Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
:dontgetit:  Ødelegge det offentlige helsevesenet?

 

Antyder du en storstilt konspirasjon eller?

 

Om det er en privat lege eller en offentlig som redder liv er nå fullstendig irrelevant. Det samme går for om det ens unge har en privat lærer eller en offentlig en. Høres jo nesten ut som private er en stor stygg ulv.

7720314[/snapback]

Når private ordninger fører med seg at en stadig større gruppe ikke lenger ønsker offentlige velferdsgoder, som det offentlige helsevesenet tilbyr til alle uavhengig av pasientenes finansieringsevne, så kan det bli et problem. Spesielt da også om det fører til et klasseskille mellom de som har råd til en privat løsning og de som må ta til takke med amputert offentlig støtte.

 

Nå er ikke Norge helt der enda, men det er et moment man burde være bevisst. Private løsninger kan undergrave universalitetsprinsippet.

7720786[/snapback]

 

Jeg sier som Ole Brum: Ja takk begge deler :thumbup:

Det behøver ikke undergrave de positive trekk i det offentlige helsevesen at de får sunn konkurranse. Finasieringen av begge kan jo komme fra samme pott, og det offentlige kan skjerpe seg kraftig på sin ressurssløsing. Har noen venner som jobber innenfor det offentlige, og deres beskrivelse er nedslående, håper jeg slipper og bli innlagt ved det lokale sykehuset, og skulle jeg være så uheldig håper jeg og være istand til å "overvåke" den behandlingen jeg får.

 

Edit: I påvente av at styret oppretter en chattetråd for "sportsidioter" tar jeg sjansen på og komme med svineriet her.... :blush:

Ole Einar Bjørndalen tok sin syttiende wcseier i dag, og virker helt utilnærmelig...Supermann kan gå og legge seg :p Så sier han på spørsmålet om hvordan slikt er mulig: Hvis man trener 1000 timer i året i 20 år så skulle det bare mangle... :love: Wow! Hvis alle hadde et slikt fokus/vilje/drømmer og fulgte disse opp, så kunne vi forært oljen til Svenskene og likevel utkonkurrert dem.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:dontgetit:  Ødelegge det offentlige helsevesenet?

 

Antyder du en storstilt konspirasjon eller?

 

Om det er en privat lege eller en offentlig som redder liv er nå fullstendig irrelevant. Det samme går for om det ens unge har en privat lærer eller en offentlig en. Høres jo nesten ut som private er en stor stygg ulv.

7720314[/snapback]

Jeg antyder at AP ikke har rent mel i posen, når de sier at de vil støtte opp om dagens velferdsordninger. De siste årene har privatiseringen fortsatt i omtrent samme tempo, selv om AP har sittet i regjering. Jeg har ingenting imot at private har lov å drive på, men det kan virke som det offentlige skal svekkes, for å minske andelen som vil behandles der.

 

Ja det er en dristig konklusjon, om ingen konspirasjon. For meg er det naturlig å stille dette spørsmålet, utifra de siste års utvikling.

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=178524

Ikke overaskende. Bekjentskap er i det virkelige livet som det er i The Sims. Hele veien opp til makteliten i Oslo.

Spørsmålet er om noe kan gjøres ved det.

7724385[/snapback]

Selv om jeg ikke er særlig begeistret for kameraderi og personlig samrøre i politikken, så vet jeg ikke om jeg synes akkurat denne saken var spesielt ille. Skulle han latt være å gi en nær venn, og tidligere kone, noen gode råd i en antakeligvis vanskelig stund?

Lenke til kommentar

 

:!:

 

Angående den riktige linken, så tror jeg gjerne på den undersøkelsen.

Venner kjenner man godt, man vet stort sett hvor man har dem, hva de er gode for osv. At mange da velger den enkle løsningen, for å slippe en lengre ansettelsesprosess med intervjuer og hu og hei, er egentlig ganske forståelig.

 

Skal jeg driste meg på litt spekulasjoner, vil jeg tro dette spesielt gjelder i mindre bedrifter, der sjefen/eieren er i "daglig kontakt" med de ansatte.

 

Til syvende og sist bør eierne av private bedrifter stå meget fritt mtp hvem de ønsker å ansette. I det offentlige bør det derimot legges mer vekt på objektive kriterier.

Lenke til kommentar

Jo mer rettigheter arbeidstakerne her i forhold til oppsigelser ol. desto større risiko er det å ansette noen man ikke kjenner. Derfor er det tryggere å ansette noen man vet er en skikkelig kar. Derfor ansettes venner. Derfor ansettes også nordmenn før utlendinger (mer kulturell likhet = mindre (opplevd) risiko for personkonflikter).

Lenke til kommentar

Valla sin posisjon i AP er styrket

 

Merk dere det AP velgere. Denne damen blir værende i sentralstyret og vil lede valgkomiteen så fremt hun selv ønsker det.

