Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Ethos (ἦθος) (plurals: ethe, ethea) is a Greek word originally meaning 'the place of living' that can be translated into English in different ways. Some possibilities are 'starting point', 'to appear', 'disposition' and from there, 'character'. From the same Greek root originates the word ethikos (ἠθικός), meaning 'theory of living', and from there, the modern English word 'ethics' is derived.

In rhetoric, ethos is one of the three modes of persuasion (other principles being logos and pathos) discussed by Aristotle in 'Rhetoric' as a component of argument. At first speakers must establish ethos. On the one hand, this can mean merely "moral competence", but Aristotle broadens this word to encompass expertise and knowledge. He expressedly remarks that ethos should be achieved only by what the speaker says, not by what people think of his character before he begins to speak. This position is often disputed and other writers on rhetoric state that ethos is connected to the overall moral character and history of the speaker. (cf Isocrates).

When determining whether a given argument is useful, one must question the ethos the speaker has established. Violations of ethos can entail some of the following:

The speaker has a direct interest in the outcome of the debate (e.g. a person pleading innocence of a crime);

The speaker has a vested interest or ulterior motive in the outcome of the debate;

The speaker has no expertise (e.g. a lawyer giving a speech on space flight carries less gravity than an astronaut giving the same speech).

It should be noted that dismissing an argument based on any of the above violations of ethos is a formal fallacy, rendering the dismissal argument invalid.

Da skulle det vel således være forklart. :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Skål til deg også Pencil! Great success!  :D

7402119[/snapback]

Tusen takk! Og det samme til deg, og diskusjonen må gjerne utvikle seg, fordi den er veldig interessant....eee ja såklart for meg personlig :)

Lenke til kommentar

Først og fremst ikke belær meg om betydningen av ordet propaganda!

Når du bruker ordet propaganda må du tåle at andre er uenig i at du bruker ordet om man mener det blir brukt i feil kontekst. Du ytret en mening og må således tåle å få svar på den.

Når du velger å uttrykke det med

Da vil jeg be deg slå opp ordet og bruke det litt mer med omhu og i rett kontekst.

så angriper du person og ikke sak. Selvsagt ønsker jeg å bli rettet på når jeg bruker et ord og dens betydning feil, men ønkser ikke å bli irettesatt som en fireåring.

Deretter er det et meget ensidig grunnlag for å argumentere for norsk deltagelse i utlandet, samt å bruke denne typen oppslag som motargument for SVs holdninger.

Ensidig? Når SV gir inntrykk av at norske soldater er en gruppe som brukes til å jakte ned og drepe irakere etter Bush sine ønsker så er det på sin plass å bringe nyansene og aspekter forbundet til virkeligheten inn i debatten.

Mitt opprinnelige innlegg gikk på din mening om hvordan SV tar feil med sitt standpunkt iht norske styrker i Irak. Det var på ingen måten en rettferdigjøring av SVs argumentasjon. Slik ditt opprinnelige innelegg fremstår så var det en ensidig kobling til saken. Om jeg derimot har oversett noen innlegg som har blitt postet nylig, slik at innlegget din ble en naturlig forsettelse så trekker jeg tilbake min påstand.

Det prisippielle spørsmålet om å plassere norske bevæpnete styrker på "andre siden" av jorden rager høyere enn hvorvidt soldatene kan sette opp en skoleport.

Å sende sivile ubevæpnede og/eller ubeskyttede ingeniører, leger eller hva det nå skal være inn i en krigsherjet område tviler jeg på at selv SV kunne tenke seg. Det er en grunn til at Leger uten Grenser trekker seg ut av diverse områder og det er en grunn til at ubevæpnede ikke kan bygge opp eksempelvis skolene det her er snakk om. :)

Kanskje dårlig presisert av meg.

Med bevæpnete styrker mener jeg norsk mannskap satt under Nato regi.

