Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Vær litt kritisk da dere. Dere skremmer meg...

7612132[/snapback]

 

Tja, la oss prøve det da. Jeg forstod artikkelen slik at den beskrev negative trekk ved den Australske styreformen, ...

7612255[/snapback]

Jeg forsto det slik som at den beskrev en fri fantasi, med oppdiktede situasjoner.

 

Her hjemme har vi veldig lite å klage på, men uderslår oss ikke for å behandle utenlandsk arbeidskraft som slaver både på privat som mere formelt nivå. Lurer på hvem som hadde passet på deres rettigheter hvis ikke fagforeninger tok tak i dette?

7612255[/snapback]

Fagforeningene i Norge er gjennom de årlige streikene med på å presse lønningne stadig høyere, noe som gjør at lønnsforskjellene mellom Norge og utenlandet blir stadig større. Dermed blir utelandsk arbeidskraft og varer stadig billigere, relativt sett. Dette kompenseres for med tollmurer, spesielt mot den tredje verden, noe som er med på å holde utviklingen i disse landene nede og opprettholde de kunstige store forskjellene i lønninger.

 

Du sier du har individuell kontrakt med din arbeidsgiver, og det er vel og bra, men det utelukker ikke at andre enn deg i din situasjon trenger et støtteapparat som motvekt mot arbeidsgiver.

7612255[/snapback]

Fagforeningene burde nettopp være en individuell støtte i vanskelige situasjoner. Ikke en organisasjon som på generelt grunnlag presser frem kunstig høye lønninger.

 

Og det er dette som er problement med fagforeningene etter min vurdering. De er for dyre, og de opperer på feil nivå. I stedet for de årlige streikene og de generelle forhandlingene, så burde de fokusere på å støtte det individuelle medlemmet. Spesielt i vanskelige situasjoner som ved arbeidsledighet (kurs og etterutdanning) og ved å inngå kontrakter med nye arbeidsgivere og sørge for at kontraktene holder mål.

 

Også har vi selvsagt problemene rundt LO og samrøret med AP. Men det blir off topic (med mindre man spinne en fantasihistorie rundt det da... slik som artikkelen gjør... men det blir for mye jobb)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Vær litt kritisk da dere. Dere skremmer meg...

7612132[/snapback]

 

Tja, la oss prøve det da. Jeg forstod artikkelen slik at den beskrev negative trekk ved den Australske styreformen, ...

7612255[/snapback]

Jeg forsto det slik som at den beskrev en fri fantasi, med oppdiktede situasjoner.

 

 

7612395[/snapback]

 

Her ungikk du poenget mitt galant: "minnes en båt med noen Afghanske flyktninger som det ble satt marinekrefter mot, var visst en Norsk båt innblandet i dette."

 

Ble kapteinen på dette fartøyet "årets nordmann"? Lurer på hvorfor :hmm:

 

Fagforeningene i Norge er gjennom de årlige streikene med på å presse lønningne stadig høyere, noe som gjør at lønnsforskjellene mellom Norge og utenlandet blir stadig større. Dermed blir utelandsk arbeidskraft og varer stadig billigere, relativt sett. Dette kompenseres for med tollmurer, spesielt mot den tredje verden, noe som er med på å holde utviklingen i disse landene nede og opprettholde de kunstige store forskjellene i lønninger.

 

Fagforeningene er viktige for å dempe kunstige forskjeller i lønninger. Hva med alle disse fornøyelige topplederlønningene, er de fortjente? De er til og med så geniale at de påstår at dette må de ha ellers flagger de ut. Jeg sier god reise, fordi jeg har ingen som helst tro på deres mangel på magemål eller evner, målt opp mot resultatene. At meningmann vil ha så mye som mulig av verdiskapningen er vel en naturlig konsekvens av lederes handlinger...?

De årlige streikene er en uting som det er to parter som har ansvaret for skjer.

