Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snekkergutten. Dersom du ikke har sett noe til skatte og avgifts-endringer, så må jeg få lov til, uten å henvise deg til noe offentlig kontor, få si at økonomien din bør reorganiseres! :p Du sier jo du har lån. Har du hatt fastrente på syv prosent?

Jeg har bedt deg gang på gang og ikke bry deg med min økonomi, har du ikke hørt ordet "å respektere andre" :hmm:

Jeg fant et par av tusenlappene du savnet, og det er takken? :(

 

Når det gjelder de tusenlappene jeg har fått i skattelette som det fortelles om oppfordrer jeg dere som påstår at jeg har fått dem til å komme med dem for jeg finner dem ikke.
Lenke til kommentar
Snekkergutten. Dersom du ikke har sett noe til skatte og avgifts-endringer, så må jeg få lov til, uten å henvise deg til noe offentlig kontor, få si at økonomien din bør reorganiseres! :p Du sier jo du har lån. Har du hatt fastrente på syv prosent?

Jeg har bedt deg gang på gang og ikke bry deg med min økonomi, har du ikke hørt ordet "å respektere andre" :hmm:

Jeg fant et par av tusenlappene du savnet, og det er takken? :(

 

Når det gjelder de tusenlappene jeg har fått i skattelette som det fortelles om oppfordrer jeg dere som påstår at jeg har fått dem til å komme med dem for jeg finner dem ikke.
Lenke til kommentar
Her snakker vi om at de lavtlønnte har fått minimale eller ingen skattelette da denne skattepolitikken ikke berører dem

Har du faktisk sett over hva skattelettene går til, eller er dette bare noe du tror fordi AP hele tiden sier "Høyres skatteletter til de rikeste"? Nå har jeg ikke tallene foran meg, men om jeg husker rett var det ca. 4 mrd av 23 som gikk direkte til "de rikeste" (høyere innslagspunkt på toppskatt, treffer f.eks. noen godt utdannede lærere og sykepleiere). Grunnen til at jeg setter gåseøyne rundt "de rikeste" er at det er en vagt definert gruppe, og jeg har spurt opptil flere representanter fra AP hvem de mener, men da fått et like diffust svar tilbake.

 

greit nok at slik ikke er viktige for folk i silkepysjamas, men det er ikke alle som har det .

Usaklighetene kan du spare deg for, så får vi et triveligere forum og en bedre debatt.

Problemet er bare at skatteletten ikke treffer de med inntekt under 200 000 og nettop her finner du store deler av alenemødre og enslige.

Det er disse som blir hardes rammet og ikke vet hvordan de skal få endene til å møtes. Det er deres barn som står bakerst i køen og ikke får vere med på det andre tar som en selvfølge. Det er disse som kjenner hvordan en økning på nermere 200% i egenandeler svir.

Det er slike ting som er viktige ikke hvorvidt jeg og andre som tjener mellom 500 000 til 1 mill klarer oss. men hvordan de svakeste i sammfunnet klarer seg.

Det kalles å vere solidarisk med de som har mindre enn en selv, noe jeg er klar over er et fremmedord på høyresiden.

 

 

Usaklighetene kan du spare deg for, så får vi et triveligere forum og en bedre debatt.

 

Ser overhode ikke dette mere usakelig enn å hennvise andre til sosialen :hmm:

Lenke til kommentar
DinSide: Trinnvis skattelette helt til topps.

 

Edit: Altså, gammelt nytt, men får vi i alle fall tallene på bordet.

Ja dette betyr i realiteten at en aleneforsørger som tjener ca 150 000 får 364 kroner mindre pr år i skatt da minstefradraget i svert sjeldne tilfeller vil endre sg for disse.

 

Personfradraget i klasse 1 foreslås økt til 34.200 kroner fra dagens 32.900. Dette kommer absolutt alle skatteytere til gode, og betyr en skattelette på 364 kroner året.

 

Sammtidig får en som tjener over 900 000 hele 24 854 kroner i skattelette

 

Sum skattelette: 24.854 kroner

 

Dette viser jo bare hvor skjev skattepolitikken til Høyre er.