Nato er en forsvarsunion. Selvsagt finner jeg det lite hensiktsmessig å sende personell inn i konfliktområder uten beskyttelse. Hadde soldatene vært der i FN-regi så ville det for meg, kanskje ikke for SV, stilt seg helt anderledes.

Særlig med tanke på at grunnen for norsk deltakelse bygger på et heller dårlig forarbeid fra den amerikanske politiske ledelsen.

Amerikanerenes rot er nå uansett ingen grunn til at vi skal la vær å hjelpe. Det er fullstendig irrelevant forsåvidt. USA har gjort mye tull som medfører at hjelp er nødvendig. Vi har mulighet til å hjelpe.

Det er en interssant tanke. Tilsynelatende er det meget riktig. Intuitivt finner jeg likevel problemmet med å spa dritten etter USA, pga den uheldige langtidsvirkningen det vil gi. Særlig med tanke på USA sin kjør-på holdinger overfor andre nasjoner.

PencilCase: Ethos er meget enkelt forklart den kredden en person har for å mene noe. Feks så har jeg lite peil på sminke, men det har dama mi! Hun har ethos, jeg har ikke! :!: Og skål! Drikk en for meg og, skal lese til eksamen i hele helgen, dvs også til jeg legger meg i kveld! :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
PencilCase: Ethos er meget enkelt forklart den kredden en person har for å mene noe. Feks så har jeg lite peil på sminke, men det har dama mi! Hun har ethos, jeg har ikke!  :!:  Og skål! Drikk en for meg og, skal lese til eksamen i hele helgen, dvs også til jeg legger meg i kveld!  :ermm:

7402262[/snapback]

Aaaa.. streetcred..altså...eee slurpe litt... jada nå forstår jeg...nå vil sikkert mine venner(Pricks, Smoothie..osv. si at jeg benytter meg av vodooe :love: ) Sitter å koser meg med eksamensstoff selv, og det er jo lidderlig moro :) Hey! Brake a leg ol matey!! :D

Lenke til kommentar
Aaaa.. streetcred..altså...eee slurpe litt... jada nå forstår jeg...nå vil sikkert mine venner(Pricks, Smoothie..osv. si at jeg benytter meg av vodooe :love: ) Sitter å koser meg med eksamensstoff selv, og det er jo lidderlig moro :) Hey! Brake a leg ol matey!! :D

7402353[/snapback]

Streetcred it is! :D

og sant som du sier på moro-skalaen:

pensum<pensum+øl

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

7402353[/snapback]

Streetcred it is! :D

og sant som du sier på moro-skalaen:

pensum<pensum+øl

7402536[/snapback]

Og når moroa er over, så vet vi at vi har beveget oss. :)

Lenke til kommentar

Kvinneflertall gir ballespark (?) til kvinnekvotering:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1554218.ece

"Ved valget i 2003 ble det valgt inn 14 kvinner blant kommunestyrets 25 representanter. 56 prosent kvinneandel og høyest i landet."

"- Det blir feil om vi må ta inn kvinner med tvang. Vi må få inn engasjerte damer. Tvang er veldig uheldig, og kan skade mer enn det gjør godt. Det viktigste er å ha med engasjerte mennesker - av begge kjønn - mener Rita Berget Lindstad (Ap)."

Hør og lær, kvoteringstilhengere.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=143742

"Ku-promp bidrar til at husdyrhold utgjør en større miljøtrussel enn utslipp fra biler og fly.

...

Det er den oppsiktsvekkende konklusjonen i en fersk rapport fra FNs Organisasjon for mat og landbruk (FAO).

...

Nå foreslår FN-organet blant annet nye fôrtyper for å forhindre ku-promping.."

Hvorfor har vi bilavgift, men ikke ku-avgift? Høhømøø..

Lenke til kommentar

Først og fremst ikke belær meg om betydningen av ordet propaganda!

Når du bruker ordet propaganda må du tåle at andre er uenig i at du bruker ordet om man mener det blir brukt i feil kontekst. Du ytret en mening og må således tåle å få svar på den.