 

Fagforeningene burde nettopp være en individuell støtte i vanskelige situasjoner. Ikke en organisasjon som på generelt grunnlag presser frem kunstig høye lønninger.

 

Fagforeninger bidrar til å minske forskjeller i nivåer, og ivaretar de svakeste rettigheter, som gjerne gutteklubben grei har fremprovosert.

 

Og det er dette som er problement med fagforeningene etter min vurdering. De er for dyre, og de opperer på feil nivå. I stedet for de årlige streikene og de generelle forhandlingene, så burde de fokusere på å støtte det individuelle medlemmet. Spesielt i vanskelige situasjoner som ved arbeidsledighet (kurs og etterutdanning) og ved å inngå kontrakter med nye arbeidsgivere og sørge for at kontraktene holder mål.

 

På hvilket nivå burde fagforeningene operere? De er for dyre :dontgetit: De blir finansiert av de organiserte såvidt jeg vet. De støtter fagopplæring og kursing på ulike nivåer bla. tillitsvalgte som senere kanskje skal sitte å forhandle med lokal arbeidsgiver. De påser også at alle ansatte, det være seg medlemmer eller uorganiserte får lovpålagt/overenskomsmessige arbeidsforhold.

 

Også har vi selvsagt problemene rundt LO og samrøret med AP. Men det blir off topic (med mindre man spinne en fantasihistorie rundt det da... slik som artikkelen gjør... men det blir for mye jobb)

 

 

Her er jeg enig i at slikt samrøre bør unngåes. Tror det kommer av historiske sterke bånd, men mener at i de senere år har disse begynt å bli litt mere tynnslitte. Senest ved de rødgrønnes sykelønnsforslag hvor LO gikk i tospann med arbeidsgiversiden.

 

Edit: Nei jeg fikk ikke nytt keyboard til jul :hrm:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Australia: Drømmen er død

AUSTRALIA I DAG. Forestill deg at du våkner en morgen, åpner avisen og leser at helt nye lover om regulering av arbeidsforhold er vedtatt. Fra nå av vil hver eneste arbeidstager - også du! - bli bedt om å inngå en individuell kontrakt med arbeidsgiveren.

 

7612056[/snapback]

 

 

Høres fantastisk ut. Synd den muligheten ikke var der når jeg jobbet i Posten. Frustrerende å gjøre dobbelt så mye som andre ansatte men få mindre betalt fordi det kun er ansenitet og intet annet som regulerte hvor mye man skulle tjene. Skal si det var motiverende :whistle:

 

Heldigvis er det bedre lagt opp i forsvaret, selv om det er store unaturlige forskjeller mellom grenene.

 

Innsats - kompetanse - erfaring. Tre elementer som bør utgjøre hva en tjener.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Australia: Drømmen er død

AUSTRALIA I DAG. Forestill deg at du våkner en morgen, åpner avisen og leser at helt nye lover om regulering av arbeidsforhold er vedtatt. Fra nå av vil hver eneste arbeidstager - også du! - bli bedt om å inngå en individuell kontrakt med arbeidsgiveren.

 

7612056[/snapback]

 

 

Høres fantastisk ut. Synd den muligheten ikke var der når jeg jobbet i Posten. Frustrerende å gjøre dobbelt så mye som andre ansatte men få mindre betalt fordi det kun er ansenitet og intet annet som regulerte hvor mye man skulle tjene. Skal si det var motiverende :whistle:

 

Heldigvis er det bedre lagt opp i forsvaret, selv om det er store unaturlige forskjeller mellom grenene.

 

Innsats - kompetanse - erfaring. Tre elementer som bør utgjøre hva en tjener.

7612519[/snapback]

 

Senere ut i artikkelen er denne nydelige kontrakten presentert for arbeidstakeren som en ferdigforhandlet avtale uten at "du" fikk ære med på den forhandlingen. Blir den da like lettfordøyelig? Take it or leave it...Hurra :w00t:

Lenke til kommentar
Fagforeningene er viktige for å dempe kunstige forskjeller i lønninger. Hva med alle disse fornøyelige topplederlønningene, er de fortjente?

