Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Og dette tilsier ikke at det er et problem. De folket vil ha skal bli valgt. Enkelt og greit. Skal man bruke den retorikken du her bruker så tilsier det at også feite, tynne, single, foreldre, ungdom, pensjonister, skallede, gravide osv bør kvoteres inn, for de har alle forskjellige perspektiver.

 

Personlig tror jeg en det er større forskjell i perspektiver mellom en frisk og en handicappet enn det er mellom kvinne og mann (generelt sett). Ikke det at jeg ser noen maser om at handicappede skal kvoteres inn i hverken styrer eller politiske verv. Go figuere.

...

 

Heller en jury bestående av 100% kompetente kvinner fremfor en jury bestående av 50% menn som er mindre kompetent enn kvinner som måtte vike plassen grunnet kvotering.

...

 

Det eneste demokratiske problemet er om de folket vil ha blir fjernet fordi de har feil kjønn. Jeg bryr meg ikke om kjønnet til de som er på tinget, jeg bryr meg om at de som er på tinget er der fordi folket har gitt dem tilliten. Ikke fordi myndighetene har plassert dem der takket være kjønn.

Nå har Norge listevalg, så der er faktisk ikke slik at de folket vil ha nødvendigvis blir valgt, man velger dem i kraft av hvilket parti de representer. Og når det gjelder forskjellen mellom kvinner og menn er det en som er av betydning for absolutt alle i landet. Jeg er ikke fremmed for at også andre grupper burde representeres, men skillet mann/kvinne er langt mer fundamentalt enn de du skisserer.

 

Men for å returnere til viktigheten av pluralisme i politikken. Det er slik at menn og kvinner, alt annet likt, innehar ulike perspektiver, samtidig som dikotomien er av langt større betydningen enn andre medfødte variabler. Det følger også av politikkens natur at den skal være "by the people, for the people" altså ivareta helhetens interesser. Nå diskuterer vi ut i fra en situasjon, som du ikke har noen problemer med, hvor 100 % av representantene består av samme kjønn. Menns og kvinners erfaringer vil alltid, alt annet likt, være forskjellig, og en forsamling som skal styre for folket burde nettopp representere mer enn halvparten av befolkningens synspunkter. En mann kan ikke representere og drøfte og sette seg inn i en kvinnes situasjon der dette er relevant, like lite som en kvinne kan gjøre det samme ifht en mann. En forsamling som ikke innehar begge perspektivene mangler derfor noe essensielt, det mangler et viktig og relevant perspektiv, samtidig som det er en forsamling som skal ivareta begge grupperes interesser. All verdens kompetanse kan ikke erstatte nytten av erfaring og det teknokratiske parlamentet du for øvrig skisserer har det for øvrig aldri vært snakk om eller vært tradisjon for i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting av det du skriver tilsier at menn eller kvinner skal kvoteres inn i stillinger. Det er like lite et argument for det som det er et argument for at homofile eller handicapede bør kvoteres inn. Eller kriminelle for den saks skyld. At du mener skillet mann/kvinne er mer fundamentalt kan du gjerne mene, men det er ikke bygget på annet en personlig mening. Det er like riktig/galt å hevde at skillet heterofil/homofil, frisk/handicapet o.l er mer fundamentalt.

 

Å sette kjønn som kriterium er malplassert med mindre det er noe "faglig" bevist (i mangel på bedre ord) som tilsier at kjønn skal være en faktor. A la en bikinimodell eksempelvis.

 

Det er ikke annet å merke seg enn at den vante "naturlige forskjellen" på menn og kvinner hentes frem som argument for å diskriminere. Ikke noe nytt der i gården. Akkurat som å høre på kollegaen min som mente kvinner ikke burde være i forsvaret. Man finner frem utfordringer for å bruke det som argument for at det er riktig å diskriminere. Ikke det at det gjør det mer riktig. :)

Lenke til kommentar
Snart må vel halvparten av fotballspillerne på banen være kvinner også.

7455514[/snapback]

Nei da tror jeg heller det kommer krav om at minst 40% av fotballkamper og omtale på TV skal være kvinnefotball. Slik det er nå risikerer jo vi nordmenn å gå glipp av viktige opplevelser innen kvinnefotball.
Lenke til kommentar

Statsministeren må selvsagt bytte mellom å være mann og kvinne hver valgperiode, og regjeringen må bestå av minst 40% kvinner, minst to personer med minoritetsbakgrunn, ihvertfall en handikappet, pluss tre kuer, femten sauer og en container med maur.

 

Dessuten skal alle dukker selges i like mange manns- og kvinnetyper. Alle figurer i dataspill må være kjønnsnøytrale, og bruken av "han/hun" må avsluttes, og erstattes med "den".

 

Alle jobber skal heretter avgjøres ved loddtrekning, for å unngå diskriminering av noe slag.