Når du velger å uttrykke det med

Da vil jeg be deg slå opp ordet og bruke det litt mer med omhu og i rett kontekst.

så angriper du person og ikke sak. Selvsagt ønsker jeg å bli rettet på når jeg bruker et ord og dens betydning feil, men ønkser ikke å bli irettesatt som en fireåring.

Dette er tull. Jeg angriper bruken av ordet, ikke deg. Nå tillegger du meg meninger og ytringer jeg ikke har. Om du leser ting mellom linjene som ikke er der, eller føler deg som en fireåring fordi jeg mener du bruker et ord feil kan jeg gjøre lite med. Om ordbruken er skarp, så får jeg beklage det, men jeg er ingen tilhenger av å arbeide meg rundt grøten (eller hva det nå heter). :)

Kanskje dårlig presisert av meg.

Med bevæpnete styrker mener jeg norsk mannskap satt under Nato regi.

Nato er en forsvarsunion. Selvsagt finner jeg det lite hensiktsmessig å sende personell inn i konfliktområder uten beskyttelse. Hadde soldatene vært der i FN-regi så ville det for meg, kanskje ikke for SV, stilt seg helt anderledes.

Styrkene er der på FN mandat. FN har bedt dem om å være der. Så jeg skjønner ikke hva du mener, siden soldatene er der i FN regi. At Tyskland og Frankrike ønsket (ønsker?) tilleggsmandater er en ting, men det er nå slik at FN har gitt mandat som oppfordrer Norge å bidra.

Det er en interssant tanke. Tilsynelatende er det meget riktig. Intuitivt finner jeg likevel problemmet med å spa dritten etter USA, pga den uheldige langtidsvirkningen det vil gi. Særlig med tanke på USA sin kjør-på holdinger overfor andre nasjoner.

Jeg ser meg større uheldige langtidsvirkninger av å ikke "spa driten etter USA". Når uskyldige trenger hjelp så kan man ikke henge seg opp i hvorfor de havner i nød og bruke det som argument for å la vær å hjelpe. Om det er irakere, franskmenn, amerikanere eller ufoer som forårsaket at uskyldige i Irak trenger hjelp er relevant i andre sammenhenger, men ikke når man skal ta stilling til om man skal hjelpe dem eller ikke.

I den sammenheng har jeg opplevd å diskutere med folk som mener vi ikke bør hjelpe, for dette bør USA gjøre. De samme personene vil også ha USA ut av Irak. Selvmotsigelsene er absolutt tilstede. Det siste vi trenger er å avvente fordi vi skal diskutere hvem som skal hjelpe dem. Liv går tapt av slikt byråkrati.

Her har FN bedt Norge (og Nato) om hjelp. FN har sågar oppfordret til det. Irakerne ber om hjelp. Det er da kun et parti på stortinget, så vidt jeg vet, som ikke ønsker at vi skal si ja til den bønnen om hjelp. Et parti som setter fokus på å være opptatt av menneskeverd og det å opptre solidarisk.

Edit; Ellers, ny poll er oppe og går for desember; klikk her

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"Ku-promp bidrar til at husdyrhold utgjør en større miljøtrussel enn utslipp fra biler og fly.

...

Det er den oppsiktsvekkende konklusjonen i en fersk rapport fra FNs Organisasjon for mat og landbruk (FAO).

...

7406004[/snapback]

Denne kua rauter "gi klilleng landbruksministerposten"! Eller bli med ut å bade :D

Lenke til kommentar

Klilleng ville sikkert gjort jobben som landbruksminister glimrende (etter min mening). :thumbup:

At kyr slipper ut metan, som igjen er en rundt 20-25 ganger kraftigere klimagass enn CO2 er jo ikke noe nytt. Heller ikke at lufta i fjøs ofte har så høyt innhold av metan at den regnes som eksplosjonsfarlig og kravene til elektriske innstallasjoner er like høyt som rundt pumpene på en bensinstasjon.