 

Jeg kan ikke helt se hvordan fagforeningene har noe å si når det kommer til lederlønninger.

 

Fagforeninger bidrar til å minske forskjeller i nivåer, og ivaretar de svakeste rettigheter, som gjerne gutteklubben grei har fremprovosert.

 

Fagforeningene er også flinke til å nekte de flinkeste å tjene mer enn de som ikke er flinke. Det er et paradoks at en postbetjent som makter å levere to ruter i arbeidstiden tjener mindre enn en som ikke makter å levere en rute innenfor arbeidstiden.

 

Var et stort problem når jeg var tillitsvalgt i Posten og de flinke budene klaget på dette. Men som LO representant var det intet å gjøre, en dårlig postmann med 10 års ansenitet skulle tjene mer enn et dyktig postbud med 2 års ansenitet. Er også en grunn de flinke etthervert sluttet og forsvant til det private.

 

(Må bare påpeke at jeg er en varm tilhenger av fagforeninger, er selv tillitsvalgt for mitt fartøy. Men de bommer veldig ofte)

 

Take it or leave it...Hurra :w00t:

7612557[/snapback]

 

Da blir det leave it. Sier folk nei må tilbudet bedres. Fungerer fint i praksis det, i hvert fall i Norge hvor man kronkurerer om arbeidskraften. Men mindre heldig løsning i bl.a. verftsindustrien i Spania.

Lenke til kommentar
Her ungikk du poenget mitt galant: "minnes en båt med noen Afghanske flyktninger som det ble satt marinekrefter mot, var visst en Norsk båt innblandet i dette."

 

Ble kapteinen på dette fartøyet "årets nordmann"? Lurer på hvorfor :hmm:

7612490[/snapback]

Hvis jeg unngikk poenget er det fordi jeg ikke ser noe poeng. Klartekst?

 

 

De årlige streikene er en uting som det er to parter som har ansvaret for skjer.

7612490[/snapback]

Det er en part som forsøker å presse opp lønningene. Ikke to. Grunnen til at det blir strek er jo nettopp fordi den andre parten ikke er med på å forhøye lønningnene.

 

 

Fagforeningene burde nettopp være en individuell støtte i vanskelige situasjoner. Ikke en organisasjon som på generelt grunnlag presser frem kunstig høye lønninger.

 

Fagforeninger bidrar til å minske forskjeller i nivåer, og ivaretar de svakeste rettigheter, som gjerne gutteklubben grei har fremprovosert.

7612490[/snapback]

Lønnsforhøyelse er ikke å iverate svakestes rettigheter. Og forskjellene jeg snakket om er de kunstig høye forskjellene mellom nordmenn og utlendinger. Og det var nettopp dette som var et av problemene i artikkelen, der man lagde et poeng av at man hyret utenlandske billigere arbeidere.

 

 

 

På hvilket nivå burde fagforeningene operere? De er for dyre :dontgetit: De blir finansiert av de organiserte såvidt jeg vet.

7612490[/snapback]

Jeg betaler vel under en tredjedel til min fagforening (som ikke organiserer årlige streiker) i forhold til hva LO koster.

 

De støtter fagopplæring og kursing på ulike nivåer bla. tillitsvalgte som senere kanskje skal sitte å forhandle med lokal arbeidsgiver. De påser også at alle ansatte, det være seg medlemmer eller uorganiserte får lovpålagt/overenskomsmessige arbeidsforhold.

7612490[/snapback]

Fagforeningene gjør noe bra, men de gjør mye de ikke burde gjøre. Eksempel LO som prøver å presse gjennom forbud mot å ikke organisere seg, de årlige streikene som presser frem kunstig høye lønninger, vanskelig forhold på arbeidsplassene og mobbing av 'snyltere' som ikke er organisert, samrøret mellom LO og AP osv.

