Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Men i følge kristen tro, og mange andre (korriger meg om jeg tar feil), så er himmelen kun til for de som har gjort seg fortjent til det.

7237700[/snapback]

Fortjent og fortjent fru Blom

 

Man for komme til himmelen om man tar i mot den hellige ånd og ber om tilgivelse for sine synder.

 

Tror likevel ikke at tanken er at man kan kødde seg inn, men faktisk mene det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men i følge kristen tro, og mange andre (korriger meg om jeg tar feil), så er himmelen kun til for de som har gjort seg fortjent til det. Så om alle slippes inn, også de som ikke fortjener det, så kan det fort bli til at himmelen blir ødelagt og ender opp som... tja? Jorden?

 

Og hvorfor skal alle ha det fint? Man kan ikke vite at man har det fint om man ikke har hatt det dårlig. Hvordan skal man verdsette glede om man ikke har opplevd smerte?

 

Det er prisen å betale. Ønsker man å ha det godt må man også vite hva det vil si å ha det dårlig.

7237700[/snapback]

Jeg har i det siste møtt på en del kristne som sier at Himmelen er for alle, men at kanskje Gud er litt "morsk" mot de som har vært slemme. (Det som er problematisk med religiøse ideer, er at ingenting har en klar definisjon, alt er billedlig og åpent for tolkning.)

 

Jeg synes alle skal ha det fint, fordi jeg selv vet hvor bra det føles å ha det fint. Jeg unner alle å ha det sånn.

 

Jeg visste derimot ikke at glede kun skyldes tidligere opplevd smerte. Jeg trodde glede skyldtes kroppens respons på "positiv" stimuli, som igjen resulterer i endorfin-utslipp.

 

Hvis jeg f.eks. ler av noe jeg synes er morsomt, uten tidligere å ha hatt det smertefullt, er det ikke like fullt glede jeg opplever? Vet jeg ikke da at jeg har det fint, når jeg føler meg fin?

Lenke til kommentar
Jeg har i det siste møtt på en del kristne som sier at Himmelen er for alle, men at kanskje Gud er litt "morsk" mot de som har vært slemme. (Det som er problematisk med religiøse ideer, er at ingenting har en klar definisjon, alt er billedlig og åpent for tolkning.)

7237839[/snapback]

Relgion er og forblir en forklaring på smutthullene i vitenskapen.

 

Eneste forskjellen mellom bibelen, koranen etc og Asbjørnsen & Moe er religøse tekster hevder å være sannheten.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes alle skal ha det fint, fordi jeg selv vet hvor bra det føles å ha det fint. Jeg unner alle å ha det sånn.

 

7237839[/snapback]

 

 

Dette mener vel kristen tro også egentlig, men den mener vel at alle ikke gjør seg fortjent til det. Et fint eksempel på klasseskille.

 

Ville du visst hvordan det er å ha det fint om du ikke visste hvordan det er å ha det fælt?

Lenke til kommentar
Ville du visst hvordan det er å ha det fint om du ikke visste hvordan det er å ha det fælt?

7237978[/snapback]

Når kroppen min er full av endorfiner vil jeg føle meg bra ja, uavhengig av hvordan jeg har følt meg forut.

 

Når det gjelder dette med at alle bør ha det fint, gjelder det selvsagt livet, her og nå. Hvis vi først skal eksistere, må dette være den ideelle måten å eksistere på.

 

Likevel mener jeg det er til alles beste å ikke eksistere. Det er nemlig ikke det gode her i livet som plager meg - det er det onde. Og hvis det ikke er mulig å ha kun det gode, så vil jeg takke nei til det onde, og samtidig ta konsekvensen av at det som står igjen da er "ingenting". (Sett at jeg hadde vært Gud eller noe i den dur.)

 

"Det store intet" er helt uproblematisk (fordi problemer må ha noe å eksistere i). Det vil for det første ikke være noen der som kan oppleve noe i det hele tatt, hverken på godt eller ondt. For det andre vil det heller ikke være mulig å føle savn, lengsel eller anger, ettersom dette også er opplevelser. (Nå gjelder selvsagt denne konklusjonen kun dersom man ikke har tro på en udødelig "sjel" som kan sanse ting utenfor livet.)