 

Norges mektigste person forblir mektig. Takk AP for det, men så er de jo kjøpt opp av LO. For hva er vel AP uten LO sine millioner?

 

Kan ikke noen fornuftige AP folk snart bli kvitt denne ukulturen og sammensveisningen. Kunne jo neste vurdert å stemme på dem da.

 

Er det ingen som er opptatt av å løse konfliker lenger? Handler alt nå om å vinne dem?

 

Edit:

 

Kontantstøtte kun for norske statsborgere

 

Nå har jeg likt FRp sin fordelingspolitikk blant småbarnsfamilier, men dette er for meg et stort tilbakesteg. Men de vinner vel velgere på det også. :shrug:

Lenke til kommentar

Cheney: Kritikerne av Bush hjelper bin Laden

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1601615.ece

 

Jeg er helt enig. Jeg synes kritikerne bærer alt for mye preg av å være politisk motivert og alt for lite opptatt av å finne den beste løsningen. Kritikerne har ikke egne alternative løsninger på konflikten, men kritiserer Bush uansett hva han finner på.

 

Ulempen med å alltid kritisere Bush uansett er den samme som når Israel alltid kritiseres uansett, er at det blir en "Damned if you do, damned if you don't"-situasjon. Når man uansett blir kritisert uavhengig av hva man finner på, da blir man til slutt totalt døv for kritikk, også rettmessig kritikk.

Lenke til kommentar

Kritikk er enkelt å komme med og ofte så kommer den uansett hva man sier. Dette går nok begge veier.

 

Beste eksemepelet jeg kan dra frem er vel min egen kritikk. Om LO ikke hadde fått til noe i Sykelønnssaken i fjor ville jeg garantert kritisert dem. Nå fikk de stoppet idiotien fra Stoltenberg, men situasjonen bruker jeg likevel til å kritisere AP og delvis LO fordi AP gir Valla alt for mye innflytelse og makt.

 

Greit nok at kritikken min kanksje rammer litt forskjellig og i forskjellige saker, men det viser bare hvordan slikt faktisk fort kan skje. Det er vel lettere å kjefte fremfor å rose i diskusjon, da det blir kjedelige få reaksjoner ut av skryt fremfor kritikk.

 

Angående Bush og hans fremferd så har nå i hvert fall jeg registrert alternative løsninger. Nå har han selv mye skyld i gjørmen han befinner seg i. Han ble kritisert for å oppløse den irakiske hæren fordi man mente den burde brukes til å holde stabiliteten i Irak. Han hørte ikke, nå sitter man ende dypere i gjørmen og når han får høre "told you so" så kommer Cheney løpende og klager over kritikk.

 

Men gjort er gjort og det er riktig å påpeke at man trenger løsningsforslag og ikke kun "I told you so" kommentarer. Men det er vel vanskelig for enhver opposisjon å komme med forslag som skal rydde opp i rotet motstanderen har skapt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke registrert noen gode alternativ. "Gjør ingenting" er vel det mest fremtredende alternativet. I forkant av krigen mente en del man burde utsatt Saddam for et attentat (tydeligvis mindre etisk problematisk med attentat enn rettsak og henrettelse), akkurat som det ikke ville ført til borgerkrig i makttomrommet etter Saddam.

 

Trekke styrkene ut er det mest fremtredende alternativet nå. Igjen, akkurat som om det ikke vil skape enda mer uro når forskjeller grupper vil bruke vold for å sikre seg makt. Fordelen er at man slipper å ta ansvar selv, men kan peke på Bush og si at han skapte problemet, akkurat slik du gjør Dotten.

 

Men la meg påpeke en ting: Problemet er ikke skapt av Bush. Problemet er skapt av Saddam og FN ved at FN har latt Saddam holde på i mer enn tyve år uten å ty til virksomme virkemidler for å stoppe ham. Bush har bare (tilsynelatende) feilet i å løse et allerede esksisterende problem. Men i min bok skal han ha ære for å der andre unndrar seg kritikk ved å gjøre ingenting, i det minste ha guts nok til å forsøke.

Lenke til kommentar
Fordelen er at man slipper å ta ansvar selv, men kan peke på Bush og si at han skapte problemet, akkurat slik du gjør Dotten.

 

Hehe, skjønte ikke helt den der. Regner ikke med at du ansar at jeg har noe ansvar her :wee:

 

Jeg bare påpeker hvorfor det er lettere for opposisjoner å kritisere uten å komme med løsningsforslag. Dette gjelder generelt og det Bush blir utsatt for er ikke et unntak

 

 

Men la meg påpeke en ting: Problemet er ikke skapt av Bush. Problemet er skapt av Saddam og FN ved at FN har latt Saddam holde på i mer enn tyve år uten å ty til virksomme virkemidler for å stoppe ham. Bush har bare (tilsynelatende) feilet i å løse et allerede esksisterende problem. Men i min bok skal han ha ære for å der andre unndrar seg kritikk ved å gjøre ingenting, i det minste ha guts nok til å forsøke.