 

Fagforeninger er en positiv ting, når de begrenser sin virksomhet og tilstedeværelse.

Lenke til kommentar
Jeg betaler vel under en tredjedel til min fagforening (som ikke organiserer årlige streiker) i forhold til hva LO koster.

 

Ikke rart LO er dyrt når 10-12 millioner går til AP. For ikke å snakke om at det er penger som gjør AP avhengig av LO. Så har man LO lederen som sitter i sentralstyret til AP. Med Jens Stoltenberg sin velsignelse. En mann som for ordens skyld er leder av Arbeiderpartiet som også er et paradoks siden mannen er så langt fra en arbeider som det er mulig å komme. 6 måneders vikariat er det han kan skilte med av erfaring, mannen er jo sønn av to mektige personer som begge er historiske mektige familier i norsk sammenheng. Det er få personer, om noen på Stortinget, som er født med større sølvskje i munnen og det er hans nettverk og ikke hans kompetanse som førte han der han er. At mannen har en moral som tilsier at det er riktig å stikke av når man kræsjer i en annens bil er heller ikke så imponerende.

 

Puh. Måtte bare få det ut. Nå fikk jeg lyst til å lange litt ut mot Carl, Bondevik og Hallgeir også før året er omme. :devil:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Fagforeningene er viktige for å dempe kunstige forskjeller i lønninger. Hva med alle disse fornøyelige topplederlønningene, er de fortjente?

 

Jeg kan ikke helt se hvordan fagforeningene har noe å si når det kommer til lederlønninger.

 

7612567[/snapback]

 

Det jeg mente var at lederes handlemåter, innvirker på kravstørrelsen fra organisasjonen. Jeg misliker sterkt den "kunstige" forskjellen i mål som tilegges begge sider av begge parter. Savner et reelt og ærlig samarbeid fra begge parter.

 

Fagforeningene er også flinke til å nekte de flinkeste å tjene mer enn de som ikke er flinke. Det er et paradoks at en postbetjent som makter å levere to ruter i arbeidstiden tjener mindre enn en som ikke makter å levere en rute innenfor arbeidstiden

 

Det er vel en konsekvens av solidaritetsprinsippene som også for meg har vært urettferdige, men lite å gjøre med det for å ivareta helheten... :hrm:

 

(Må bare påpeke at jeg er en varm tilhenger av fagforeninger, er selv tillitsvalgt for mitt fartøy. Men de bommer veldig ofte)

 

Gleder meg å høre :thumbup: Ble vel ikke så forbauset akkurat.

 

BTW: Er det fremdeles slik i forsvaret at ansinnitet (automatisk opprykk i grad) blant de uniformerte gjelder? Det var noe som jeg ergret meg over (var sivilt annsatt), fordi det var direkte demoraliserende å se at folk som tok med seg pysjamasen på jobb likevel etter x ant. søvndyssende "virke" foretok gigantiske sprang på lønnsstigen? :thumbdown:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Puh. Måtte bare få det ut. Nå fikk jeg lyst til å lange litt ut mot Carl, Bondevik og Hallgeir også før året er omme.  :devil:

7612651[/snapback]

 

For guds skyld ikke gjør det :no: La oss være venner i hvert fall til klokken har blitt 00.01 :p

Lenke til kommentar
Jeg betaler vel under en tredjedel til min fagforening (som ikke organiserer årlige streiker) i forhold til hva LO koster.

 

Ikke rart LO er dyrt når 10-12 millioner går til AP. For ikke å snakke om at det er penger som gjør AP avhengig av LO. Så har man LO lederen som sitter i sentralstyret til AP. Med Jens Stoltenberg sin velsignelse.

7612651[/snapback]

Og i tillegg ønsker LO og Valla at å være organisert skal være påbudt!