Men det er rart at det ikke pålegges gassrensing av fjøsluft. Metan forbrenner til CO2 og vanndamp og avgir til og med en del energi i prosessen. Trolig nok til at en gassturbin og elgenerator kan drive belysning i fjøsen. Samtidig blir klimaeffekten redusert med ca 95-96%.

Forslaget om CO2-avgift er ikke så dumt. CO2-avgiften bør være flat for alle deler av næringslivet i alle land fordi CO2 (og andre klimagasser) virker likt uansett hvem som slipper det ut og hvor i verden det slippes ut. Problemet er selvfølgelig å få de store synderene (som dermed vil måtte svi mest) med på en global klimaavtale. USA og Kina er nok de mest vriene å få med på en slik avtale.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Men pressetalsmannen i Det hvite hus, Tony Snow, vil fortsatt ikke bruke B-ordet. Han insisterer på at man ennå ikke kan snakke om noen borgerkrig siden man ikke klart kan identifisere to stridende parter.

Dette om Irak, kilde: Dagbladet.no

Tiden for å akseptere at frigjøringen, uannsett hvilke ærlige eller uærlige hensikter som lå til grunn er kommet bør få oss til å enten for fullt komme til assistanse, eller trekke oss helt ut. Lurer litt på hva som blir verst...? Sovjet kjørte på i Afghanistan med for liten styrke til å stabilisere,og det endte med en treningsleir for terrorister. Hvis USA, og da driter jeg i en suspekt nåværende styresmakt, legger et like farlig kinderegg i Irak. Hvilke sofistikerte terrorister har vi da om 10 år?

Lenke til kommentar
Hører på radioen at tidligere SV'er Paul Chaffey har blitt politisk voksen og tar til ordet for muligheten for eliteskoler på videregående nivå i Norge. :thumbs:

7414893[/snapback]

Det stemmer. Det har vist vært en lag og lærerik modningsprosess.

Les kortversjonen av Chaffey's artikkel i Samtiden i Dagbladet: En politisk reise

Artikkelen ble lenket av en annen her i tråden for ca en uke siden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hører på radioen at tidligere SV'er Paul Chaffey har blitt politisk voksen og tar til ordet for muligheten for eliteskoler på videregående nivå i Norge. :thumbs:

7414893[/snapback]

Det stemmer. Det har vist vært en lag og lærerik modningsprosess.

Les kortversjonen av Chaffey's artikkel i Samtiden i Dagbladet: En politisk reise

7415785[/snapback]

Si meg hva er det som skjer, dette er da gammelt nytt :dontgetit:

Lenke til kommentar

...

...

7406004[/snapback]

Fordi SV og miljøbandittene på venstresida aldri lar fakta komme i veien for "fortsatt stø kurs". "Hvis vi kan male bilen som svarteper så har vi alibi for å skattelegge bilistene til døde."

SV har nå én sjanse hos meg til å vise at de er det de gir seg ut for å være: Kollektivt gå foran med å være vegetarianere, samt innføre miljøavgift på kjøtt.

Lykke til! :thumbup:

PS. Hvis ikke må det vel da bety at vi heretter bokstavelig talt kan drite i Co2-avgiften på bil? :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
- For det første krever dette systemet at ledere lærer seg såkalt terapeutisk ledelse og at bedriften vektlegger coaching og videreutvikling. Dessuten må de ansatte tas med på et sted med lydtette vegger når budskapet skal formidles. Det er ikke noe gøy at andre skal høre hyling og skriking, som igjen lederen må være i stand til å takle, mener Paul Moxnes, professor i organisasjonspsykologi ved Handeshøyskolen BI.

Hehe, dette synes jeg var litt fornøyelig. Ta den ansatte med til et polstret rom, sørg for å ha tvangstrøye og kriseteam klare...Veldig betryggende, og særs coachende stil... :whistle: Ja til ledere med kickboxingkompetanse :p

Link til hele artikkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...