Endret av Royo
Lenke til kommentar

Vi "burde ikke" le av Borat

 

SÅRBAR OG TAKTLØS. Jeg liker Borat. Hans blanding av keitete sårbarhet og krass taktløshet er midt i blinken for meg. Det er jeg ikke alene om. Alt tyder på at filmen med den praktfulle tittelen «Borat: Cultural Learning of America for Make Benefit Glorious Nation of Kasakhstan» vil bli en fulltreffer hos det norske kinopublikumet.

Men hvorfor? Hvorfor ler menneskene i det som aspirerer til å bli «verdens mest inkluderende samfunn» (altså Norge) så rått av den mannssjåvinistiske, rasistiske, sexfikserte TV-reporteren fra Kasakhstan?

 

Tankevekkende kronikk, jeg likte den meget godt.

Lenke til kommentar
Vi "burde ikke" le av Borat

 

SÅRBAR OG TAKTLØS. Jeg liker Borat. Hans blanding av keitete sårbarhet og krass taktløshet er midt i blinken for meg. Det er jeg ikke alene om. Alt tyder på at filmen med den praktfulle tittelen «Borat: Cultural Learning of America for Make Benefit Glorious Nation of Kasakhstan» vil bli en fulltreffer hos det norske kinopublikumet.

Men hvorfor? Hvorfor ler menneskene i det som aspirerer til å bli «verdens mest inkluderende samfunn» (altså Norge) så rått av den mannssjåvinistiske, rasistiske, sexfikserte TV-reporteren fra Kasakhstan?

 

Tankevekkende kronikk, jeg likte den meget godt.

7238534[/snapback]

Jeg synest denne filmen faktisk er utrolig bra laget, og den fremstiller en stor forskjell på kulturen i usa og kazakstan, dette finner jeg spennende og interessant, men samtidig utrolig artig.

Lenke til kommentar
Jeg synest denne filmen faktisk er utrolig bra laget, og den fremstiller en stor forskjell på kulturen i usa og kazakstan, dette finner jeg spennende og interessant, men samtidig utrolig artig.

7241737[/snapback]

Tuller du nå? Hva får man vite on kasakhstansk kultur gjennom Borat?

7242489[/snapback]

Siden jeg ikke har peiling på kultur så skal jeg ikke si noe, men jeg antar at slik han viser detm, slik er det mer eller mindre? tar jeg feil noe fryktelig nå kanskje? :p

Lenke til kommentar
Jeg synest denne filmen faktisk er utrolig bra laget, og den fremstiller en stor forskjell på kulturen i usa og kazakstan, dette finner jeg spennende og interessant, men samtidig utrolig artig.

7241737[/snapback]

Tuller du nå? Hva får man vite on kasakhstansk kultur gjennom Borat?

7242489[/snapback]

Siden jeg ikke har peiling på kultur så skal jeg ikke si noe, men jeg antar at slik han viser detm, slik er det mer eller mindre? tar jeg feil noe fryktelig nå kanskje? :p

7245407[/snapback]

Er ikke Borat a.k.a Ali G tøys og tull?

Lenke til kommentar
Tankevekkende kronikk, jeg likte den meget godt.

7238534[/snapback]

Ditto.

 

Det beste i hele kronikken er oppsummeringen:

Så når slutter en vits å være morsom? Svaret er vel når du er i feil ende av den. Hvor morsomt eller støtende noe er, kommer an på om du har fingeren på avtrekkeren – eller om du er i siktekornet.
Lenke til kommentar

http://www.nettavisen.no/skraablikk/article797762.ece

 

"Giske prøver å klemme, men statsministeren stritter imot.

...

Kulturministeren er klar for en ordentlig bamseklem med sjefen, og mens Giske tar et godt tak i Stoltenbergs skulder for å dra han nærmere - stritter en tydelig beklemt statsminister imot."

 

Festlige greier. Men, jeg er enig med Statsministeren her.. :p

Lenke til kommentar
http://www.nettavisen.no/skraablikk/article797762.ece

 

"Giske prøver å klemme, men statsministeren stritter imot.

...

Kulturministeren er klar for en ordentlig bamseklem med sjefen, og mens Giske tar et godt tak i Stoltenbergs skulder for å dra han nærmere - stritter en tydelig beklemt statsminister imot."

 

Festlige greier. Men, jeg er enig med Statsministeren her..  :p

7249792[/snapback]

 

Kåm no kjærste statsminister, no ska du få dæ ein skikkerlig go' klæm! :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...