 

Det skal altså være (tilnærmet) påbudt å indirekte støtte AP økonomisk. Snakker om demotrati.

 

Og dette er ikke fri fantasi som en viss artikkel...

Lenke til kommentar

BTW: Er det fremdeles slik i forsvaret at ansinnitet (automatisk opprykk i grad) blant de uniformerte gjelder? Det var noe som jeg ergret meg over (var sivilt annsatt), fordi det var direkte demoraliserende å se at folk som tok med seg pysjamasen på jobb likevel etter x ant. søvndyssende "virke" foretok gigantiske sprang på lønnsstigen?  :thumbdown:

7612669[/snapback]

 

Nei, den er nå fjernet. Er en helt ny ordning som har skapt litt støy. Blant annet at man kun har kontrakt frem til man er 35 år og så er det ut. Med unntak av 20% som får tilbud om yrkesbefalstilling. Men det er ikke alle som ønsker å fortsette en karriere et sted hvor man mest sannsynlig får fyken på 35 års dagen. Selv om man da får to års utdanning med på kjøpet.

 

Det er fortsatt en stor variasjon på ledere i forsvaret. Her finner man noen av de beste og noen av de værste. Heldigvis er jeg selv prisgitt noen av de desidert beste lederne som er å oppdrive. Noe som smitter over på menige. Har kun opplevd 2 av 12 menige ikke søker verving, flere av dem kunne aldri tenke seg det i starten. Så det er et godt tegn, man trives og blir ivaretatt. Andre steder er det motsatt, menige som i utgangspunktet ønsker å fortsette ombestemmer seg grunnet behandling fra dårlig befal.

 

Menige er underbetalt som det er, i tillegg er jeg ingen tilhenger av obligatorisk førstegangstjeneste. Men det er en annen sak. Er glad de er der, de gjør en fenomenal jobb og det er særdeles givende å jobbe med unge mennesker som man kan være vitne til bli voksne og ta ansvar.

 

Puh, måtte bare få det ut også før året er omme ^^

 

Og i tillegg ønsker LO og Valla at å være organisert skal være påbudt!

7612782[/snapback]

 

Noe som er skremmende når det kommer fra Norge sin mektigste person.

 

Det er trist når man opplever mobbing av de uorganiserte og stempler den som snyltere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Her ungikk du poenget mitt galant: "minnes en båt med noen Afghanske flyktninger som det ble satt marinekrefter mot, var visst en Norsk båt innblandet i dette."

 

Ble kapteinen på dette fartøyet "årets nordmann"? Lurer på hvorfor :hmm:

7612490[/snapback]

Hvis jeg unngikk poenget er det fordi jeg ikke ser noe poeng. Klartekst?

 

7612608[/snapback]

 

Jeg forholdt meg til fantasiene i artikkelen, og bandt disse opp mot konkrete handlinger av Australias regjering.

 

Da ble noen bilder frigitt i avisene. De viste barn i sjøen som ble reddet av marineoffiserer. Regjeringens offisielle versjon var at asylsøkere som hadde forsøkt å nå kysten i båt, var blitt avskåret av marinen. Foreldrene hadde kastet barna sine over bord i et forsøk på å tvinge marinen til å ta asylsøkerne om bord.

 

Det er en part som forsøker å presse opp lønningene. Ikke to. Grunnen til at det blir strek er jo nettopp fordi den andre parten ikke er med på å forhøye lønningnene.

 

Det ville vel vært en gedigen bombe om begge partene forsøkte å presse opp lønningene :p

Uannsett kan ikke ledere, hvis de virkelig ønsker å påstå at de gjør seg fortjent til lønnen sin ikke skjønner at egen mangel på helhetlig lederskap blir et moment som bidrar negativt til kravene fra "gølvet" undergraver både sine egne krav/ønsker og mulighetene for måloppnåelsen til bedriften.

