er flott med TV reklame er muligheten for å zappe seg vekk!

Lenke til kommentar
Telefonsalg kan man reservere seg mot, slik at det ikke er lov å ringe deg opp :)

7764802[/snapback]

 

Det eneste problemet med det er at du må skrive inn personnummer hos brønnøysundregistrene, og ikke telefonnummer. Selv om jeg har reservert meg mot dette, så vil fortsatt hustanden kunne bli oppringt så lenge det bor noen der som ikke har reservert seg. Skulle vært mulig å reservere telefonnummer også, evt ha en ordning at en automagisk er reservert som stander, og kan velge å ikke-reservere seg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
GREÅKER/OSLO (Dagbladet.no): Den 76 år gamle familiemannen fra Greåker brukte å gå eller kjøre seg turer tidlig om morgenen.

 

I dag morges gikk det galt. Bare noen hundre meter fra sitt eget hus ble han slått ihjel av en 15 år gammel gutt. Den antatte gjerningsmannen ble pågrepet en snau time senere. Da var det vesle lokalsamfunnet på Greåker i ferd med å våkne opp til nyheten om hva som hadde rammet dem.

 

 

Bor et stenkast fra gjerningsstedet og har hatt panoramsutsikt til det som fortoner seg helt uvirkelig. Siden jeg flyttet hit har jeg bare låst døren når hjemmet skulle forlates mer enn en dag. Her er det liksom roligheten selv ... men så fort kan slike tragedier skje på egen "dørterskel". Jeg kjente ikke mannen men har sikkert sett han mange ganger. Kondolanser går til hans fasmilie.

 

Om 76-åringen ble stoppet av sin drapsmann på veien, eller tilbød ham skyss, er helt uklart. Det er også uklart om ugjerningen skjedde like etter 76-åringen forlot hjemmet, eller om det skjedde da han var på vei hjem igjen.

 

- Vi har ikke fått avhørt 15-åringen ennå. På grunn av hans lave alder har han rett til å ha foresatte tilstede. Og vi har hatt litt problemer med å finne frem til disse, sier Christophersen til Dagbladet.no.

 

15-åringen er foreløpig siktet for legemsbeskadigelse med døden til følge.

 

 

Og tragedien blir ikke mindre av at antatt gjerningsmann er så ung. All medfølelse til hans familie.

Lenke til kommentar
Leste faktisk en kronikk eller debattinnlegg i dagbladet her om dagen at det var brødet som gjorde deg feit. Dette fordi det var så mye energi i brød eller noe i den duren. Innlegget var skrevet av en professor i ernæring tror jeg. Kanskje et forbud mot reklame av brød hadde vært på sin plass også?

 

Kanskje forbud mot all reklame som reklamerer for et produkt politikerene mener er dårlig for oss!

7764583[/snapback]

All mat kan potensielt gjøre deg feit, men sukker er nå engang verre enn andre ting av flere grunner.

 

Ville foretrukket høyere skatt på usunn mat, så kan usunne mennesker betale de helseproblemene de frivillig pådrar seg.

 

Sunn og usunn mat er ikke så forbanna omstridt som enkelte skal ha det til. Faktisk er det ikke omstridt i det hele tatt. Brus, potetgull og skolebrød er ikke sunn lunsj for hverken barn eller voksne.

Lenke til kommentar
...

7764583[/snapback]

Brød inneholdser sikkert mye energi i form av karbohydrater. Men det inneholder også mange vitaminer og mineraler vi trenger, i tillegg til at det inneholder mye polysakarider som er en type karbohydrater som er mye bedre enn f.eks. sukker.

 

Om vi spiser mye karbohydrater skyldes dette som oftest ikke verken brød og poteter, men rafinert sukker som ikke inneholder noen næringsstoffer og som vi trykt kan kvitte oss med.

 

Vis sukker heller ikke er nok for å få ned vekten er mettet fett ett godt sted å begynne.

Lenke til kommentar
Nettavisen klinker til med ukens overskrift:

 

"Reinspikka og udestillert 96"

 

Får jeg foreslå å sende dem på et kurs i spritbrenning? :p Eller har de funnet en ny måte å lage sprit på uten å brenne?

7773501[/snapback]

Udestillert? Da regner jeg med det er 96% vann de prater om. :p

 

Men seriøst. Det er nok ufiltrert de burde skrevet.

Lenke til kommentar
Nettavisen klinker til med ukens overskrift:

 

"Reinspikka og udestillert 96"

 

Får jeg foreslå å sende dem på et kurs i spritbrenning? :p Eller har de funnet en ny måte å lage sprit på uten å brenne?

7773501[/snapback]

Udestillert? Da regner jeg med det er 96% vann de prater om. ;)

 

Men seriøst. Det er nok ufiltrert de burde skrevet.

7773580[/snapback]

 

Hva består de fire gjenstående prosentene av? :ph34r:

Lenke til kommentar
http://abum.com/show/41395/extreme_explosi..._tiny_form.html

 

Pardon me, men jesus tittyfucking christ.

7781169[/snapback]

http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_explosive

Binary Explosives in Action (This link is controversial. Several viewers believe that this film is possibly a hoax. FIXOR, see link below, is a legitimate binary explosive, yet does not have the power observed in the film for such a small quantity. FIXOR is also is a binary liquid explosive whose components separate and becomes relatively inert after two hours.)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...