Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Ja, men er ikke dette bare en tilpasning til EU's sikkerhetsregime? Hvis vi ikke tilpasser oss så ville vel norske passasjerer få problemer på kontinentale terminaler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man tar med tid i kø, venting, sikkerhetskontroll, flybuss osv så er det faktisk omtrent like tregt å ta fly fra Oslo til Trondheim som å ta tog.

 

Kanskje det er på tide å oppgradere de antikvariske toglinjene vi har i norge slik at togene kan gå i toppfart så blir det sikkert raskere å ta toget enn å ta flyet. Mindre stressende blir det også. Toget kan stoppe mange plasser på strekningen og dermed passe fint for de som skal andre strekninger. Miljømessig vil det være en enorm gevinst. Fly bruker omtrent 0,5-1 liter drivstoff per pasasjer per kilometer avhengig av flytype og strekning. Tog bruker betydelig mindre uten at jeg fant noen tall på det.

 

Kanskje det er på tide å gjenopplive planene om utbygging av jernbanen? (Særlig i Nord-Norge)

Lenke til kommentar
Fly bruker omtrent 0,5-1 liter drivstoff per pasasjer per kilometer avhengig av flytype og strekning.

Hmz. Kilde?

 

Tog bruker betydelig mindre uten at jeg fant noen tall på det.

Kanskje det er på tide å gjenopplive planene om utbygging av jernbanen? (Særlig i Nord-Norge)

7215749[/snapback]

 

Skulle gjerne sett både 4-felts motorvei og høyhastighetsjernbane på følgende strekninger:

 

*Oslo-Trondheim

*Oslo-Drammen-Kristiansand-Stavanger-Bergen-Trondheim

*Oslo-Bergen

*Trondheim-Bodø-Tromsø

 

Motorvei med f.eks. 120 km/t fartsgrense, og høyhastighets jernbane med 200-250 km/t. Da får man reell konkurranse til flytrafikken, og togbanen vil tilby reell konkurranse til motorveien. I dag tar det lengre tid å ta toget fra Trondheim til Oslo enn å kjøre bil. Det er latterlig.

 

Dessverre er norske politikere neppe interessert i å satse de par hundre milliardene dette vil koste. :hrm:

Lenke til kommentar
Kanskje det er på tide å oppgradere de antikvariske toglinjene vi har i norge slik at togene kan gå i toppfart så blir det sikkert raskere å ta toget enn å ta flyet. Mindre stressende blir det også. Toget kan stoppe mange plasser på strekningen og dermed passe fint for de som skal andre strekninger. Miljømessig vil det være en enorm gevinst.

7215749[/snapback]

 

Word. Alt dette hysteriet, og folk som biter på det, irriterer meg grenseløst. Men hva gjør man? Det går ikke ut over noen andre om jeg lar være å dra til syden. Interrail vil sikkert tjene litt på dette styret..

Lenke til kommentar
Fly bruker omtrent 0,5-1 liter drivstoff per pasasjer per kilometer avhengig av flytype og strekning.
Hmz. Kilde?

7215812[/snapback]

Jeg må nok redigere uttalelsen min. Jeg mente å huske at fly bruker omtrent like mye drivstoff per passasjerkilometer som en småbil med en person i. Dvs. rundt 0,5 liter per mil (ikke per kilometer som jeg kom i skade for å skrive). Etter å ha sjekket litt rundt så ser jeg at 0,5 liter per mil stemmer bedre enn 0,5-1 liter per mil. (Jeg trodde tallet 0,5 liter passasjer per mil var et et minimum for de mest effektive flyene når de er helt fulle, men det er vist gjennomsnittsfly.

 

F.eks skriver Wikipedia om et gjennomsnittlig forbruk per passasjermil på 0,48 og ned mot ca 0,3 liter per mil på de mest effektive flyene om de er helt fulle.

Airplanes: passenger airplanes averaged 4.8 L/100 km per passenger (1.4 MJ/passenger-km) (49 passenger-miles per gallon) in 1998. Efficiencies around 3 L/100 km per passenger are reached by some carriers. [6]. Note that on average 20% of seats are left unoccupied. However, airliner exhaust is more dangerous compared to pollution from land transportation, since the jet exhaust is directly spewed into the stratosphere, where NOx is especially active in ozone layer destruction.

Beklager kommafeilen/benevningsfeilen.

 

Natur og ungdom har en artikkel om drivstofforbruk per passasjerkilometer ved bruk av fly, jernbane, bil, buss etc med noen fine stolpediagrammer. Et eksempel:

 

energi_persontransport.gif

Lenke til kommentar
Ikke ofte jeg er enig med Høyre, men her er jeg, i hvert fall i utgangspunktet, enig :D

http://www.bt.no/innenriks/article309336.ece

7216210[/snapback]

 

Også enig i det der. Jeg kan ikke finne en eneste god grunn til å ikke ruste opp infrastrukteren her i landet. Eneste problemet er at hvis dette noen gang blir aktuelt, så vil det nok desverre bli altfor dyrt.