Er forøvrig litt irritert over at "noen" synes å tro at belønning behøver å koste mye penger... :hrm:

 

Lønnsforhøyelse er ikke å iverate svakestes rettigheter. Og forskjellene jeg snakket om er de kunstig høye forskjellene mellom nordmenn og utlendinger. Og det var nettopp dette som var et av problemene i artikkelen, der man lagde et poeng av at man hyret utenlandske billigere arbeidere.

 

Var sjømann på 70/80 tallet og fikk merke politikken til "tyttebæret" Willoch. Vi hadde vel da ca. 30-40000 arbeidsplasser på de sju hav. Det tok ikke de liberalistiske geniene så mange år å pulverisere disse til fordel for billigere arbeidskraft fra lutfattige utviklingsland. I tillegg fikk våre kjære redere statstøtte for å utføre denne genistreken...Hurra :fun: Og jaggu tror jeg de får det idag også :love: uten at de bidrar til mere enn peanøtter til fellesskapet....men vi er jo en sjømakt så da så...voff voff :w00t:

Så hvis vi skal gjøre det samme her på fastlandet...hvor vil du da gjøre av alle oss overbetalte uslinger?

 

eg betaler vel under en tredjedel til min fagforening (som ikke organiserer årlige streiker) i forhold til hva LO koster.

 

Hvilken organisasjon er dette? Heismontørenes forening kanskje.. :whistle:

 

Fagforeningene gjør noe bra, men de gjør mye de ikke burde gjøre. Eksempel LO som prøver å presse gjennom forbud mot å ikke organisere seg, de årlige streikene som presser frem kunstig høye lønninger, vanskelig forhold på arbeidsplassene og mobbing av 'snyltere' som ikke er organisert, samrøret mellom LO og AP osv.

 

Fint at du mener de har livets rett, men som alle andre kan de bli bedre :thumbup: Tilbake til disse streikene som der er to parter som grunnlegger, og min kjeppheste er bedriftens mangelfulle lederkultur/kompetanse som største faktor for forbedring.

 

Fagforeninger er en positiv ting, når de begrenser sin virksomhet og tilstedeværelse.

 

Ja hvis bare alle var like "sterk" som "meg" :yes:

 

 

Edit: Sitter og koser meg med den "Spanske flue" på NRK. Den er like genial på nyttårsaften som "Hovmesteren" er på lille juleaften :love:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Var sjømann på 70/80 tallet og fikk merke politikken til "tyttebæret" Willoch. Vi hadde vel da ca. 30-40000 arbeidsplasser på de sju hav. Det tok ikke de liberalistiske geniene så mange år å pulverisere disse til fordel for billigere arbeidskraft fra lutfattige utviklingsland. I tillegg fikk våre kjære redere statstøtte for å utføre denne genistreken...Hurra :fun: Og jaggu tror jeg de får det idag også :love: uten at de bidrar til mere enn peanøtter til fellesskapet....men vi er jo en sjømakt så da så...voff voff :w00t:

Så hvis vi skal gjøre det samme her på fastlandet...hvor vil du da gjøre av alle oss overbetalte uslinger?

 

7613166[/snapback]

 

Den affæren der er det nok flere enn Willoch som må ta skylden for. Deriblant AP. Var jo til tider kø på kaien hvor nordmenn gikk av og fillipinere gikk ombord. Dette foregikk både under Høyre og AP styre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Var sjømann på 70/80 tallet og fikk merke politikken til "tyttebæret" Willoch. Vi hadde vel da ca. 30-40000 arbeidsplasser på de sju hav. Det tok ikke de liberalistiske geniene så mange år å pulverisere disse til fordel for billigere arbeidskraft fra lutfattige utviklingsland. I tillegg fikk våre kjære redere statstøtte for å utføre denne genistreken...Hurra :fun: Og jaggu tror jeg de får det idag også :love: uten at de bidrar til mere enn peanøtter til fellesskapet....men vi er jo en sjømakt så da så...voff voff :w00t:

Så hvis vi skal gjøre det samme her på fastlandet...hvor vil du da gjøre av alle oss overbetalte uslinger?