7724953[/snapback]

 

Men så er det slik at situasjonen kunne vært bedre om USA hadde opptrådd smartere. Etterpåkloksap ja og en god dash med spekulering. Men gjort er nå gjort og man trenger løsninger. Skulle jeg selv rettet pekefingeren så går den mot flere enn USA. Ikke rart de må sende personell når alle andre vender ryggen til. Norge kunne fint bidratt mer, det samme går for andre land, spesielt stornasjoner. Gjenoppbyggingen og sikringen av sivile går for tregt der nede. Flere soldater kan hjelpe på akkurat det.

 

Og med soldat mener jeg da ingeniører, helsepersonell, mineryddere, instruktører, murere, elektrikere og andre. Ja de bærer våpen, grunnet situasjonen. Når folk hører soldater har de en tendens til å tenke primitivt og kun se for seg en mann som løper rundt og skyter i gjørmen.

 

Jeg skulle bare ønske FN og Nato kunne bidratt mer slik at tilbaketrekningen kunne gått fortere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Conoleza Rice: -Henrettelsene uverdig

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/ir...icle1602736.ece

 

Må si meg enig med dama. Selv folk som er for dødsstraff må vel reagere på måten det blir gjennomført på, eller?

7730478[/snapback]

 

Vel siden hun indirekte har vært med på og avgjøre en del uverdige henrettelser i det siste så vet hun vel hva hun snakker om...?

 

Vet forøvrig ikke hva som menes med denne saken? Hva var uverdig, eller mere uverdig enn foregående?? Ut fra artikkelen kunne jeg ikke finne noen detaljer som tilsa noe som helst.

 

Vi kan vel for øvrig være glad for og bli forskånet for mobkameraopptak av legaliserte Amerikanske henrettelser, og annen tortur rundt om kring.

 

Personlig spyr jeg av den "damen" der.

Lenke til kommentar
Kritikerne har ikke egne alternative løsninger på konflikten, men kritiserer Bush uansett hva han finner på....Jeg har ikke registrert noen gode alternativ. "Gjør ingenting" er vel det mest fremtredende alternativet.

Et alternativ som eksisterte lenge før invasjonen var å støtte opposisjonen i Irak, øke velstanden hos innbyggerne bl.a gjennom økonomisk integrasjon og skape en situasjon etter et regimeskifte der bruk av uberettiget vold fra partene hadde virket mot sin hensikt.

 

Trekke styrkene ut er det mest fremtredende alternativet nå. Igjen, akkurat som om det ikke vil skape enda mer uro når forskjeller grupper vil bruke vold for å sikre seg makt.

Rekker ikke å svare på dette nå, men jeg kan anbefale å se på et intervju med Rory Stewart (BBC Hardtalk).

Lenke til kommentar
Kritikerne har ikke egne alternative løsninger på konflikten, men kritiserer Bush uansett hva han finner på....Jeg har ikke registrert noen gode alternativ. "Gjør ingenting" er vel det mest fremtredende alternativet.

Et alternativ som eksisterte lenge før invasjonen var å støtte opposisjonen i Irak, øke velstanden hos innbyggerne bl.a gjennom økonomisk integrasjon og skape en situasjon etter et regimeskifte der bruk av uberettiget vold fra partene hadde virket mot sin hensikt.

7734252[/snapback]

Hvordan skulle man gjennomføre dette i praksis så lenge Saddam styrte i landet?

Og hvem skulle gjøre dette? USA eller FN?

Lenke til kommentar
Kritikerne har ikke egne alternative løsninger på konflikten, men kritiserer Bush uansett hva han finner på....Jeg har ikke registrert noen gode alternativ. "Gjør ingenting" er vel det mest fremtredende alternativet.

Et alternativ som eksisterte lenge før invasjonen var å støtte opposisjonen i Irak, øke velstanden hos innbyggerne bl.a gjennom økonomisk integrasjon og skape en situasjon etter et regimeskifte der bruk av uberettiget vold fra partene hadde virket mot sin hensikt.

 

7734252[/snapback]

 

Igjen, fortiden hjelper ikke for fremtiden. Det er ikke et løsningsforslag å si til Bush "hadde du gjort det og det for x antall år siden". Det man etterlyser er alternative forslag til hvordan dagens situasjon skal løses. Ikke hvordan gårsdagens situasjon kunne løses og ikke spekulering i hvordan dagens situasjon kunne vært unngått. :)

Lenke til kommentar
Åslaug Haga kritiseres for at hun har sagt at hun ønsker Tromsø som OL-søkerby i 2018, og det høster hun kritilkk for. Totalt usaklig etter min mening. Hun må da ha lov til å ytre sin mening selv om hun er i regjering. Håpløs krangel... :thumbdown:

7745669[/snapback]

Merkelig holdning. "Vi i Oslo må holde sammen og du Åslaug er en sviker fordi du holder med kolonien i Nord selv om du jobber i Oslo".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...