7216248[/snapback]

 

 

Nok et høyreforslag som skal hindre utviklingen i nord,nå er opprustingen og forlengelsen av nordlandsbanen utsatt gang på gang og med dette vil det si 20-30 år til :nei:

Merkelige greier,når en vet at veinettet er dårligst i nord og jernbanen kunn går til Fauske/Bødø og når en vet at brorparten av norges desidert største ekksportnæring som ikke fraktes i rør ligger i nord :thumbdown:

 

Når dei ti åra går mot slutten, ser dei for seg at anleggsarbeidet er flytta nordover på ei line mot Trondheim og Ålesund.
Lenke til kommentar

Rottene forlater det synkende (Bush-) skipet.

 

Det var ikke idéene det var noe galt med, mener de, det var utførelsen.

 

Ville du "kjøpt bruktbil" av denne gjengen?

 

-----------------------------------------------

 

"Nykonservative vender Bush ryggen.

 

Bush-administrasjonen er inkompetent i sin Irak-politikk, sier nykonservative hauker i Washington, som i sin tid var pådrivere for invasjonen av Irak.

 

En av dem er Richard Perle, tidligere topprådgiver i Pentagon og en av de mest profilerte nykonservative ideologene. Dersom han hadde visst hvor dårlig Bush-administrasjonen hadde håndtert Irak-krigen, ville han i dag gått inn for en annen strategi enn invasjon, sier han i et intervju med magasinet Vanity Fair.

 

Magasinet har også intervjuet andre framtredende nykonservative. Flere av dem kommer med sviende kritikk av president George W. Bush, bare tre dager før tirsdagens viktige mellomvalg til Kongressen.

 

Både president Bush, forsvarsminister Donals Rumsfeld og andre i regjeringen viste seg å være inkompetente til å håndtere situasjonen i Irak etter selve invasjonen, sier tidligere Pentagon-rådgiver Kenneth Adelman.

 

- Ikke bare hadde hver enkelt av dem enorme mangler. Sammen var de dødsens, dysfunksjonelle, legger han til."

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=136433

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/dinside/2006/11/04/481829.html  <- Jeg river meg i håret av forbannede IDIOTISKE regler. Og Norge dilter etter som alltid. Gi meg statsmakt!

7215641[/snapback]

 

Nå vurderer jeg å boikotte søsters brylupp. Ikke faen om jeg reiser ned til Australia med en desiliter drikke, null bok, null iPod og null MacBook. :mad:

7216662[/snapback]

Kan ikke se noen steder at du ikke får ta med deg bøker, mp3-spillere og laptoper...

Lenke til kommentar
Absolutt ikke. Hva er bedre? Å la en viss orden råde, eller åpne pandoras boks og slippe helvete løs?

7218317[/snapback]

Tja, det spørs vel hvem du spør det. Alle de tusenvis av mennesker i verden som har levet under diktaturets svøpe er kanskje ikke enig med deg. En Aung San Suu Kyi som har sittet 17 år i husarrest for å ønske demokrati i Burma, for eksempel. Og huner blant de heldige, fordi verden har hørt om henne. Andre bare forsvinner...

 

Eller du kan spørre de 68 politikerne (i hans eget parti) som Saddam var redd for at skulle si ham imot da han tok makten. Eller nei, det kan du nok ikke, i hvertfall ikke de 22 han fikk henrettet. Eller de 15000 kurderne han drepte eller vansiret med nervegass for 18 år siden. En viss orden, du. Sånn kan man se det når det bare er langt nok unna.

 

Det går masser av mennesker rundt i Russland og ønsker kommunismen tilbake, fordi det var en "viss orden". Men blant dem finner du neppe mange av de 1,7 millioner menn, kvinner og (dengang) barn som ble satt til tvangsarbeid i fangeleirene i Arkipelag Gulag på 50-tallet.

 

Dette er fattigmanns unskyldning. Derfor sitter det mennesker itidligere Øst-Tyskland og ønsker seg Hitler tilbake. Da var det nemlig også "en viss orden". Og uten sammenligning av alvoret forøvrig, da satt det også mennesker langt unna - i USA - og mente at så lenge det ikke rammet dem selv var ikke Hitler det verste som kunne skje.

 

Ja, det flammer opp når Pandoras eske åpnes. Men det brenner forhåpentlig ut en gang. Diktaturet derimot varer så lenge ikke noen gjøre noe med det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Vi kan komme tilbake til de moralske aspektene med diktatur når demokratiet USA har presentert, har kostet 1 000 000 irakere livet. Det er ikke lenge til. Og hvilken moralsk rettighet har vi å tvile på Irakere, når de selv sier at det var bedre under Saddam? Ingen.

 

"Men det brenner forhåpentlig ut en gang."

 

...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...