Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Kirken har alt for myte innflytelse på de som styrer, ikke motsatt. På tide at den norske stat tar avstand fra Kirken og den diskrimineringen de bedriver.

Hva er det du tenker på med dette? At vi skal droppe statskirken?

7284125[/snapback]

 

Ja. Som jeg skriver i første setning ;)

 

La de kristne holde på som de selv vil (innenfor norsk lov). Men nå er AP i regjering så det vil ikke skje. Maktsyke mennesker liker ikke å gi slipp på makt. Giske vil kjempe med nebb og klør for å beholde makten, noe jeg vedder en femtilapp på.

7284389[/snapback]

 

 

Merkelig at det er ap som skal få skylden her,utsiktene var vel vitterligen ikke noe lysere under den forrige regering.

Personelig mener jeg at staten bør ut av kirken og at kirken så får klare seg selv, ikke minst økonomisk,det skulle ikke være noe problem siden de har milliarder på bok + enorme eiendommer .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den Norske kirke bør ut av staten. Jeg syns det er latterlig at man skal drive å betale skatt av noen man selv ikke tror på. Religion er frivillig og det er ikke noe man alle skal betale for syns jeg.

7285043[/snapback]

Heit grei tankegang, men problemet er at det er en del historiske bygg som bør vedlikeholdes. De som er verd å ta vare på av historiske grunner bør etter min mening gå på kulturbudsjettet og konkurrere om pengene med muséer, statuer, severdigehter osv.

 

Menighetsdrift og den type ting bør selvsagt privatseres så de som har denne interressen kan betale for den selv.

 

Verneverdige kirker i statlig eie bør enten leies ut f.eks på timesbasis til menigheter som ønsker det, uten at de får den 100% av tida for kulturminnet og det historiske ved bygget skal være åpent for allmennheten også. Ikke verneverdige kirker bør selges til høystbydende. Kirkegårder bør nok forbli statlige.

Lenke til kommentar
Heit grei tankegang, men problemet er at det er en del historiske bygg som bør vedlikeholdes. De som er verd å ta vare på av historiske grunner bør etter min mening gå på kulturbudsjettet og konkurrere om pengene med muséer, statuer, severdigehter osv.

7285264[/snapback]

Sant. Det er en del byggninger som kan gå over til å dekkes pga at de har vernestatus og lignende, men at man skal være med på å etablere nye kirker i Norge bare fordi at staten eiere kirkene mener jeg blir fullstendig galt.
Lenke til kommentar
Godt å høre at de to partiene jeg ønsker i regjeringen ved neste stortingsvalg er for dette. Får håpe de faktisk gjør noe når de blir valgt også da.

7284720[/snapback]

 

Men ikke glem at kristne har sterk innflytelse i partiene, spesielt FRP. Så det ville ikke forundre meg om man presset frem en lignende løsning som det KRF ønsker. Altså at man vil skille stat og kirke (noe som tiltaler store velgermasser), men samtidig blidgjør de kristne ved å love dem fortsatt økonomisk finansiering.

 

Uansett hva som skjer i fremtiden så vil nok kirken seire. Av de partiene som mest vil redusere støtten til kirken, samtidig som de vil skille stat og kirke, finner vi SV. Det er nok det partiet på Stortingen som kirken frykter mest.

 

Men dessverre er det ikke her SV får gjennomslag, de får det heller på det som går ved nasjonens sikkerhet (forsvaret). Typpisk. :shrug:

 

Den største forkjemperen for statskirken er Arbeiderpartiet. Ikke fordi det er så mange kristne der, men fordi de ønsker å ha kontrollen over kirken.

Lenke til kommentar
Det går endel milliardær hvert år til kirken. La de som er medlem av den ta regningen.

7284417[/snapback]

Alle andre trosretninger får jo statsstøtte basert på antall medlemmer, så da burde vel (evt. tidligere) statskirken også få dette.

(Jeg er ikke tilhenger av DNK selv bare så det er sagt :p)

7287941[/snapback]

 

Ja, men det vil uansett bety hundrevis av millioner mindre til Kirken.

 

Men så er jeg ingen tilhenger av at trossretninger skal få statlig støtte. Det er gratis å tro. Ønsker man å gjøre noe mer ut av det så får man ta regningen selv.

Lenke til kommentar
Ser ikke at det er noe i veien for at trosfellesskap skal få statsstøtte i samme grad som andre organisasjoner.

7288559[/snapback]

Staten støtter ikke hvlike som helst organisasjoner. De støtter de organsiasjonene de vil støtte, og ser poeng i å støtte. Ser ikke staten noe poeng i å fremme kristendommen i Norge så gir de ikke støtte. Jeg ser ikke noe slikt poeng og om jeg hadde vært politiker ville jeg jobbet for å fjerne slik støtte.

Lenke til kommentar
Ser ikke at det er noe i veien for at trosfellesskap skal få statsstøtte i samme grad som andre organisasjoner.

7288559[/snapback]

Staten støtter ikke hvlike som helst organisasjoner. De støtter de organsiasjonene de vil støtte, og ser poeng i å støtte. Ser ikke staten noe poeng i å fremme kristendommen i Norge så gir de ikke støtte. Jeg ser ikke noe slikt poeng og om jeg hadde vært politiker ville jeg jobbet for å fjerne slik støtte.

7289317[/snapback]

 

Her har du et viktig poeng. På samme måte bestemmer staten hvilke filmer vi skal se, hvilke kulturtiltak vi skal ha (opera), hvilke konsertarrangement osv.

 

Sånn er det og bo i et lite sosial(isitisk)-demokratisk land.

 

Staten i Norge bestemmer over en rekke sider av livet vårt. Hvilke varer som bra, hvilke biler vi bør kjøpe. Avgifter på enkeltvarer og på import. Hvor mye penger vi bør sitte igjen med. Tjener vi mer, betaler vi mer for dette i økt skatter.

 

Hadde jeg vært politiker hadde jeg jobbet for å fjerne slike forskjeller. Mer frihet kalles det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Sånn er det og bo i et lite sosial(isitisk)-demokratisk land.

 

Staten i Norge bestemmer over en rekke sider av livet vårt. Hvilke varer som bra, hvilke biler vi bør kjøpe. Avgifter på enkeltvarer og på import. Hvor mye penger vi bør sitte igjen med. Tjener vi mer, betaler vi mer for dette i økt skatter.

 

Hadde jeg vært politiker hadde jeg jobbet for å fjerne slike forskjeller. Mer frihet kalles det.

7290710[/snapback]

 

Jeg sier at slik er det i et fritt, lite, og gjennomsiktig samfunn.

 

Så er jeg ikke glad for frihetsbegrensninger, men samtidig er det noen som bare må kjøre, ete usunt, knulle, og hive seg ut fra fjelltopper uten å være helt sikker på om de tok med seg skjermen idag...daue eller bli syke slik at jeg skal bekoste reperasjon og underhold for resten av livet.

Lenke til kommentar
Er i utgangspunktet mot dødsstraff,men i slike tilfeller som dette mener jeg det er på sin plass.

 

Soldat tilsto drap og voldtekt på 14-åring

 

Den 14 år gamle jenta ble voldtatt, drept og satt fyr på, og soldatene skal deretter ha drept jentas mor, far og seks år gamle søster som befant seg i naborommet.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=147445

7294558[/snapback]

 

Står han tilstod til slutt, men hvilket press var han under da? Vi vet jo amerikanerne er gode for tortur etc. Og hvis han faktisk gjorde det og tilstod så må jo tilståelsen få uttelling i straffeutmålingen ellers er ikke det vits for noen å tilstå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...