 

7613166[/snapback]

 

Den affæren der er det nok flere enn Willoch som må ta skylden for. Deriblant AP. Var jo til tider kø på kaien hvor nordmenn gikk av og fillipinere gikk ombord. Dette foregikk både under Høyre og AP styre.

7613698[/snapback]

 

Ja er enig med deg i at den prosessen foregikk over flere regimer, men lærdommen av feiltagelser virker å være glemt når vi i disse dager sutrer over lønnsnivået, eller "kravstorheten" til landkrabbene, og forsøker og "selge" samme budskapet en gang til uten sikkerhetsnett :thumbdown:

Lenke til kommentar

Det er nesten en tapt sak ettersom globaliseringen tar til. Nordmenn tjener blant de beste i verden og norske arbeidstagere er dyre i forhold til "konkurentene".

 

Det ender vel med at nordmen sitter på ræven og bruker oljepengene til å hyre inn utlendinger til å gjøre jobben. Satt på spissen.

 

Er bare glad det er litt vanskeligere å bytte ut meg og andre nordmenn i Sjøforsvaret enn det det var å bytte ut norske arbeidere i handelsflåten. Så jeg får vel seile noen år til.

 

Men vi blir vel byttett ut med polakker etterhvert vi også, så slipper man å betale en halv million++ i årslønn til de som seiler langs kysten for å vokte konge, federland og Ari Behn :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er nesten en tapt sak ettersom globaliseringen tar til. Nordmenn tjener blant de beste i verden og norske arbeidstagere er dyre i forhold til "konkurentene".

 

Det ender vel med at nordmen sitter på ræven og bruker oljepengene til å hyre inn utlendinger til å gjøre jobben. Satt på spissen.

 

Er bare glad det er litt vanskeligere å bytte ut meg og andre nordmenn i Sjøforsvaret enn det det var å bytte ut norske arbeidere i handelsflåten. Så jeg får vel seile noen år til.

 

Men vi blir vel byttett ut med polakker etterhvert vi også, så slipper man å betale en halv million++ i årslønn til de som seiler langs kysten for å vokte konge, federland og Ari Behn  :cool:

7616387[/snapback]

 

Hehe :blush:

Lenke til kommentar
Australia: Drømmen er død

AUSTRALIA I DAG. Forestill deg at du våkner en morgen, åpner avisen og leser at helt nye lover om regulering av arbeidsforhold er vedtatt. Fra nå av vil hver eneste arbeidstager - også du! - bli bedt om å inngå en individuell kontrakt med arbeidsgiveren.

 

Kronikk i Aftenposten

 

Det blir trukket paralleller til Norge og Frp i dette velskrevne innlegget av Nicholas Hope. (Jepp, ser ut til å være han fra Bad Boy Bubby)

Selv er jeg ingen ihuga FRP-motstander, men mener det er viktig å få litt forskjellige perspektiv på ting.

7612056[/snapback]

 

Hey hey! Her i Australia er livet topp!

 

 

Dessuten er individuelle kontrakter et gode som kan komme hver enkelt ansatt til gode.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Den kan ikke være ferdigforhandlet når arbeidsgiver og arbeidstager ikke har forhandlet. ;)

 

Så det er et utkast. Så får arbeidstageren velge ja eller nei. Eventuelt kreve forhandlinger.

 

Edit; Nytt partibarometer er ute;

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...5entry7618055

7618077[/snapback]

 

I artikkelen som er opphavet til diskusjonen er poenget at kontrakten er ferdgsydd og presenteres arbeidstakeren....som da har mistet valgmuligheten. Artikkelen er slik som jeg har forstått det basert på Australske forhold som det er spunnet videre på og overført til Norske stømninger/trekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...