 

:love:

Lenke til kommentar

Jeg leste i avisen; papir utgaven til Vg om stoltenberg sin nye stabsjef.. Han hadde fått utvidede fullmakter og hadde flere roller som kunne minne om "superministeren" de andre partiene sa blankt nei til på soria moria. Synest dette er litt spesielt, de har fått nei, men likevel gir de en person en stilling som kan minne om denne bare at de ikke kaller den det som var planlagt fra AP sin side..

Lenke til kommentar
...pluss tre kuer, femten sauer og en container med maur.

7455726[/snapback]

Hey, hey, ro ned nå, jeg trodde det var slik at regjeringen allerede besto av en del av disse? :hmm:

 

Selvfølgelig har vi nordmenn rett, om vi nordmenn ikke hadde eksistert, hvordan ville verden vært i dag da? Tenk over det. Faktum er at verden ikke kunne klart seg uten ostehøvelen og bindersen. :p

 

Nå er det vel ingen overraskelse at regjeringen foreslår slike drastiske endringer som ikke på noen måte er særlig gjennomtenkte, samtidig er det jo fint at det kjempes for likestilling, men enkelte ganger blir det kanskje tatt litt hardt i?

Lenke til kommentar
...pluss tre kuer, femten sauer og en container med maur.

7455726[/snapback]

Hey, hey, ro ned nå, jeg trodde det var slik at regjeringen allerede besto av en del av disse? :hmm:

7458492[/snapback]

 

Hey, det der var ganske frekt sagt overfor verdens kyr, sauer og maur ;)

 

 

For ordens skyld ikke et forslag fra regjeringen dette her. Takk og pris. Forhåpentligvis blir det ikke det i fremtiden heller.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Annans pressesekretær Stephane Dujarric sier at Annan lenge har ment at Midtøsten må behandles i sammenheng, ikke som isolerte kriser i Irak, i Libanon og i Israel og Palestina.

 

Synd at denne fornuften må vike for "stormaktshensyn". Annan er visstnok et "hår i suppen" for de som kludrer det til, men hva hjelper det?

 

Link

Lenke til kommentar
Her rekker ikke skole-engelsken min til iallefall.  :!:

 

(YouTube comment)

 

post-10740-1165615802_thumb.jpg

7458851[/snapback]

La meg spørre om noe. Hvorfor er alle så negative mot Kramer? Spør du meg så har de svarte oppført seg som pyser. Jez blir sinna og gjør ingen ting. Han må lære seg hvordan ting fungerer.

Lenke til kommentar
Hey, det der var ganske frekt sagt overfor verdens kyr, sauer og maur ;)

7458597[/snapback]

Nja, uantsett hvor smarte dyr måtte være er de uantsett ikke like smarte som mennesket. Hvis de da ikke bedriver et superavansert skuespill mot oss og en dag tar over verden. Men, greit, jeg burde kanskje vært sagt noe annet... steiner?

 

Hvem skal legge fortiden bak seg?

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

twfa, jeg er fortsatt forvirret ang. "naturlig"-diskusjonen. Jeg har gjentatte ganger stilt spørsmål om dette til ArmenMinAU:

 

"Hva har det å si om homofili er naturlig eller ikke? Mener du at alt som er unaturlig er negativt, og at homofili er unaturlig, og derfor er homofili negativt?"

 

Han overser disse spørsmålene totalt, men kommer senere tilbake til tråden som om ingenting har skjedd.

 

Er du ikke enig, twfa, i at AMA burde forklare hvordan og hvorfor det er relevant for noe om homofili er naturlig eller ikke, og eventuelt hva det er relevant for?

 

 

Grunnen til at jeg ikke svarte videre om det med hva som er naturlig og ikke, var fordi jeg ikke orket tråder som jeg rett og slett har null interesse for = bortkasta tid.

Hvis du ikke har interesse for tråden, hvorfor bruker du så mye tid her? Du skriver mange innlegg, men når noen stiller spørsmål som du tydeligvis finner vanskelig å besvare, så begynner du å klage over at tråden kjeder deg, at det er bortkastet tid, osv. Hva med å enten besvare folks innlegg eller la være å skrive?

 

Vil bare si at jeg ikke er for pedofili på noen måte, men vil sette det litt på spissen for å få frem et poeng at noen ganger kan folk blir litt for liberale i holdningene sine.

Man er ikke for eller mot pedofili. Pedofili bare er. Dette er helt uavhengig om folk er for eller mot. Akkurat som med andre seksuelle legninger. Akkurat som med hudfarge. Det er en egenskap ved en selv som man ikke kan gjøre noe med. Da blir det tåpelig å fordømme folk for det. Å fordømme noen fordi de er pedofile (eller homofile) er som å fordømme folk på grunnlag av hudfarge.

 

 

Det var selvfølgelig ikke meningen at det skulle bli sånn, man ble jo laget for å videreføre slekten.

7459177[/snapback]

Mening? Hvem sier at det er noen mening bak noe som helst?

 

Forklar, er du snill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...