 

Det vil da si at tar en med egenandelsøkningen på netsen 200% vil et sykebesøk koste det dobbelte av hav en alenemor får i skattelette og alle som har barn vet at det er sjelden du må bare en gang til lege i løpet av et år .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Problemet er bare at skatteletten ikke treffer de med inntekt under 200 000 og nettop her finner du store deler av alenemødre og enslige.
Jasså? Økt bunnfradrag? Treffer ikke det? Økt minstefradrag? Treffer ikke det? Og ungdom, ofte såkalt "fattige" - frikortgrensen er økt. Det er bare shit at de med under 200 000 ikke har tjent på skattereformen.

Om du så programmet som gikk på nrk for noen dager siden der det var flere eksperter på skattepolitikk som diskuterte dette, så ville også du fått forklart hvorfor det er slik.

Og unnskyld meg men jeg stoler virklig mere på dem en på deg i slike saker .

Lenke til kommentar
Dette viser jo bare hvor skjev skattepolitikken til Høyre er.
Well...

 

Det er dette vi i Høyre kaller "Lov å lykkes". Det skal være lov å lykkes, lov å tjene penger. De som tjener mest, er også de som sprøyter mest tilbake. Tjener du 150 000, spørs du hvor mange næringsinterresser du har. Tjener du 1 500 000, har du mye sannsynlig et par næringsinteresser, og en del av pengene du tjener - vil gå rett inn, og bidra til flere arbeidsplasser etc.

 

Det er jo klart at du jo mer du tjener, jo mer skatt betyaler du, og dermed sparer du jo også tilsvarende mer ved skattesenking. Du kan ikke gi en person med 150 000 kroner en million i skattelette - det skjønner du også.

Lenke til kommentar
Dette viser jo bare hvor skjev skattepolitikken til Høyre er.
Well...

 

Det er dette vi i Høyre kaller "Lov å lykkes". Det skal være lov å lykkes, lov å tjene penger. De som tjener mest, er også de som sprøyter mest tilbake. Tjener du 150 000, spørs du hvor mange næringsinterresser du har. Tjener du 1 500 000, har du mye sannsynlig et par næringsinteresser, og en del av pengene du tjener - vil gå rett inn, og bidra til flere arbeidsplasser etc.

 

Det er jo klart at du jo mer du tjener, jo mer skatt betyaler du, og dermed sparer du jo også tilsvarende mer ved skattesenking. Du kan ikke gi en person med 150 000 kroner en million i skattelette - det skjønner du også.

Joda det er lov å lykkes,men det er også lov å vere erlig.

Nå ser vi at regeringen har hemmeligholdt viktige dokumenter som viser at AP og SV sin kritikk av kontantstøtten og skolepolitikken var riktig.

Men Høyre har valgt å hemmeligholde dette.

Nå krever AP og SV svar i partilederdebatten på TV2 i kveld.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/10/442884.html

 

Legger lokk på kritisk rapport

 

 

HODLER RAPPORTEN HEMMELIG?: Utdanningsminister Kristin Clemet (H) hevder hun ikke har kjennskap til OECD-rapporten som har ligget to måneder i departementet hennes.

Foto: Scanpix

annonse

 

 

Utdanningsminister Kristin Clemet vil ikke offentliggjøre OECD-rapporten som refser regjeringens skole- og familiepolitikk.

Hanne Erøy

Lørdag 10.09.2005, 03:01

oppdatert 05:31

(Dagbladet.no): Rapporten setter regjeringens kontantstøtte i kritisk lys, fordi den ikke hjelper de svakeste barna. Særlig får de nasjonale prøvene gjennomgå, der rapporten heller foreslår et lavere tempo før man ser hva slags effekt de har, skriver Dagsavisen.

 

Dette forslaget er stikk i strid med Clemets og Høyres argumenter i valgkampen om de nasjonale prøvene som nødvendige verktøy i forbedringen av norske skoler. Den påståtte dårlige tilstanden blir også konkret avblåst med en solid godkjennelse i rapporten.

 

Rapporten finnes

 

Jeg setter erlighet og likeverd langt foran noen "judaskroner" i skattelette.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Dette viser jo bare hvor skjev skattepolitikken til Høyre er.
Well...

 

Det er dette vi i Høyre kaller "Lov å lykkes". Det skal være lov å lykkes, lov å tjene penger. De som tjener mest, er også de som sprøyter mest tilbake. Tjener du 150 000, spørs du hvor mange næringsinterresser du har. Tjener du 1 500 000, har du mye sannsynlig et par næringsinteresser, og en del av pengene du tjener - vil gå rett inn, og bidra til flere arbeidsplasser etc.

 

Det er jo klart at du jo mer du tjener, jo mer skatt betyaler du, og dermed sparer du jo også tilsvarende mer ved skattesenking. Du kan ikke gi en person med 150 000 kroner en million i skattelette - det skjønner du også.

Det er vel ingen som har sagt att det ikke skal være lov å lykkes, og vi er alle avhengig av et velfungerende næringsliv. Men i politikkens verden handler det om å prioritere, og Bondevik regjeringen har valgt å bruke penger på de som har mest. De som har minst har knapt nok fått smuler fra de rikeste bord, og mange grupper har måttet være med å betale kalaset. Med økt skatt på sykdom og avgiftsøkninger samtidig som de arbeidslediga har blitt frastjålet 20000 kroner i året, og antallet som har krav på arbeidsledighetstrygd har blitt færre med de innstramningene som har vært foretatt. Men disse kan jo gå på sosialen, så den saken er jo løst.

 

I det samme tidspunket sliter kommunene med å få økonomien til å strekke til, og det vi har definert til nå som offentlige velferdsgoder gjør høyresiden det de kan for å knuse.

Lenke til kommentar
Jeg gir opp. Vi har fått skattelette - og det har alle dere andre også. Om dere tror det eller ei. Kos dere. Jeg bare orker ikke mer av maset deres om judaskroner og "smuler fra de rikes bord". Takk.

Selvsagt gir du opp når fakta kommer på bordet, det var vel ikke beregningen at dette skulle bli kjent før valget .

 

Krever offentliggjøring

Kristin Halvorsen er opprørt over at Kristin Clemet og regjeringen har holdt hemmelig en OECD-rapport som er sterkt kritisk til regjeringens skole- og familiepolitikk.

 

- Jeg har i dag skrevet brev både til Clemet og statsminister Kjell Magne Bondevik og forlangt at rapporten blir offentliggjort før den siste partilederdebatten lørdag kveld, sa SV-lederen da hun lørdag holdt appell på SVs stand i Karl Johans gate i Oslo

 

SV-lederen tror valgkampen om skolepolitikk kunne gått enda bedre for SV dersom rapportens innhold hadde vært kjent tidligere:

 

- Bondevik må vise kortene også når det er kort han ikke liker. Det blir lett å mistenke Bondevik og Clemet for å holde tilbake informasjon for velgerne, fordi de tror fakta kan skade dem i valgkampens innspurt, sa Halvorsen.

 

Ifølge Dagsavisen støtter rapporten fagfolk, lærere, elever og foreldre som har vært sterkt kritiske til regjeringens skole- og familiepolitikk.

Lenke til kommentar
Vi fikk et eksempel på hva Rimi-Hagen (tror det var han, en av de rikeste i Norge var det i hvert fall) betalte i skatt da han tok ut SINNSYKT mye penger i utbytte eller lignende. Han endte vel opp med å betale 120 kroner i skatt tror jeg.

Ja. Og det synes jeg er lov. Hvor mange arbeidsplasser er ikke Rimi-Hagen ansvarlig for da? Jo, hadde vært kjempefint om han forsvant. Enda finere om han tok med seg tusener av arbeidsplasser. Det er det vi vil, eller hva?

Lenke til kommentar
Personfradraget i klasse 1 foreslås økt til 34.200 kroner fra dagens 32.900. Dette kommer absolutt alle skatteytere til gode, og betyr en skattelette på 364 kroner året.

 

Sammtidig får en som tjener over 900 000 hele 24 854 kroner i skattelette

 

Sum skattelette: 24.854 kroner

 

Dette viser jo bare hvor skjev skattepolitikken til Høyre er.

Dette er typisk forvrengning av bildet.

 

De som tjener mest, betaler også mest i skatt, og bidrar dermed mest til fellesskapet. At de får mer penger igjen når de både tjener mer og betaler mer i skatt i utgangspunktet er helt naturlig.

 

Det er bare misunnelse og hat mot rike som gjør at man mener at de som bidrar med mest til fellesskapet ikke fortjener skattelette som alle andre.

 

 

Så fordi Rimi-Hagen er i den posisjonen at han er bedriftenes øverste autoritet, så skal han fritas alt samfunnsansvar - han skal slippe å bidra til samfunner som alle vi andre må? Fordi? Han sitter på toppen? Umenneskelig

Så å skape arbeidsplasser er ikke å bidra til samfunnet?

 

Interessant hvis det er dette som er venstresidens syn :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...